var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=11737;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("11737","0","בבקשה לסבר את אוזני בסיפור קשה זה","07/07/11 18:25","ה תמוז","תשע"א","18:25","שלמה שטרסברג","יומא חד הוו אגרי ליה אגירי בדברא נגה להו ולא אייתי להו ריפתא אמרו ליה לבריה כפינן הוו יתבי תותי תאינתא אמר תאנה תאנה הוציאי פירותיך ויאכלו פועלי אבא אפיקו ואכלו אדהכי והכי אתא אבוה אמר להו לא תינקטו בדעתייכו דהאי דנגהנא אמצוה טרחנא ועד השתא הוא דסגאי אמרו ליה רחמנא לישבעך כי היכי דאשבען ברך אמר להו מהיכא . אמרו הכי והכי הוה מעשה אמר לו בני אתה הטרחת את קונך להוציא תאנה פירותיה שלא בזמנה יאסף שלא בזמנו ברתיה מאי היא הויא ליה ברתא בעלת יופי יומא חד חזיא לההוא גברא דהויא כריא בהוצא וקא חזי לה אמר לו מאי האי אמר ליה רבי אם ללוקחה לא זכיתי לראותה לא אזכה אמר לה בתי קא מצערת להו לברייתא שובי לעפריך ואל יכשלו ביך בני אדם

האם למשהו יש איזהו שהוא הסבר לסיפור המזעזע על ר' יוסי דמן יוקרת שהרג את בנו וביתו לכאורה על לא עוול בכפם
וכי כל התלמוד לא מלא באנשים שהטריחו את קונם במאות רבות של ניסים הפזורים בתלמוד וכי לשיטתו ראוי שימותו?
ועוד וכי לגרום לבנו וביתו למות קודם זמנם אין זה נקרא להטריח את קונו?
וכן ביחס לביתו שהייתה צנועה במקומה היא צריכה לשלם את המחיר של אלו שמציצים וניכשלים בה ? ועוד וכי אין פתרונות אחרים חוץ מלהתפלל שתמות וכי אי אפשר להתפלל שתהיה פחות יפה וכ' (ואומנם ראיתי שכך העיר המהרש"א)

כל הסיפור קשה מאוד להולמו ולא ירדתי לסוף דעתו של ת"ח עצום זה.","205","","4680","True","True","False","","2009","212.143.128.12","0","0","תענית|כד ע"א",""),new Message("11739","11737","דברי המהרש"א לפי שטיינזלץ","07/07/11 19:59","ה תמוז","תשע"א","19:59","הודו_כי_טוב","והמהרש"א פירש שאין הכוונה שקללה שתמות אלה שתשוב ותהיה מכוערת , כעפר זה , שלא ייכשלו בה עוד
לא שאז מבינים למה בתו אשמה כל אב היום היה מגיש על האיש ההוא במקרה הטוב
תלונה במשטרה או שולח אותו לבית דין של מעלה .......
ובקשר לבן יותר מזה לא מובן הרי הוא האכיל בנס את פועליו של האב שהתמהמה
בדבר מצווה אז למה הוא האב לא מקפיד על עצמו ? הבן הרי קיים (על דעת קונו )את הנאמר עשה רצונך רצונו כדי שיעשה רצונו רצונך במקום אחרת באותה מסכת מצויין שאצל צדיקים (ונשיהם) ניסים בבית היו כטבע שני לא מופת יוצא דופן","207","","4680","True","True","False","","365","46.117.14.249","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11744","11737","שינוי הטבע שלא לצורך","07/07/11 21:49","ה תמוז","תשע"א","21:49","דוד כוכב","הרשב"א בפירושי ההגדות בסוגיית רבי פנחס בן יאיר חולין דף ז הביא גמרא זו בתענית להראות את החומרה שבגרימת שינוי סדרי הטבע.

ככלל, הגמרא מציגה את מסירות נפשו של רבי יוסי דמן יוקרת, שהאמת וצרכי שמים חשובים לו הרבה יותר מטובתו וטובת משפחתו. הָאֹמֵר לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא רְאִיתִיו וְאֶת אֶחָיו לֹא הִכִּיר וְאֶת בָּנָיו לֹא יָדָע כִּי שָׁמְרוּ אִמְרָתֶךָ וּבְרִיתְךָ יִנְצֹרוּ (דברים לג, ט).
הוא חש שלא יתכן שתצא ממנו או מזרעו מציאות שגורמת תקלות בעולם, ושתמשיך להתקיים כך.

אבל בכדי שתרגע, שים לב לנאמר בסוף המעשה במסכת שבת דף קח ע"א:
"לייט רב ואמר: מאן דמצערן - לא לוקמוה ליה בני. וכן הוה".
שתי המילים האחרונות דפה חסרות בסוף המעשים דרבי יוסי דמן יוקרת.","125","","4680","True","True","False","","240","212.76.114.81","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11762","11737","הסיפור תמוה מתחילתו מי שיכול לומר","08/07/11 04:25","ו תמוז","תשע"א","04:25","קותי","לתאנה להוציא פירות בשביל מה הוא צריך פועלים לעבוד את אדמתו שיפעיל מלאכים שאינם אוכלים ובא לציון גואל

מה ההלכה הנגזרת מהסיפור הזה ? האם יש משהו דומה בשולחן ערוך?
החל מאדם הראשון העולם עובד על כושלים ומכשילים וכל אחד נידון על מעשיו ואינו אחראי למעשה אחרים מעבר למוגדר בהלכה
אין אנו אחראים לעבריינים

אם אינך מזדהה עם הסיפור אבל מזדהה עם השולחן ערוך אז הכל בסדר
כבר הביע הרמבם דעתו אולי בשמונה פרקים על האנשים שעושים מעשים משונים
שאין ללמוד ממעשיהם

אם יש פסכיאטר בפורום אולי יוכל לאפיין את התופעה הנפשית שמתוארת בסיפור","217","","4679","True","True","False","","269","82.166.141.61","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11817","11737","אולי ניתן לפרש קצת אחרת","11/07/11 09:22","ט תמוז","תשע"א","09:22","מתפעל","אין הכוונה שקילל וביקש שבנו ובתו ימותו.
אלא שהתבטא בכאב שמי שמטריח את קונו לשנות את הטבע ולהקדים את המאוחר, יכול לעורר הנהגה כזו מלמעלה שהוא עצמו יפטר טרם זמנו. כך גם אצל בתו, היה אצלו ענין הצניעות כל כך חמור שהתבטא כי היה שווה לך לא להיות קיימת בעולם אם את מכשילה בני אדם.
וכשגגה היוצאת מפי השליט ונסתלקו.","148","","4676","True","True","False","","237","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11774","11739","במהרש"א שמופיע בגמרא ולא דרך שטיינזלץ","08/07/11 17:06","ו תמוז","תשע"א","17:06","שלמה שטרסברג","משמע שמותח ביקורת על ר' יוסי באומרו ואני מצטט "ולא יפה עשה לקללה שתשיב לעפרה בשביל כך אלא כ"א לקללה שתשוב לשחרוריתא..."","205","","4679","True","True","False","","316","95.86.125.229","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11748","11744","זה תרוץ רק על ביתו או גם על בנו? ","07/07/11 23:35","ה תמוז","תשע"א","23:35","דוד שפירא","האם גם להביא פירות קודם זמנם נחשב כתקלה לעולם?
אם כן אז שלמה הקשה שגם הוא הטריח את קונו לקחת את בנו קודם לזמנו.","180","","4680","True","True","False","","283","95.86.123.79","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11763","11744","משה מאזכר את קריאתו מי לה' אלי","08/07/11 07:09","ו תמוז","תשע"א","07:09","קותי","מדובר במצווה לשמוע בקול הנביא או ביעור עבודה זרה
לא שונה מקיום של גזר דין ע"י בית דין
אין בזה שום היתר לעשות דין לעצמו

איו מצילים אדם בנפשו מלחלל שבת
האם המחטיא את הרבים דינו מסור לבני אדם? אין מספיקים בידו לעשות תשובה

אני חושב שצורכי שמים מוגדרים רק בשולחן ערוך","217","","4679","True","True","False","","252","82.166.141.61","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11776","11744","וכי לומר לחומץ שידלק זה יותר צורך","08/07/11 17:22","ו תמוז","תשע"א","17:22","שלמה שטרסברג","מאשר לדאוג לפועלים הרעבים כשאין לו מה לתת להם לאכול

ונראה לי שניתן למנות עשרות רבות של דוגמאות לניסים כאלה ואחרים לגדולי החכמים ולא מצאנו ביקורת בגמרא על אף אחד מהם חוץ מהמקרה על חוני המעגל "אלמלי חוני אתה..." וגם שם הדברים הם לא על עצם הנס בדווקא","205","","4679","True","True","False","","242","95.86.125.229","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11749","11748","יתכן","08/07/11 00:46","ו תמוז","תשע"א","00:46","דוד כוכב","אפשר שגם שינוי סדרי הטבע הם תקלה. ואם לאו, די בדברי הרשב"א.
הוא לא הטריח את קונו, רק אמר שמבחינתו שייאספו לעפרם.","125","","4679","True","True","False","","187","212.76.114.81","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11775","11762","הרבה זהירות ביחס לסוף דבריך","08/07/11 17:16","ו תמוז","תשע"א","17:16","שלמה שטרסברג","הסיפור קשה מאוד אבל גם כשאנו לא מבינים צריך ליזהר מאוד בדברינו נגד לענקי עולם אלו. ניתן גם לישאר בצ"ע אבל הרמיזות בסוף הדברים אינם במקומם על אף הקושי שבסיפור","205","","4679","True","True","False","","264","95.86.125.229","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11768","11763","אלו שני דברים נפרדים","08/07/11 13:57","ו תמוז","תשע"א","13:57","דוד כוכב","תפילה לה' שאדם מסויים ימות אינה המתתו. גם אם התפילה תיענה, הוא יומת בידי שמים, לא בידי אדם.
לכן לא היה איסור לאליהו ויונה הנביאים ודהמע"ה לבקש למות. ובקשו רחמים שימותו על חוני המעגל (מסכת תענית דף כג ע"א) על רבי יוחנן (מסכת בבא מציעא דף פד ע"א) על רבה (מסכת בבא מציעא דף פו ע"א) ועל רב ביבי בר אביי לגרסת הגאונים (מסכת ברכות דף ו ע"א). וכמה חכמים הענישו בדיבורם ובתפילתם במיתה: גיטין ז. נזיר נז: ב"ק פ. פסחים סט. ב"מ נט: ברכות י. שבת קנו. ברכות לא: ב"מ פד. ב"ק קיז. ברכות נח: שבת לד. ברכות נח. ברכות נו.","125","","4679","True","True","False","","165","212.76.114.81","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11779","11768","תורתנו כל כך חכמה למה להדחק לפינה","08/07/11 18:32","ו תמוז","תשע"א","18:32","קותי","יתמו חוטאים מן הארץ? יתמו חטאים מן הארץ
יבוא בעל הכרם וינכש עשבים שוטים
ראיתי פעם באיזה ספר על ר' שלמה זלמן אוירבך זצ"ל שכאשר הגיע במסכת ברכות לכל ענייני החלומות הוא היה קורא בכובד ראש את הגמרא ואומר לתלמידים לא זכינו שנבין למה מכוונים הדברים וממשיך הלאה ללמוד כסדר

למה להפוך דברי תימה לאבן פינה
נאמר שהכוונה לא ברורה ונמשיך לסוגיה הבאה שמאירה כחמה

שבת שלום וכל טוב

קותי","217","","4679","True","True","False","","249","82.166.141.61","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11808","11775","חיפשתי מה לענות לך","10/07/11 20:48","ח תמוז","תשע"א","20:48","קותי","אלו הדברים שמופיעים לפני הסיפור הקשה
תלמוד בבלי מסכת תענית דף כג עמוד ב

רבי יוסי בר אבין הוה שכיח קמיה דרבי יוסי דמן יוקרת, שבקיה ואתא לקמיה דרב אשי.
יומא חד שמעיה דקא גריס: אמר שמואל, השולה דג מן הים בשבת, כיון שיבש בו כסלע - חייב. אמר ליה: ולימא מר ובין סנפיריו! - אמר ליה: ולא סבר לה מר דההיא רבי יוסי בן רבי אבין אמרה? - אמר ליה: אנא ניהו. - אמר ליה: ולאו קמיה דרבי יוסי דמן יוקרת הוה שכיח מר? - אמר ליה: (הין) +מסורת הש"ס: [הן]+. - אמר ליה: ומאי טעמא שבקיה מר ואתא הכא? - אמר ליה: גברא דעל בריה ועל ברתיה לא חס - עלי דידי היכי חייס?

גם הגמרא נוקטת עמדה בעניין תשפוט בעצמך מה עמדתה

רבי יוסי בר אבין לא היה יכול לעמוד בזה וירד לבבל אז אין פלא שגם לך זה קשה לכן עדיף להמשיך הלאה ולא לדוש בעניין

רבי שלמה זלמן אויירבך זצ"ל אמר "אינני אוהב סיפורים שאין אדם יכול לעשות כמותם סיפור שאפשר לעשות כמותו את זה אני אוהב"שיחות ליום הכיפורים עמ' רכח","217","","4677","True","True","False","","271","82.166.140.162","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11815","11775","זה לא בהכרח לגנאי","11/07/11 03:05","ט תמוז","תשע"א","03:05","הודו_כי_טוב","בעלי מקצוע אמיתיים אוהבים לחקור","207","","4676","True","True","False","","175","46.117.14.249","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11780","11776","ובכן יש בזה מחלוקת","09/07/11 21:26","ז תמוז","תשע"א","21:26","דוד כוכב","כמה ומתי ראוי לעשות מופתים, בין ר' יוסי דמן יוקרת לבין רבי חנינא בן דוסא.
וכן בדורות המאוחרים הבעש"ט והרב'ה מקוצק.","125","","4678","True","True","False","","139","212.76.114.146","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11816","11815","הכל תלוי בצליל, כדי שזה לא ידרדר למקומות","11/07/11 09:20","ט תמוז","תשע"א","09:20","שלמה שטרסברג","לא טובים הערתי מה שהערתי","205","","4676","True","True","False","","263","213.151.57.190","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11829","11817",""שובי לעפריך"!!!","11/07/11 10:56","ט תמוז","תשע"א","10:56","שלמה שטרסברג","","205","","4676","False","True","False","","264","213.151.57.190","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11832","11829","אל תיתפס לטקסט היבש","11/07/11 11:34","ט תמוז","תשע"א","11:34","מתפעל","קצת דמיון לא יזיק.","148","","4676","True","True","False","","198","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11838","11832","האם מצאת כתוב שהם אכן נסתלקו?","11/07/11 13:07","ט תמוז","תשע"א","13:07","דוד כוכב","","125","","4676","False","True","False","","151","95.86.97.18","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11847","11838","כן ","11/07/11 15:35","ט תמוז","תשע"א","15:35","מתפעל","הנה ציטוט מפורש:

"לסיפור המזעזע על ר' יוסי דמן יוקרת שהרג את בנו וביתו לכאורה על לא עוול בכפם".","148","","4676","True","True","False","","195","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11860","11838","כבר הבאתי את זה לעיל","11/07/11 18:05","ט תמוז","תשע"א","18:05","קותי","אלו הדברים שמופיעים לפני הסיפור הקשה
תלמוד בבלי מסכת תענית דף כג עמוד ב

רבי יוסי בר אבין הוה שכיח קמיה דרבי יוסי דמן יוקרת, שבקיה ואתא לקמיה דרב אשי.
יומא חד שמעיה דקא גריס: אמר שמואל, השולה דג מן הים בשבת, כיון שיבש בו כסלע - חייב. אמר ליה: ולימא מר ובין סנפיריו! - אמר ליה: ולא סבר לה מר דההיא רבי יוסי בן רבי אבין אמרה? - אמר ליה: אנא ניהו. - אמר ליה: ולאו קמיה דרבי יוסי דמן יוקרת הוה שכיח מר? - אמר ליה: (הין) +מסורת הש"ס: [הן]+. - אמר ליה: ומאי טעמא שבקיה מר ואתא הכא? - אמר ליה: גברא דעל בריה ועל ברתיה לא חס - עלי דידי היכי חייס?

אני חושב שאלו דברים מספיקים כדי לדון את העניין לכף חובה

האם היה יכול לשבת בסנהדרין אחרי זה
רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ב הלכה ג

אין מעמידין בכל הסנהדרין לא זקן מופלג בשנים, ולא סריס מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים כדי שיהא רחמן.

לוחות ושברי לוחות מונחים בארון
בואו נניח לנושא הזה","217","","4676","True","True","False","","214","82.166.140.162","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11855","11847","לא לכך התכוון הרב כוכב","11/07/11 16:55","ט תמוז","תשע"א","16:55","שלמה שטרסברג","בציטוט שלי כתוב "לכאורה" הקורא הרגיל מבין בפשטות שאכן הרגם. הרב כוכב העיר שלא מפורש בגמרא שהרגם ויתכן שהקב"ה לא עשה כפי שאמר ר' יוסי.
הרב כוכב שאל האם יש לך ציטוט וכוונתו מהגמרא או מאחד מהראשונים ולא מדברי שגם בהם כפי שציינתי ניתן לדייק אחרת","205","","4676","True","True","False","","249","213.151.57.190","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11880","11855","שליימלה, רק התבדחתי","12/07/11 08:23","י תמוז","תשע"א","08:23","מתפעל","כשציטטתי אותך.","148","","4675","True","True","False","","190","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11879","11860","זה בכלל לא מספיק","12/07/11 08:21","י תמוז","תשע"א","08:21","מתפעל","לדון לחובה. הוא לא חס במילותיו אבל אין שום הכרח שזה באמת קרה.
וכפי שהעיר יפה הרב כוכב. אכן אתה צודק שזה נראה כך בפשטות, אבל מאד מעניין שבאמת ניתן לפרש שלא קרה להם כלום.
וכשניתן בקלות ללכת לכיוון חיובי, למה ללכת לשלילי?","148","","4675","True","True","False","","212","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11886","11879","לא קראת את התחלת הגמרא","12/07/11 09:44","י תמוז","תשע"א","09:44","קותי","רבי יוסי בר אבין שיה תלמידו עזב אותו וירד לבבל בגלל שלא חס על בנו ובתו מה צריך יותר מזה?
התירוצים שלנו הם תיאורתיים גם אם אתה דן לכף זכות זה לא אומר שבמציאות זה לא היה לחובה","217","","4675","True","True","False","","231","82.166.140.162","0","11737","תענית|כד ע"א",""),new Message("11888","11886","דוקא כן קראתי, בזכותך","12/07/11 09:54","י תמוז","תשע"א","09:54","מתפעל","אתה הבאת את דברי הגמרא הללו,
הוא עזב את רבו בגלל שראה את קשיחותו לילדיו ולכן עזבו אבל מי אומר שקרה להם משהו בפועל?
זהו בדיוק דיוקו הנפלא של הרב כוכב.","148","","4675","True","True","False","","226","94.188.248.70","0","11737","תענית|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);