var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15397;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15397","0","רב מרי ידע לאקנויי","17/11/11 02:01","כ חשון","תשע"ב","02:01","דוד כוכב","על המומחיות בקנינים במשפחת רב מרי בר רחל.

כאן.","125","","4552","True","True","False","","909","212.76.112.246","0","0","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15398","15397","מי אתה רב מרי?","17/11/11 07:56","כ חשון","תשע"ב","07:56","המכריע","יש לציין שאמנם זו שיטת רש"י שרב מרי בר רחל הוא ניהו רב מרי בר איסור (והוא רב מרי ברה דבת שמואל) והכל אחד, אבל תוס' חלוקים עליו בכמה מקומות.","199","","4552","True","True","False","","257","212.179.87.180","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15400","15398","אכן תוס' חלוקים על רש"י הקדוש","17/11/11 10:56","כ חשון","תשע"ב","10:56","יהודי_קדום","כפי שמביא 'המכריע' לגבי זהותו של רב מרי בר רחל.
אך מצאתי בספר "תולדות תנאים ואמוראים" (חלק ג' עמ' 903-905) הסבר רחב היקף עם הפניות (גם לענייני קניין) לש"ס לגבי מיהו רב מרי.","233","","4552","True","True","False","","182","79.183.230.2","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15401","15398","תרי מרי בר רחל?","17/11/11 11:21","כ חשון","תשע"ב","11:21","דוד כוכב","גם הגמרא עצמה מסתפקת אליבא דחד לישנא במסכת שבת דף קנד ע"א: "דילמא תרי מרי בר רחל הוו".

תוספות מסכת בבא מציעא דף עג ע"ב:
"רב מר בר רחל - ... והיה בנו של איסור גיורא. ועוד מצינו אחֵר - בנו של רבה כדאמרי' במי שהחשיך (שבת דף קנד. ושם ד"ה ואמרי) רבה אבוה דרב מרי בר רחל".

תוספות מסכת שבת דף קנד ע"א:
"אביו של רב מרי בר רחל משמע בבבא בתרא פרק מי שמת (דף קמט. ושם) דהיינו איסור גיורא".

תוספות מסכת בבא בתרא דף קמט ע"א:
"וצ"ל דתרי רב מרי בר רחל הוו, מיהו מה שפירש רבינו שמואל דרב מרי בר איסור גיורא שבא על בת שמואל קודם שנתגייר והורתו שלא בקדושה שנשבית כדאמרינן בכתובות (דף כג.) אין נ"ל דהא אמרינן בירושלמי שאמרה אמת במה שאמרה נשביתי וטהורה אני וה"נ משמע בגמרא שלנו דאמר ליה ר' יוחנן לרב שמן בר אבא זיל איטפל בקרובתך על כן נראה דהא דאמרינן בעלמא רב מרי ברה דבת שמואל אחר הוה".

קושיית התוספות מתורצת לפי פירוש הגר"א לירושלמי, שהפירוש שאמרה אמת -שסברה שטרם היתה בת ג'.
בספר קול אליהו על אגדות על הש"ס:
כתובות איתא בירושלמי (כתובות פרק ב' הל' ו) בנתיה דמר שמואל אישתביין וכו', אמרין לשמעון בר בא איטפל בקרובתך נסיב לקדמייתא ומיתת, לתנינא ומיתת, ומה, בגין דמשקרין, ח"ו לא משקרין אלא מן חטאת דחנינא בן אחי ר' יהושע שעיבר שנה בחו"ל. וכתבו המפרשים משום שקרובים היו לחנינא וכו'. אבל יש לפרש באופן אחר דאיתא בירושלמי שם בסמוך לעיל מיניה (פ"א הל' ב'), אקרא לאלקים עליון לאל גומר עלי דבת ג' שנים ויום אחד בתוליה אינם חוזרים ופחות מבת ג' שנים ויום אחד בתוליה חוזרים (הובא ביו"ד קפט, ש"ך ס"ק י"ג), ואם היתה בת ג' שנים ויום אחד ואחר כך עיברו ב"ד את השנה בתוליה חוזרים, והקב"ה משנה הטבע וכו' ע"ש, ולפי זה יש לומר דהכי פירושו דבנתיה דמר שמואל היו בנות ג' שנים ויום אחד ואז בתוליהם אינם חוזרים, רק שהם ראו שחנינא בן אחי ר' יהושע עיבר את השנה בחו"ל והם סברו שכדין עיבר את השנה וא"כ בתולים חוזרים לכך אומרים טהורים אנו, אף שנבעלו אף על פי כן טהורים הן מחמת שחשבו שהבתולים חוזרים אבל לפי האמת שעיבר שלא כדין, א"כ היו בנות ג' שנים ויום אחד ובתוליהם אינם חוזרים, וזהו שאמר בירושלמי הנ"ל חס ושלום דלא משקרין אלא מן חטאת דחנינא בן וכו' דעיבר שנה בחוץ לארץ והם טעו בזה שסברו שעיבר כדין. (שנות אליהו).","125","","4552","True","True","False","","653","212.76.112.246","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15402","15401","כדאי גם לראות","17/11/11 11:28","כ חשון","תשע"ב","11:28","יהודי_קדום","בספר "תולדות תנאים ואמוראים" (חלק ג' עמ' 903-905) הסבר רחב היקף עם הפניות (גם לענייני קניין) לש"ס לגבי מיהו רב מרי.","233","","4552","True","True","False","","155","79.183.230.2","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15403","15401","ניסי-ניסים ופלאים גדולים מלידת יצחק!","17/11/11 13:32","כ חשון","תשע"ב","13:32","Almuaddib","הרי לפי הדברים שהבאת כאן, בת שמואל, רחל, הרתה את רב מרי בנה כשהיתה בת שלוש שנים!

תמהני איך נס כל כך גדול עבר בלי שאף אחד מזכירו!","107","","4552","True","True","False","","222","212.25.82.194","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15404","15403","או שמא פלא גדול מפרשת השבוע?","17/11/11 18:14","כ חשון","תשע"ב","18:14","יהודי_קדום","שהרי יש לומדים שרבקה היתה בת שלוש שנים ! בבוא אליעזר וכו'... .
עכ"פ גם אני מצטרף לתמיהה זו .
ודאי שמת ליבך לדעה האומרת שהורתו באיסור היתה (אומרים נאנסה ע"י חייל בבלי) אבל לידתו בקדושה כי אביו נתגייר. (ההדגשה על איסור באה לרמוז על איסור גיורא). וראה תוספות יבמות: רבא אכשריה לרב מרי בר רחל וגו'.

וכן מובאת בירושלמי כתובות פ"ב ה"ו, תמיהה כיצד היה יכול איסור לשאת אחת מבנות שמואל.","233","","4552","True","True","False","","238","79.183.230.2","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15408","15403","דבריך סותרים את דברי הגמרא","18/11/11 02:16","כא חשון","תשע"ב","02:16","דוד כוכב",""קטנה דלאו בת איעבורי היא" (מסכת יבמות דף מא ע"ב, ועוד מקומות).
קטנה צעירה כל כך אינה יכולה להתעבר.
ובתו של שמואל רק נאסרה בצעירותה, ורק השנה נתעברה אז. היא עצמה נתעברה מאוחר יותר.","125","","4551","True","True","False","","145","212.76.112.246","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15421","15404","רק לגבי גיל רבקה:","18/11/11 11:56","כא חשון","תשע"ב","11:56","Almuaddib","1.
מחלוקת בת כמה היתה רבקה בעת נישואיה, והמדרש הקובע גיל 3, כל-כולו בא כדי לקבוע סמיכות פרשיות בין עקדת יצחק לבין מיתת שרה אמנו, ויש להעמיק שם.

אבל מדרש הוא אך מדרש. עיין, למשל, בדברי התוספות, הקובעים כי היתה כבת 14, וכו'.

2.
גם לשיטת המדרש הטוען כי רבקה בת 3 היתה, הרי שחלפו 20 שנה מנישואיה ועד שנפקדה, והקושיה דכאן לא שייכת לשם כלל.","107","","4551","True","True","False","","192","81.218.141.168","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15416","15408","יבמות מא-ב","18/11/11 08:57","כא חשון","תשע"ב","08:57","הודו_כי_טוב","קטנה דלאו בת איעבורי היא

האם ההגדרה של קטנה זו מתחת ל - 12 או מתחת ל 3 ?","207","","4551","True","True","False","","161","46.117.14.249","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15445","15408","אדרבא! דברי על אדני הגמרא מיוסדים!","19/11/11 22:11","כב חשון","תשע"ב","22:11","Almuaddib","שהרי מה שכתבתי - אלו בדיוק כללי הגמרא.

הפירוש שהבאת הוא-הוא סותר את דברי הגמרא.


שהרי בתו של שמואל נאנסה על ידי החוטף, הרתה, ועוד בטרם ילדה - התגייר זה, שכן כך כתוב על רב מרי בר רחל, שהורתו היתה שלא בקדושה, אך לידתו - בקדושה.

ואם כך, הרי שנאנסה כשהיתה בת 3 ויום, ולפי הגמרא - קטנה לאו בת איעבורי היא, ולא היתה יכולה להתעבר - בניגוד מוחלט לפירוש שהבאת לעיל.

אם כן מיהו הסותר את דברי הגמרא?","107","","4550","True","True","False","","205","77.127.89.214","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15448","15416","מגיל 11 (מסכת יבמות דף יב ע"ב, ועוד).","19/11/11 23:21","כב חשון","תשע"ב","23:21","דוד כוכב","מוכרים היום מקרים נדירים של הריון בגיל צעיר יותר.
אך מקרים אלו מוגדרים כמיעוטא דמיעוטא, שאפילו רבי מאיר אינו חושש להם.","125","","4550","True","True","False","","106","31.44.132.221","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15423","15421","והקושיה דכאן לא שייכת לשם כלל","18/11/11 12:50","כא חשון","תשע"ב","12:50","יהודי_קדום","והצדק עימך...","233","","4551","True","True","False","","147","79.183.230.2","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15440","15421","רבקה כבת 14, יצחק בעקידה בן 26","19/11/11 21:37","כב חשון","תשע"ב","21:37","דוד כוכב","כדעת התוספות כך מוכח גם דעת הגמרא עצמה, ודעת סדר עולם רבה, וכך יש נוסחא בבראשית רבה. כלומר המדרשים הקדומים.","125","","4550","True","True","False","","159","31.44.132.221","0","15397","בכורות|ג ע"ב",""),new Message("15447","15445","הסבר","19/11/11 23:05","כב חשון","תשע"ב","23:05","דוד כוכב","לשון רש"י במסכת בבא מציעא דף עג ע"ב:
"רב מרי בר רחל - בת שמואל הוה, ונשבית, ונשאה נכרי ונתגייר, ושמיה איסור גיורא, ורב מרי הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה, ומחמת כבודו תלאוהו על שם אמו".

לדעת רש"י איסור נשא את בת שמואל, ומאוחר יותר נתגייר.
מתי היה זה שנתעברה ולאחר מכן נתגייר איסור?
לא בהכרח מיד בזמן שנשבתה, אלא בזמן מאוחר יותר, הוא הרי נשא אותה לאשה.
וכך יש לפרש את דברי הגר"א שכמובן ידע את דברי הגמרא שאין אשה מתעברת בגיל כ"כ צעיר - שנתעברה מספר שנים לאחר תחילת שביה.

כתבתי שדבריך סותרים את הגמרא, כלומר דבריך שנאמרו כמובן בציניות - שהיה פה נס.","125","","4550","True","True","False","","128","31.44.132.221","0","15397","בכורות|ג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);