סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"אמר רבא תני תנא ישלם ואת אמרת מידת חסידות שנו כאן"
החייב הקב"ה לשלם שכר לרות המואביה?

חולין קל ע"ב

במדרש (רות רבה ה, ד) אמרו על הפסוק "ישלם ה' פעלך ותהי משכורתך שלמה מעם ה'" - אמר רב חסא אשר באת לחסות תחת כנפיו. ותמהו המפרשים מה הוסיף רב חסא, הלא זהו המשך הפסוק.

וב"פרשת דרכים" (דרוש כו) ביאר על פי המובא קושיית הגמרא לפנינו - תני תנא ישלם ואת אמרת מידת חסידות שנו כאן? ומבואר שאם נאמר 'ישלם' הרי זה מורה על חיוב לעשות כן. ולכאורה יש להבין הכיצד ניתן לומר שהקב"ה חייב לשלם, והלא כל מעשיו הם על צד החסד.

ברם, במדרש (במדבר רבה יד, ב) אמרו על הפסוק (איוב מא, ג) "מי הקדימני ואשלם", שהקב"ה אומר שמי שהקדים לעשות מצוה קודם שנצטווה בה, כגון מי שקנה בית כדי להתחייב בו במזוזה אליו "צריך אני לשלם". ומעתה כיון שרות באה לחסות בצל כנפי השכינה מבלי שנצטוותה על כך, לפיכך אמר לה בועז ישלם ה' פעלך - שכביכול חייב הוא בתשלום זה, והוא שביאר רב חסא שזה משום שבאת לחסות תחת כנפיו - מעצמך באת להתחייב במצוות מבלי שהצטווית על כך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר