var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12927;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12927","0",""לא שמיע לי כלומר לא סבירא לי"","18/08/11 13:51","יח אב","תשע"א","13:51","שיננא","אמר אמימר: הלכתא חוששין לספק דרוסה.
א''ל רב אשי לאמימר: האי דרב מאי?
א''ל: לא שמיע לי, כלומר לא סבירא לי.


מה בדיוק ענה אמימר? מה המילים שהוא הוציא מפיו?
ובמילים אחרות: האם המילים "כלומר לא סבירא לי" לא יצאו מפיו של אמימר?","146","","4636","True","True","False","","992","77.127.123.20","0","0","חולין|נג ע"א",""),new Message("12929","12927","זו פרשנות התלמוד","18/08/11 15:46","יח אב","תשע"א","15:46","דוד כוכב","לא שמיע לי = לא משמע לי כך.

ובמקומות אחרים הפרשנים הם שביארו לשון דומה לזו:
במסכת נדה דף נב ע"ב: "כלכול זה - איני יודע מהו".
רש"י: "איני יודע מהו - כלומר לא סבירא לי".
רשב"ם מסכת בבא בתרא דף פב ע"ב: "אנא לא ידענא - כלומר לא סבירא לי".","125","","4636","True","True","False","","124","31.44.141.114","0","12927","חולין|נג ע"א",""),new Message("12937","12927","עוד בענין זה","18/08/11 21:52","יח אב","תשע"א","21:52","הראל","ראה במאמרו של הרב שמשי בסעיף 6 שליקט בקצרה דעות שונות.


וראה מה שהבאתי כאן בעבר (בחלק השני של ההודעה).
[וכתוספת לאמור שם: במאמר המוזכר שם, עמד א' כהן על כך שיש "כלומר" שמתפקד כטעם/נימוק ולא כפירוש, היינו שבא לפרש את מגמת התופעה (כמו "ללמדך"), ויש "כלומר" שכוונתו שזה פירוש.
ולאור בחינת המקורות השונים בחז"ל העלה שם השערה שה"כלומר" הקדום מתפקד כאפשרות הראשונה, וה"כלומר" המאוחר מתפקד כאפשרות השניה.]","46","","4636","True","True","False","","318","77.127.123.20","0","12927","חולין|נג ע"א",""),new Message("12942","12937","הרחבת העניין","19/08/11 10:43","יט אב","תשע"א","10:43","הראל","פרופ' אבינועם כהן שלח אלי את הדברים הבאים:

הביטוי מופיע כ-10 פעמים, וכולם במקרים שונים, והשכיח ביותר הוא אצל רב אשי כשואל ואמימר כמשיב.

הבעיות:

א. ה"כלומר" לא מתאים, כיון שלאורך כל התלמוד "לא שמיע לי" פירושו: לא הגיע לידיעתי, לא שמעתי עד כה.
כגון:
[1] גיטין דף ז עמוד א
אמר רב אשי: אנא לא שמיעא לי הא דרבה בר בר חנה, וקיימתיה מסברא";
[2] שבת דף סא עמוד א
אמר ליה אביי: דילמא רבי יוחנן הא מתניתא לא הוה שמיע ליה? ואי הוה שמיע ליה - הוה הדר ביה. ואי נמי שמיע ליה, וקסבר: אין הלכה כאותה משנה".

מדוע אפוא יאמר אמימר "כלומר לא סבירא לי" אם יכול היה לומר בפשטות: "ולא סבירא לי"?

ב. בכמה מקומות יוצא שלמרות שאמר "לא שמיע לי" ידע גם ידע אודות ההלכה שכביכול לא שמע עליה (ראה במאמרי בתרביץ נג, תשמ"ד, עמ' 468). גם שאלת רב אשי בכמה מקומות לאמימר "הא דרב מאי", או "הא דרב נחמן מאי", מעידה על כך שידע, וגם לשוונו: "הלכתא", בפיהם של אמוראים בתלמוד מעידה ברוב המקרים שבא להכריע בין בני פלוגתא. ואכן השאלה מוזרה: מה פירוש שאלת רב אשי: מה תעשה עם דעת רב נחמן או עם דעת רב, הרי אמימר פשוט חלוק עליו, או סבור כבן הפלוגתא שלו!

משמע שלפי המסורת שהיתה כבר בזמנם, ציפו ממנו לפסוק כרב (באיסורי) או כרב נחמן (בדיני) (ב"ב יב ע"ב), ולכן שאלו רב אשי: מה תעשה עם הכלל שהיה צריך לפסוק כמותם? בקיצור, השאלה הופנתה כלפי מי שפסק בניגוד למקובל, בניגוד לכללי הפסק, או נגד אמורא קדום (שנהגו שלא לחלוק עליו).

אמימר חפץ היה לעמוד על שלו (אכן, מחקרים על אמימר מראים אצלו עצמאות הלכתית מיוחדת!) , ולכן שיערתי שבמקומות אלו, הוא נתן ל"לא שמיע לי" משמעות שונה, וענה בדרך מתחמקת: [כאילו] לא שמיע לי, היינו, פטור אותי מלהשיב על שאלתך.

עורכי התלמוד הבינו שבמקומות אלו בלבד מובנו של הביטוי אינו כבכל מקום אחר בתלמוד, ולכן הוסיפו עבור הקורא: "כלומר לא סבירא לי" שהוא אכן הפירוש הנכון לפי כוונת אמימר.

ומנין שלא אמימר עצמו הוסיף את ה"כלומר ל"ס לי"? ראשית, אמימר נהג כבוד ברב. אילולא חשש לכבודו של רב היה אומר ישירות: "הא דרב לא סבירא לי" .

אולי ניתן לדמות זאת לדרכם של אנשים ביחסי עבודה כיום: "עשה כרצונך, אך דע לך שאני לא ראיתי ולא שמעתי".

שנית, וזו ראיה טובה יותר:
בתקופת המשנה והתלמוד משמעות ה"כלומר" היתה שונה מזו שבימינו. בכל הספרות התלמודית והמדרשית לא תמצא אלא כ-20 "כלומר" בפי תנאים או אמוראים. באף אחד מהם לא תמצא שזה פירוש הטכסט,
כגון:
[1] קהלת רבה (וילנא) פרשה ה
תני בשם רבי מאיר כשאדם בא לעולם ידיו הן קפוצות כלומר כל העולם כלו שלי הוא אני נוחלו וכשהוא נפטר מן העולם ידיו הן פשוטות כלומר לא נחלתי מן העוה"ז כלום,
[2] בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת תולדות פרשה סה
למה הוא מושלה בחזיר, אלא מה חזיר הזה בשעה שהוא רובץ הוא מיפשט את טלפיו כלומר שאני טהור, כך מלכות הרשעה הזו גוזלת וחומסת נראת כאילו מצעת בימה.
רואים שזהו אינו פירוש לטכסט הזקוק לביאור, אלא ביאור לתכליתה של תופעה איזושהי הידועה לכולם; זה אינו פשט אלא דרש על דרך הסימליות, והכלומר פירושו : כמו לומר, כאילו לומר, כאילו להודיע ברבים. (על מאפיינים נוספים של ה"כלומר הקדום", ראה מאמרי במלאת, כרך ב, תשמ"ה)","46","","4635","True","True","False","","349","77.127.49.198","0","12927","חולין|נג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);