סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מברכים לאחר שתיית תה חם?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

כריתות יב ע"ב

  

משך הזמן שבו אכילה על פי התורה נקראת אכילה הוא "בכדי אכילת פרס". הראשונים נחלקו מהו משך הזמן שבו שתיה נקראת שתיה, לדעת הרמב"ם זהו בכדי שתיית רביעית ואילו לדעת הראב"ד גם זמן השתיה הוא בכדי אכילת פרס, כפי שנראה מהמשנה. את ההבדל להלכה בין שתי הדעות אפשר למצוא באדם שצריך לשתות ביום הכפורים ויכול לשתות פחות משיעור מלא לוגמיו, כמה זמן צריך לשהות בין שתיה לשתיה כדי שלא יצטרפו השתיות? לדעת הרמב"ם הזמן הוא קצר יותר מאשר לדעת הראב"ד.

עוד הבדל בין השיטות הוא באדם ששותה משקה במשך זמן, כגון משקה חם, האם נחשב הכל כשתיה אחת וחייב לברך ברכת בורא נפשות, או לא. יש מהפוסקים האחרונים (מובא במשנה ברורה רי,א) שסבורים שעל תה חם מברכים ברכת בורא נפשות גם אם שותים אותו במשך זמן ארוך, משום שזוהי דרך שתייתו, מאידך יש פוסקים הסבורים שאין לחלק בין משקה חם למשקה קר, וכל שתייה שאדם שותה במשך יותר מכדי שתיית רביעית לדעת הרמב"ם או אכילת פרס לדעת הראב"ד אינה נחשבת למעשה שתייה אחד ואין מברכים לאחריו ברכת בורא נפשות.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל פסק שאפשר לברך ברכה אחרונה על תה חם רק אם אדם שתה אותו בתוך 2 דקות, שהוא זמן כדי אכילת פרס.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר