סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"חיה טהורה בכלל בהמה טהורה"
אימתי הופכת החיה למבויתת בטבעה?

חולין ע ע"ב

בפרשת נח כאשר התורה מספרת על כניסת בעלי חיים לתיבה, נאמר (בראשית ז, ח) "מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה", אך חיה לא הוזכרה, ומשם שכאמור בגמרא לפנינו - חיה בכלל בהמה. אלא שיש להבין מפני לאחר מכן בעת שמספרת שהתחיל המבול נאמר (שם יב-יג), "בעצם היום הזה בא נח וגו' המה וכל החיה למינה וכל הבהמה למינה". והנה הלא כיון שחיה בכלל בהמה, אם כן למה הייתה צריכה התורה לומר בפירוש שנכנסה אל התיבה.

וביאר ב"העמק דבר" שבתחילה התורה מדברת על הזמן בו התקבצו כל החיות טרם ירידת המים, כאשר אז החיות התקבצו אל נח ובניו - בניגוד להסתובב פרא בשדות וביערות, ולכך כללה התורה חיה בכלל בהמה להשמיע ולספר על החידוש שהחיה התנהגה כבהמה. ברם לאחר שהחל המבול, או אז כידוע בשעת סערה אף החיות הופכות לשקטות וביתיות כבהמה, מרוב פחדן משטף המים. ואם כן אין כל חידוש בכך שנאמר שטבען היה כבהמה ולכך נזכרו בנפרד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר