סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה מקום בארץ צריך לכבוש קודם?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

תמורה כח ע"ב

  

בגמרא נאמר שהפסוק (דברים יב,ג) "ואבדתם את שמם" מלמד שצריך לכנות לעבודה זרה שם גנאי.

במסכת עבודה זרה (מה,ב) מובא שנחלקו תנאים מה יש ללמוד מהפסוק הזה, לפי דעת רבי יוסי ברבי יהודה מכאן המקור למצווה לעקור עבודה זרה ואילו לפי דעת חכמים החיוב לעקור עבודה זרה נלמד מפסוק אחר (דברים יב,ב) "אבד תאבדון את כל המקומות וגו'".

ב"בירור הלכה" שם נאמר שיש חשיבות לפסוק שממנו נלמד הדין הזה, שכן הפסוק "ואבדתם את שמם" מתייחס דווקא לארץ ישראל, שהרי נאמר בו "מן המקום ההוא", ואילו הפסוק "אבד תאבדון" מתייחס לכל המקומות.

הרמב"ם כותב שישנה מצווה לאבד עבודה זרה ומשמשיה וכל הנעשה בשבילה ומבהיר שיש הבדל בין הגדרת המצווה בארץ לבין חוץ לארץ: "ובארץ ישראל מצוה לרדוף אחריה עד שנאבד אותה מכל ארצנו, אבל בחוץ לארץ אין אנו מצווין לרדוף אחריה אלא כל מקום שנכבוש אותו נאבד כל עבודה זרה שבו, שנאמר "...ואבדתם את שמם מן המקום ההוא", בארץ ישראל אתה מצווה לרדוף אחריהם ואין אתה מצווה לרדוף אחריהם בחוצה לארץ".

על פי זה מובא ב"בירור הלכה", כותב מרן הרב קוק זצ"ל שבארץ ישראל מצווה להקדים ולכבוש מקום שיש בו עבודה זרה, כדי לאבדה, על פני מקום אחר שאין בו עבודה זרה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר