var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15484;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","44"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15484","0","דם נעכר ונהפך לחלב","21/11/11 13:04","כד חשון","תשע"ב","13:04","עלי","כיום ברור שקביעה זו לגבי אופן היווצרות החלב מתאימה רק לתפישת המדע כפי שהיה בימיהם של חז"ל בתקופת המשנה והגמרא. כיום ברור שחומרים מהדם הזורם בעורקיקים נספגים דרך דופן כלי הדם לתאי בלוטות החלב בעטיני הבהמה ( כמו גם שדי האשה ),ותאים אלו מעבדים חומרי מזון אלו לחלב ומפרישים אותו ( מצידם השני ) לחללי ההפרשה ועד פטמות העטינים. בעצם החלב הוא "פרשא בעלמא" ( כלומר הפרשה אקזוקרינית, בדיוק כמו 'חלי דיחמורתא' שלומדים בדף הבא, שזה זרע זכר היחמור, וכמו שער וכדו' ) ולא דם עכור. גם לקביעה החלופית שהחלב הוא הפרשה חלופית לדם לאחר ההמלטה ( או הלידה ) עקב 'התפרקות האיברים' אין כמובן שחר.נכון שהבהמה ( או האשה ) מסולקת דמים למשך זמן מסויים לאחר המלטה ( או הלידה ) בשל הפרשת הורמון החלב המדכא את המחזור הרגיל בעת ההנקה, אך שוב, התופעה נכונה ולא ההסבר הפיזיולוגי.
אין לזה כמובן משמעות הלכתית כי למדים היתר אכילת חלב גם מפסוקים.","209","","4544","True","True","False","","1909","212.117.142.227","0","0","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15485","15484","יישר כוחך","21/11/11 13:29","כד חשון","תשע"ב","13:29","יהודי_קדום","","233","","4544","False","True","False","","200","79.183.230.2","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15489","15484",""התפרקות איברים" קרוב יותר להסבר המודרני","21/11/11 14:37","כד חשון","תשע"ב","14:37","Almuaddib","בפני הרופאים הקדמונים עמדה תצפית אמפירית: אשה מינקת אחרי הלידה - אין לה מחזור.

אצל חז"ל אנו מוצאים שני הסברים רפואיים חלופיים שהיו לתופעה זו.

הראשון - הדם הופך לחלב במקום להפוך לדם הנידה.

השני - "התפרקות איברים" - מחמת חולשת גוף היולדת לאחר הלידה - אין הוא מייצר את הדם.

הבנתנו את המנגנון הפיזיולוגי די טובה היום. אם ננסה לשייך את ההסבר המודרני - הרי הוא שייך יותר להסבר השני - בגוף האשה חלים שינויים בעקבות הלידה/ההנקה, בעקבותיהם אין היא רואה דם.","107","","4544","True","True","False","","337","81.218.141.168","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15505","15489","ע' בשטיינזלץ, במיוחד בדפים אלו","22/11/11 00:51","כה חשון","תשע"ב","00:51","איתן","בשטיינזלץ,המדור "החיים", וכן "אישים" בדפים אלו הם שימושיים במיוחד.
גם "עיונים" מסכם בתמציתיות את המהרש"א והמהר"ל.

ולגבי שרשור זה - דומני שהסבריו לגבי שתי השיטות, הן "דם נעכר" והן "אבריה מתפרקים" הם בהחלט מקרבים את הדברים אל השכל, אולי צריך לומר "מקרבים את השכל שלנו אל הדברים", ולדעתי הם יעמדו גם בפני ביקורתו המחמירה של הרופא ד"ר עלי.

אני לא מצרף קישור, אני מציע שאחד הגולשים יעתיק משם וידביק לכאן את הקטעים הרלוונטיים - זה עדיף.","123","","4543","True","True","False","","328","95.86.115.116","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15507","15505","בבקשה","22/11/11 05:48","כה חשון","תשע"ב","05:48","דוד כוכב","איבריה מתפרקים","125","jpg","4543","True","True","False","","300","212.76.104.17","0","15484","בכורות|ו ע"ב","0-jpg"),new Message("15508","15505","בבקשה1","22/11/11 05:54","כה חשון","תשע"ב","05:54","דוד כוכב","דם נעכר ונעשה חלב","125","jpg","4543","True","True","False","","249","212.76.104.17","0","15484","בכורות|ו ע"ב","0-jpg"),new Message("15510","15505","בעניין הדם- הסבר אפולוגטי אופייני","22/11/11 06:38","כה חשון","תשע"ב","06:38","Almuaddib","מדע הרפואה היה שונה, הידע היה שונה, והמלה "נעכר" היא-היא המוכיחה את דברי לעיל.","107","","4543","True","True","False","","312","77.126.254.55","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15543","15510","Almuaddib, אתה חייב?!","23/11/11 02:14","כו חשון","תשע"ב","02:14","איתן","נותנים לך הסבר, אתה לא חייב להתעקש שחז"ל לא ידעו.
אנ מוסיף:
זו לא בושה לומר שחז"ל הסתמכו על הידע המדעי בזמנם. ע' בבא בתר פרק שני, נדמה לי דף כ"ה, על מבנה העולם, האם רוח צפונית פתוחה ולכן בא ממנה הקור, שהמהרש"א והבן איש חי לא היה להם בעיה לומר שמה שדיברו זה לפי הידע בזמנם (המהרש"א יור מסופק בזה, הבן יהוידע יותר בודאות) ע"ש. זאת בניגוד למהר"ל בחידושי אגדות שם שפירש כדרכו כסמלים לרעיונות מופשטים.
אז זו לא בושה, ויש דוגמאות נוספות, גם בענייני הלכה, למשל הריגת כינים בשבת, ובכל זאת אם ניתן להסביר, ולענ"ד ההסבר סביר - אז אפשר לקבל אותו ולהסתפק בו.

למשל בנידוננו, חז"ל ועולם הרפואה בכלל לא היכיר את מחזור הדם, עד לפני כמאתים שנה נדמה לי (אולי עלי יתקן אותי בזמן המדויק בה התגלה מחזור הדם). ולכן לא יכלו לדבר על המעבר של הדם דרך הדד והחומרים שהוא מביא ושהוא משאיר,","123","","4542","True","True","False","","330","95.86.115.116","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15575","15543","ההסבר הזה בשטיינזלץ, במחילה, הוא מביך","24/11/11 00:42","כז חשון","תשע"ב","00:42","Almuaddib","אליבא דמאן דסבר שהדם נעכר ונעשה חלב, לא מדברים על "זיקה" בין מערכת הדם לבין החלב, אלא על הפיכתו של הדם עצמו לחלב.

וההוכחה לכך היא השימוש במלה "נעכר". אין שם אזכור לקשר בין מערכת הדם, משום שאז לא ידעו כלל על קיום "מערכת" כזו. גם מנגנון ייצור החלב לא היה מוכר, אך מה שהיה ידוע היטב - זו התצפית האמפירית: אשה מינקת לאחר לידה - אינה רואה דם ווסת.


מי שמתאמץ בצורה כזו להעמיד את דברי חז"ל, שהיו מבוססים היטב על הידע המדעי של זמנם, כאילו הם תואמים את הידע שנצבר במשך מאות השנים שאחר כך, אינו אלא מעורר תחושה של מבוכה. תן לבן תשחורת אינטליגנט את התירוץ הזה, והוא יביט בך במבט מלא רחמים, כאומר: "אתה מצפה שזה ישכנע אותי"?","107","","4541","True","True","False","","302","77.125.145.120","0","15484","בכורות|ו ע"ב",""),new Message("15603","15575","אולי כדאי לצמצם הדיבור בעניין כדברי","24/11/11 20:20","כז חשון","תשע"ב","20:20","קותי","רבי עקיבא איגר יורה דעה סימן שלו

סעיף א' נתנה התורה רשות לרופא. במהרי"ל (בלקוטים שבסוף הספר) איתא וז"ל אמר לנו מהרי"ל כל הרפואות שבכל התלמוד אסור לנסות אותם משום דאין אדם יכול לעמוד על עיקרן וכי לא יעלו בידם ילעגו וילגלגו על דברי חכמים ","217","","4541","True","True","False","","346","89.139.180.211","0","15484","בכורות|ו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);