סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד


וּצְבִי לַגִּינָּה וְלֶחָצֵר וְלַבֵּיבָרִין [חַיָּיב] רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר לֹא כָּל הַבֵּיבָרִין שָׁוִין זֶה הַכְּלָל מְחוּסָּר צִידָה פָּטוּר שֶׁאֵינוֹ מְחוּסָּר צִידָה חַיָּיב גְּמָ' תְּנַן הָתָם אֵין צָדִין דָּגִים מִן הַבֵּיבָרִין בְּיוֹם טוֹב וְאֵין נוֹתְנִין לִפְנֵיהֶם מְזוֹנוֹת אֲבָל צָדִין חַיָּה וָעוֹף וְנוֹתְנִין לִפְנֵיהֶם מְזוֹנוֹת וּרְמִינְהוּ בֵּיבָרִין שֶׁל חַיּוֹת וְשֶׁל עוֹפוֹת וְשֶׁל דָּגִים אֵין צָדִין מֵהֶם בְּיוֹם טוֹב וְאֵין נוֹתְנִין לִפְנֵיהֶם מְזוֹנוֹת קַשְׁיָא חַיָּה אַחַיָּה קַשְׁיָא עוֹפוֹת אַעוֹפוֹת בִּשְׁלָמָא חַיָּה אַחַיָּה לָא קַשְׁיָא הָא רַבִּי יְהוּדָה הָא רַבָּנַן אֶלָּא עוֹפוֹת אַעוֹפוֹת קַשְׁיָא וְכִי תֵּימָא עוֹפוֹת אַעוֹפוֹת נָמֵי לָא קַשְׁיָא הָא בֵּיבָר מְקוֹרֶה הָא בֵּיבָר שֶׁאֵינוֹ מְקוֹרֶה וְהָא בַּיִת דִּמְקוֹרֶה הוּא וּבֵין לְרַבִּי יְהוּדָה וּבֵין לְרַבָּנַן צִפּוֹר לַמִּגְדָּל אִין לַבַּיִת לָא אָמַר רַבָּה בַּר רַב הוּנָא הָכָא בְּצִפּוֹר דְּרוֹר עָסְקִינַן לְפִי שֶׁאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת מָרוּת דְּתָנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל לָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ צִפּוֹר דְּרוֹר מִפְּנֵי שֶׁדָּרָה בַּבַּיִת כְּבַשָּׂדֶה הַשְׁתָּא דְּאָתֵית לְהָכִי חַיָּה אַחַיָּה נָמֵי לָא קַשְׁיָא הָא בְּבֵיבָר גָּדוֹל הָא בְּבֵיבָר קָטָן הֵיכִי דָּמֵי בֵּיבָר גָּדוֹל הֵיכִי דָּמֵי בֵּיבָר קָטָן אָמַר רַב אָשֵׁי כׇּל הֵיכָא דְּרָהֵיט בָּתְרֵיהּ וּמָטֵי לֵהּ בְּחַד שִׁיחְיָיא בֵּיבָר קָטָן וְאִידַּךְ בֵּיבָר גָּדוֹל אִי נָמֵי כׇּל הֵיכָא דְּנָפֵיל טוּלָּא דִכְתָלִים אַהֲדָדֵי בֵּיבָר קָטָן וְאִידַּךְ בֵּיבָר גָּדוֹל וְאִי נָמֵי כׇּל הֵיכָא דְּלֵיכָּא עוּקְצֵי עוּקְצֵי בֵּיבָר קָטָן וְאִידַּךְ בֵּיבָר גָּדוֹל רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר וְכוּ' אָמַר רַב יוֹסֵף אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל הֲלָכָה כְּרַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי הֲלָכָה מִכְּלָל דִּפְלִיגִי אֲמַר לֵיהּ מַאי נָפְקָא לָךְ מִינַּהּ אֲמַר לֵיהּ גְּמָרָא גְּמוֹר זְמוֹרְתָּא תְּהֵא תָּנוּ רַבָּנַן הַצָּד צְבִי סוּמָא וְיָשֵׁן חַיָּיב חִיגֵּר וְזָקֵן וְחוֹלֶה פָּטוּר אֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי לְרַב יוֹסֵף מַאי שְׁנָא הָנֵי וּמַאי שְׁנָא הָנֵי הָנֵי עֲבִידִי לְרַבּוֹיֵי הָנֵי לָא עֲבִידִי לְרַבּוֹיֵי וְהָתַנְיָא חוֹלֶה חַיָּיב אָמַר רַב שֵׁשֶׁת לָא קַשְׁיָא הָא בְּחוֹלֶה מֵחֲמַת אִישָּׁתָא הָא בְּחוֹלֶה מֵחֲמַת אוּבְצָנָא תָּנוּ רַבָּנַן הַצָּד חֲגָבִין גַּזִּין צְרָעִין וְיַתּוּשִׁין בְּשַׁבָּת חַיָּיב דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר וַחֲכָמִים אוֹמְרִים כׇּל שֶׁבְּמִינוֹ נִיצּוֹד חַיָּיב וְכֹל שֶׁאֵין בְּמִינוֹ נִיצּוֹד פָּטוּר תַּנְיָא אִידַּךְ הַצָּד חֲגָבִים בִּשְׁעַת הַטַּל פָּטוּר בִּשְׁעַת הַשָּׁרָב חַיָּיב אֶלְעָזָר בֶּן מַהֲבַאי אוֹמֵר אִם הָיוּ מְקַלְּחוֹת וּבָאוֹת פָּטוּר אִיבַּעְיָא לְהוּ אֶלְעָזָר בֶּן מַהֲבַאי אַרֵישָׁא קָאֵי אוֹ אַסֵּיפָא קָאֵי תָּא שְׁמַע הַצָּד חֲגָבִין בִּשְׁעַת הַטַּל פָּטוּר בִּשְׁעַת הַשָּׁרָב חַיָּיב אֶלְעָזָר בֶּן מַהֲבַאי אוֹמֵר אֲפִילּוּ בִּשְׁעַת הַשָּׁרָב אִם הָיוּ מְקַלְּחוֹת וּבָאוֹת פָּטוּר מַתְנִי' צְבִי שֶׁנִּכְנַס לַבַּיִת וְנָעַל אֶחָד בְּפָנָיו חַיָּיב נָעֲלוּ שְׁנַיִם פְּטוּרִין לֹא יָכוֹל אֶחָד לִנְעוֹל וְנָעֲלוּ שְׁנַיִם חַיָּיבִין וְרַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר גְּמָ' אָמַר רַבִּי יִרְמְיָה בַּר אַבָּא אָמַר שְׁמוּאֵל הַצָּד אֲרִי בְּשַׁבָּת אֵינוֹ חַיָּיב עַד שֶׁיַּכְנִיסֶנּוּ לַגּוּרְזָקִי שֶׁלּוֹ מַתְנִי' יָשַׁב הָאֶחָד עַל הַפֶּתַח וְלֹא מִילְּאָהוּ יָשַׁב הַשֵּׁנִי וּמִילְּאָהוּ הַשֵּׁנִי חַיָּיב יָשַׁב הָרִאשׁוֹן עַל הַפֶּתַח וּמִילְּאָהוּ וּבָא הַשֵּׁנִי וְיָשַׁב בְּצִידּוֹ אַף עַל פִּי שֶׁעָמַד הָרִאשׁוֹן וְהָלַךְ לוֹ הָרִאשׁוֹן חַיָּיב וְהַשֵּׁנִי פָּטוּר הָא לְמָה זֶה דּוֹמֶה לְנוֹעֵל אֶת בֵּיתוֹ לְשׁוֹמְרוֹ וְנִמְצָא צְבִי שָׁמוּר בְּתוֹכוֹ



