סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטויים: "לעולם"="תיקו"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין לו ע"א


"רב אשי אמר: תולין לעולם משמע."

 

1.
רש"י מסכת חולין דף לו עמוד א

לעולם משמע - עד שיבא אליהו ויודיענו ולא תני תנא תולין הדבר שגמרו מוכיח עליו.

רש"י מפרש שהביטוי "לעולם" כוונתו "עד שיבוא אליהו ויודיענו".

2.
מסבירים הפרשנים שכוונת רש"י לומר שאליהו הנביא יוכל לפשוט לנו את הספק.
ויש שמדגישים שבספק מסוג של "ספיקא דדינא" גם אליהו לא יוכל לפשוט את הספק מפני הכלל של "לא בשמים היא". ראה "מתיבתא", הערות יג-יד.

3.
אולי ניתן להוכיח כדבריהם מלשונו של רש"י: רש"י לא אומר "ויפסוק לנו" אלא "ויודיענו". כוונתו לומר שרב אשי אומר שמא אליהו יטהרה [אם נאמר שהשאלה היא שאלה של מציאות: אם הדם התקנח לפני גמר שחיטה או לא]

4.
לפי כל הנ"ל משמע שהביטוי "לעולם" בסוגייתנו משמעותו כמו הביטוי "תיקו".
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר