var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=105850;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","18")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("105850","0","האם לא מסתתרים סתרי תורה ברשימת התרופות?","24/07/23 22:28","ו אב","תשפ"ג","22:28","אליצפן","בדפי התלמוד החל מתחילת פרק "מי שאחזו" יש רשימה ארוכה של תרופות לחוליים שונים.

כבר הרב הראל שפירא אסף את דברי רבותינו למן הגאונים ועד לאחרונים, שאין להשתמש ב"תרופות" אלו ולא להתיחס לדברים אלו בתלמוד, למעשה.

אולם בעקבות הרמח"ל, מאמר על ההגדות בו הוא מציין: שיש בתלמוד גם סתרי התורה, ומסביר שמצד אחד לא רצו לגלותם ומצד שני לא רצוי שישתכחו, ואז הוא כותב:

"על כן גמרו לבצוע את הדין, והיינו לכתוב אותם, למען לא יאבדו מן הדורות האחרונים, אך בדרכים נעלמים ומיני חידות, שלא יוכל לעמוד עליהם אלא מי שמסרו לו המפתחות, דהיינו הכללים שבהם יובנו הרמזים ויפורשו החידות ההן, ומי שלא נמסרו לו המפתחות יהיו לפניו כדברי הספר החתום וכאלו לא נכתבו כלל. והמפתחות האלה השאירום ביד תלמידיהם שקבלום מידם. ואמנם עליהם סמכו שלא ימסרו אלא לתלמידיהם אחריהם הגונים כהם, וכן מדור אל דור."

והוא מעיר:
"עוד צריך שתדע, שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלמודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעיי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה, ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמיתת הענין הנרמז, היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים; ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים; וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו, אלו היה אומר אותו בדורות ההם.

האם אין כל אותם קטעי "רפואות" מלבושים לסודות התורה,","502","","297","True","True","False","","265","176.230.127.167","0","0","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105856","105850","תלוי את מי אתה שואל!","25/07/23 16:52","ז אב","תשפ"ג","16:52","אלף בית רשי","בבית המדרש החסידי / הקבלי/הגר"א , אז אין שורה בגמרא שאין בה סודות אפילו במקומות בהם נקודות הנגלה ברורות וגלויות כגון במשנה הראשונה של ארבע אבות, למשל האזינו לשיעור זה, לפיכך כל שכן במקומות שבהם הנגלה תמוה ולא מובן ששם מסתתרים הסודות היותר גדולים, וכפי שכתב הרב שמשי כאן באתר שמזה שמסדרי הגמרא האחרונים רבינא ורב אשי שהם המסדרים של חלק זה מאחר ולא נכתבו שמות בעלי השמועה סימן שטעם מיוחד היה להם בסידור והכנסת חלקים אלו לגמרא ובמקומות שהם כתובים, אמנם יש עוד אסכולות בניתוח יצירת הגמרא שלהם תובנות אחרות","278","","296","True","True","False","","72","108.46.20.222","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105857","105856","תמיד זה מתחיל עם "אמר אביי אמרה לי אם"","25/07/23 21:27","ז אב","תשפ"ג","21:27","אליצפן","שזה כנראה קוד לפתיח "לסתרי תורה"","502","","296","True","True","False","","77","176.230.127.167","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105858","105857","מה המשמעות","25/07/23 21:32","ז אב","תשפ"ג","21:32","אור חדש","של סתרי תורה שאין אחד מימי הגאונים שידע להבינם לאשורם?

במצב כזה אינם אלא בליל מילים חסרות משמעות כלשהי","458","","296","True","True","False","","64","147.235.197.211","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105864","105857","ואם ישאל השואל האם הגאונים לא ידעו זאת?","26/07/23 00:00","ח אב","תשפ"ג","00:00","אלף בית רשי","הגאונים הכירו את הזוהר?
כנראה שלא, והדורות האחרונים זכו להיגלות חלקים נוספים מתורתינו הקדושה ועל פי חלקים אלו יש בהחלט הבטים ורובדים וחדשים, והתגלות החסידות בימי הבעש"ט הביאה רובד חדש שמאימתי קורין את שמע הכוונה שמ"אימה" ויראה קורין את שמע","278","","295","True","True","False","","55","108.46.20.222","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105860","105858","יסוד "מיעוט הנחות"","25/07/23 22:43","ז אב","תשפ"ג","22:43","אביגדור","אוסיף על דבריך.
אחד מיסודות ההיגיון הוא "מיעוט הנחות": אם ניתן להסביר דבר-מה ע"פ מה שכבר ידוע לנו, אין סיבה לומר שיש לו הסברים נוספים.
יסוד זה נמצא בכמה מקורות:
א. אמונות ודעות לרס"ג הקדמה פרק ה ד"ה וכיוון שכבר ביררנו: "ואם יאמר אדם, אני בדעה פלונית כדי שלא אבטל מושכל. חייבים אנו לחקור, אם אותו המושכל יתקיים לנו בלעדי הדעה שהוא סבור – הרי בטלה דעתו".
ב. חובות הלבבות שער א פ"ז: "הדברים אשר יתבררו מצד הבאת הראיה עליהם ותהיה מציאתם מציאה שא"א לדחותה, אין אנו צריכין להעלות על דעתנו, שהם יותר ממה שהצורך מביא אליו בהשלמת הדבר שהוא לראיה עליהם".
ג. רמב"ם (מורה נבוכים ח"ב פרק י"א): "וישתדל עם זה שימעט התנועות ומניין הגלגלים כל מה שיוכל. כי על דרך משל, כשנוכל להניח תכונה שיתכן עמה הנראה מתנועת זה הכוכב בשלושה גלגלים, ותכונה אחרת שיתכן עמה זה בעצמו בארבע גלגלים – מן הראוי שנסמך על התכונה שמספר תנועותיה מעט".
(מאות שנים לאחריהם כונה כלל זה "תערו של אוקאם", על שם וויליאם איש אוקאם מהמאה ה־14).

ולענייננו. אם יש הסבר פשוט מהי כוונת חזל ברפואות הללו, למה, ומנלן, להכניס הסברים נוספים?","571","","296","True","True","False","","72","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105867","105858","ראה תגובתי בהמשך","26/07/23 07:36","ח אב","תשפ"ג","07:36","אליצפן","","502","","295","False","True","False","","50","176.230.127.167","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105861","105860","כי הטענה שדברי","25/07/23 22:49","ז אב","תשפ"ג","22:49","אור חדש","חכמים נאמרו בכמה רבדים בהם גם נסתרים מבוססת למדי במסורת ובעיקר בסברא, מצופה מספר היסוד של חכמת התורה המכילה כמה רבדים להתייחס לכל הנ''ל ואם לא נמצא במפורש ממילא יש לחפש בדרך רמז","458","","296","True","True","False","","69","147.235.197.211","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105862","105861","אינני בטוח שהבנו זה את זה","25/07/23 22:54","ז אב","תשפ"ג","22:54","אביגדור","","571","","296","False","True","False","","57","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105863","105862","תקרא שוב","25/07/23 22:55","ז אב","תשפ"ג","22:55","אור חדש","כתבתי סברא לדחות תוספתך","458","","296","True","True","False","","71","147.235.197.211","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105866","105864","רב שרירא גאון רומז שזה סתרי תורה","26/07/23 07:35","ח אב","תשפ"ג","07:35","אליצפן","רבנן לאו אסותא אינון, ומילין בעלמא דחזונין בזמניהון, וכחד חד קצירא אמרונין, ולאו דברי מצוה אינון. הילכך לא תסמכון על אלין אסותא, וליכא דעביד מנהון מידעם אלא בתר דמבדיק וידע בודאי מחמת רופאים בקיאים דההיא מילתא לא מעיקא ליה וליכא דליתי נפשיה לידי סכנה.

כלומר: חז"ל לא מדברים כרופאים ולא מדברים על מצוות. אלא על דברים אחרים, ומאחר והכניסו את זה לתלמוד יש לזה מקום בתחום הלא נגלה (=הנסתר).","502","","295","True","True","False","","71","176.230.127.167","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105868","105866","אני לא ראיתי כאן רמז שזה סתרי תורה","26/07/23 07:49","ח אב","תשפ"ג","07:49","אביגדור","","571","","295","False","True","False","","59","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105869","105866","שטויות","26/07/23 07:49","ח אב","תשפ"ג","07:49","אור חדש","תנסה להדגיש לבד את המילים שמוכיחות זאת

יהיה לך קל

פשוט תדגיש בצבע אחר את המילים שדילגת עליהן","458","","295","True","True","False","","72","46.19.85.17","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105870","105868","תראה איך מציג את זה הרמח"ל:","26/07/23 08:22","ח אב","תשפ"ג","08:22","אליצפן","והנה התבוננו עוד וראו, שבחששא הזאת שחששו על חלק המצות ראוי היה לחוש גם כן על חלק סתרי התורה ועיקרי האלהיות. אך אין התקון שמצאו לחלק המצות ראוי לחלק הסודות. וזה כי באורי המצות והדינים אין היזק כלל, אם יכתבו בספר בבאור גלוי לכל קורא, אך חלק הסודות אין ראוי שימסר כך לפני כל הרוצה ליטול את השם, לא מצד יקר המושכלות ולא מצד עמקם. אם מצד יקרם, כי אינו כבודו של הבורא ית' שימסרו סתריו בידי אנשי מדות רעות, ואפילו שיהיו חכמים מחוכמים. ואם מצד עמקם, שהרי הענינים באמת עמוקים מאד, ולא יצליחו בם אלא אנשים זכי השכל ומלומדים בדרכי העיון היטב, ואם יפגעו בם שכלים גסים אף בלתי מלומדים בעיונים, יוציאו הענינים האמיתיים היקרים לשבושים ודעות רעות.

ואז בהמשך:

על כן גמרו לבצוע את הדין, והיינו לכתוב אותם, למען לא יאבדו מן הדורות האחרונים, אך בדרכים נעלמים ומיני חידות, שלא יוכל לעמוד עליהם אלא מי שמסרו לו המפתחות, דהיינו הכללים שבהם יובנו הרמזים ויפורשו החידות ההן, ומי שלא נמסרו לו המפתחות יהיו לפניו כדברי הספר החתום וכאלו לא נכתבו כלל. והמפתחות האלה השאירום ביד תלמידיהם שקבלום מידם. ואמנם עליהם סמכו שלא ימסרו אלא לתלמידיהם אחריהם הגונים כהם, וכן מדור אל דור.

ואיך עשו זאת?

עוד צריך שתדע, שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלמודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעיי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה, ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמיתת הענין הנרמז, היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים; ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים; וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו, אלו היה אומר אותו בדורות ההם.

ועל זה רומז גם רב שרירא גאון.","502","","295","True","True","False","","56","176.230.127.167","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105871","105870","דעת הרמחל זה עניין אחד","26/07/23 08:29","ח אב","תשפ"ג","08:29","אביגדור","השאלה אם רומז על זה רב שרירא,
וזה, אני לא ראיתי בדבריו","571","","295","True","True","False","","66","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105872","105871","ראה את תגובתי לאלף בית רשי","26/07/23 08:43","ח אב","תשפ"ג","08:43","אליצפן","שם הדגשתי את מילים המוכיחות בדברי רב שרירא גאון","502","","295","True","True","False","","44","176.230.127.167","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105874","105872","כמובן שראיתי ועיינתי בדבריך","26/07/23 13:57","ח אב","תשפ"ג","13:57","אביגדור","וגם בהדגשות.
אני לא ראיתי שם רמז","571","","295","True","True","False","","43","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105876","105874","אם הבנתי את הרמז כביכול","26/07/23 20:46","ח אב","תשפ"ג","20:46","אלף בית רשי","מאחר ורב שרירא כותב שהם לא רופאים ולא בדקו וזה לא מוסמך, אז למה כתבו בכל זאת?","278","","295","True","True","False","","68","108.46.20.222","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105877","105876","הוא כותב בצורה מאוד ברורה","27/07/23 13:26","ט אב","תשפ"ג","13:26","אביגדור",""צריכין אנן למימר לכון דרבנן לאו אסיתא אינון [אינם רופאים], ומילין בעלמא דחזונין בזמניהון [מה שראו בזמנם] וכחד חד קצירא אמרונין ולאו דברי מצוה אינון, הילכך לא תסמכון על אילין אסותא [אל תסמכו על רפואות אלו] וליכא דעביד מנהון מידעם אלא בתר דמיבדק וידע בוודאי מחמת רופאים בקיאים וכו'".

בעברית פשוטה:
החכמים אינם רופאים. הרפואות שהם מביאים אינם מוסמכות מצד עצמן. הם אמרו מה שהם שמעו מרופאים. כיוון שלא מדובר בענייני מצוות, איננו מחוייבים לכך. לכן אל תסמכו עליהן אלא אם כן התייעצתם עם רופא מוסמך.

רקע, לתוספת הסבר:
רב שרירא חי מאות שנים לאחר חתימת התלמוד, בתקופה שבה כבר העולם היהודי שבארצות המזרח נחשף לידע המדעי היווני. הרפואה היוונית בנויה על עקרונות, באופן שונה מאוד מהרפואות שבגמרא. לכן הוא מסתייג מרפואות אלה. בדיוק כמו שהרמבם הסתייג מהאסטרונומיה שבגמרא.

כשהיו מפרשים שרצו לומר שיש בגמרא או בתורה סודות, הם אמרו זאת בפירוש.","571","","294","True","True","False","","68","164.138.117.236","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105878","105877","גם רב שרירא ורב האי הסתייגו מהאסטרונומיה","28/07/23 15:06","י אב","תשפ"ג","15:06","שי ואלטר","שבגמרא.
ראו תשובת מהר"ם אלאשקר סימן צו

נ.ב. זה לא עניין לדון בו בתשעה באב, גם אחר חצות היום.","948","","293","True","True","False","","37","172.70.247.25","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105880","105878","כמדומני שהשיח לא ברור","30/07/23 23:34","יב אב","תשפ"ג","23:34","אלף בית רשי","מבחינה עובדתית מחקרית יתכן בהחלט שהצדק עם אותם המסתייגים בשני התחומים והידע של חז"ל המצומצם או המוטעה אפי' מחוסר ידיעה ומהידיעה שנפוצה באותו הזמן, אבל האם כל תורת חז"ל אמת ללא סייג? התשובה כולם אמת! וקדושה יש במילים איך שהם נכתבו בדיוק, והמהר"ל ועוד הסבירו הרבה מהדברים הנראים לא נכונים או מוגזמים.","278","","291","True","True","False","","45","162.158.159.174","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105881","105880","עיין בהקדמה של הראי"ה קוק זצ"ל לעין איה","31/07/23 00:43","יג אב","תשפ"ג","00:43","שי ואלטר","הרב מחלק שם בין פירוש האגדות לביאור האגדות, ולכאורה סיוע למגמת דבריך.
עיי"ש באריכות.
אלא שיש להעיר כי המהר"ל בבאר הגולה באר השישי יצא חוצץ כנגד דברי הרמב"ם בתכונה, ולכאורה הוא מתנגד גם לעובדות המציאותיות שנקט הרמב"ם שלא ניתן לראות את הלבנה החדשה שש שעות אחר המולד האמיתי, אלא רק הרבה שעות אחר כך. (אמנם אחרי המולד הממוצע אפשר לעתים נדירות כפי שכתבתי כאן בזמן לימוד מסכת ראש השנה במחזור הזה, דף כ ע"ב, וכך הסביר את הסוגיה הראב"ע בספר העיבור, ובכך ניצולים דברי חז"ל מכל ביקורת). וגם בעל "אמונת חכמים" תקף את הרמב"ם באותה הנקודה, אבל בעל מח"ר חדש יצא לישע הרמב"ם. וכל המחקרים החדשים מאשרים את דברי הרמב"ם קולע אל השערה ולא יחטיא. ודברי החולקים על הרמב"ם צע"ג.","948","","290","True","True","False","","57","172.69.128.142","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105882","105880","אסביר את הטענה ביתר ביאור","31/07/23 10:17","יג אב","תשפ"ג","10:17","אביגדור","כשחזל כתבו משהו, שברור לנו, וגם למי שהיה בזמנם, שאין כוונתם כפשוטו, כי זה לא היה עולה בדעתו של בר דעת כפשוטו, אז ברור שהם התכוונו לרמוז סודות.
למשל אגדות תמוהות של רבה בר בר חנה וכד'.
אבל כשהם כתבו משהו שהוא הגיוני לגמרי בפשוטו, אין שום סיבה להעמיס בדבריהם סודות (אם אתה רוצה להעמיס - מותר לך, אבל אין שום ראיה שהם התכוונו לאיזה רעיון שהוא. בדיוק כמו השאלה האם להעמיס סודות ב"שור שנגח את הפרה". על זה כתבתי את יסוד ה"מיעוט בהנחות").

הבעיה מתעוררת כשאנשים רחוקים מתפיסתם של חזל בתחומים מסוימים, ואז הם חושבים שמדובר על תחום א', כשבאמת מדובר על תחום ב'.
למשל - אדם לומד סוגיה אסטרונומית או רפואית, ואומר "הרי לא יכול להיות שהם התכוונו כפשוטו, הרי כל ילד יודע שזה לא נכון", ואז הוא מסיק שברור שיש בזה סודות.
אבל אם מוכיחים לו שזו היתה התפיסה בזמנם, כשהם הלכו לרופא זה מה שהוא אמר לעשות, זה מה שהיה אצל חכמי האסטרונומיה שלהם, אז מוכח שמדובר בתחום ב', ואין שום סיבה לומר שהם העמיסו כאן סודות.","571","","290","True","True","False","","65","172.70.242.67","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105883","105882","הטענה הובנה ונלעסה","31/07/23 18:04","יג אב","תשפ"ג","18:04","אלף בית רשי","העניין הוא שהתורה היא נצחית והקב"ה מנהל מה הדברים שיכתבו לנצח ומתי הייתה חתימת התלמוד, וע"כ אם יש דברים שאפילו ילד יודע שאינם נכונים כלשונך, אז תוכך להסביר (אגב לא מצאתי צורך בכלל למה להסביר)שזה היה הידע בזמנם ובכל זאת הקב"ה רצה שזה יכנס וישאר בתלמוד לנצח כי בתוך הדברים נכנסו סודות עמוקים.","278","","290","True","True","False","","58","162.158.155.177","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105884","105883","דעתך בעניין הסודות לא היתה מוכרת לי","31/07/23 20:54","יג אב","תשפ"ג","20:54","אביגדור","אם אני מבין אותך נכון, אז בזמן האמוראים, לומדי דבריהם אכן הבינו אותם כפשוטם, כיוון שדבריהם היו מובנים מאוד במישור הפשט.
רק כמה מאות שנים לאחר מכן, כשדעות אלו נדחו במישור המציאותי, הבינו למפרע שהקב"ה גלגל להכניסם בגמרא בגלל סודות המוסתרים בהם.
אני לא יכול להכחיש את האפשרות, אבל היא מעניינת..","571","","290","True","True","False","","60","172.69.150.171","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105889","105884","התומים כותב מעין כך על דברי מרן שו"ע","04/08/23 13:33","יז אב","תשפ"ג","13:33","שי ואלטר","וקיימו וקבלו חכמי הדור לשמור ולעשות ככל האומר במטבע הקצר ש"ע והגהת רמ"א. ולדעתי אין ספק כי הכל בכתב מיד ה' השכיל על ידם, כי קושיות רבות שהקשו עליהם אחרונים ותירצו בדרך חריף ועמוק, וכמו כן כללו במתק וקוצר לשונם דינים הרבה, ולאין ספק שלא כוונו להכל, כי איך היה אפשר לרב המלאכה מלאכת שמים שהיה עליהם, ומי הוא הגבר שיעשה חיבור על כל התורה לקוח מכל דברי הראשונים ואחרונים ולא יכבד עליהם מלאכה מלאכת שמים, רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב, וחפץ ה' בידם הצליח.
(תומים סימן כ"ה קיצור תקפו כהן סימן קכ"ד)
וכן מצאנו בגמ' מספר פעמים שחכמים טעו בהבנת המציאות שבאה לפיהם, אך התברר שפסיקת ההלכה הייתה בסוף נכונה. (איכסיף, לסוף איגלאי מילתא).
ועוד בעניין זה התפרסם בפורום כאן.
אם כן העניין כשלעצמו קיים, אבל צריך בירור מעמיק לגופו של כל עניין.","948","","286","True","True","False","","48","172.69.128.132","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105890","105889","דברי התומים כמובן סתורים מתוכם","04/08/23 14:15","יז אב","תשפ"ג","14:15","אור חדש","שהרי רבות עסק בברור דבריהם ולא נמנע מלחלוק ולסתור במקום שלא ישרו בעיניו","458","","286","True","True","False","","50","172.69.128.134","0","105850","גיטין|סט ע"א",""),new Message("105891","105890","לכן כתבתי בסוף דבריי:","04/08/23 14:57","יז אב","תשפ"ג","14:57","שי ואלטר","אם כן העניין כשלעצמו קיים, אבל צריך בירור מעמיק לגופו של כל עניין.
המחברים נוהגים כבוד בקודמיהם ויודעים שיש להם סייעתא דשמייא, ועם זה לא נמנעים מלחלוק עליהם, כאשר חושבים שאינם צודקים.","948","","286","True","True","False","","34","172.69.128.148","0","105850","גיטין|סט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);