רש"י

וצבי. ניצוד משהכניסו לביתו ונעל בפניו אבל אם הכניסו לגינה או לחצר אין זו צידה: המחוסר צידה. שקשה לתופסו שם כדמפרש בגמרא: גמ' ביברין. קרפיפות מוקפין: אין צדין מהן בי''ט. אלמא לאו ניצוד ועומד קא חשיב ליה ש''מ המכניסו לביבר אין זו צידתו: ואין נותנין לפניהן מזונות. כיון דהן מוקצה לא מצי למטרח עלייהו: הא רבי יהודה. ההיא דאין צדין רבי יהודה היא דבמתניתין לא חשיב לה צידה עד שיכניסו לבית: עופות אעופות קשיא. דהא בין לר' יהודה בין לרבנן צפור למגדל קאמרי: ביבר מקורה. הוי ניצוד: בצפור דרור. מתני' דקתני צפור לבית לא בצפור דרור עסקינן שדרכה לדור בבית כבשדה ונשמטת מזוית לזוית: השתא דאתית להכי. לאוקמינהו לתרווייהו כרבנן: חיה אחיה נמי. מוקמי כרבנן: והא ביבר קטן. מתניתין דהכא: והא. מתניתין דביצה בביבר גדול: שיחייא. מרוצה שהוא שוחה לאחוז בה: עוקצי. פיאות להשמט בהן: ואידך. כל מי שאינו כן: מכלל דפליגי. והא אוקימנא דרבנן נמי בביבר קטן אמרי: מאי נפקא לך מינה. כ''ש כיון דלא פליגי עליה הלכתא כוותיה: זמורתא תהא. אומר השמועה בזמירה בעלמא בלא צורך: סומא וישן עבידי לרבויי. לישמט כשמרגישין יד אדם: אובצנא. עייפות שאינו יכול לזוז ממקומו נצוד ועומד הוא: הגזין. מין חגב טהור הוא ונאכלין: במינו ניצוד. כגון חגבים והגזין: שאין במינו ניצוד. צירעין ויתושין שאינן לצורך: חגבים בשעת הטל. עיניהם מתעוורות והרי הן ניצודין ועומדין: מקלחות. הרבה ביחד שהן מזומנות ליקח: ארישא קאי. דאף בשעת הטל אם מקלחות ובאות שרי ואי לא אסור: מתני' צבי שנכנס. מאליו: ונעל אחד בפניו. זו היא צידתו: נעלו. שנים פטורים. דהוי להו שנים שעשאוה: לא יכול אחד לנעול. אורחיה הוא לנעול בשנים והרי לכל אחד מלאכה דבלא איהו לא מתעבדא: ורבי שמעון פוטר. לטעמיה דדריש קראי למיפטר זה אינו יכול וזה אינו יכול בפרק המצניע (לעיל צב:): גמ' הצד ארי. אפילו תופסו אין זו צידתו שכשכועס משחית והולך: עד שיכניסנו לגורזקי שלו. בית משמר העשוי לו כמין תיבה: מתני' השני חייב. שהוא צדו: הא למה. שני זה דומה מאחר שנצוד ע''י הראשון: לנועל את ביתו לשומרו. ולא לצוד: ונמצא צבי. שהוא ניצוד כבר שמור בתוכו וכן אע''פ שעמד הראשון אין זה אלא כשומרו לצבי שהיה לו מאתמול:

תוספות

ואין נותנין לפניהם מזונות. אין לפרש דטעמא משום דדגים מיתזני שפיר במים להכי לא טרחינן דחשיבי כאין מזונותיהם עליך. חדא דלאו מילתא דפסיקא היא דלדגים מצויין מזונות ולא לחיה ועוד דבסמוך בעי לאוקמי הא דקתני אין צדין חיה ועוף ואין נותנין לפניהם מזונות בביבר שאינו מקורה וכי בשביל שאינו מקורה מצויין להם מזונות ורש''י דפירש כיון דאין צדין מוקצין נינהו להכי אין נותנין לפניהם מזונות ואין טורחין בשבילם אין נראה כלל דהא תנן לקמן בפ' בתרא (דף קנה:) נותנים . מים לפני אווזים ותרנגולים ולפני יוני הרדסייאות אע''ג דמוקצין הן בשבת ונראה לר''י כל היכא דהוי כניצוד ועומד מדאורייתא כגון אווזין ותרנגולין ויוני הרדסייאות ואע''ג דמדרבנן אסור לצודן כדתנן בפרק שמונה שרצים (לקמן דף קז.) חיה ועוף שברשותו הצדן פטור משמע אבל אסור כיון דמדאורייתא כניצוד ועומד נותנין לפניהם מזונות וכן חיה ועוף שבביברין מקורין דחשיב טפי מזונותיהם עליך אבל כאן שמן התורה אין ניצודין לא חשיב מזונותיהן עליך והוי כאותן שהן כל שעה בשדה כמו יוני שובך ויוני עלייה ואתי שפיר לפי זה ההיא דריש אין צדין (ביצהדף כד.) דקתני התם במתניתין רשב''ג אומר זה הכלל המחוסר צידה אסור כו' וקאמר בגמרא היכי דמי מחוסר צידה כגון דאמר הבא מצודה ונצודנו אמר ליה אביי לרב יוסף והרי אווזים ותרנגולים דאמר הבא מצודה ונצודנו ואמר הצד אווזים ותרנגולים ויוני הרדסייאות פטור והשתא קשה מאי פריך והא פטור משמע אבל אסור ובמתניתין קתני נמי רשב''ג אומר מחוסר צידה אסור ולמאי דפי' הכא אתי שפיר דרשב''ג קאי ארישא דקתני אין צדין ואין נותנין לפניהם מזונות וקא אסר רשב''ג במחוסר צידה אף ליתן מזונות וא''כ מחוסר צידה דאורייתא חשיב ליה ולהכי פריך שפיר: הלכה מכלל דפליגי. אע''ג דר' יהודה פליג מ''מ פריך אביי שפיר דאי לאפוקי מדרבי יהודה אתא לימא אין הלכה כרבי יהודה הכא אתי שפיר דלא קבעי היכי דמי מחוסר צידה דהא כבר פי' דהיכא דאיכא עוקצי ביבר גדול ומסתמא דהיינו מחוסר צידה דרשב''ג אבל בריש אין צדין (ביצה דף כד.) קשה אמאי קבעי ה''ד מחוסר צידה הואיל וכבר פי' ביבר גדול וביבר קטן לרבנן ונראה לריב''א משום דהתם קתני במילתייהו חיה ועוף ועלה קאי רשב''ג וקבעי ה''ד מחוסר צידה בעופות אבל אחיה לא קבעי דזה כבר פירש וכן משמע דכל הנהו דמייתי עלה לא מיירי אלא בעופות אבל הכא לא איירו רבנן בעופות אלא בחיה גרידא: היכא דנפלי טולא דכתלים. היה להם שיעור הכתלים שוה והיו יודעין שיעורן: למה זה דומה לנועל ביתו לשומרו ונמצא צבי שמור בתוכו. ואם תאמר מאי אולמא הך מהך ונראה לריב''א דס''ד דבא וישב בצידו ליתסר משום דמיחזי דלהוסיף שמירה לצבי הוא בא:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר