var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106143;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106143","0","תנועת השמש לפי חז"ל בתלמוד","03/10/23 14:34","יח תשרי","תשפ"ד","14:34","benor","תנועת השמש לפי חז"ל בתלמוד
במסכת פסחים צד: יש דיון בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם.
חכמי ישראל אומרים *ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע.
וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע.
א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין.
רוב מי שקורא את הגמרא מבין שחכמי אומות העולם נצחו, וחלק גדול מהמפרשים אומר זאת במיוחד רבי אברהם בן הרמב"ם במאמר:
מאמר על דרשות חז"ל
"והכריע (רבי) (כ)דעת חכמי אומות העולם... ואמרו "נצחו חכמי אומות העולם לחכמי ישראל". ובאמת נקרא אדון זה רבינו הקדוש, כי האדם כשישליך מעל פניו השקר ויקיים האמת ויכריענו לאמיתו, וי חזור בו מדעתו כשיתבאר לו הפכה, אין ספק כי קדוש הוא. והנה נתברר לנו, כי החכמים ז"ל אינם מעיינים הדעות ולא מביטין אותם, אלא מצד אמיתתם ומצד ראיותיהם, לא מפני האומר אותו, יהיה מי שיהיה"
(רבי אברהם בן הרמב"ם, מאמר אודות דרשות חז"ל)
לאחר הבאת דברי מי שסובר שנצחו חכמי אומות העולם אביא את דברי רש"י ממסכת פסחים צד: על הסוגיה לגבי תנועת השמש.
למטה מן הרקיע - זורחת על הארץ כאשר אנו רואין ובלילה למעלה מן הרקיע זורחת ואינה נראית למטה: ה"ג וחכמי או"ה אומרים ביום למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע:
רש"י מסביר את שתי הדעות ולא פירש את דברי רבי:
ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין.
אז מה דעת רש"י בנדון ?
תשובה לשאלה זו אפשר למצוא ברש"י ממסכת ראש השנה דף כד.
כאן בימות החמה כאן בימות הגשמים - בימות החמה כגון ביום ארוך של תקופת תמוז חמה שוקעת לסוף מערב לצד צפון כדתניא בעירובין (דף נו.) חמה יוצאת ביום ארוך ושוקעת ביום ארוך זהו פני צפון חמה יוצאת ביום קצר ושוקעת ביום קצר זהו פני דרום ניסן ותשרי חמה יוצאת בחצי מזרח ושוקעת בחצי מערב תקופת ניסן היום והלילה שוין חמה יוצאת בחצי מזרח ומהלכת חצי מזרח וכל דרום וחצי מערב ושוקעת ובלילה סובבת למעלה מן הכיפה חצי מערב וכל צפון וחצי מזרח וזורחת ולמחרת התחיל היום להיות זורח מעט מכנגד חצי מזרח לצד צפון ושוקע להלן מחצי מערב לצד צפון וכן כל יום ויום נמשכת מעט בין בזריחה בין בשקיעה וכשמגיע יום תקופת תמוז היא זורחת בקרן מזרחית צפונית ומהלכת ג' רוחות ושוקעת בקרן צפונית מערבית ומשם ואילך הימים מתמעטין והחמה נמשכת מעט מעט בזריחתה ובשקיעתה לצד דרום וכשמגיע תקופת תשרי יוצאת בחצי מזרח ושוקעת בחצי מערב והיום והלילה שוין ועוד מושכת והולכת לצד דרום עד תקופת טבת ואותו היום יוצאת בקרן מזרחית דרומית ושוקעת בקרן דרומית מערבית ומשם ואילך נמשכת לאחוריה לצד צפון לזריחתה מרבה הילוכה לצד צפון מעט ושוקעת וכן תמיד עד תקופת ניסן שיוצאת בחצי מזרח ושוקעת בחצי מערב נמצאת בימות החמה מהלכת רוב רוח מערבית לפני שקיעתה ופעמים כולה וכל ימות הגשמים אינה מהלכת אלא מיעוט מערב ופעמים שאינה נכנסת בו אלא דבר מועט והלבנה לעולם בחידושה בקרן מערבית דרומית הלכך בימות הגשמים שאין החמה נכנסת למערב אלא בשקיעתה הלבנה קודמת לתוך המערב נמצאת לבנה בצפון ובימות החמה שהחמה במערב הרבה היא קודמת הלבנה ברוב החדשים לצד צפון נמצאת לבנה בדרום:
אני מלקט מדברי רש"י הארוכים את דעתו לגבי תנועת השמש.
תקופת ניסן היום והלילה שוין חמה יוצאת בחצי מזרח ומהלכת חצי מזרח וכל דרום וחצי מערב ושוקעת ובלילה סובבת למעלה מן הכיפה חצי מערב וכל צפון וחצי מזרח וזורחת
ובלילה סובבת למעלה מן הכיפה !!
נכתב בחול המועד פסח תשפ"ד - גן יבנה
בן אור אור
הכרעת רש"י בסוגיה היא
חכמי ישראל צדקו !!
תני בשם רבי נחמיה (משלי לא) היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה. דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר.
נכתב בחול המועד פסח תשפ"ד - גן יבנה
בן אור אור
----------------------------------------------------------------------
בונוס קטן - עיינו בראש השנה כד. בדברי התוספות - אכסדרה באותו דף.","1158","","225","True","True","False","","305","141.101.99.199","0","0","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106149","106143","אז כבודו טוען שרש"י חולק על רבינו הקדוש?","04/10/23 01:50","יט תשרי","תשפ"ד","01:50","הודו_כי_טוב","ואף על פי כן נועה תנוע","207","","224","True","True","False","","105","172.69.128.135","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106533","106143","הדברים נכתבו בעתיד???","17/12/23 13:12","ה טבת","תשפ"ד","13:12","Almuaddib","","107","","150","False","True","False","","49","188.114.102.21","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106550","106143","תגובה","18/12/23 16:50","ו טבת","תשפ"ד","16:50","אליעזר מ ש","א]צריך להבין נכון את המחלוקת השניה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בפסחים צ''ד. ''חמה מהלכת'' הכוונה לחומה של החמה ולאורה ולא לגוף השמש. כמו במאמר הסמוך להלן: '' בארבעה שבילין חמה מהלכת''. והכוונה, שביום, הקרינה של השמש מגעת לשכבות הרקיע הראשון שסביב כדור הארץ = ה'אטמוספירה', והאויר מוציא לפועל את הקרינה כאור הנראה לנו וחמימות. והשכבה העליונה של האטמוספירה = 'הרקיע הראשון' שומרת על החמימות, ומפזרת ומחזירה את אור השמש. ובלילה, הקרינה של השמש היא למעלה משכבות הרקיע הראשון במרחבי השמים. והראיה שהיא שם, זה שהירח וכוכבי הלכת מקבלים אותה ומחזירין אותה ומוציאים אותה לפועל כאור הנראה לנו. אך הקרינה לא נראית לנו, כאילו וילון שחור מכסה עליה. וזה הכוונה בפי' רש''י שביום 'החמה זורחת כאן למטה כאשר אנו רואים' ובלילה 'זורחת שם למעלה ואינה נראית לנו למטה'. ולזה מסכימים גם חכמי אומות העולם. ב]אמנם, בדברי חכמי ישראל נכלל גם העניין שבלילה חמה 'למעלה' מן הרקיע. 'למעלה' מלשון: 'סילוק' כמו: ''ויעל ה' מעל אברהם'' ומתרגמים אונקלוס ויונתן בן עוזיאל: 'ואסתלק יקרא דה' מעילווי אברהם'. שכאשר אצלנו לילה והשמש מאירה לצד השני של כדור הארץ, אין השפעת חימום ניכרת מהצד המואר לצד החשוך דרך שכבות הרקיע הראשון. ועל זה נחלקו חכמי אומות העולם, ואמרו שיש השפעה ניכרת של חמימות מהצד המואר לצד החשוך דרך שכבות האויר. [שהם ה'רקיע הראשון' או מתחת ל'רקיע הראשון' שעיקרו השכבות העליונות של האויר] ודרך מחלוקת זו כדרך עוד מחלוקות, שהחכם השני מסכים על דברי החכם הראשון, אך מוסיף על דבריו, והמחלוקת על התוספת. וחכמי אומות העולם הביאו ראיה לדבריהם, מהתופעה שיש התחממות מסויימת של חלק מהמעינות או הנהרות, במשך הלילה. ועל זה אמר רבי ש[לכאורה] נראין דברי חכמי אומות העולם שהרי הביאו ראיה לדבריהם. ובהמשך, רבי נתן דוחה ראיה זו. ואומר, שאם התופעה של התחממות המעיינות היא בגלל שהחמימות עוברת דרך שכבות האויר מהצד המואר לצד החשוך היה ראוי שתופעה זו אנו נראה בכל ימות השנה. אך אנו רואים תופעה זו רק בלילות של ימות הגשמים ולא של ימות החמה. ולכן אומר רבי נתן שההסבר לזה כמו שבל''נ יבוארו דבריו בהמשך.","610","","149","True","True","False","","38","162.158.22.106","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106552","106143","ב''ה תגובה מקוצרת","18/12/23 17:45","ו טבת","תשפ"ד","17:45","אליעזר מ ש","כל החכמים, הן חכמי ישראל והן חכמי אומות העולם, ידעו כבר מימי קדם שכאשר אצלנו לילה השמש מאירה לצד השני של כדור הארץ. וידעו היטב שהירח מקבל את אורו מהשמש שמאירה לצד השני. והדברים ידועים ומפורסמים בהסטוריה של המדעים. וגם חכמינו קבלו דברים אלו ועוד במסורת ממשה שקבל מה', כפי שמובא בפתיחת הרמב''ן לפירושו על התורה, ובנתיבות עולם למהר''ל נתיב התורה פרק י''ד ,ובפי' אברבנאל עה''ת שמות י''ב ב'. שחכמינו היו מופלאים בחכמת התכונה וקבלו במסורת. ולא הייתה שום: 'הוא אמינא' לשום חכם, שבלילה השמש לא מאירה על הצד השני של כדור הארץ. ובאור המחלוקת בפסחים לעיל בהודעתי: 'תגובה' .","610","","149","True","True","False","","34","162.158.22.231","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106583","106143","'כיפה' בלשונם חצי הרקיע הראשון שמעלינו..","20/12/23 17:41","ח טבת","תשפ"ד","17:41","אליעזר מ ש","ה'רקיע הראשון' שסביב כדור הארץ, מחולק במחשבה לשתי 'כיפות', האחת, שנטויה מעל חצי פני כדור הארץ שאנו במרכזם, והשניה שנטויה מעל חצי פני כדור הארץ השניים. הלשון: 'סובבת', כמ''ש המאירי, שהיא מקיפה ונראית מהצד השני ולא נראית לנו. 2]בכל ההסברים לנושאי התכונה שבתלמוד, יש לנו חכמים גדולים שמסבירים הסברים מובנים לנו לפי המדעים. אולי יש גם הסבר לפי' רש''י הזה שכתבו אחד מהראשונים- לא רש''י .","610","","147","True","True","False","","40","162.158.22.233","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106528","106149","רש"י יש לו ברייתא בבא בתרא כה.","16/12/23 23:35","ד טבת","תשפ"ד","23:35","benor","דרך אגב ...

ואף על פי כן נועה תנוע - איטלקי גלילאו גליליי (1564–1642).
דעתו לא שייכת לדיון התלמודי.

רש"י יש לו ברייתא.
בבא בתרא כה.
תניא ר"א אומר עולם
בבא בתרא כה:
לאכסדרה הוא דומה ורוח צפונית אינה מסובבת וכיון שהגיעה חמה אצל קרן מערבית צפונית נכפפת ועולה למעלה מן הרקיע

ורבינו הקדוש בפסחים הכליל את עצמו עם חכמי ישראל.
א"ר ונראין דבריהן מדברינו...
אני עם חכמי ישראל...הטענות של חכמי אומות העולם נראין - אבל האמת לא איתם....בגלל שהם שולטים ברוב העולם דעתם מתקבלת ונכון שגם רואים שהשמש נראית שהיא יורדת בקו האופק אך האמת היא שהיא נכפפת ועולה כמו שקיבלנו מסיני - עיין בבא בתרא כה.

ועיין שיטה מקובצת בפסחים צד:
גמרא - ונראין דבריהם. עיין שיטה מקובצת כתובות יג:
דיבור המתחיל השבתנו על המעוברת. שכתב משמו של רבינו תם דאף על גב דנצחו חכמי אומות העולם לחכמי ישראל היינו נצחון בטענות אבל האמת היא כחכמי ישראל והיינו דאמרי' בתפלה ובוקע חלוני רקיע עכ"ל:

ועיין "מאור ישראל" לרב עובדיה - פסחים צד.

גם הרב עובדיה כותב שהאמת עם חכמי ישראל.","1158","","151","True","True","False","","44","162.158.254.143","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106532","106528","זה כמובן מיותר להבהיר","17/12/23 11:56","ה טבת","תשפ"ד","11:56","אביגדור","אבל בכל זאת:

החשיבות של ידיעת דעתם של חכמים שונים, מחז"ל רבי דרך רש"י ועד הרב עובדיה, היא בשביל לברר את האמת.
כאשר האמת ברורה כשמש (או: כמקומה של השמש בלילה...), אין שום משמעות לדון מה היתה דעתם של חכם זה או אחר, מלבד - לברר האם הם באמת צדקו או לא (וכמובן להבין את הלכי המחשבה שלהם). דעתם לא תשנה את המציאות.

וכמו שאמר האגרות משה בעניין אחר (טריפות לרשב"א) - עכשיו בעולם האמת, אין ביניהם שום ויכוח. כולם יודעים את האמת.
אז מה יש לפלפל במה שחשבו כשהיו בעלמא דשיקרא שבו הטעות (היתה) מצויה","571","","150","True","True","False","","55","172.68.110.165","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106581","106528","הפירוש הנכון של 'עולם לאכסדרה הוא דומה'","20/12/23 16:52","ח טבת","תשפ"ד","16:52","אליעזר מ ש","ב''ה 1] בבא בתרא דף כ''ה תניא רבי אליעזר אומר עולם לאכסדרה הוא דומה שמסבבת [ויש גירסה 'מסככת'] משלש רוחות ורוח צפונית לא מסובבת [ מסככת] וכשחמה מגעת לקרן מערבית צפונית נכפפת ועולה למעלה מן הרקיע. פירוש: משל ונמשל, משל לאכסדרה שמוקפת ומסוככת מג' רוחות, גג על עמודים בצורת האות כ' שמסביבו ג' מחיצות או בית. ורוח רביעית לא מוקפת ולא מסוככת, שבאמצע החצר לצד הרוח הרביעית, פתוח ולא מסוכך. והנמשל, ב' דברים: התצפיות, ומה שהתצפיות מלמדות אותנו. התצפיות מראות שהשמש זורחת במזרח ונעה במהלך היום ממזרח למערב במסלול קשתי נוטה לכיון דרום. ובחורף, זורחת בדרום מזרח ושוקעת בדרום מערב. ובאביב ובסתו, זורחת באמצע מזרח ושוקעת באמצע מערב. ובקיץ, זורחת בצפון מזרח ושוקעת בצפון מערב. ונראית נעה גם מעל רוב רוח מזרח ורוב רוח מערב. אך גם אז, היא לא תיראה נעה מעל רוח צפון. אלא, שכשנראה אותה בצפון מערב, היא לא תמשיך במסלולה הנצפה עד לקרן מערב צפון, ומשם מעל רוח צפון, אלא נראה אותה 'נכפפת' כלומר נעה בתנועה קימורית מעגלית למטה [שכך לשון חכמים, כגון: ''מי רגליים של סריס לא עושים כיפה'', וכגון: ''כפיפה מצרית''] ויורדת ושוקעת מאחורי צפון מערב. 2]ומראה זה מלמד, שתמיד האזור הצפוני של כדור הארץ מרוחק מקרינה ישירה של השמש, וקרני השמש מגיעות לשם בשיפוע גדול, וגם לא נשמרות שם הרבה ע''י השכבה העליונה של ה'רקיע הראשון'. = 'האטמוספירה' (זו מילה לועזית, שמקורה כנראה בתיאוריה שגויה של חלק מחכמי יון, כאילו יש: 'ספירות', כעין כדורים קשיחים מחומר חזק וצלול כעין בדולח, שבהם הכוכבים. והם מקיפים את כדור הארץ שבאמצע, והאויר שסביב כדור הארץ הוא החלק הקטן שמוקף כביכול ב'ספירות' האלה. אך המילים העבריות שמתארות את הרקיע הראשון הם נכונות) ולכן, במחצית פני כדור הארץ שאנו במרכזו, [אנו= ארץ ישראל] האזור הדרומי והמרכזי ומזרח ומערב, ראוי לישוב, ונמשל ל'אכסדרה' החלק המסוכך שבחצר. ואילו אזור הקוטב הצפוני, עד קו חוג הקוטב, קר מאד ולא ראוי לישוב, ונמשל לחלק הפתוח שבחצר. 3]ובכלל מ''ש: 'כשחמה מגעת ל'קרן מערבית צפונית' ', שאפע''פ שנתון זה מלמד שהחצי הצפוני של כדור הארץ נטוי לכיון השמש ומואר, גם אז קר באזור הקוטב הצפוני, ולכן, הרוח הצפונית המגיעה משם אלינו [השפעה ארוכת מרחק, דרך זרמים באויר] היא קרה גם בימי הקיץ הם 'ימות החמה. שבזה עוסקת כאן הגמרא, ברוחות הנשבות אלינו מהכיוונים השונים, וממזגות את האקלים. 4]''ועולה למעלה מן הרקיע' שקרינת השמש בכל אזור הקוטב הצפוני לא נשמרת הרבה ברקיע הראשון אלא עולה למעלה מעליו למרחבי השמים. ועוד פירוש, שבשעה שאצלנו נראית השמש נכפפת ושוקעת מאחורי האופק במערב, היא נראית עולה במזרח ליושבים על פני החצי השני של כדור הארץ. וכל מקומה הוא למעלה מן הרקיע הראשון, במרחבי הרקיע השני במרחבי השמים. [וכמו שאמרו במדרש, שאם השמש הייתה ברקיע הראשון היה העולם נשרף. כלומר, הרקיע הראשון מגין עלינו מפני עודפי קרינה מזיקים וקטלניים שמגיעים מן השמש. וכמו שדרש ריש לקיש בגמרא מסכת חגיגה פרק ב' על הרקיע הראשון, שנאמר עליו: ''הנוטה כדק שמים וימתחם כאהל לשבת''. 5]ו''ממזרים קרה'' [איוב] הוא משל לאזור הקוטב הצפוני, ש'מזרים' מלשון מרוחקים ומפורדים, כמו: [ משלי] ''מזרה רשעים מלך חכם''. שנמשל לחדר שבגגו קורות הגג מרוחקות זו מזו ויש ביניהם פרצות, ולכן, אם תדליק שם תנור לא יישמר שם החום.6] וברבי יהושע יש כמה אפשרויות לפרש , או, שהוא לא חולק על רבי אליעזר אלא מוסיף עוד ידיעה שלאחר שהשמש שוקעת נראית סובבת מאחורי כיפת הרקיע שבצד השני של כדור הארץ ומביא משל מ'קובה' שזה חדר סגור כראוי. והלשון: 'כיפה' כי כיון שהרקיע הראשון מקיף ככדור את כל פני כדור הארץ, אנו מחלקים אותו בדמיוננו לשתי 'כיפות', האחת, שנטויה מעל פני כדור הארץ שאנו במרכזם, והשניה, שנטויה מעל הצד השני של כדור הארץ.","610","","147","True","True","False","","33","172.71.186.249","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106556","106532","מה הכוונה שהאמת ברורה כשמש?","19/12/23 14:29","ז טבת","תשפ"ד","14:29","benor","מאין לנו לדעת מהי האמת ?
מקומה של השמש בלילה לא מתאים למדע המודרני (אם אפשר לקרוא לו מדע).

ומה הכוונה אם באמת הם צדקו ? זו ברייתא ! קיבלו זאת מסיני.

וטעות מצויה בסברות של אנשים...לא בעניין של דברים שקיבלו איש מפי איש לגבי צורת העולם.","1158","","148","True","True","False","","34","162.158.22.233","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106978","106532","ברייתא מסיני","10/03/24 21:31","ל אדר א","תשפ"ד","21:31","benor","","1158","","66","False","True","False","","25","162.158.254.143","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106559","106533","מה הכוונה נכתבו בעתיד ?","19/12/23 14:34","ז טבת","תשפ"ד","14:34","benor","","1158","","148","False","True","False","","26","162.158.22.233","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106977","106533","סוכות תשפ"ד - שגיאות מי יבין","10/03/24 21:29","ל אדר א","תשפ"ד","21:29","benor","","1158","","66","False","True","False","","29","162.158.254.142","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("107027","106533","חול המועד סוכות","31/03/24 15:05","כא אדר ב","תשפ"ד","15:05","benor","","1158","","45","False","True","False","","9","162.158.23.22","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106557","106550","עומק הקרקע לפי חז"ל ירושלמי מהלך 50 שנה","19/12/23 14:31","ז טבת","תשפ"ד","14:31","benor","עומק הקרקע לפי חז"ל ברכות ירושלמי מהלך 50 שנה כ 730,000 ק"מ!

זו לא סברה זה לימוד של גזירה שווה.","1158","","148","True","True","False","","26","162.158.22.233","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106558","106550","שכבות הרקיע הראשון ?","19/12/23 14:33","ז טבת","תשפ"ד","14:33","benor","מאיפה הראיות שזה אטמוספירה?

רקיע הוא רקיע קשיח = ברכות ירושלמי ד-ה","1158","","148","True","True","False","","31","162.158.22.165","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106570","106550","המשך","19/12/23 16:10","ז טבת","תשפ"ד","16:10","אליעזר מ ש","רבי נתן מביא שבימות החורץ נראה את השמש במסלולה היומי קרוב לשיפולי רקיע בדרום, ובקיץ, נראה אותה קרוב לרום רקיע. זה סימן, שבחורף הצד הדרומי של כדה''א נוטה לכיוון המישור שבינו לשמש. ולכן , כאשר אצלנו לילה חורפי ארוך, בצד השני של כדוה''א יום ארוך בחציו הדרומי. והשמש מחממת במשך שעות רבות את מימי האוקיינוס שבצד השני של פני כדור הארץ .[האוקיינוס השקט], והחמימות מתפשטת דרך האוקיינוס שמדרום ליבשת אסיה ועד אלינו, ומשפיעה במידה מסויימת חמימות לשכבות הקרקע. אך בקיץ, הצד הצפוני של כדוה''א נוטה לכיון המישור שבינו לשמש, ובזמן שאצלנו לילה, השמש מאירה ומחממת את מרכז וצפון האוקיינוס שבצד השני של כדוה''א, [ ה'פסיפיק' , ''האוקינוס השקט''] והחמימות לא יכולה להתפשט מערבה, כי יבשת אסיה חוסמת. כלומר, החמימות מתפשטת דרך הים ולא דרך שכבות האויר. [רבי נתן כאן ובעוד מאמרים כתב בקצרה מהעניין, וכן בעוד מאמרי חז''ל בחכמת התכונה]","610","","148","True","True","False","","31","172.71.186.16","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106963","106550","חומה ?","05/03/24 23:18","כה אדר א","תשפ"ד","23:18","benor","יש לך ראיה שזה חומה ? הרי כתוב בתלמוד חמה מהלכת.

שוב פעם כדור הארץ....התשובה שלי אין כדור הארץ לפי התלמוד.
אין גם אטמוספירה...להעביר את הדיון לשפה תלמודית.

ציטוט
----
והראיה שהיא שם, זה שהירח וכוכבי הלכת מקבלים אותה ומחזירין אותה
מאיפה מקור הדברים שכתבת על מקבלים ומחזירין אותה ?

לגבי חכמי האומות הם לא אמרו
----
ועל זה נחלקו חכמי אומות העולם, ואמרו שיש השפעה ניכרת של חמימות מהצד המואר לצד החשוך דרך שכבות האויר.

נראין דברי חכמי אומות העולם

נראין זה לא הודו....רא השיטה מקובמת ודברי הרב עובדיה מאור ישראל פסחים צד:","1158","","71","True","True","False","","28","162.158.254.149","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106555","106552","אין דבר כזה כדור הארץ","19/12/23 14:25","ז טבת","תשפ"ד","14:25","benor","אין דבר כזה כדור הארץ

האם אתה מקבל זאת ? שחז"ל לא מזכירים מבנה בצורת כדור שאנחנו עם הראש הפוך...

גם לפי המדע המודרני לא ניתן להוכיח שאתה נמצא על כדור.
אם כן תראה בבקשה את ההוכחות.","1158","","148","True","True","False","","44","172.71.186.249","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106560","106555","תשובה","19/12/23 15:09","ז טבת","תשפ"ד","15:09","אליעזר מ ש","1] כדוריות הארץ מוזכרת במקרא, וכן בדברי חז''ל בכמה מקומות, וכן התקבלה במסורת. וגם הייתה ידועה בראיות גמורות כבר מימי קדם.
21] בספר ישעיהו מ' : ''היושב על חוג הארץ'' ושם בפירוש הראב''ע שהמילה: 'חוג' מראה שהארץ עגולה לא מרובעת. והוסיף שם, שדבר זה לא צריך להכתב בתנ''ך [אלא נכתב אגב נבואה להכיר בהשגחת ה'] כי כבר נודע בראיות גמורות. וכן רמב''ם בספר: 'מורה נבוכים' הביא את הפסוק הזה כראיה לכדוריות הארץ, והוסיף, שהמילה: 'חוג' מראה לכאורה על הסבוב - כלומר, שהארץ חגה, כלומר נעה. וכן גם כתב הרמב''ם שכדוריות הארץ נודעה במופת - כלומר - בראיה מדעית, וכתב שמי שמכחיש את כדוריות הארץ הוא סכל המכחיש המופת.
3] הראיות הגמורות לכדוריות הארץ, ושתים מהן הם גם ראיות להיות הארץ מרחפת במרחבי השמים, וככתוב בספר איוב:[כ''ו] ''תולה ארץ על בלימה'' [ושם בפי' הראב''ע שהמילה בלימה''כאילו מורכבת מצירוף של שתי מילים בלי - מה], ידועות בהסטוריה של המדע כבר מימי קדם, וכבר מובאות בספר של אריסטו שהיה לפני יותר מ2400 שנה, ולפי הידוע הוא לא הראשון שאמרם או שאמר את כולם.
4] ומוזכרת בתלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה התחלת פרק ג'.
וכן במדרש רבה על ספר במדבר פרשת נשא, אחד הפירושים לפסוק: ''מזרק אחד כסף'' - לפי שהארץ ככדור הנזרק מיד ליד. וכן מוזכרת בזוהר ויקרא דף י': ''דכולי ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור וכו'.
5] ובדברי הגמרא [פסחים צ''ד] מופיעים כללים בסיסיים בחכמת התכונה כפי שהיה ידוע גם בימיהם גם לחכמי אומות העולם. ובכללם: ''עגלה בצפון ועקרב בדרום''. ולפי הפירוש הראשון במאירי למאמר זה, ופי' הריטב''א [ בעירובין נ''ו] וכך נראה פי' ר''ח ופי' רבינו יהונתן[שם] , תצפית כללית מכדור הארץ לכוכבים. שמחצי כדוה''א הצפוני נראה את המון ''כוכבי השבת'' שבמזלות נעים במתואם במהלך הלילה ממזרח למערב במסלול שהוא כעין קשת נוטה לצד דרום. כשלפי מראה עינינו, הנקודה שסביבה הם נעים היא ברום שמים מעל הקוטב הצפוני של כדור הארץ. ומחצי כדור הארץ הדרומי נראה את המון ''כוכבי השבת'' שבמזלות נעים במתואם במהלך הלילה ממזרח למערב, במסלול שנראה לנו כעין קשת נוטה לכוון צפון. כשנראה לנו שהנקודה שהם נעים סביבה היא ברום שמים מעל הקוטב הדרומי של כדוה''א. כלל זה, מובנה בו גם העניין שהארץ היא כדור שמרחף בשמים, וידוע כאחת ההוכחות לכך כבר מימי קדם. כלל זה ועוד כללים שמוזכרים שם בתלמוד בפסחים צ''ד, היו ידועים לכל, גם לאסטרונומיה היונית, ולכן בתלמוד לא בארוהו אלא רק ציינו לו. ואחר כך הגמרא מביאה מחלוקת בין חכמי ישראל - התנאים ובין חכמי אומות העולם - רוב חכמי יון. שעניינה, שחכמי ישראל סברו כדעת מיעוט קטן מחכמי יון, בתיאוריה האסטרונומית הכללית, שהיא כדעת המדע בימינו, שהכוכבים לא קבועים בגלגלים שמסבבים אותם. וחלקו על דעת חכמי אומות העולם שהיא תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית שסברו רוב חכמי יון. וגם כאן, הברייתא קצרה וגם הגמרא, כי זה ציון לשתי הדעות המוסברות באריכות בספר המפורסם של תלמי פטולימיוס [בטולמיוס] מגדולי חכמי יון, ושסיכם את שיטות חכמי יון לדורותיהם, וביאר והוסיף. ודעת חכמי ישראל היא כדעת מקצת חכמי יון המוסברת שם. ועניין זה, שהארץ כדורית, ומרחפת בשמים, וקטנה ביותר ביחס למרחק המינימלי המשוער ל'כוכבי השבת' היה כבר בימיהם מוסכם על כולם. כפי שכתב היש''ר מקנדיא , בספרו: ''אילים''. היה רב גדול וגם גדול בחוכמות, ורופא ואסטרונום. 6] ובעל המאור ועוד ראשונים, מפרשים ג' שמועות בגמרא מסכת ראש השנה דף כ', כקשורות לזה ש'קו התאריך' הוא שש שעות ממזרח לירושלים. והמושג של: ''קו תאריך'' קשור לזה שהארץ ככדור שמרחף בשמים, ומאור השמש נראה סובב סביבה, וכשאצלינו יום - לילה בצד השני של כדור הארץ, וכן להיפך, ןלכן יש צורך ב''קו תאריך''. ובדברי בעה''מ וה'כוזרי' שזה בא במסורת , וגם בהשגת הראב''ד על פירושם נראה שגם הוא קבל מסורת זו וורק לא הסכים לפרש על פיה את ג' השמועות שם בגמרא כי כפי שכתב לא מסתבר שבעניין קביעות החודש נסמוך על ראית אנשי ארץ הצי''ן . [ הכוונה, לאותם שנמצאים יותר מזרחה משש שעות ממזרח לירושלים, בסוף 18 שעות ממערב לירושלים, כגון אנשי יפן.]בכ''ר","610","","148","True","True","False","","33","172.71.186.17","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106572","106555","זה לא אנחנו עם הראש הפוך, זה האוסטרלים!","19/12/23 18:07","ז טבת","תשפ"ד","18:07","Almuaddib","אפשר לראות בעין שכולנו עם הראש למעלה והרגלים למטה, ואף אחד כאן לא הולך הפוך!","107","","148","True","True","False","","31","188.114.102.222","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106584","106555","3 ההוכחות לכדוריות הארץ","20/12/23 18:10","ח טבת","תשפ"ד","18:10","אליעזר מ ש","1] כשמפליגים בספינה בים, וצופים למגדל או הר שנמצאים על היבשה, בתחילה נעלם החלק התחתון של המגדל, ובהמשך, כשהתרחקנו יותר, נעלם החלק האמצעי, והחלק העליון נראה בולט מעל האופק. וכשהתרחקנו עוד יותר, נעלם החלק העליון. 2] כשצופים ב'ליקוי לבנה', רואים את כדור הארץ מטיל צל עגול על הירח. זה גם ראיה לכך שכדוה''א תלוי מרחף בשמים.
3] מחצי כדור הארץ הצפוני, נראה את המון: ''כוכבי השבת'' שב''מזלות''[כל הכוכבים שבשמים הנראים לנו בעין רגילה בלי טלסקופ חוץ מ'כוכבי הלכת' והירח - מכונים כך] נעים במתואם במהלך הלילה ממזרח למערב, במסלול שהוא כקשת נוטה לכיוון דרום. ונראה שהנקודה שסביבה הם נעים היא ברום שמים במקום מסוים. ב''כוכב הצפון'' בקצה קבוצת הכוכבים המכונה: ''העגלה הקטנה'', או: ''הדובה הקטנה''. וככל שננוע דרומה, נראה נקודה זו יורדת לכיוון אופק צפון, ומעל אופק דרום נראה קבוצות כוכבים חדשות. כשנחצה את קו המשוה דרומה, תיעלם הנקודה של ''כוכב צפון'' מתחת לאופק צפון, וכעת נראה את המון: 'כוכבי השבת' נעים במתואם במזלותיהם, במהלך הלילה ממזרח למערב, במסלול שהוא כקשת נטויה לכיוון צפון. ונראה שיש נקודה שסביבה הם נעים. וככל שננוע דרומה, הנקודה הזו של הדרום תיראה עולה למעלה מעל אופק דרום, נראה שם קבוצות כוכבים חדשות. וקבוצות כוכבים שראינו עד עתה מעל אופק צפון-ייעלמו בהדרגה מתחת לאופק. גם זו ראיה לכך שכדור הארץ תלוי מרחף בשמים.","610","","147","True","True","False","","35","162.158.22.165","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106582","106556","מה פירוש דבריך?","20/12/23 16:56","ח טבת","תשפ"ד","16:56","אליעזר מ ש","מה פירוש שמקומה של השמש בלילה לא מתאים למדע המודרני?
2] ולא כל הברייתות הם הלכה למשה מסיני, יש שהתנאים סברו מדעתם, אמנם, גם לזה ראוי להתייחס במלוא יראת הכבוד.וראה בהודעתי הבאה.","610","","147","True","True","False","","35","172.71.186.144","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106580","106558","ראה בפירוש הראב''ע על בראשית פרק א' ...","20/12/23 15:17","ח טבת","תשפ"ד","15:17","אליעזר מ ש","על הפסוק: 'ויאמר אלהים יהי רקיע בתוך המים'' שהכוונה לאויר שסביב כדור הארץ.
2] המילה: ''רקיע'' משמעה דבר שעוביו דק ביחס לשטח הפנים שלו. שזה מלשון: ''וירקעו את פחי הזהב'' שהכו בקורנס על חתיכות זהב כדי לשטח ולרדד אותם דק, כדי שיוכלו לקצץ מהם פתילים לשזור עם חוטי התכלת והארגמן ותולעת השני והשש. שכבות האויר שסביב כדור הארץ עוביים דק ביחס לשטח הפנים שלהם. עוביים, כמאה או יותר או פחות - ק''מ. והיקף כדור הארץ הוא כ40 אלף ק''מ, ושטח הפנים שלו מעל 510 מליון ק''מ, ומעליו נטויות שכבות הרקיע הראשון. וראה במדרש רבה על הרקיע הזה, שמביאים הפסוק שכתבתי, ודברי רבי סימון שם, ומ''ש שם ש''מטלית ייעשה הרקיע'' שזה משל למטלית ששמים על כד מים להגן שלא יתחמם או שלא יפול לתוכו לכלוך, ועוביה דק ביחס לעובי הכד, והנמשל מובן.
3] וכן במעשה בראשית ביום הרביעי מסופר שה' נתן את השמש והירח והכוכבים ב'רקיע' השמים. כי הם עם עוד המון כוכבים, נתונים במרחב של הגלקסיה: ''שביל החלב'' שעוביה דק ביחס לאורכה ורוחבה. שעוביה מגיע עד כאלף שנות אור, ואורכה מעל מאה אלף שנות אור. זה כמו למשל טס נחושת מרוק,ע משעוביו כחצי ס''מ ואורכו מעל 50 ס''מ.
4] ועוד מפסוק זה, וכן ריש לקיש אמר [במס' חגיגה פ''ב] שחמה ולבנה כוכבים ומזלות נתונים ברקיע השני. והרי חז''ל אמרו שהכוכבים לא קבועים בגלגלים ממשיים שמסבבים אותם [שחלקו על תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית] אלא ''פורחין באויר'' במרחבי השמים, כמ''ש רשב''י במדרש רבה על פרשת בראשית. [וראה בפי' המלבי''ם על היום השני בפרשת בראשית] נמצא, שהפשט שהכוכבים נתונים ברקיע השמים, שהם נתונים במרחבי השמים שם שקרויים רקיע. אמנם מה שהסתפק שם רשב''י אם הכוכבים והשמש ''שפין'' ברקיע, הוא, האם יש חיכוך מסיים של הכוכבים והשמש בתנועתם [ו''הכל בתנועה'' לפי המדע בימינו] לחומר הדק הבין כוכבי המכונה: ''שחקים'', כמ''ש בפי' הראב''ע על איוב עה''פ: ''תרקיע עמו לשחקים'' ששם הכוונה לאויר הדק שמעל העבים, שממנו מוחזר מאור השמש כמו מראי. ומפרש, שהמילה הזו היא מלשון: ''ושחקת ממנה הדק'' האמור בסממני הקטורת, ששוחקין אותם לאבקה דקה. כך, השם הנוסף ל'רקיע' הוא 'שחקים' כי יש בו חלקיקי חומר דק. הן באטמוספירה ברקיע הראשון, והן במרחבי השמים העצומים שבהם הכוכבים. אלא שבאטמוספירה זה הרבה יותר צפוף . ויש הרבה ''רקיעים'' רוחניים עוד למעלה לפי המסורת. וכן יש הרבה גדודי כוכבים בלי שעור, כמ''ש: [איוב כ''ה] ''היש מספר לגדודיו'' .וראה ברד''ק על תהילים קמ''ז עה''פ: ''מונה מספר לכוכבים'', וכן אמרו ב''ספרי'' שהכוכבים 'כתות בלי שעור'. והם ה''גלקסיות'', וכל אחת נתונה ב'רקיע'.","610","","147","True","True","False","","29","172.71.186.204","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106571","106559",""נכתב בחול המועד פסח תשפ"ד"","19/12/23 18:04","ז טבת","תשפ"ד","18:04","Almuaddib","","107","","148","False","True","False","","32","188.114.102.222","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106574","106571","אין דבר כזה עתיד","19/12/23 22:34","ז טבת","תשפ"ד","22:34","אביגדור","אין דבר כזה עתיד

האם אתה מקבל זאת ? חז"ל לא מזכירים מה קרה בשנת תשפ"ד...

גם לפי המדע המודרני לא ניתן להוכיח שאתה נמצא בשנת תשפ"ג.
אם כן תראה בבקשה את ההוכחות.

ולא לשכוח - ;)","571","","148","True","True","False","","34","172.68.110.125","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106962","106571","שגיאות מי יבין מנסתרות נקני - תהלים יט,י","05/03/24 23:13","כה אדר א","תשפ"ד","23:13","benor","","1158","","71","False","True","False","","29","162.158.254.134","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106577","106574","התחלתי ללכת כדי להביא לך הוכחות,","20/12/23 11:04","ח טבת","תשפ"ד","11:04","Almuaddib","אך מרוב פחדי וחששי, שמא אגיע לקצה העולם ואפול ממנו למטה - חזרתי.","107","","147","True","True","False","","34","162.158.129.55","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106961","106581","משל ונמשל ?","05/03/24 23:12","כה אדר א","תשפ"ד","23:12","benor","אתה טוען שזה משל ונמשל ?יש לך ראיות לדבריך ? ואם כן אתה יכול להגידאת זה על כל התלמוד ...על התורה...

זו לא דעתו של רש"י ובעלי התוספות ורבותינו הראשונים.

לגבי התצפיות....התצפיות - אז לפי התצפית שלי השמש לא עולה כאשר היא מגיעה לקרן צפונית מערבית....
אז נושא התצפיות נופל - דברי הברייתא חזקים יותר - בשמש נכפפת ועולה.

האם יש לך ברייתא שנאמר בה נכפפת ויורדת ?

לגבי זעיף 2. הכנסת בתשובתך את המלה כדור הארץ....אין דבר כזה כדור הארץ באף מקום בתלמוד....

אנו מחלקים אותו בדמיוננו לשתי 'כיפות',
...מאיפה זה לקוח ? מהן מקורותיך ?

לערבב מדע עם תורה בדיון תלמודי לא שייך.","1158","","71","True","True","False","","30","162.158.254.143","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106965","106583","שוב פעם הדיון תלמודי - אין דבר כזה כדור","05/03/24 23:21","כה אדר א","תשפ"ד","23:21","benor","","1158","","71","False","True","False","","34","162.158.254.141","0","106143","פסחים|צד ע"ב",""),new Message("106964","106584","חכמה יוונית","05/03/24 23:20","כה אדר א","תשפ"ד","23:20","benor","1. פרספקטיבה....עם טלסקופ זום הספינה שנעלמה חוזרת...
האם השתתפת בתצפית שראית כך את הספינה ?

2. אז למה לא רואים כל יום את קימור הצל ברקיע השמים כל יום ? שיוטל צל הכדור על העננים מעלינו או על הרקיע הכחול.

3. בגלל שיש מגבלה של ראייה למרחק - לא בגלל שאנחנו הלכנו על כדור...","1158","","71","True","True","False","","30","162.158.254.134","0","106143","פסחים|צד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);