סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

הַדּוֹלְפָנִין פָּרִין וְרָבִין כִּבְנֵי אָדָם מַאי דּוֹלְפָנִין אָמַר רַב יְהוּדָה בְּנֵי יַמָּא
כֹּל שֶׁבֵּיצָיו מִבַּחוּץ מוֹלִיד וְכֹל שֶׁבִּפְנִים מֵטִיל בֵּיצִים
אִינִי וְהָאָמַר שְׁמוּאֵל אֲווֹז וַאֲווֹז בָּר כִּלְאַיִם זֶה בָּזֶה וְהָוֵינַן בָּהּ מַאי טַעְמָא אָמַר אַבָּיֵי זֶה בֵּיצָיו מִבַּחוּץ וְזֶה בֵּיצָיו מִבִּפְנִים וְתַרְוַיְיהוּ מְטִילֵי בֵּיצִים
אֶלָּא כֹּל שֶׁזַּכְרוּתוֹ מִבַּחוּץ מוֹלִיד מִבִּפְנִים מֵטִיל בֵּיצִים
כֹּל שֶׁתַּשְׁמִישׁוֹ בַּיּוֹם יוֹלֵד בַּיּוֹם בַּלַּיְלָה יוֹלֵד בַּלַּיְלָה כֹּל שֶׁתַּשְׁמִישׁוֹ בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה יוֹלֵד בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה
תַּשְׁמִישׁוֹ בַּיּוֹם יוֹלֵד בַּיּוֹם תַּרְנְגוֹל בַּלַּיְלָה יוֹלֵד בַּלַּיְלָה עֲטַלֵּף תַּשְׁמִישׁוֹ בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה יוֹלֵד בֵּין בַּיּוֹם בֵּין בַּלַּיְלָה אָדָם וְכֹל דְּדָמֵי לֵיהּ
לְמַאי נָפְקָא מִינַּהּ לְכִדְרַב מָרִי בְּרֵיהּ דְּרַב כָּהֲנָא דְּאָמַר רַב מָרִי בְּרֵיהּ דְּרַב כָּהֲנָא בָּדַק בְּקִינָּה שֶׁל תַּרְנְגוֹלִין מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב וְלֹא מָצָא בָּהּ בֵּיצָה וּלְמָחָר הִשְׁכִּים וּמָצָא בָהּ בֵּיצָה מוּתֶּרֶת בַּאֲכִילָה בְּיוֹם טוֹב אֵימַר לֹא בָּדַק יָפֶה
וַהֲלֹא בָּדַק יָפֶה אֵימַר יָצְתָה רוּבָּהּ וְחָזְרָה הֲוָה וְכִדְרַבִּי יוֹחָנָן דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בֵּיצָה שֶׁיָּצְתָה רוּבָּהּ מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב וְחוֹזֶרֶת מְוֻתֶּרֶת לְאוֹכְלָהּ בְּיוֹם טוֹב
כֹּל שֶׁתַּשְׁמִישׁוֹ וְעִיבּוּרוֹ שָׁוֶה יוֹלְדִים וּמְגַדְּלִים זֶה מִזֶּה הַכֹּל מְשַׁמְּשִׁין פָּנִים כְּנֶגֶד עוֹרֶף חוּץ מִשְּׁלֹשָׁה שֶׁמְּשַׁמְּשִׁין פָּנִים כְּנֶגֶד פָּנִים וְאֵלּוּ הֵן דָּג וְאָדָם וְנָחָשׁ
וּמַאי שְׁנָא הָנֵי תְּלָתָא כִּי אֲתָא רַב דִּימִי אָמְרִי בְּמַעְרְבָא הוֹאִיל וְדִיבְּרָה עִמָּהֶם שְׁכִינָה
תָּנָא גָּמָל אָחוֹר כְּנֶגֶד אָחוֹר
תָּנוּ רַבָּנַן תַּרְנְגוֹלֶת לְעֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם וּכְנֶגְדָּהּ בָּאִילָן לוּז כֶּלֶב לַחֲמִשִּׁים יוֹם וּכְנֶגְדּוֹ בָּאִילָן תְּאֵינָה חָתוּל לַחֲמִשִּׁים וּשְׁנַיִם יוֹם וּכְנֶגְדּוֹ בָּאִילָן תּוּת חֲזִיר לְשִׁשִּׁים יוֹם כְּנֶגְדּוֹ בָּאִילָן תַּפּוּחַ שׁוּעָל וְכׇל מִינֵי שְׁרָצִים שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים וּכְנֶגְדָּם בָּאִילָן תְּבוּאָה
בְּהֵמָה דַּקָּה טְהוֹרָה לַחֲמִשָּׁה חֳדָשִׁים וּכְנֶגְדָּן בָּאִילָן גֶּפֶן בְּהֵמָה גַּסָּה טְמֵאָה לִשְׁנֵים עָשָׂר חוֹדֶשׁ וּכְנֶגְדּוֹ בָּאִילָן דֶּקֶל טְהוֹרָה לְתִשְׁעָה חֳדָשִׁים וּכְנֶגְדָּהּ בָּאִילָן זַיִת הַזְּאֵב וְהָאֲרִי וְהַדּוֹב וְהַנָּמֵר וְהַבַּרְדְּלָס וְהַפִּיל וְהַקּוֹף וְהַקִּיפוֹף לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים וּכְנֶגְדָּן בָּאִילָן בְּנוֹת שׁוּחַ
אֶפְעֶה לְשִׁבְעִים שָׁנָה וּכְנֶגְדּוֹ בָּאִילָן חָרוּב חָרוּב זֶה מִשְּׁעַת נְטִיעָתוֹ עַד שְׁעַת גְּמַר פֵּירוֹתָיו שִׁבְעִים שָׁנָה וִימֵי עִיבּוּרוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים נָחָשׁ לְשֶׁבַע שָׁנִים וּלְאוֹתוֹ רָשָׁע לֹא מָצִינוּ חָבֵר וְיֵשׁ אוֹמְרִים מוֹכְסָסִים
מְנָא הָנֵי מִילֵּי אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב וּמָטוּ בָּהּ מִשּׁוּם דְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָא שֶׁנֶּאֱמַר אָרוּר אַתָּה מִכׇּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אִם מִבְּהֵמָה נִתְקַלְּלָה מֵחַיָּה לֹא כׇּל שֶׁכֵּן
אֶלָּא לוֹמַר לָךְ כְּשֵׁם שֶׁנִּתְקַלְּלָה הַבְּהֵמָה מֵחַיָּה אֶחָד לְשִׁבְעָה וּמַאי נִיהוּ חֲמוֹר מֵחָתוּל כָּךְ נִתְקַלֵּל הוּא מִבְּהֵמָה אַחַת לְשֶׁבַע דְּהָוֵה לֵיהּ שַׁב שְׁנֵי
אֵימָא כְּשֵׁם שֶׁנִּתְקַלְּלָה חַיָּה מִבְּהֵמָה אַחַת לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים וּמַאי נִיהוּ אֲרִי מֵחֲמוֹר כָּךְ נִתְקַלֵּל הוּא מֵחַיָּה אַחַת לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים דְּהָוֵה לֵיהּ תֵּשַׁע שָׁנִים

רש"י

ה''ג הדולפנין פרים ורבים מבני אדם. שאם בא אדם עליהם מתעברות הימנו: בני ימא. דגים יש בים שחציין צורת אדם וחציין צורת דג ובלע''ז שריינ''א: כל. מין שביצי הזכר כגון חיה ובהמה מבחוץ מוליד עובר ממש: וכל. מין שביצי זכר מבפנים מטילה הנקיבה ביצים: אווז. של ישוב ואווז של בר כלאים להרביע לפי שאין הזכרים דומים דזה ביציו מבחוץ וזה ביציו מבפנים: זכרותו. הגיד ואווז בר זכרותו מבפנים: ולמחר השכים. קודם היום ומצא בה ביצה מותרת דלא נולדה בלילי י''ט אלא מאתמול דתרנגולת אינה יולדת בלילה כדתני לעיל יצתה רובה מותרת דבתר יציאת רובה אזלינן: כל שתשמישו ועיבורו שוה. כגון כשב ועז ששניהם פנים כנגד עורף וימי עיבורן שוה ששוהין חמשה חדשים ויולדין אם בא אחד על מין חבירו: ומגדלין. מניקין: שכינה עמהם. שנאמר (יונה ב) ויאמר ה' לדג: לעשרים ואחד יום. לאחר שנתעברה מן התרנגול שוהה ביצתה ליגמר עד אחד ועשרים יום: לוז. קורדל''א שגדילים בו אגוזים קטנים ומשעת פרחיו עד שעת גמר פריו שנים ועשרים יום: כלב לנ' יום. גמרה צורת הולד: וכנגדו באילן תבואה. כמאן דאמר (ברכות דף מ.) עץ שאכל אדם הראשון חטה היתה קרי לתבואה אילן: דקל. גדילין בו תמרים: ברדלס. אפא: קוף. שיניי''א בלע''ז: קיפוף. כעין קוף הוא ויש לה זנב ובלשון אשכנז מרקצ''א: אפעה. מתעבר אחר שבעים שנה שנולד: וימי עיבורו. משעת הפרח עד שעת גמר פירות: מוכססים. מין בנות שוח ולא בנות שוח ממש: מנא הני מילי. דנחש עיבורו שבע שנים: אם מבהמה נתקלל מחיה לא כ''ש. שפחותה יותר מן חיה שהרי עז ה' חדשים וחתול נ''ב [יום] והא ל''ל דהא מכל חיה היינו ארי או אפעה דא''כ ליכתוב מכל החיה ולא ליבעי בהמה: אלא להכי כתב תרוייהו לומר לך כו'. והכי משמע ארור הוא מכל הבהמה כמה שהיא ארורה יותר מן החיה כשם שהבהמה נתקללה מן החיה על אחת ז' ומאי ניהו חמור מחתול שבשנה יש ז' פעמים נ''ב כך נתקלל הוא מן הבהמה כגון מבהמה גסה טמאה אחד לשבע דבהמה טמאה גסה י''ב חדש וחשוב ז' פעמים י''ב חדש היינו אחד לשבע הן שבע שנים:

תוספות

הדולפנין פרין ורבין מבני אדם. כן גירסת הקונטרס וכן מוכח בתוספתא [פ''א] יולדין ומגדלין מבני אדם: אימר יצתה רובה וחזרה. מכאן מתירין לקנות ביצים בליל שני של יו''ט של גליות חוץ משני ימים טובים של ראש השנה לפי שקדושה אחת הן: תרנגולת כ''א יום כנגדה באילן לוז. פי' הקונטרס קורדל''א שגדלים בו אגוזים קטנים וריב''א מפרש שקדים שקורין אמנדליי''ד דבטנים ושקדים (בראשית מג) מתרגם ירושלמי לוזים מקל שקד (ירמיה א) מתרגם חוטרא דלוזא וי''מ מקל שקד אחד לכ''א אף מי''ז בתמוז לתשעה באב כן וינאץ השקד (קהלת יב) מתרגם שיגדא ויגמל שקדים (במדבר יז) [מתרגם] וכפית שגדין עוד אמרינן וינאץ השקד זה לוז של שדרה ממנה עתידים מתים להחיות לעתיד לבא לוז תרגום של שקד (ויקרא רבה): באילן תות. אין ראיה מכאן שמברכין עליהן בורא פרי העץ דהכי אמרינן באילן דגן דאתיא כמ''ד (ברכות דף מ.) עץ שאכל ממנו אדם הראשון חטה היתה אלמא קרי לתבואה אילן ולא מברכין בהם פרי העץ ומיהו תותים הגדלים באילן מברכין פרי העץ אבל לא אתותי שדה דאי שקלת לפירא לא הדר גווזא ומפיק ואין מברכין פרי העץ אלא כי הדר גווזא ומפיק: ברדלס. פ''ה אפא ופ''ק דסנהדרין (דף טו:) פ''ה פוטו''ש וסוף פ''ק דב''ק (דף טז.) [אמרינן] ברדלס [זו] אפא ואמרינן צבוע זה אפא וגיא הצבועים (ש''א יג) מתרגם מישר אפעיא מיהו ברדלס דהכא משמעו דהוא כעין פוטו''ש ויולד לשלש שנים מדשינה אפעה לשבעים שנה וב' מיני ברדלס הן: הקוף והקיפוף. מין חיה הוא מדחשיב להו בהדי פיל ואמר פ' הרואה (ברכות דף נז:) כל מיני חיות יפין לחלום חוץ מן הפיל והקיפוף ופ' המפלת (נדה דף כג.) אמרינן ל''א ר''מ אומר הואיל ועיניהם הולכים לפניהם כשל אדם והוא כוס וינשוף (ויקרא יא) מתרגם קריא וקפופא ויש קפוף אחר מין עוף פרק אלו טריפות (חולין דף סג.) אמר תנשמת באות שבעופות ואמר באות שבעופות קפוף ויש גרס קיפוד בדל''ת ע''ד וירשוה קאת וקיפוד (ישעיה לד) ואי גרס קיפוף ותרי גווני קיפוף יש בעופות א''כ כי מפרש באות שבעופות קפוף והיכי ידענא בהו אי איירי בינשוף או בתנשמת: בנות שוח. על משנה דשביעית שלהן בשניה (שביעית פ''ה מ''א) פי' בירושלמי בכל שנה חונטין בה פירות ופירות שחונטין בשנה אחת אין נגמרין עד שלש שנים ולא כפי' ר''ח שפירש גבי ל' אילנות לא מפקין בכל שתא אלא עשרים מנייהו כגון בנות שוח לג' שנים ופ''ק דע''ז (דף יד.) גרס מוכססים בנות שוח מין אחד וכן שמו וקשה במסכת דמאי (פ''א מ''א) תנן הקלין שבדמאי לא נחשדו עמי הארץ עליהן משמע דלאו פירי חשוב נינהו ופ''ק דמסכת ע''ז (דף יד.) מפרש תאיני חיורתא ופרק ג' דנדרים (דף כז.) בנות שבע ותאנים לבנים שני מינין דאמר אילו הייתי יודע שבנות שבע בתוך כלכלה הייתי אומר תאנים לבנות ושחורות אסורות בנות שבע מותרות ונראה בנות שוח ושבע מיני תאנים הן אלא שבנות שוח רעות כדמשמע במתני' דהקלין שבדמאי ובההיא דשביעית כסבור שאין שביעית נוהג בהן ובנות שבע יפות כדמשמע בשביעית (פ''ה) ובנדרים (דף כז.) ומסתמא אדם מן היפות אכל ונקראו . שבע מן שבעת ימי אבלות ושוח שגרמו שוחה ותולין הקלקלה במקולקל: ומאי נינהו חמור מחתול. דחתול לנ''ב יום ותימה למ''ד כלב מין חיה כדאיתא במסכת ביצה (דף כה:) שלשה עזין הן כלב [בחיות] לנקוט חמור מכלב דמקולקל טפי שהכלב לנ' יום י''ל מנין זה מכוון טפי דהוי שנים:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר