סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

אָמַר רַב יוֹסֵף דּוֹפִי שֶׁל סְמִיכָה קָתָנֵי
וְהָא יוֹסֵף בֶּן יוֹעֶזֶר גּוּפֵיהּ מִיפְלָיג פְּלִיג בִּסְמִיכָה כִּי אִיפְּלִיג בַּהּ בְּסוֹף שְׁנֵיהּ דִּבְצַר לִיבָּא
גּוּפָא אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים הֲלָכוֹת נִשְׁתַּכְּחוּ בִּימֵי אֶבְלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה אָמְרוּ לוֹ לִיהוֹשֻׁעַ שְׁאַל אָמַר לָהֶם לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא
אָמְרוּ לוֹ לִשְׁמוּאֵל שְׁאַל אָמַר לָהֶם אֵלֶּה הַמִּצְוֹת שֶׁאֵין הַנָּבִיא רַשַּׁאי לְחַדֵּשׁ דָּבָר מֵעַתָּה אָמַר רַבִּי יִצְחָק נַפָּחָא אַף חַטָּאת שֶׁמֵּתוּ בְּעָלֶיהָ נִשְׁתַּכְּחָה בִּימֵי אֶבְלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה
אָמְרוּ לְפִנְחָס שְׁאַל אָמַר לָהֶם לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא אָמְרוּ לוֹ לְאֶלְעָזָר שְׁאַל אָמַר לָהֶם אֵלֶּה הַמִּצְוֹת שֶׁאֵין נָבִיא רַשַּׁאי לְחַדֵּשׁ דָּבָר מֵעַתָּה
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב בְּשָׁעָה שֶׁנִּפְטַר מֹשֶׁה רַבֵּינוּ לְגַן עֵדֶן אָמַר לוֹ לִיהוֹשֻׁעַ שְׁאַל מִמֶּנִּי כָּל סְפֵיקוֹת שֶׁיֵּשׁ לָךְ אָמַר לוֹ רַבִּי כְּלוּם הִנַּחְתִּיךָ שָׁעָה אַחַת וְהָלַכְתִּי לְמָקוֹם אַחֵר לֹא כָּךְ כָּתַבְתָּ בִּי וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל מִיָּד תָּשַׁשׁ כֹּחוֹ שֶׁל יְהוֹשֻׁעַ וְנִשְׁתַּכְּחוּ מִמֶּנּוּ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת הֲלָכוֹת וְנוֹלְדוּ לוֹ שְׁבַע מֵאוֹת סְפֵיקוֹת וְעָמְדוּ כׇּל יִשְׂרָאֵל לְהׇרְגוֹ
אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לוֹמַר לָךְ אִי אֶפְשָׁר לֵךְ וְטוֹרְדֵן בְּמִלְחָמָה שֶׁנֶּאֱמַר וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד ה' וַיֹּאמֶר ה' וְגוֹ'
בְּמַתְנִיתִין תָּנָא אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת קַלִּין וַחֲמוּרִין וּגְזֵירוֹת שָׁווֹת וְדִקְִדּוּקֵי סוֹפְרִים נִשְׁתַּכְּחוּ בִּימֵי אֶבְלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה
אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ אַף עַל פִּי כֵן הֶחְזִירָן עׇתְנִיאֵל בֶּן קְנַז מִתּוֹךְ פִּלְפּוּלוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּלְכְּדָהּ עׇתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב וַיִּתֶּן לוֹ אֶת עַכְסָה בִתּוֹ לְאִשָּׁה וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמָהּ עַכְסָה שֶׁכׇּל הָרוֹאֶה אוֹתָהּ כּוֹעֵס עַל אִשְׁתּוֹ
וַיְהִי בְּבוֹאָה וַתְּסִיתֵהוּ לִשְׁאֹל מֵאֵת אָבִיהָ שָׂדֶה וַתִּצְנַח מֵעַל הַחֲמוֹר מַאי וַתִּצְנַח אָמַר רָבָא אָמַר רַבִּי יִצְחָק אָמְרָה לוֹ מָה חֲמוֹר זֶה כֵּיוָן שֶׁאֵין לוֹ מַאֲכָל בַּאֲבוּסוֹ מִיָּד צוֹעֵק כָּךְ אִשָּׁה כֵּיוָן שֶׁאֵין לָהּ תְּבוּאָה בְּתוֹךְ בֵּיתָהּ מִיָּד צוֹעֶקֶת
וַתֹּאמֶר תְּנָה לִּי בְרָכָה כִּי אֶרֶץ הַנֶּגֶב נְתַתָּנִי בַּיִת שֶׁמְּנוּגָּב מִכׇּל טוֹבָה וְנָתַתָּה לִי גּוּלּוֹת מָיִם אָדָם שֶׁאֵין בּוֹ אֶלָּא תּוֹרָה בִּלְבַד וַיִּתֶּן לָהּ כָּלֵב אֵת גּוּלּוֹת עִלִּיּוֹת וְאֵת גּוּלּוֹת תַּחְתִּיּוֹת אָמַר לָהּ מִי שֶׁדָּר עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים יְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ מְזוֹנוֹת
וְכָלֵב בֶּן קְנַז הוּא וַהֲלֹא כָּלֵב בֶּן יְפוּנֶּה הוּא מַאי יְפוּנֶּה שֶׁפָּנָה מֵעֲצַת מְרַגְּלִים
וְאַכַּתִּי בֶּן קְנַז הוּא בֶּן חֶצְרוֹן הוּא דִּכְתִיב וְכָלֵב בֶּן חֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת עֲזוּבָה אָמַר רָבָא חוֹרְגֵיהּ דִּקְנַז הוּא
תַּנָּא הוּא עׇתְנִיאֵל הוּא יַעְבֵּץ וּמָה שְׁמוֹ יְהוּדָה אָחִי שִׁמְעוֹן שְׁמוֹ עׇתְנִיאֵל שֶׁעֲנָאוֹ אֵל יַעְבֵּץ שֶׁיָּעַץ וְרִיבֵּץ תּוֹרָה בְּיִשְׂרָאֵל
וּמְנָלַן שֶׁעֲנָאוֹ אֵל דִּכְתִיב וַיִּקְרָא יַעְבֵּץ לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִם בָּרֵךְ תְּבָרְכֵנִי וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי וְהָיְתָה יָדְךָ עִמָּדִי וַעֲשֵׂה מֵרָעָתִי לְבִלְתִּי עׇצְבִּי וַיָּבֵא אֱלֹהִים אֵת אֲשֶׁר שָׁאָל
אִם בֵּרַךְ תְּבָרְכֵנִי בַּתּוֹרָה וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי בְּתַלְמִידִים וְהָיְתָה יָדְךָ עִמָּדִי שֶׁלֹּא יִשְׁתַּכֵּחַ תַּלְמוּדִי מִלִּבִּי וַעֲשֵׂה מֵרָעָתִי שֶׁיִּזְדַּמְּנוּ לִי רֵיעִים כְּמוֹתִי לְבִלְתִּי עׇצְבִּי שֶׁלֹּא יְשַׂגְּבֵנִי יֵצֶר הָרָע מִלִּשְׁנוֹת אִם אַתָּה עוֹשֶׂה כֵּן מוּטָב וְאִם לָאו הֲרֵינִי הוֹלֵךְ (לִנְסִיסִי) [בִּנְסִיסִי] לַשְּׁאוֹל מִיָּד וַיָּבֵא אֱלֹהִים אֵת אֲשֶׁר שָׁאָל
כְּיוֹצֵא בַּדָּבָר אַתָּה אוֹמֵר רָשׁ וְאִישׁ תְּכָכִים נִפְגָּשׁוּ מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה' בְּשָׁעָה שֶׁהַתַּלְמִיד הוֹלֵךְ אֵצֶל רַבּוֹ וְאוֹמֵר לוֹ לַמְּדֵנִי תּוֹרָה אִם מְלַמְּדוֹ מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה' וְאִם לָאו עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עוֹשֵׂה כֻלָּם ה' מִי שֶׁעֲשָׂאוֹ חָכָם לָזֶה עוֹשֶׂה אוֹתוֹ טִיפֵּשׁ טִיפֵּשׁ לָזֶה עוֹשֶׂה אוֹתוֹ חָכָם זוֹ מִשְׁנַת רַבִּי נָתָן
רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר אִם בָּרֵךְ תְּבָרְכֵנִי בִּפְרִיָּה וּרְבִיָּה וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי בְּבָנִים וּבְבָנוֹת וְהָיְתָה יָדְךָ עִמָּדִי בְּמַשָּׂא וּבְמַתָּן וְעָשִׂיתָ מֵרָעָתִי שֶׁלֹּא יְהֵא בִּי מֵיחוֹשׁ רֹאשׁ וּמֵיחוֹשׁ אׇזְנַיִם וּמֵיחוֹשׁ עֵינַיִם לְבִלְתִּי עׇצְבִּי שֶׁלֹּא יְשַׂגְּבֵנִי יֵצֶר הָרָע מִלִּשְׁנוֹת אִם אַתָּה עוֹשֶׂה כֵּן מוּטָב וְאִם לָאו הֲרֵינִי הוֹלֵךְ בִּנְסִיסִי לַשְּׁאוֹל וַיָּבֵא לוֹ אֱלֹהִים אֵת אֲשֶׁר שָׁאָל
כְּיוֹצֵא בַּדָּבָר אַתָּה אוֹמֵר רָשׁ וְאִישׁ תְּכָכִים נִפְגָּשׁוּ מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה' בְּשָׁעָה שֶׁעָנִי הוֹלֵךְ אֵצֶל בַּעַל הַבַּיִת וְאָמַר פַּרְנְסֵנִי אִם מְפַרְנְסוֹ מוּטָב וְאִם לָאו עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עוֹשֵׂה כֻלָּם ה' מִי שֶׁעֲשָׂאוֹ עָשִׁיר לָזֶה עוֹשֶׂה אוֹתוֹ עָנִי עָנִי לָזֶה עוֹשֶׂה אוֹתוֹ עָשִׁיר
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן מָה מָצִינוּ כּוּ'
תָּנוּ רַבָּנַן רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר חָמֵשׁ חַטָּאוֹת מֵתוֹת וְלַד חַטָּאת וּתְמוּרַת חַטָּאת וְחַטָּאת שֶׁמֵּתוּ בְּעָלֶיהָ וְחַטָּאת שֶׁכִּפְּרוּ בְּעָלֶיהָ וְחַטָּאת שֶׁעִיבְּרָה שְׁנָתָהּ
אִי אַתָּה יָכוֹל לוֹמַר וְלַד חַטָּאת בְּצִיבּוּר לְפִי שֶׁאֵין חַטָּאת נְקֵבָה בְּצִיבּוּר וְאִי אַתָּה יָכוֹל לוֹמַר תְּמוּרַת חַטָּאת בְּצִיבּוּר לְפִי שֶׁאֵין צִיבּוּר עוֹשִׂין תְּמוּרָה וְאִי אַתָּה יָכוֹל לוֹמַר חַטָּאת שֶׁמֵּתוּ בְּעָלֶיהָ בְּצִיבּוּר לְפִי שֶׁאֵין הַצִּיבּוּר מֵתִים
שֶׁכִּיפְּרוּ בְּעָלֶיהָ וְשֶׁעִיבְּרָה שְׁנָתָהּ לֹא מָצִינוּ יָכוֹל יְהוּ נוֹהֲגוֹת בֵּין בְּיָחִיד בֵּין בְּצִיבּוּר
אָמַרְתָּ יִלְמַד אָדָם סָתוּם מִמְּפוֹרָשׁ מָה מְפוֹרָשׁ בְּיָחִיד וְלֹא בְּצִבּוּר אַף בְּשֶׁכִּיפְּרוּ בְּעָלֶיהָ וְשֶׁעִיבְּרָה שְׁנָתָהּ בְּיָחִיד דְּבָרִים אֲמוּרִים וְלֹא בְּצִיבּוּר

רש"י

דופי של סמיכה. דעד יוסף בן יועזר לא נחלקו בסמיכה ולא בשום דבר שעדיין לא נתמעט הלב ולהכי נקט סמיכה דהיא היתה מחלוקת ראשונה שנחלקו בו חכמים מעולם ומיוסף בן יועזר ואילך היה בהן דופי של סמיכה שנחלקו בסמיכת שלמים ביום טוב כדאמרי' בחגיגה (דף טז.) שמאי אומר לסמוך והלל אומר שלא לסמוך: והא יוסף גופיה. איפליג ביה במסכת חגיגה (שם): דבצר ליבא. שנתמעט הלב בסוף שנותיו נשתכחו: נשתכחה בימי אבלו של משה. אם מתה אם רועה והיא מאותם הלכות (יאפ''ש) יהושע שאלו תחלה ואחריו שמואל ואחריו פנחס ואחריו אלעזר יאפ''ש יהושע אלעזר פנחס שמואל יפל''ל יהושע פנחס אלעזר שמואל: ונשתכחו ממנו. מיהושע בעון שגרם להחליש דעתו של משה שנצטער משה על יהושע בעצמו שהיה גדול כמותו: להרגו. עד שיאמר להם: קלין וחמורין. מדרשי ק''ו: דקדוקי סופרים. מפרש בשקלים (דף ח.) שעשו התורה ספירות ספירות כגון ט''ו נשים פוטרות צרותיהן י''ג דברים נאמרו בנבלת עוף טהור חמשה לא יתרומו שצירפו הדברים ומנאום יחד שלא ישתכחו ומאותן דקדוקין שעדיין לא צירפום נשתכחו בימי אבלו של משה: וילכדה עתניאל. לקרית ספר ומאי קרית ספר הלכות: כועס על אשתו. מתוך יופיה: ותצנח. לשון צווחה צועקת: [אלא תורה בלבד. שהתורה נקראת מים] ועתניאל לא היה עשיר אלא חכם: מנוגב. חרב ויבש מכל טוב: גולות מים. התורה כלומר אדם שהתורה גלויה לו: יבקש ממנו מזונות. דהאי ודאי לא יצטרך דכתיב בה (משלי לא) היתה כאניות סוחר וגו': בן קנז. דכתיב לעיל עתניאל בן קנז אחי כלב אלמא כלב בן קנז היה דכתיב בדוכתא אחריתי (יהושע יד) כלב בן יפונה הקניזי ולא כתיב בן קנז: הוליד את עזובה אשה. מפרש בפ''ק דסוטה (דף יב.) שנשא את מרים שהיתה עזובה מחמת חולי וכיון שנשאה לשם שמים מעלה עליו הכתוב כאילו ילדה: חורגיה דקנז. ועתניאל אחיו מן האם: דיקא נמי. דכלב לאו בן קנז הוא דכתיב בדוכתא אחריתי כלב בן יפונה הקנזי ולא כתיב בן קנז אלמא גידלו קנז ולא ילדו: ועשית לי מרעה לבלתי. כלומר לבלתי ישגבני יצר הרע מלשנות שלא ישגבני יצר הרע לבטל מתלמוד תורה: עצבי. משמע לשון עצב והכי אמר לפניו אם אתה עושה לי כך מוטב ואם לאו הריני הולך בנסיסי לשאול הריני מת בעצבוני כדמתרגמינן (בראשית לד) ויתעצבו ואיתנסיסו: כיוצא בדבר אתה אומר. שכל המוסר עצמו לחזר אחר תורה ממלאין לו שאלותיו: ואיש תככים. בינוני שיודע שני סדרים או שלשה שמוסמך בינוני: מאיר עיני שניהם. שאף הרב צריך עדיין לימוד ומלמדו הקב''ה: עושה שניהם. עכשיו הוא מתחיל לעשותם חדשים לזה חכם ולזה טיפש: כיוצא בדבר כו'. שהמבקש על מזונותיו ועל צרכיו שנזקקין לו מן השמים למלא שאלותיו: סתום. שכיפרו בעליה ושעיברה שנתה: מפורש. ולד ותמורתו ושמתו בעליה שמפורש לנו דאינן בצבור:

תוספות

אין פירוש לקטע זה

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר