סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהרסיך ומחריביך ממך יצאו

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

מעילה יט ע"ב

  

במשנה נאמר: "אין מועל אחר מועל במוקדשין אלא בהמה וכלי שרת בלבד", וב"בירור הלכה" יבואר שלפי חלק מהראשונים הכוונה היא שכל דבר שקדוש בקדושת דמים יוצא לחולין לאחר שמתבצע בו מעשה מעילה, ולכן לא יכול להיות בו מועל אחר מועל, לעומת זאת כל מה שקדוש בקדושת הגוף לעולם אינו מתחלל ולא יוצא לחולין, ולכן יכול להיות בו מועל אחר מועל.

במסכת עבודה זרה (נב,ב) נאמר שכאשר היוונים פרצו לבית המקדש התחללו אבני המזבח מקדושתם, ומובא בקשר לכך הפסוק (יחזקאל ז,כב): "וּבָאוּ בָהּ פָּרִיצִים וְחִלְּלוּהָ". ב"בירור הלכה" שם מובאת מחלוקת: לדעת בעל המאור מדובר שם בדין הרגיל של מעילה והאבנים התחללו לאחר שנעשתה בהן מעילה על ידי יהודים מתייוונים שפרצו למקדש ביחד עם היוונים, כי רק יהודי יכול למעול ולגרום לכך שדבר שקדוש בקדושת דמים יצא לחולין, כפי שנאמר במשנה כאן. לעומת זאת לדעת הרמב"ן היו אלו הגוים שחיללו את אבני המזבח וזאת היא גזירת הכתוב ודין מחודש שיכול הקדש להתחלל במצב כזה.

גם בקשר לצרות שהיו לעם ישראל לאורך הדורות אפשר לדון בשאלה מי גרם ליותר צרות: היהודים לעמם או הגוים. בפסוק בספר ישעיהו (מט,יז) נאמר: "מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ", ונחלקו בכך המפרשים, יש מסבירים שזוהי נבואה שלעתיד לבוא יצאו ויכלו כל המהרסים והמחריבים מעם ישראל, אולם מאידך יש מסבירים שכוונת הפסוק היא שאותם אנשים שמהרסים ומחריבים יוצאים מתוך העם עצמו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר