סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

כׇּל הֲדָרָהּ מַאי כׇּל הֲדָרָהּ חַדְרָהּ אַתָּה מַאי אַתָּה אוֹמֵר אָמַר לוֹ שֶׁאֲנִי אוֹמֵר אָרוֹן בִּמְקוֹמוֹ נִגְנַז שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּאֲרִיכוּ הַבַּדִּים וְגוֹ'
אֲמַר לֵיהּ רַבָּה לְעוּלָּא מַאי מַשְׁמַע דִּכְתִיב וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה וְכׇל הֵיכָא דִּכְתִיב עַד הַיּוֹם הַזֶּה לְעוֹלָם הוּא וְהָכְתִיב וְאֶת הַיְבוּסִי יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם לֹא הוֹרִישׁוּ בְּנֵי בִנְיָמִין וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי בִנְיָמִין בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה הָכִי נָמֵי דְּלָא גְּלוֹ
וְהָתַנְיָא רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר חֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה לֹא עָבַר אִישׁ בִּיהוּדָה שֶׁנֶּאֱמַר עַל הֶהָרִים אֶשָּׂא בְכִי וָנֶהִי וְעַל נְאוֹת מִדְבָּר קִינָה כִּי נִצְּתוּ מִבְּלִי אִישׁ עוֹבֵר וְלֹא שָׁמְעוּ קוֹל מִקְנֶה מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם וְעַד בְּהֵמָה נָדְדוּ הָלָכוּ בְּהֵמָה בְּגִימַטְרִיָּא חַמְשִׁין וּשְׁתַּיִם הָווּ
וְתַנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר שֶׁבַע שָׁנִים נִתְקַיְּימָה גׇּפְרִית וּמֶלַח בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי יוֹסֵי אָתְיָא בְּרִית בְּרִית כְּתִיב הָכָא וְהִגְבִּיר בְּרִית לָרַבִּים שָׁבוּעַ אֶחָד וּכְתִיב הָתָם וְאָמְרוּ עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת בְּרִית ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם
אֲמַר לֵיהּ הָכָא כְּתִיב שָׁם הָתָם לָא כְּתִיב שָׁם וְכׇל הֵיכָא דִּכְתִיב שָׁם לְעוֹלָם הוּא מֵיתִיבִי וּמֵהֶם מִן בְּנֵי שִׁמְעוֹן הָלְכוּ לְהַר שֵׂעִיר אֲנָשִׁים חֲמֵשׁ מֵאוֹת וּפְלַטְיָה וּנְעַרְיָה וּרְפָיָה וְעוּזִּיאֵל בְּנֵי יִשְׁעִי בְּרֹאשָׁם וַיַּכּוּ אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵיטָה לַעֲמָלֵק וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה
וּכְבָר עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וּבִלְבֵּל כׇּל הָאֲרָצוֹת שֶׁנֶּאֱמַר וְאָסִיר גְּבוּלוֹת עַמִּים וַעֲתוּדוֹתֵיהֶם שׁוֹשֵׂתִי תְּיוּבְתָּא
אָמַר רַב נַחְמָן תָּנָא וַחֲכָמִים אוֹמְרִים אָרוֹן בְּלִשְׁכַּת דִּיר הָעֵצִים הָיָה גָּנוּז אָמַר רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אַף אֲנַן נָמֵי תְּנֵינָא מַעֲשֶׂה בְּכֹהֵן אֶחָד שֶׁהָיָה מִתְעַסֵּק וְרָאָה רִצְפָּה מְשׁוּנָּה מֵחַבְרוֹתֶיהָ וּבָא וְהוֹדִיעַ אֶת חֲבֵירוֹ וְלֹא הִסְפִּיק לִגְמוֹר אֶת הַדָּבָר עַד שֶׁיָּצְתָה נִשְׁמָתוֹ וְיָדְעוּ בְּיִחוּד שֶׁשָּׁם אָרוֹן גָּנוּז
מַאי הֲוָה עָבֵיד אָמַר רַבִּי חֶלְבּוֹ מִתְעַסֵּק בְּקַרְדּוּמּוֹ הָיָה תָּנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל שְׁנֵי כֹהֲנִים בַּעֲלֵי מוּמִין הָיוּ מַתְלִיעִין בְּעֵצִים וְנִשְׁמְטָה קַרְדּוּמּוֹ שֶׁל אֶחָד מֵהֶם וְנָפְלָה שָׁם וְיָצְתָה אֵשׁ וַאֲכָלַתּוּ
רַב יְהוּדָה רָמֵי כְּתִיב וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים וּכְתִיב וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה הָא כֵּיצַד נִרְאִין וְאֵין נִרְאִין תַּנְיָא נָמֵי הָכִי וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים יָכוֹל לֹא יְהוּ זָזִין מִמְּקוֹמָן תַּלְמוּד לוֹמַר וַיַּאֲרִיכוּ הַבַּדִּים יָכוֹל יְהוּ מְקָרְעִין בַּפָּרוֹכֶת וְיוֹצְאִין תַּלְמוּד לוֹמַר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה
הָא כֵּיצַד דּוֹחֲקִין וּבוֹלְטִין וְיוֹצְאִין בַּפָּרוֹכֶת וְנִרְאִין כִּשְׁנֵי דַּדֵּי אִשָּׁה שֶׁנֶּאֱמַר צְרוֹר הַמּוֹר דּוֹדִי לִי בֵּין שָׁדַי יָלִין
אָמַר רַב קַטִּינָא בְּשָׁעָה שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל עוֹלִין לָרֶגֶל מְגַלְּלִין לָהֶם אֶת הַפָּרוֹכֶת וּמַרְאִין לָהֶם אֶת הַכְּרוּבִים שֶׁהָיוּ מְעוֹרִים זֶה בָּזֶה וְאוֹמְרִים לָהֶן רָאוּ חִבַּתְכֶם לִפְנֵי הַמָּקוֹם כְּחִבַּת זָכָר וּנְקֵבָה
מֵתִיב רַב חִסְדָּא וְלֹא יָבוֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב בִּשְׁעַת הַכְנָסַת כֵּלִים לְנַרְתֵּק שֶׁלָּהֶם
אָמַר רַב נַחְמָן מָשָׁל לְכַלָּה כׇּל זְמַן שֶׁהִיא בְּבֵית אָבִיהָ צְנוּעָה מִבַּעְלָהּ כֵּיוָן שֶׁבָּאתָה לְבֵית חָמִיהָ אֵינָהּ צְנוּעָה מִבַּעְלָהּ
מֵתִיב רַב חָנָא בַּר רַב קַטִּינָא מַעֲשֶׂה בְּכֹהֵן אֶחָד שֶׁהָיָה מִתְעַסֵּק וְכוּ' אֲמַר לֵיהּ נִתְגָּרְשָׁה קָא אָמְרַתְּ נִתְגָּרְשָׁה חָזְרוּ לְחִיבָּתָהּ הָרִאשׁוֹנָה
בְּמַאי עָסְקִינַן אִי נֵימָא בְּמִקְדָּשׁ רִאשׁוֹן מִי הֲוַאי פָּרוֹכֶת אֶלָּא בְּמִקְדָּשׁ שֵׁנִי מִי הֲווֹ כְּרוּבִים לְעוֹלָם בְּמִקְדָּשׁ רִאשׁוֹן וּמַאי פָּרוֹכֶת פָּרוֹכֶת דְּבָבֵי
דְּאָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב שְׁלֹשָׁה עָשָׂר פָּרוֹכוֹת הָיוּ בְּמִקְדָּשׁ שִׁבְעָה כְּנֶגֶד שִׁבְעָה שְׁעָרִים שְׁתַּיִם אַחַת לְפִתְחוֹ שֶׁל הֵיכָל וְאַחַת לְפִתְחוֹ שֶׁל אוּלָם שְׁתַּיִם בַּדְּבִיר וּשְׁתַּיִם כְּנֶגְדָּן בָּעֲלִיָּה
רַב אַחָא בַּר יַעֲקֹב אָמַר לְעוֹלָם בְּמִקְדָּשׁ שֵׁנִי וּכְרוּבִים דְּצוּרְתָּא הֲווֹ קָיְימִי דִּכְתִיב וְאֶת כׇּל קִירוֹת הַבַּיִת מֵסַב קָלַע כְּרוּבִים וְתִמֹרוֹת וּפְטוּרֵי צִיצִּים וְצִפָּה זָהָב מְיֻשָּׁר עַל הַמְּחוּקֶּה
וּכְתִיב כְּמַעַר אִישׁ וְלוֹיוֹת מַאי כְּמַעַר אִישׁ וְלוֹיוֹת אָמַר רַבָּה בַּר רַב שֵׁילָא

רש"י

כל חדרה. הגנוז בחדרי חדרים: נ''ב שנה. הי' מחרבות ירושלים בגלות צדקיהו עד פקידת כורש שעלו לבנות הבית שהרי לסוף ע' לגלות יהויקים היתה הפקידה כמו ששנינו במגילה (דף יא:) וי''ח שנה היה מכיבוש יהויקים עד חרבות ירושלים דאמר מר גלו בשבע גלו בשמונה גלו בשמונה עשרה גלו בתשע עשרה ופירושו: גלה יכניה בשבע לכיבוש יהויקים שהוא שמונה לנבוכדנצר גלו צדקיהו וגלותו בחרבות ירושלים בשמונה עשר לכיבוש יהויקים שהוא תשע עשרה לנבוכדנצר דאמר מר שנה ראשונה כיבש נינוה שניה עלה וכיבש יהויקים: עד בהמה. בהמה בגימטריא חמשין ותרין: הגביר לרבים. בספר דניאל כתיב והכי מפרש ליה ר' יוחנן אותו ברית האמור בגפרית ומלח שנאמר בו על אשר עזבו את ברית הגבירו האויב על ישראל שבוע אחד: לרבים. לשרים כמו כל רבי מלך בבל (ירמיהו לט): מתעסק. בטיול ושחוק: רצפה משונה. אחת מן הטבלאות של שיש שברצפה ראה גבוהה מחברותיה והבין שסילקוה מאחר שנסדרה שם: ביחוד. בברור: מתליעין בעצים. דתנן (מדות פ''ב משנה ה) כל עץ שיש בו תולעת פסול למזבח: בעלי מומין. שאין ראויין לעבודה אחרת: נראין ואין נראין. כדמפרש ואזיל בברייתא שהיו דוחקין ובולטין בפרוכת ונראין כשני דדי אשה שבולטין מתחת חלוקה: ויוצאין בפרוכת. הפרוסה כנגד פתח שבמחיצת אמה טרקסין והפתח באמצע אמה טרקסין היה במקדש ראשון: הכרובים. מדובקין זה בזה ואחוזין ומחבקין זה את זה כזכר החובק את הנקבה: מעורים. לשון דיבוק כמו (עוקצין פ''ג משנה ח): אילן שנפשח ומעורה בקליפה ובמס' ביצה (דף ז.) אם היו מעורות בגידין אסורות: ולא יבאו לראות. הלוים שבמדבר אף על פי שהיו נושאין כלי הקודש בכתף לא היו רשאין ליכנס בשעת סילוק מסעות שהיו מפרקין את הארון והמזבח להסיעו ממקומו עד שהיו אהרן ובניו מכסין אותו בנרתיקיהן כמו שכתוב בפרשה וכסו אותו במכסה עור תחש ולקחו בגד תכלת וכסו וגו' כבלע לשון כיסוי: בבית אביה. באירוסיה אף ישראל במדבר עדיין לא היו גסין בשכינה: נתגרשה קאמרת. האי מעשה בבית שני הוה לאחר שנתגרשו וחזרו: לחיבתה ראשונה. לתחילת חיבתן שאין גסין זה בזה: במאי עסקינן. האי מגללין להן הפרוכת ומראין להן הכרובים: מי הוו כרובים. דקס''ד בכרובים שעשה שלמה אצל הארון מזה ומזה קאמר: דבבי. שכנגד הפתחים פתח אולם והיכל ובית קדשי הקדשים: שלש עשרה פרוכות היו במקדש שני. שבעה לשבעה שערי העזרה שתים בדביר במקום אמה טרקסין ושתים כנגדן לחוץ בין עליית ההיכל לעליית בית קדשי הקדשים וכי היכי דבמקדש שני היו פרוכות כנגד הפתחים הכי נמי במקדש ראשון: כרובים דצורתא. מצויירין בכותל במיני סממנים או חקוקין בקירות העץ מלפנים מכותלי האבנים: מסב קלע. צורות רשתות וקליעות:

תוספות

כרובים דצורתא. נשאלתי על אותם שמציירים במחזורים צורות חיות ועופות אם יפה עושים אם לאו והשבתי נ''ל דודאי לא יפה עושים שמתוך שמסתכלים בצורות הללו אין מכוונין לבם לאביהם שבשמים מיהו אין כאן איסור דלא תעשה לך פסל וגו' (שמות. כ) דהא מסקינן בפרק כל הצלמים (ע''ז דף מג:) שאני רבן גמליאל דאחרים עשו לו ואפילו חשדא ליכא
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר