var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13790;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13790","0","ב' הערות על הגאון רעק"א","13/09/11 07:58","יד אלול","תשע"א","07:58","מתפעל","בדרוש וחידוש מערכה ה' אות מ'
הקשה על הגמרא (מכות ט"ז ע"א) שיש רק ב' אופנים שאדם מבטל עשה שמתקן את הלאו.
ומצא עוד ציור כזה. מי שקנה חמץ בפסח עובר על בל יראה. אמנם יכול לתקן הלאו ע"י מצות תשביתו.
כיצד שייך שיבטל ממנו את המצוה? הרי אם יזרוק לים יקיים התשביתו.
אלא יש אופן לפי דברי תוס' (פסחים כ"ח ע"ב ד"ה 'רבי שמעון אומר') שלא מקיימים תשביתו באכילה, אם כן אם יאכל את החמץ נמצא שביטל את העשה דתשביתו וילקה על מה שקנה חמץ.
אבל הבעיה היא שבאכילה יש כרת וממילא קים ליה בדרבה מיניה ויפטר מהמלקות? אלא שאכל כזית ביותר מכדי א"פ.
זוהי המצאת הגרעק"א ושפתיים ישק.

אכן עלה בדעתי ב' הערות:
א: הרי ידוע ענין כוונה הפכית, ואם אדם משבית החמץ כשזורק לים אבל אומר ומכריז שאינו רוצה לקיים התשביתו, האם בכל זאת יקיים?
ב: מדוע היה צריך הגרעק"א להעמיד שהוא אוכל וצריך כעת לעקוף את הכרת ע"י אכילה ארוכה, הרי היה יכול להעמיד כגון שמאכיל גוי או בהמה ואז אין כרת מצד אחד, ומצד שני בגלל שזו אכילה אין כאן תשביתו.

וצ"ע.","148","","4612","True","True","False","","1123","94.188.248.67","0","0","מכות|טז ע"א",""),new Message("13797","13790","ב' הרהורים","13/09/11 09:40","יד אלול","תשע"א","09:40","המכריע","א. זו חקירה גם בכל ניתק לעשה כגון הותיר, וישרוף בכוונה לא לקיים מצות שריפה דנותר.
ב. דברי תוס' רק לגבי אכילת עצמו שזו דרך הנאתו ולא לזו נתכוונה תורה תשביתו (לדעת ר' שמעון לפחות) אבל האכלה לכלב או לגוי הוי שפיר תשביתו.","199","","4612","True","True","False","","148","31.44.133.19","0","13790","מכות|טז ע"א",""),new Message("13801","13797","לגבי הרהור ב'","13/09/11 10:06","יד אלול","תשע"א","10:06","מתפעל","מה תהיה הסברא לחלק בין אכל הוא או גוי?
סוף סוף זה התכלה ע"י הנאה של אכילה.","148","","4612","True","True","False","","174","94.188.248.67","0","13790","מכות|טז ע"א",""),new Message("13806","13801","הסברא","13/09/11 15:27","יד אלול","תשע"א","15:27","המכריע","של תוס' היא דלא מסתבר כשהתורה אומרת לך תשבית, שהכוונה תיהנה כדרך הנאתך הרגילה דהיינו שתאכל. אבל להאכיל לגוי אין זו דרך הנאתך הרגילה. אם היה מכוון בזה לשם השבתה זה היה יותר מובן. א"כ גם בלא כוונה יש כאן מעשה השבתה.
אני מזכיר שזה רק הרהור.","199","","4612","True","True","False","","146","212.76.123.252","0","13790","מכות|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);