var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102212;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","10")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102212","0","מה הפשט","19/11/22 20:40","כה חשון","תשפ"ג","20:40","עלי","וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת-הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' א-לוקינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם.
האם אין פשט המלים 'ולא אתכם לבדכם' מתייחס להמשך לפסוק הבא כלומר לא אתכם בלבד אלא גם הדורות הבאים שאינם עומדים בערבות מואב ? כך פירש אור החיים הקדוש ז"ל, אם כן כיצד נאמרה בגמרא שלנו כוונה אחרת :
וְכֵן מָצִינוּ בְּמֹשֶׁה רַבֵּינוּ כְּשֶׁהִשְׁבִּיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל בְּעַרְבוֹת מוֹאָב אָמַר לָהֶם הֱווּ יוֹדְעִים שֶׁלֹּא עַל דַּעְתְּכֶם אֲנִי מַשְׁבִּיעַ אֶתְכֶם אֶלָּא עַל דַּעְתִּי וְעַל דַּעַת הַמָּקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם וְגוֹ' ?
אשמח לקבל הסבר.","209","","526","True","True","False","","361","87.70.22.89","0","0","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102213","102212","בר"ן מיישב השאלה","19/11/22 22:18","כה חשון","תשפ"ג","22:18","שטייגעניסט","והוספתי ליתר ביאור את לשון הברייתא במלואה משבועות לט: שכן מצינו במשה רבינו כשהשביע את ישראל אמר להן דעו שלא על דעתכם אני משביע אתכם אלא על דעת המקום ועל דעתי שנאמר {דברים כט-יג} ולא אתכם לבדכם וגו' כי את אשר ישנו פה אין לי אלא אותן העומדין על הר סיני דורות הבאים וגרים העתידין להתגייר מנין ת''ל {דברים כט-יד} ואת אשר איננו. בר"ן אצלינו מדגיש שכוונת הברייתא לדרוש את כפל הלשון לא כי וכו' אם כי וכו'","1319","","526","True","True","False","","48","","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102225","102212","זו הפעם הראשונה שכבודו רואה דרשת חכמים","20/11/22 17:25","כו חשון","תשפ"ג","17:25","Almuaddib","המוציאה פסוק מפשוטו?

ברוך הבא למעלת כבוד המבקר החדש. ברוכים הבאים לגמרא!","107","","525","True","True","False","","71","147.235.206.131","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102216","102213","לא הבנתי","19/11/22 23:12","כה חשון","תשפ"ג","23:12","עלי","כיצד מישב הר"ן את שאלתי, ודבריו אינם ברורים לי כלל, וגם לא ראיתי שום פרשן המשתמש בגמרא לפירושו.
שמא תוכל להסביר את העניין בלשונך שלך ובאופן פשוט ?","209","","526","True","True","False","","56","87.70.22.89","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102217","102216","לפשוטו של מקרא","19/11/22 23:53","כה חשון","תשפ"ג","23:53","חוקר","באמת הפסוק הראשון היא הקדמה לפסוק השני, אולם היה קשה לחז"ל שהיה אפשר לקצר ולומר אנכי כורת את הברית וכו' עם אלו שישנם פה ואלו שאינם פה וכדומה, והתיבות 'ולא אתכם לבדכם' (שהן על דרך השלילה) מיותרות, לכך דרשו חז"ל שהפסוק מרמז כאן בתיבות אלו 'רעיון נוסף' שלא על דעתכם אני משביע אלא על דעתי ועל דעת המקום. כן נראה מדברי הר"ן כאן.
ומה שהביא המעיר הקודם את נוסח הברייתא בשבועות, לענ"ד אינו קשור לכאן כלל דאדרבה הברייתא שם ממשיכה לדרוש את הפסוק 'השני' ולא הראשון ולא קשור לדין משביעין על דעת בי"ד.","1045","","526","True","True","False","","35","213.151.51.132","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102218","102217","פרד”ס","20/11/22 00:45","כו חשון","תשפ"ג","00:45","אברהם רביבו","יש בתורה פשט ודרש רמז וסוד וכן שבעים פנים לתורה ואיך שאתה קורא את הפס’ יתכן שזהו פשוטו של מקרא (אם כי גם בפשט יש שבעים פנים ) וכאן הגמרא דורשת את הפס’ ע”ד דרש או שזהו רמז שרמוז כאן שאינו דרשה גמורה...
אפשר....!","50893","","525","True","True","False","","33","","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102228","102217","הברייתא בשבועות היא גופה הברייתא","20/11/22 23:19","כו חשון","תשפ"ג","23:19","שטייגעניסט","שהגמרא כאן מביאה (שדורשת את השבעת עם ישראל על דעת משה מ'לא אתכם לבדכם'). ולכן 'המעיר הקודם' צודק בהחלט.","1319","","525","True","True","False","","28","","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102220","102218","אילו כדברי המשיבים","20/11/22 08:17","כו חשון","תשפ"ג","08:17","עלי","צריך היה להיות כתוב : ולא אנכי לבדי כרת עמכם את הברית הזאת, ואז באמת היה מובן שגם הקב"ה 'בתמונה', אבל למשמעות כזו אין אפילו רמז בכתוב, ולדרוש דרשא הפוכה למשמעות הכתוב מהיכי תיתי ? גם בפרדס יש אמנם רימונים אבל אין הם צומחים מלמעלה למטה...
ונלענ"ד שצריך היה לצטט את המלים 'לפני ה' אלקינו' שבפסוק השני ולא את המלים 'ולא אתכם לבדכם', אך כך היתה דרכם של האמוראים לצטט פסוק בתחילתו וכוונתם למלים שבהמשך...","209","","525","True","True","False","","46","87.70.22.89","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102223","102220","לא ברור למה","20/11/22 14:59","כו חשון","תשפ"ג","14:59","חוקר","כבו' מסתבך כ"כ, הדרשה פשוטה מאד 'לא איתכם' שלא על דעתכם אני משביע ! (אלא על דעתי)","1045","","525","True","True","False","","24","212.76.106.187","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102231","102220","פטיש מחלק","22/11/22 03:51","כח חשון","תשפ"ג","03:51","אברהם רביבו","הרבה פעמים התורה כותבת משהו וחכמים דורשים אחרת עיין דרשות הגמ על הפס’ אשר יאמר כי הוא זה עד האלוקים ועודנדרשת חז"ל על הפסוק והנושא את נבלתה לגבי נבלת בהמה טהורה שיוצא מידי פשוטו לגמרי ואכן כך הגמ’ דורשת ופטיש יפוצץ סלע","50893","","523","True","True","False","","30","","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102224","102223","ממתי","20/11/22 15:15","כו חשון","תשפ"ג","15:15","עלי","לא איתכם = לא לדעתכם ? זה בעברית ?...בעברית לא איתכם משמעו - עם מישהו או אחרים. ובכלל שאלתי היתה היכן כתוב שהברית היא על דעת המקום מהמלים הללו 'ולא איתכם לבדכם' והצעתי שמהמלים 'לפני ה' אלקינו'.
חוץ מזה לדבריך כך יש לקרא
ולא - לדעתכם - לבדכם אנכי כרת את הברית הזאת ואת האלה הזאת. כי את אשר ישנו פה עמנו עמד היום...ואת אשר איננו פה עמנו היום, ושוב לא מובן הקשר בין שני הפסוקים.
וכבר כתבתי שאף פרשן של התורה מהמוכרים אינו מפרש את הדברים כבגמרא
ואמנם ב'רש"י' מפרש 'ולא איתכם לדעתכם אני משביע אתכם' אבל זה מתייחס ל'על דעתי' אבל 'על דעת המקום' מוכרחים לענ"ד לומר שמתייחס כנ"ל ל'לפני ה' אלקינו'.","209","","525","True","True","False","","49","87.70.22.89","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102226","102225","'לא איתכם' הכוונה","20/11/22 18:44","כו חשון","תשפ"ג","18:44","חוקר","'לא עם הדעה שלכם' אנכי כורת וכו'. וזה 'כתוספת' על הפשט הפשוט בפסוקים, ואין צורך ששני הפסוקים יזרמו עם 'תוספת' מדרשית זו. וזו כוונת הר"ן כאן בסוגיא כמבואר למעיין בדבריו.","1045","","525","True","True","False","","44","212.76.106.187","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102269","102225","גם בפעם האלף אופתע מחדש","04/12/22 00:41","י כסלו","תשפ"ג","00:41","הודו_כי_טוב","שחז"ל מוציאים פסוק מידי פשוטו.
גם בפעם המיליון לא אתרגל
לזה וטעם של שיבוש ארגיש.

ומה זה נתן למשה רבינו שעשה שלא לדעותינו ? האם נהיינו צדיקים?
חטא העגל בדרך וזו רק ההתחלה....","207","","511","True","True","False","","96","2.53.10.151","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102229","102228","ברור שהיא אותה ברייתא,","21/11/22 14:13","כז חשון","תשפ"ג","14:13","חוקר","אבל חציה השני ממש לא קשור לכאן וזו בדיוק ההערה על הרב המעיר הקודם","1045","","524","True","True","False","","32","212.76.103.166","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102270","102269","הצלחת לשרוד את הדף של אתמול (נדרים לט)?","04/12/22 10:41","י כסלו","תשפ"ג","10:41","Almuaddib","ומה תעשה כשתגיע לתחיית המתים מן התורה מניין? תשכב עם אבותיך ותקום?","107","","511","True","True","False","","96","147.235.206.175","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102273","102270","גם בולטוטפות בין עיניך אתה מרגיש 'טעם של","05/12/22 00:52","יא כסלו","תשפ"ג","00:52","חוקר","שיבוש' ? טט בכתפי 2 פת באפריקי 2 ?","1045","","510","True","True","False","","60","212.76.122.227","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102291","102270","כבוד הרב יודע שאני לא "עולה חדש" בפורום","08/12/22 20:44","יד כסלו","תשפ"ג","20:44","הודו_כי_טוב","כך שכבודו יכול לסמוך ששרדתי את דף לט.
כשם שקטונתי מכבודו בגמרא כן קטוני בבעניני. מדע.
היכן בדיוק שערי המזרח שנפתחים בכל יום
? והיכן החיצים שיורים על השמש שזורחת 24 שעות על האדמה ?
בחלל אין מזרח/מערב למעלה/למטה הכל יחסי.
ואף על פי כן לא מפריע לי לומר זאת בתפילה ואף על פי כן נועה תנוע האדמה סביב השמש ולא כמו שנדמה לנו.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ
ובפסוק על תחיית המתים זה אכן לפסוק כזה התכוונתי אבל יש הבדל בין רמזים מהתורה על העתיד לבין קביעת הלכות בצורה זו במיוחד שאסור היה להם לדרוש בלי קבלה ברבותיהם כך חבל שסגנון זה משבש אמונת חכמים תמימה","207","","507","True","True","False","","84","2.53.177.202","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102292","102273","הלכות תפילין רובם הלכה למשה מסיני","08/12/22 20:48","יד כסלו","תשפ"ג","20:48","הודו_כי_טוב","כולל ה 4 שכבודו ציין
היכן כאן בפסוק יש הוצאת פסוק מידי פשוטו ? הכוונה שלי היתה כמו שהרב רלמודייב נתן לי.","207","","507","True","True","False","","71","2.53.177.202","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102293","102291",""סגנון זה משבש אמונת חכמים תמימה" ???","08/12/22 21:25","יד כסלו","תשפ"ג","21:25","Almuaddib","אתמהה על סגנון זה שלך.

ממה נפשך.

התמימים, בעלי האמונה התמימה - ממילא מקבלים דברים אלו כפשוטם, ואינם חוקרים אחרי החיצים שנורים אל השמש.

שאינם תמימים - יודעים להבחין בין משלים לבין תאורים מציאותיים.

כל אחד לפי מדרגתו, ואכמ"ל.","107","","507","True","True","False","","75","147.235.206.175","0","102212","נדרים|כה ע"א",""),new Message("102297","102291","סליחה שאני מתפרץ","09/12/22 09:21","טו כסלו","תשפ"ג","09:21","אביגדור","אבל רק לגבי המשפט האחרון שכתבת
"יש הבדל בין רמזים מהתורה על העתיד לבין קביעת הלכות בצורה זו"

לענ"ד, אם כבר, אז להיפך:
לגבי קביעת הלכות, הדיון הוא מה צריך לעשות, ואם חזל קבעו שצריך לעשות משהו, אנו מחויבים לזה, ופחות חשובה השאלה על סמך מה קבעו (הרי לא מפריע לנו שאנו מחויבים לדבריהם גם אם תיקנו מעצמם או הסתמכו על מידע כלשהו וכו')
אבל לגבי קביעת/ניבוי העתידות, דווקא שם יש יותר מקום לשאול, על מה הסתמכו ומה מקורם. כי שם מדובר על שאלה של מציאות","571","","506","True","True","False","","84","212.76.112.91","0","102212","נדרים|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);