סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

הָא שׁוֹר שֶׁהוּא פִּקֵּחַ פָּטוּר
אָמַר רַבִּי יִרְמְיָה לָא מִיבַּעְיָא קָאָמַר לָא מִבַּעְיָא שׁוֹר שֶׁהוּא פִּקֵּחַ דְּחַיָּיב אֲבָל שׁוֹר חֵרֵשׁ שׁוֹטֶה וְקָטָן אֵימָא חֵרְשׁוּתוֹ גָּרְמָה לוֹ קַטְנוּתוֹ גָּרְמָה לוֹ וְלִיפְּטַר קָא מַשְׁמַע לַן
אֲמַר לֵיהּ רַב אַחָא לְרָבִינָא וְהָתַנְיָא נָפַל לְתוֹכוֹ בַּר דַּעַת פָּטוּר מַאי לָאו שׁוֹר בַּר דַּעַת אָמַר לֵיהּ לָא אָדָם אֶלָּא מֵעַתָּה אָדָם בֶּן דַּעַת הוּא דְּפָטוּר הָא לָאו בֶּן דַּעַת הוּא דְּחַיָּיב שׁוֹר וְלֹא אָדָם כְּתִיב
אֶלָּא מַאי בֶּן דַּעַת מִין בֶּן דַּעַת אֲמַר לֵיהּ וְהָתַנְיָא נָפַל לְתוֹכוֹ שׁוֹר בֶּן דַּעַת פָּטוּר
אֶלָּא אָמַר רָבָא שׁוֹר וְהוּא חֵרֵשׁ שׁוֹר וְהוּא שׁוֹטֶה שׁוֹר וְהוּא קָטָן דַּוְקָא אֲבָל שׁוֹר וְהוּא פִּקֵּחַ פָּטוּר מַאי טַעְמָא דְּבָעֵי לֵיהּ עַיּוֹנֵי וּמֵיזַל תַּנְיָא נָמֵי הָכִי נָפַל לְתוֹכוֹ שׁוֹר חֵרֵשׁ שׁוֹטֶה וְקָטָן וְסוֹמֵא וּמְהַלֵּךְ בַּלַּיְלָה חַיָּיב פִּקֵּחַ וּמְהַלֵּךְ בְּיוֹם פָּטוּר
מַתְנִי' אֶחָד שׁוֹר וְאֶחָד כׇּל בְּהֵמָה לִנְפִילַת הַבּוֹר וּלְהַפְרָשַׁת הַר סִינַי וּלְתַשְׁלוּמֵי כֶפֶל וְלַהֲשָׁבַת אֲבֵידָה לִפְרִיקָה לַחֲסִימָה לַכִּלְאַיִם וְלַשַּׁבָּת
וְכֵן חַיָּה וָעוֹף כַּיּוֹצֵא בָּהֶן אִם כֵּן לָמָּה נֶאֱמַר שׁוֹר אוֹ חֲמוֹר אֶלָּא שֶׁדִּבֵּר הַכָּתוּב בַּהוֹוֶה
גְּמָ' לִנְפִילַת הַבּוֹר כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו כְּתִיב כֹּל דְּאִית לֵיהּ בְּעָלִים כְּדַאֲמַרַן לְהַפְרָשַׁת הַר סִינַי אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לֹא יִחְיֶה וְחַיָּה בִּכְלַל בְּהֵמָה הָוְיָא אִם לְרַבּוֹת אֶת הָעוֹפוֹת
לְתַשְׁלוּמֵי כֶפֶל כִּדְאָמְרִינַן עַל כׇּל דְּבַר פֶּשַׁע כְּלָל כֹּל דְּבַר פְּשִׁיעָה לַהֲשָׁבַת אֲבֵידָה לְכׇל אֲבֵדַת אָחִיךָ לִפְרִיקָה יָלֵיף חֲמוֹר חֲמוֹר מִשַּׁבָּת
לַחֲסִימָה יָלֵיף שׁוֹר שׁוֹר מִשַּׁבָּת
לְכִלְאַיִם אִי כִּלְאַיִם דַּחֲרִישָׁה יָלֵיף שׁוֹר שׁוֹר מִשַּׁבָּת
אִי כִּלְאַיִם דְּהַרְבָּעָה יָלֵיף בְּהֶמְתְּךָ בְּהֶמְתֶּךָ מִשַּׁבָּת
וְגַבֵּי שַׁבָּת מְנָלַן דְּתַנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר מִשּׁוּם רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּדִבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת נֶאֱמַר עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וּבְדִבְּרוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת נֶאֱמַר וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכׇל בְּהֶמְתֶּךָ וַהֲלֹא שׁוֹר וַחֲמוֹר בִּכְלַל כׇּל בְּהֵמָה הָיוּ וְלָמָּה יָצְאוּ לוֹמַר לָךְ מָה שׁוֹר וַחֲמוֹר הָאָמוּר כָּאן חַיָּה וָעוֹף כַּיּוֹצֵא בָּהֶן אַף כֹּל חַיָּה וָעוֹף כַּיּוֹצֵא בָּהֶן
אֵימָא בְּהֵמָה דְּדִבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת כָּלַל שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ דְּדִבְּרוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת פָּרַט כְּלָל וּפְרָט אֵין בַּכְּלָל אֶלָּא מַה שֶּׁבַּפְּרָט שׁוֹר וַחֲמוֹר אִין מִידֵּי אַחֲרִינָא לָא
אָמְרִי וְכׇל בְּהֶמְתֶּךָ דְּדִבְּרוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת חָזַר וְכָלַל כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל אִי אַתָּה דָן אֶלָּא כְּעֵין הַפְּרָט מָה הַפְּרָט מְפוֹרָשׁ בַּעֲלֵי חַיִּים אַף כֹּל בַּעֲלֵי חַיִּים
וְאֵימָא מָה הַפְּרָט מְפוֹרָשׁ דָּבָר שֶׁנִּבְלָתוֹ מְטַמְּאָ[ה] בְּמַגָּע וּבְמַשָּׂא אַף כׇּל דָּבָר שֶׁנְּבָלָתוֹ מְטַמְּאָ[ה] בְּמַגָּע וּבְמַשָּׂא אֲבָל עוֹפוֹת לֹא
אָמְרִי אִם כֵּן נִכְתּוֹב רַחֲמָנָא חַד פְּרָטָא הֵי נִכְתּוֹב רַחֲמָנָא אִי כְּתַב רַחֲמָנָא שׁוֹר הֲוָה אָמֵינָא קָרֵב לְגַבֵּי מִזְבֵּחַ אִין שֶׁאֵינוֹ קָרֵב לְגַבֵּי מִזְבֵּחַ לָא כְּתַב רַחֲמָנָא חֲמוֹר וְאִי כְּתַב רַחֲמָנָא חֲמוֹר הֲוָה אָמֵינָא קָדוֹשׁ בִּבְכוֹרָה אִין שֶׁאֵין קָדוֹשׁ בִּבְכוֹרָה לָא כְּתַב רַחֲמָנָא שׁוֹר
אֶלָּא וְכׇל בְּהֶמְתֶּךָ רִיבּוּיָא הוּא
וְכֹל הֵיכָא דִּכְתַב רַחֲמָנָא כֹּל רִיבּוּיָא הוּא וְהָא גַּבֵּי מַעֲשֵׂר דִּכְתִיב כֹּל וְקָא דָרְשִׁינַן לֵיהּ בִּכְלָל וּפְרָט
דְּתַנְיָא וְנָתַתָּה הַכֶּסֶף בְּכֹל אֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשְׁךָ כָּלַל בַּבָּקָר וּבַצֹּאן וּבַיַּיִן וּבַשֵּׁכָר פָּרַט וּבְכֹל אֲשֶׁר תִּשְׁאׇלְךָ נַפְשֶׁךָ חָזַר וְכָלַל
כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל אִי אַתָּה דָן אֶלָּא כְּעֵין הַפְּרָט מָה הַפְּרָט מְפוֹרָשׁ פְּרִי מִפְּרִי וְגִידּוּלֵי קַרְקַע אַף כֹּל פְּרִי מִפְּרִי וְגִידּוּלֵי קַרְקַע
אָמְרִי בְּכֹל כְּלָלָא כֹּל רִיבּוּיָא אִיבָּעֵית אֵימָא כֹּל נָמֵי כְּלָלָא הוּא מִיהוּ הַאי כֹּל דְּהָכָא רִיבּוּיָא הוּא מִדַּהֲוָה לֵיהּ לְמִכְתַּב וּבְהֶמְתֶּךָ כְּדִכְתִיב בְּדִבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת וּכְתַב וְכׇל בְּהֶמְתְּךָ שְׁמַע מִינַּהּ רִיבּוּיָא
הַשְׁתָּא דְּאָמְרַתְּ כֹּל רִיבּוּיָא הוּא בְּהֶמְתֶּךָ דְּדִבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת וְשׁוֹר וַחֲמוֹר דְּדִבְּרוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת לְמָה לִי
אָמְרִי שׁוֹר לְאַגְמוֹרֵי שׁוֹר שׁוֹר לַחֲסִימָה
חֲמוֹר לְאַגְמוֹרֵי חֲמוֹר חֲמוֹר לִפְרִיקָה
בְּהֶמְתֶּךָ לְאַגְמוֹרֵי בְּהֶמְתֶּךָ בְּהֶמְתְּךָ לְכִלְאַיִם
אִי הָכִי אֲפִילּוּ אָדָם לִיתְּסַר אַלְּמָה תְּנַן אָדָם מוּתָּר עִם כּוּלָּן לַחְרוֹשׁ וְלִמְשׁוֹךְ
אָמַר רַב פָּפָּא פַּפּוּנָאֵי יָדְעִי טַעְמָא דְּהָא מִילְּתָא וּמַנּוּ רַב אַחָא בַּר יַעֲקֹב אָמַר קְרָא לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ לְהַנָּחָה הִקַּשְׁתִּיו וְלֹא לְדָבָר אַחֵר
שָׁאַל רַבִּי חֲנִינָא בֶּן עָגֵיל אֶת רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא מִפְּנֵי מָה בְּדִבְּרוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת לֹא נֶאֱמַר בָּהֶם טוֹב וּבְדִבְּרוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת

רש"י

הא שור והוא פקח פטור. בתמיה: מין בן דעת. היינו אדם ואפי' הוא שוטה מין בן דעת הוא: שור חרש שוטה וקטן. שור שהוא חרש או שוטה או קטן או סומא או מהלך בדרך בלילה ואפילו הוא פקח: מתני' ולהפרשת הר סיני. אם בהמה אם איש כתיב ואנן מרבינן חיה ועוף בגמרא: ולתשלומי כפל. ואע''ג דכתיב משור ועד חמור שאר בהמה וחיה מרבינן בגמ' וכן בכולהו: לפריקה. עזוב תעזוב עמו (שמות כג): לכלאים. דהרבעה אע''ג דכתיב בהמתך לא תרביע כלאים הוי נמי חיה ועוף בכלל כדיליף בגמרא וכן לענין כלאים דהנהגה דלא תחרוש בשור וחמור: בהווה. בדבר הרגיל להיות: גמ' חיה בכלל בהמה. דכתיב זאת הבהמה אשר תאכלו וכתיב בתריה איל וצבי (דברים יד): לתשלומי כפל על כל דבר פשע על שור כו' כל דבר פשיעה. ואפי' דבר שאין בו רוח חיים בפרק מרובה (לקמן סב:): משבת. דכתיב שורך וחמורך וכל בהמתך (דברים ה): יליף בהמתך בהמתך משבת. מה להלן חיה ועוף בכלל כדמפרש לקמי': בדברות הראשונות נאמר בהמתך. ולא נאמר בהן שור וחמור ובדברות האחרונות הוסיף להזכיר שור וחמור: והלא. אף הן בכלל כל בהמתך האמור בצידן הוי: מה שור וחמור האמור כאן חיה ועוף כיוצא בהן. ולקמיה מפרש טעמא מוכל דמשמע ריבוי: אף כל. מקום שנאמר שור וחמור כגון פריקה וחסימה ודומין להן חיה ועוף כיוצא בהן: נכתוב רחמנא חד פרטא. ודרשינן כל דדמי ליה משני צדדין מדכתב אידך אם אינו ענין לדבר שנבלתו מטמאה תנהו לענין עופות דדמי לפרטא בחד צד דהוו בעלי. חיים דכוותיה: כתב רחמנא שור. דלא אצטריך דהא קדוש הוא בבכורה ומחמור קאתי תנהו לענין סוסים וגמלים דדמי לפרטא משני צדדין נבלתו מטמאה ובעלי חיים הן אבל עופות לא: ריבויא הוא. ולא מדרש בכלל ופרט וריבה הכל: פרי מפרי. ולד מולד יין מענבים ושכר מתמרים למעוטי כמהין ופטריות ומים ומלח דאינו פרי מפרי וגדולי קרקע למעוטי דגים שאינן נקחין בכסף מעשר: השתא דאמרת כל ריבויא הוא. ואפי' עופות למה לי דפרט בהמה ושור וחמור: אי הכי. דכלאים משבת ילפינן: אדם נמי ליתסר. למשוך בקרון עם הבהמה דהא גבי שבת מוזהר כבהמה דכתיב ועבדך ואמתך ובהמתך: פפונאי. בני פפונאי שם מקום: רב אחא בר יעקב. מפפונאי היה דאמרינן בהשותפין (ב''ב דף טז.) דריש רב אחא בר יעקב מפפונאי דשטן ופנינה לשם שמים נתכוונו: להנחה הקשתיו. עבד ואמה לבהמה אבל לא לענין איסור אחר:

תוספות

בהמתך דדברות הראשונות כלל. לא חשיב ליה כלל ופרט המרוחקים זה מזה דאחרונות וראשונות חדא מילתא היא דזכור ושמור בדבור אחד נאמרו [ר''ה כז. שבועות כ:]: ואימא מה הפרט מפורש דבר שנבלתו מטמא. תימה [א''כ] פרט ל''ל דבכלל בהמתך נמי כתיב ועוד כשאומר מה הפרט מפורש בעלי חיים אף כל בעלי חיים ועופות בכלל היכי ס''ד דאתרבו עופות לימא דכללא גופיה ממעט להו: פרי מפרי וגדולי קרקע. הכא משמע דבקר וצאן אקרי גידולי קרקע ותימה דבפ''ק דקדושין (דף יז.) גבי הענקה אמר דאי כתב רחמנא גורן ה''א גידולי קרקע אין בעלי חיים לא כתב רחמנא צאן וי''ל דלענין דבר היוצא ממש מן הארץ לא חשיב בהמה גידולי קרקע ואין להאריך כאן יותר:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר