סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מַחְלוֹקֶת בְּעוֹקֵר הַגּוּף דַּעֲבוֹדָה זָרָה וְקִיּוּם מִקְצָת וּבִיטּוּל מִקְצָת דַּעֲבוֹדָה זָרָה דְּרַחֲמָנָא אָמַר מִן הַדֶּרֶךְ אֲפִילּוּ מִקְצָת הַדֶּרֶךְ
אֲבָל עוֹקֵר הַגּוּף דִּשְׁאָר מִצְוֹת דִּבְרֵי הַכֹּל בְּחֶנֶק וְקִיּוּם מִקְצָת וּבִיטּוּל מִקְצָת דְּבִשְׁאָר מִצְוֹת דִּבְרֵי הַכֹּל פָּטוּר
מֵתִיב רַב הַמְנוּנָא 'לָלֶכֶת' זוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה 'בָּהּ' זוֹ מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה וְאִי סָלְקָא דַעְתָּךְ בַּעֲבוֹדָה זָרָה עֲשֵׂה בַּעֲבוֹדָה זָרָה הֵיכִי מַשְׁכַּחַתְּ לַהּ תַּרְגְּמַהּ רַב חִסְדָּא וְנִתַּצְתֶּם
רַב הַמְנוּנָא אָמַר מַחֲלוֹקֶת בְּעוֹקֵר הַגּוּף בֵּין בַּעֲבוֹדָה זָרָה בֵּין בִּשְׁאָר מִצְוֹת וְקִיּוּם מִקְצָת וּבִיטּוּל מִקְצָת דַּעֲבוֹדָה זָרָה דְּרַחֲמָנָא אָמַר מִן הַדֶּרֶךְ אֲפִילּוּ מִקְצָת הַדֶּרֶךְ
אֲבָל קִיּוּם מִקְצָת וּבִיטּוּל מִקְצָת דְּבִשְׁאָר מִצְוֹת דִּבְרֵי הַכֹּל פָּטוּר
תָּנוּ רַבָּנַן הַמִּתְנַבֵּא לַעֲקוֹר דָּבָר מִן הַתּוֹרָה חַיָּיב לְקַיֵּים מִקְצָת וּלְבַטֵּל מִקְצָת רַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר וּבַעֲבוֹדָה זָרָה אֲפִילּוּ אוֹמֵר 'הַיּוֹם עִיבְדוּהָ וּלְמָחָר בַּטְּלוּהָ' דִּבְרֵי הַכֹּל חַיָּיב
אַבָּיֵי סָבַר לַהּ כְּרַב חִסְדָּא וּמְתָרֵץ לַהּ כְּרַב חִסְדָּא רָבָא סָבַר לַהּ כְּרַב הַמְנוּנָא וּמְתָרֵץ לַהּ כְּרַב הַמְנוּנָא
אַבָּיֵי סָבַר לַהּ כְּרַב חִסְדָּא וּמְתָרֵץ לַהּ כְּרַב חִסְדָּא הַמִּתְנַבֵּא לַעֲקוֹר דָּבָר מִן הַתּוֹרָה דִּבְרֵי הַכֹּל בְּחֶנֶק לְקַיֵּים מִקְצָת וּלְבַטֵּל מִקְצָת רַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר וְהוּא הַדִּין לְרַבָּנַן וּבַעֲבוֹדָה זָרָה אֲפִילּוּ אָמַר הַיּוֹם עִיבְדוּהָ וּלְמָחָר בַּטְּלוּהָ חַיָּיב מָר כִּדְאִית לֵיהּ וּמַר כִּדְאִית לֵיהּ
רָבָא סָבַר לַהּ כְּרַב הַמְנוּנָא וּמְתָרֵץ לַהּ כְּרַב הַמְנוּנָא הַמִּתְנַבֵּא לַעֲקוֹר דָּבָר מִן הַתּוֹרָה בֵּין בַּעֲבוֹדָה זָרָה בֵּין בִּשְׁאָר מִצְוֹת חַיָּיב מָר כִּדְאִית לֵיהּ וּמַר כִּדְאִית לֵיהּ לְקַיֵּים מִקְצָת וּלְבַטֵּל מִקְצָת בִּשְׁאָר מִצְוֹת רַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר וְהוּא הַדִּין לְרַבָּנַן וּבַעֲבוֹדָה זָרָה אֲפִילּוּ אוֹמֵר הַיּוֹם עִיבְדוּהָ וּלְמָחָר בַּטְּלוּהָ חַיָּיב מָר כִּדְאִית לֵיהּ וּמַר כִּדְאִית לֵיהּ
אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בַּכֹּל אִם יֹאמַר לְךָ נָבִיא עֲבוֹר עַל דִּבְרֵי תוֹרָה שְׁמַע לוֹ חוּץ מֵעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁאֲפִילּוּ מַעֲמִיד לְךָ חַמָּה בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ אַל תִּשְׁמַע לוֹ תַּנְיָא רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר הִגִּיעָה תּוֹרָה לְסוֹף דַּעְתָּהּ שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה לְפִיכָךְ נָתְנָה תּוֹרָה מֶמְשָׁלָה בָּהּ שֶׁאֲפִילּוּ מַעֲמִיד לְךָ חַמָּה בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ אַל תִּשְׁמַע לוֹ
תַּנְיָא אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא חַס וְשָׁלוֹם שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד חַמָּה לְעוֹבְרֵי רְצוֹנוֹ אֶלָּא כְּגוֹן חֲנַנְיָה בֶּן עַזּוּר שֶׁמִּתְּחִלָּתוֹ נְבִיא אֱמֶת וּלְבַסּוֹף נְבִיא שֶׁקֶר
וְזוֹמְמֵי בַּת כֹּהֵן מְנָהָנֵי מִילֵּי אָמַר רַב אַחָא בְּרֵיהּ דְּרַב אִיקָא דְּתַנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר מָה תַּלְמוּד לוֹמַר 'וַעֲשִׂיתֶם לוֹ כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאֶחָיו' לְפִי שֶׁכׇּל הַמְזוּמָּמִין שֶׁבַּתּוֹרָה זוֹמְמֵיהֶן וּבוֹעֲלֵיהֶן כַּיּוֹצֵא בָּהֶן
בַּת כֹּהֵן הִיא בִּשְׂרֵיפָה וְאֵין בּוֹעֲלָהּ בִּשְׂרֵיפָה זוֹמְמִין אֵינִי יוֹדֵעַ אִם לוֹ הוּקְשׁוּ אִם לָהּ הוּקְשׁוּ כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו לְאָחִיו וְלֹא לַאֲחוֹתוֹ
הֲדַרַן עֲלָךְ אֵלּוּ הֵן הַנֶּחְנָקִין
מַתְנִי' כׇּל יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר וְאֵלּוּ שֶׁאֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא הָאוֹמֵר אֵין תְּחִיַּית הַמֵּתִים מִן הַתּוֹרָה וְאֵין תּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם וְאֶפִּיקוֹרוֹס
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר אַף הַקּוֹרֵא בַּסְּפָרִים הַחִיצוֹנִים וְהַלּוֹחֵשׁ עַל הַמַּכָּה וְאוֹמֵר כׇּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר אַף הַהוֹגֶה אֶת הַשֵּׁם בְּאוֹתִיּוֹתָיו
שְׁלֹשָׁה מְלָכִים וְאַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת אֵין לָהֶן חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שְׁלֹשָׁה מְלָכִים יָרׇבְעָם אַחְאָב וּמְנַשֶּׁה רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר מְנַשֶּׁה יֵשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּתְפַּלֵּל אֵלָיו וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלִַים לְמַלְכוּתוֹ אָמְרוּ לוֹ לְמַלְכוּתוֹ הֱשִׁיבוֹ וְלֹא לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא הֱשִׁיבוֹ אַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת בִּלְעָם וְדוֹאֵג וַאֲחִיתוֹפֶל וְגֵחֲזִי
גְּמָ' וְכׇל כָּךְ לָמָּה תָּנָא הוּא כָּפַר בִּתְחִיַּית הַמֵּתִים לְפִיכָךְ לֹא יִהְיֶה לוֹ חֵלֶק בִּתְחִיַּית הַמֵּתִים שֶׁכׇּל מִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה
דְּאָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר רַבִּי יוֹנָתָן מִנַּיִין שֶׁכׇּל מִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה שֶׁנֶּאֱמַר וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע שִׁמְעוּ דְּבַר ה' [וְגוֹ'] כָּעֵת מָחָר סְאָה סֹלֶת בְּשֶׁקֶל וְסָאתַיִם שְׂעֹרִים בְּשֶׁקֶל בְּשַׁעַר שֹׁמְרוֹן וּכְתִיב וַיַּעַן הַשָּׁלִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ נִשְׁעָן עַל יָדוֹ אֶת אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיֹּאמַר הִנֵּה ה' עוֹשֶׂה אֲרֻבּוֹת בַּשָּׁמַיִם הֲיִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה וַיֹּאמֶר הִנְּךָ רֹאֶה בְּעֵינֶיךָ וּמִשָּׁם לֹא תֹאכֵל

רש"י

מחלוקת. דרבנן ורבי שמעון בנביא בעוקר כל הגוף בעבודת כוכבים ואומר נצטויתי ברוח הקודש מפי הגבורה להתנבאות לעקור כל מצות עבודת כוכבים מן התורה או לקיים מקצת ולבטל מקצת בהאי הוא דקאמרי רבנן סקילה משום דבהאי עניינא דכתיבא הדחה בנביא דגמרי סקילה מיניה בע''ז הוא משתעי דכתיב ובא האות והמופת וגו' נלכה ונעבדה היינו עקירת הגוף ובטול מקצת התם נמי כתיב בסיפא יומת כי דבר סרה וגו' להדיחך מן הדרך ואפי' במקצת במשמע ומיהו לא מישתעי קרא אלא בע''ז דדבר למד מעניינו: אבל עוקר הגוף דשאר מצות דברי הכל בחנק. דנפקא לן מקרא אחרינא האמור בפרשה אחרינא דלא כתיב בה הדחה אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי (דברים יח) והיינו מה שלא שמע וכתיב ומת הנביא ההוא וכל מיתה האמורה סתם חנק הוא: פטור. דהתם דבר כתיב דבר שלם ולא חצי דבר: ללכת זו מצות עשה. ברייתא היא בספרי גבי פרשת נביא המדיח דכתב בה הדחה (שם יב) להדיחך מן הדרך אשר צוך ה' אלהיך ללכת בה וגו' ודריש קרא יתירא ללכת זו מצות עשה דמשמע לעשות ולא משמע אזהרה: בה לא תעשה. דגמרינן מאשר חטא בה דבלא תעשה מיירי אלמא דשאר מצות נמי הכא גבי הדחה כתיבי דאי לא משתעי קרא אלא בע''ז מאי עשה איכא: ובין בשאר מצות. דהאי ללכת בה לא משמע ליה לרב המנונא אונתצתם דרחמנא אמר מן הדרך ואע''ז קאי דאכתי לא איתרבו שאר מצות בהאי עניינא דללכת בה כולה משמע: ד''ה פטור. ואפילו מחנק דהתם דבר שלם כתיב ולאו אעוקר דברי תורה האי כי יזיד לדבר דבר קאי דהתם סקילה הוא אלא אדברים בעלמא כגון צדקיה בן כנענה: היום עובדה. כלומר היינו קיום מקצת וביטול מקצת: כרב חסדא. דאמר בע''ז הוא דפליגי אבל בשאר מצות עוקר הגוף הוא בחנק וביטול מקצת פטור: ר''ש פוטר והוא הדין לרבנן. דגבי חנק דבר שלם כתיב ולרב חסדא הא דנקט ר''ש הא קמ''ל דרישא דקתני סתמא חייב ואפילו לרבנן בחנק דרבי שמעון הוא דקא מחייב חנק ולא סקילה דשאר מצות בעניינא הדחה דסקילה לא כתיבי: מר כדאית ליה כו'. לרבנן בסקילה לרבי שמעון בחנק והוא הדין לרבנן ולרב המנונא האי דנקט ר' שמעון רבותא הוא כלומר ואפילו מחנק דרבי שמעון פטור וכ''ש מסקילה דמחייבי ליה רבנן בעוקר את הכל: אם יאמר לך נביא. המוחזק עבור על דברי תורה הכל לפי תקנת השעה כגון אליהו בהר הכרמל בשחוטי חוץ: נתנה התורה ממשלה בה. כלומר אפילו תראה אותו נביא מושל ועושה כרצונו דכתיב (דברים יג) ונתן אליך אות או מופת: שתחילתו נביא אמת. כגון חנניה הנביא והאי ונתן אליך אות בעודו נביא אמת יתן לך אות בנבואה אחרת ולבסוף כשיחזור להרשיע יאמר לעבוד עבודת כוכבים וסמוך עלי שהרי מוחזק אני על ידי אות ומופת שנתתי לך כבר: (לרשות הבעל. כגון מסרה האב לשלוחי הבעל ועדיין היא בדרך ולא קרינן בה בית אביה: לאותה מיתה. שהיו מחייבין את הנידון: ובועלה. כלומר וכל הבועלים נידונין כמיתת הנבעלת חוץ מבועל בת כהן:) מה ת''ל לאחיו. לכתוב כאשר זמם לעשות ולישתוק: אם לו הוקשו. לבועל שהיו מחייבין אותו חנק: אם לה. שמחייבין אותה שריפה: לאחיו ולא לאחותו. כל היכא דבעדותן מחייבין איש ואשה ודינן חלוק כי הכא לו הוקשו: מתני' כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. מעיקרא איירי בארבע מיתות ומפרש ואזיל להו לכולהו והדר מפרש הני דאין להם חלק לעולם הבא: ה''ג האומר אין תחיית המתים מן התורה. שכופר במדרשים דדרשינן בגמרא לקמן מניין לתחיית המתים מן התורה ואפי' יהא מודה ומאמין שיחיו המתים אלא דלא רמיזא באורייתא כופר הוא הואיל ועוקר שיש תחיית המתים מן התורה מה לנו ולאמונתו וכי מהיכן הוא יודע שכן הוא הלכך כופר גמור הוא: אפיקורוס. מפרש בגמרא: ספרים החיצונים. מפרש בגמרא: גמ'

תוספות

אין תוס' לקטע זה
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר