סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מתי מתחייב כרת מי שלא מל את עצמו?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

כריתות ב ע"א

  

אחת משתי המצוות שמי שמבטלן במזיד חייב כרת היא מצוות ברית מילה.

ב"הלכה ברורה" (למסכת קידושין) מובא שנחלקו הרמב"ם והראב"ד מתי מתחייב אדם שלא מל את עצמו בעונש כרת. הרמב"ם כותב שכל יום ויום שיעבור עליו משיגדל ולא ימול את עצמו הרי הוא מבטל מצות עשה, אבל אינו חייב כרת עד שימות והוא ערל במזיד. לעומת זאת הראב"ד חולק עליו וכותב שאין בדבריו תבלין, וכי מדוע יהיה פטור מכרת עד שימות? לכן לדעתו כל יום ויום שעובר ואינו מל את עצמו הוא עומד באיסור כרת.

לכאורה יש לשאול: מה ההבדל בין שתי הדעות? הרי אם בסופו של דבר ימול את עצמו לכל הדעות לא יתחייב בכרת ואם לא ימול את עצמו יתחייב, אם כן מה רוצה הראב"ד להוסיף בזה שבכל יום ויום הוא עומד באיסור כרת?

את התירוץ לזה כתב בשו"ת דברי חיים (או"ח א סימן לב) שההבדל הוא במי שבהתחלה לא מל את עצמו במזיד, אולם לאחר מכן רצה למול את עצמו אך נאנס ולא יכול היה לעשות זאת. לדעת הרמב"ם אדם כזה אינו חייב כרת ואילו לדעת הראב"ד הוא כבר התחייב בעונש כרת. אותה מחלוקת יש בקשר למי שלא התפלל בעוד שהייתה לו אפשרות לעשות זאת, כי סבור היה שעדיין יישאר לו זמן לאחר מכן, אולם בסופו של דבר עברה לו השעה ונאנס ולא התפלל, לדעת הנמוקי יוסף (ב"ק פ"ב) הוא נקרא אנוס ואילו לדעת ספר האגודה (גיטין עד,ב) הוא נקרא פושע על שנתעצל בעוד שהייתה לו אפשרות לקיים את המצווה.

תגובות

  1. כט תמוז תש"פ 02:14 כרת לפי הר"מ | יעקב כהן

    כיצד התחייב כרת לפי הר"מ הרי מאחר שמת יותר לא שייך להענישו
  2. כט תמוז תש"פ 08:18 כבר הרמ"ך המובא בכסף משנה הקשה זאת | דב

    וכמה מהמפרשים תירצו, הנה למשל דברי מעשה רקח הלכות מילה פרק א הלכה ב: נראה לענ"ד דאין כאן קושיא דהן אמת דרבינו כתב פ"ח מהלכות תשובה דהכרת תכרת היינו בעולם הזה ובעולם הבא ובכרת סתם לא נתבאר להדיא בדבריו ז"ל ומרן ז"ל יישב הדבר לעיל עיין עליו וכיון שכן אפילו שרבינו יסבור דכרת סתם היינו בחצי ימיו לא נאמר זה אלא היכא דשייך אבל אם הוא באופן שלא חל עליו הכרת אלא בזמן שנגזר עליו למות כי הא פשיטא שהכרת הוא לעולם הבא ותדע שאם בעת זקנתו אכל חלב וכיוצא מחייבי כריתות האם נאמר שלא יתחייב עונש חמור דהיינו הכרת לעולם הבא. ועוד אפשר בדעת רבינו ז"ל דהך כרת דמילה אינו בגדר שאר כריתות לענין זמן העונש ששאר כריתות עובר עליהם בקום עשה ותכף נתחייב בהם לגמרי שכבר נעשית העבירה ואין לו תקנה לענין עצמות העבירה מה שאין כן מילה שהיא בשב ואל תעשה ולא קרינן בה עבר זמנה שהרי בכל יום בידו לתקן אמטו להכי אינו מתחייב בכרת שבה עד שימות ודו"ק.
  3. כט תמוז תש"פ 10:13 גדר כרת | יעקב כהן

    מש"כ בסוף דבריו דכרת דמילה שאני משאר כריתות, אכתי אינו מובן מה גדר הכרת בזה אם לא נימא כמש"כ בתחילת דבריו דהוי כרת מהעוה"ב

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר