סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

בְּסֵירוּגִין נִיקָנוֹר נַעֲשׂוּ נִסִּים לְדַלְתוֹתָיו תָּנוּ רַבָּנַן מָה נִסִּים נַעֲשׂוּ לְדַלְתוֹתָיו אָמְרוּ כְּשֶׁהָלַךְ נִיקָנוֹר לְהָבִיא דְּלָתוֹת מֵאֲלֶכְּסַנְדְּרִיָּא שֶׁל מִצְרַיִם בַּחֲזִירָתוֹ עָמַד עָלָיו נַחְשׁוֹל שֶׁבַּיָּם לְטַבְּעוֹ נָטְלוּ אַחַת מֵהֶן וֶהֱטִילוּהָ לַיָּם וַעֲדַיִין לָא נָח הַיָּם מִזַּעְפּוֹ בִּקְּשׁוּ לְהָטִיל אֶת חֲבֶרְתָּהּ עָמַד הוּא וּכְרָכָהּ אָמַר לָהֶם הֲטִילוּנִי עִמָּהּ מִיָּד נָח הַיָּם מִזַּעְפּוֹ וְהָיָה מִצְטַעֵר עַל חֲבֶרְתָּהּ כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ לִנְמֵלָהּ שֶׁל עַכּוֹ הָיְתָה מְבַצְבֶּצֶת וְיוֹצְאָה מִתַּחַת דּוֹפְנֵי הַסְּפִינָה וְיֵשׁ אוֹמְרִים בְּרִיָּה שֶׁבַּיָּם בְּלָעַתָּה וֶהֱקִיאַתָּה לַיַּבָּשָׁה וְעָלֶיהָ אָמַר שְׁלֹמֹה קוֹרוֹת בָּתֵּינוּ אֲרָזִים רַהִיטֵנוּ בְּרוֹתִים אַל תִּיקְרֵי בְּרוֹתִים אֶלָּא בְּרִית יָם לְפִיכָךְ כׇּל הַשְּׁעָרִים שֶׁהָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ נִשְׁתַּנּוּ לִהְיוֹת שֶׁל זָהָב חוּץ מִשַּׁעֲרֵי נִיקָנוֹר מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשׂוּ בּוֹ נִסִּים וְיֵשׁ אוֹמְרִים מִפְּנֵי שֶׁנְּחוֹשְׁתָּן מוּצְהֶבֶת הָיְתָה רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר נְחֹשֶׁת קְלוֹנִיתָא הָיְתָה וְהָיְתָה מְאִירָה כְּשֶׁל זָהָב מַתְנִי' וְאֵלּוּ לִגְנַאי שֶׁל בֵּית גַּרְמוּ לֹא רָצוּ לְלַמֵּד עַל מַעֲשֵׂה לֶחֶם הַפָּנִים שֶׁל בֵּית אַבְטִינָס לֹא רָצוּ לְלַמֵּד עַל מַעֲשֵׂה הַקְּטוֹרֶת הוּגְרַס בֶּן לֵוִי הָיָה יוֹדֵעַ פֶּרֶק בַּשִּׁיר וְלֹא רָצָה לְלַמֵּד בֶּן קַמְצָר לֹא רָצָה לְלַמֵּד עַל מַעֲשֵׂה הַכְּתָב עַל הָרִאשׁוֹנִים נֶאֱמַר זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה וְעַל אֵלּוּ נֶאֱמַר וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב גְּמָ' תָּנוּ רַבָּנַן בֵּית גַּרְמוּ הָיוּ בְּקִיאִין בְּמַעֲשֵׂה לֶחֶם הַפָּנִים וְלֹא רָצוּ לְלַמֵּד שָׁלְחוּ חֲכָמִים וְהֵבִיאוּ אוּמָּנִין מֵאֲלֶכְּסַנְדְּרִיָּא שֶׁל מִצְרַיִם וְהָיוּ יוֹדְעִין לֶאֱפוֹת כְּמוֹתָן וְלֹא הָיוּ יוֹדְעִין לִרְדּוֹת כְּמוֹתָן שֶׁהַלָּלוּ מַסִּיקִין מִבַּחוּץ וְאוֹפִין מִבַּחוּץ וְהַלָּלוּ מַסִּיקִין מִבִּפְנִים וְאוֹפִין מִבִּפְנִים הַלָּלוּ פִּיתָּן מִתְעַפְּשַׁתְּ וְהַלָּלוּ אֵין פִּיתָּן מִתְעַפֶּשֶׁת כְּשֶׁשָּׁמְעוּ חֲכָמִים בַּדָּבָר אָמְרוּ כֹּל מַה שֶּׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִכְבוֹדוֹ בְּרָאוֹ שֶׁנֶּאֱמַר כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו וְחָזְרוּ בֵּית גַּרְמוּ לִמְקוֹמָן שָׁלְחוּ לָהֶם חֲכָמִים וְלֹא בָּאוּ כָּפְלוּ לָהֶם שְׂכָרָן וּבָאוּ בְּכׇל יוֹם הָיוּ נוֹטְלִין שְׁנֵים עָשָׂר מָנֶה וְהַיּוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר בְּכׇל יוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה וְהַיּוֹם אַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אָמְרוּ לָהֶם חֲכָמִים מָה רְאִיתֶם שֶׁלֹּא לְלַמֵּד אָמְרוּ לָהֶם יוֹדְעִין הָיוּ שֶׁל בֵּית אַבָּא שֶׁבַּיִת זֶה עָתִיד לֵיחָרֵב שֶׁמָּא יִלְמוֹד אָדָם שֶׁאֵינוֹ מְהוּגָּן וְיֵלֵךְ וְיַעֲבוֹד עֲבוֹדָה זָרָה בְּכָךְ וְעַל דָּבָר זֶה מַזְכִּירִין אוֹתָן לְשֶׁבַח מֵעוֹלָם לֹא נִמְצֵאת פַּת נְקִיָּה בְּיַד בְּנֵיהֶם שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ מִמַּעֲשֵׂה לֶחֶם הַפָּנִים זֶה נִיזּוֹנִין לְקַיֵּים מַה שֶּׁנֶּאֱמַר וִהְיִיתֶם נְקִיִּים מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל שֶׁל בֵּית אַבְטִינָס לֹא רָצוּ לְלַמֵּד עַל מַעֲשֵׂה הַקְּטוֹרֶת תָּנוּ רַבָּנַן בֵּית אַבְטִינָס הָיוּ בְּקִיאִין בְּמַעֲשֵׂה הַקְּטוֹרֶת וְלֹא רָצוּ לְלַמֵּד שָׁלְחוּ חֲכָמִים וְהֵבִיאוּ אוּמָּנִין מֵאֲלֶכְּסַנְדְּרִיָּא שֶׁל מִצְרַיִם וְהָיוּ יוֹדְעִין לְפַטֵּם כְּמוֹתָם וְלֹא הָיוּ יוֹדְעִין לְהַעֲלוֹת עָשָׁן כְּמוֹתָן שֶׁל הַלָּלוּ מִתַּמֵּר וְעוֹלֶה כְּמַקֵּל שֶׁל הַלָּלוּ מַפְצִיעַ לְכָאן וּלְכָאן וּכְשֶׁשָּׁמְעוּ חֲכָמִים בַּדָּבָר אָמְרוּ כֹּל מַה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִכְבוֹדוֹ בְּרָאוֹ שֶׁנֶּאֱמַר כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ וְחָזְרוּ בֵּית אַבְטִינָס לִמְקוֹמָן שָׁלְחוּ לָהֶם חֲכָמִים וְלֹא בָּאוּ כָּפְלוּ לָהֶם שְׂכָרָן וּבָאוּ בְּכׇל יוֹם הָיוּ נוֹטְלִין שְׁנֵים עָשָׂר מָנֶה וְהַיּוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר בְּכׇל יוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה וְהַיּוֹם אַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אָמְרוּ לָהֶם חֲכָמִים מָה רְאִיתֶם שֶׁלֹּא לְלַמֵּד אָמְרוּ יוֹדְעִין הָיוּ שֶׁל בֵּית אַבָּא שֶׁבַּיִת זֶה עָתִיד לֵיחָרֵב אָמְרוּ שֶׁמָּא יִלְמוֹד אָדָם שֶׁאֵינוֹ מְהוּגָּן וְיֵלֵךְ וְיַעֲבוֹד עֲבוֹדָה זָרָה בְּכָךְ וְעַל דָּבָר זֶה מַזְכִּירִין אוֹתָן לְשֶׁבַח מֵעוֹלָם לֹא יָצָאת כַּלָּה מְבוּשֶּׂמֶת מִבָּתֵּיהֶן וּכְשֶׁנּוֹשְׂאִין אִשָּׁה מִמָּקוֹם אַחֵר מַתְנִין עִמָּהּ שֶׁלֹּא תִּתְבַּסֵּם שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ מִמַּעֲשֵׂה הַקְּטוֹרֶת מִתְבַּסְּמִין לְקַיֵּים מַה שֶּׁנֶּאֱמַר וִהְיִיתֶם נְקִיִּים מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל תַּנְיָא אָמַר רַבִּי יִשְׁמָעֵאל פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וּמָצָאתִי אֶחָד מִבְּנֵי בְנֵיהֶם אָמַרְתִּי לוֹ אֲבוֹתֶיךָ בִּקְּשׁוּ לְהַרְבּוֹת כְּבוֹדָן וְרָצוּ לְמַעֵט כְּבוֹד הַמָּקוֹם עַכְשָׁיו כְּבוֹד מָקוֹם בִּמְקוֹמוֹ וּמִיעֵט כְּבוֹדָם אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא (פַּעַם אַחַת) סָח לִי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בֶּן לוֹגָא פַּעַם אַחַת יָצָאתִי אֲנִי וְאֶחָד מִבְּנֵי בְנֵיהֶם לַשָּׂדֶה לְלַקֵּט עֲשָׂבִים וְרָאִיתִי (שֶׁשָּׂחַק וּבָכָה) אָמַרְתִּי לוֹ מִפְּנֵי מָה בָּכִיתָ אָמַר לִי כְּבוֹד אֲבוֹתַי נִזְכַּרְתִּי וּמִפְּנֵי מָה שָׂחַקְתְּ אָמַר לִי שֶׁעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחְזִירָהּ לָנוּ וּמִפְּנֵי מָה נִזְכַּרְתָּ אָמַר לִי מַעֲלֶה עָשָׁן כְּנֶגְדִּי הַרְאֵהוּ לִי אָמַר לִי שְׁבוּעָה הִיא בְּיָדֵינוּ שֶׁאֵין מַרְאִין אוֹתוֹ לְכׇל אָדָם אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי פַּעַם אַחַת מָצָאתִי זָקֵן אֶחָד וּמְגִילַת סַמְמָנִין בְּיָדוֹ אָמַרְתִּי לוֹ מֵאַיִן אַתָּה אָמַר לִי מִבֵּית אַבְטִינָס אֲנִי וּמָה בְּיָדֶךָ אָמַר לִי מְגִילַּת סַמְמָנִין הַרְאֵהוּ לִי אָמַר לִי כׇּל זְמַן שֶׁבֵּית אַבָּא הָיוּ קַיָּימִין לֹא הָיוּ מוֹסְרִין אוֹתוֹ לְכׇל אָדָם וְעַכְשָׁיו הֲרֵי הוּא לְךָ וְהִזָּהֵר בָּהּ וּכְשֶׁבָּאתִי וְסַחְתִּי דְּבָרַי לִפְנֵי רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר לִי מֵעַתָּה אָסוּר לְסַפֵּר בִּגְנוּתָן שֶׁל אֵלּוּ מִכָּאן אָמַר בֶּן עַזַּאי בְּשִׁמְךָ יִקְרָאוּךְ וּבִמְקוֹמְךָ יוֹשִׁיבוּךְ


רש"י

בסירוגין. אם לא שכב אחריו ראשי תיבות עד סוף המקרא ואת כי שטית ואחריו ראשי תיבות עד סוף המקרא יתן ה' אותך ואחריו ראשי תיבות עד סוף המקרא ובאו המים ואחריו ראשי תיבות (אם שכב ואת כי שטית): להביא דלתות. לשער המזרח של העזרה ושל נחושת היו: נחשול. סערה: והטילוה לים. להקל לספינה: וכרכה. חבקה: לנמלה. פורט''ו מקום שהספינות נמשכות שם ליבשה: רהיטנו. לשון דלת שהוא רץ ונועל רץ ופותח: אלא ברית ים. כאילו כרתו ברית זו עם זו ויש אומרים בריית ים: נשתנו. כשהעשירו: קלניתא. מזוקקת וכן שם מין נחושת והוא נחושת קלל: מתני' בן לוי. כלומר מן הלוים: פרק. הכרעת קול נעימה: על מעשה הכתב. קושר ד' קולמוסין בד' אצבעותיו וכותב שם בן ארבע אותיות כאחד: גמ' לרדות. מן התנור: שהללו. שבאו מן אלכסנדריא לפי שלא יודעים לרדות מן התנור שלא יהא נשבר לפי שהוא עשוי כמין תיבה פרוצה כמין ספינה היו יראים לדבקם מבפנים לתנור ואופין אותן מבחוץ: כפלו להם שכרם. מתרומת הלשכה: ועל דבר זה מזכירים אותם לשבח שמעולם כו': לפטם. לכתוש הסמנין ולערבם יפה כמו שנאמר (שמות ל) ממולח: להעלות עשן. שלא היו מכירין בעשב שהוא מעלה את העשן זוקף ומתמר כמקל: מיעט כבודם. בחורבן ביתו: מעלה עשן. עשב שהוא מעלה עשן ראיתי כנגדי: מגילת סמנין. שכתובין בה שמות סמני הקטורת: מכאן אמר בן עזאי. ממעשה בית גרמו ובית אבטינס שבקשו חכמים לדחותם ממקומם ולא יכלו: בשמך יקראוך. לא ידאג אדם לומר פלוני יקפח פרנסתי כי על כרחך בשם יקראוך לבא ולשוב במקומך:

תוספות

אין פירוש לקטע זה

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר