var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15708;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15708","0","כיצד הצליחו למתוח את חוט הסיקרא?","30/11/11 22:06","ד כסלו","תשע"ב","22:06","שיננא","חוט של סיקרא חוגרו באמצע להבדיל בין דמים העליונים ובין דמים התחתונים

האם אכן היה כאן חוט ממש?
כיצד הצליחו למתוח אותו לכל אורך ורוחב המזבח? (30 אמה כל צד!)","146","","4534","True","True","False","","1250","77.124.100.222","0","0","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15713","15708","כמדומני שזה היה "חוט" צבוע על המזבח","01/12/11 03:45","ה כסלו","תשע"ב","03:45","קותי","בצבע אדום","217","","4533","True","True","False","","227","85.250.186.114","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15738","15708","למדנו במסכת זבחים","02/12/11 10:10","ו כסלו","תשע"ב","10:10","יאירה","זבחים נג ע"א:
תנן התם: חוט של סיקרא חוגרו באמצע, להבדיל בין דמים העליונים לדמים התחתונים. מנא הני מילי? אמר רב אחא בר רב קטינא, שנאמר: (שמות כז) והיתה הרשת עד חצי המזבח, התורה נתנה מחיצה להבדיל בין דמים העליונים לדמים התחתונים.
ורש"י פירש:
רש"י מסכת זבחים נג ע"א:
הרשת - כעין ציור מצוירת בקליעה ושל נחשת הויא בתחתיו של מזבח עשוי כנפה וגבוה עד חציו של מזבח.
אותו הפירוש אומר תוספות יו"ט דמסכת מידות פ"ג מ"א.","192","","4532","True","True","False","","282","95.86.85.85","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15727","15713","לא מתחו","01/12/11 18:55","ה כסלו","תשע"ב","18:55","עלי","את חוט הסיקרא לא קשרו כלל כי לא היה למה לקשור אותו והמזבח היה חלק לגמרי. יש להניח שהדביקו אותו. ברם למיטב ידיעתי אין לכך מקור. פשוט, זה הדבר ההגיוני ביותר והמתבקש. ( יש לזכור שהחוט היה חשוף לדמים הנוזלים מטה לאורך קיר המזבח, וכן במשכן ובבית ראשון לנסכים, ואילולא היה מודבק היטב היה ודאי נופל ).
אני רק שואל את עצמי, מדוע השואל מוטרד מכך, מה זה משנה ?","209","","4533","True","True","False","","211","212.117.142.227","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15728","15727","צבע בצורת חוט","01/12/11 20:29","ה כסלו","תשע"ב","20:29","המכריע","ראה פירוש הרא"ש למשניות מידות ריש פרק ג. באדיבות הגר"ח קנייבסקי (בספרו דרך חכמה בית הבחירה פ"ב ה"ט).","199","","4533","True","True","False","","202","85.130.221.217","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15729","15728","צבע אדום אין פירושו צבע ולא חוט","01/12/11 21:32","ה כסלו","תשע"ב","21:32","עלי","כוונת הרא"ש היא שצבעו של החוט היה אדום ולא שצבעו קו אדום על קיר המזבח במקום חוט, כי צבע היה נמחק עם הזמן, וכמו שכבר כתבתי נלענ"ד שהדביקו אותו כמין חגורה למזבח.","209","","4533","True","True","False","","185","212.76.104.48","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15730","15729","תפארת ישראל, יכין, אות יז - מדות פרק ג:","01/12/11 21:42","ה כסלו","תשע"ב","21:42","הראל",""קו אדום היה עשוי סביב במזבח באמצע גבהו..."

(עלי - לא הבנתי את תמיהתך - "מדוע השואל מוטרד מכך" - והרי מהרה יבנה ביהמ"ק ונצטרך לדעת מה עושים!
[סבי מורי דחק בנו בעודנו ילדים קטנים ללמוד נגינה, כדי שנוכל ללמד את הלוויים ברגע שייבנה ביהמ"ק])","46","","4533","True","True","False","","298","84.229.189.51","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15733","15730","עם כל הכבוד","01/12/11 22:46","ה כסלו","תשע"ב","22:46","עלי","עם כל הכבוד לבעל תפארת ישראל ( שהוא אחרון ), חוט אינו קו, ואילו היה זה קו מצוייר היתה המשנה כותבת שקו אדום היה מצוייר על המזבח ולא שחוט היה חוגרו. למיטב ידיעתי אין לדבריו שום יסוד ומקור.
לענ"ד יש בחוט זה המשמש לסימון דמיון מה לתקות חוט השני שקשרה רחב לסמן למרגלי יהושע וג"כ היה זה חוט ממש.
הסיבה ששאלתי מדוע העניין מעסיק את השואל לא היתה בתמיהה על עצם הבירור אלא כדי לדעת אם יש סיבה מיוחדת לשאלתו ושמא הוא שואל כדי להבין דבר נוסף מעבר לעצם השאלה.","209","","4533","True","True","False","","205","212.76.104.48","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15734","15730","נו??? ואתה כבר יודע לנגן?","02/12/11 01:51","ו כסלו","תשע"ב","01:51","דוד כוכב","ולגבי הפירוש שחוט של סיקרא הוא צבע בלבד:

כך עולה גם מלשון הרמב"ם בהלכות שבת פרק יא, יז:
"המשרטט כדי לכתוב שתי אותיות תחת אותו שירטוט חייב, חרשי העצים שמעבירין חוט של סקרא על גבי הקורה כדי שינסור בשוה הרי זה תולדת משרטט".
צוטט גם בחיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל לד-לה.

וכך כתב גם הרש"ר הירש שמות כז, ח:
"אמה זו צוינה בצבע אדום במזבח האבנים של בית המקדש, ומכאן שמה: "חוט הסיקרא" - "חוט של סיקרא חוגרו באמצע".

וכך משמע בירושלמי מסכת מעשר שני פרק ה ה"א.
ובפני משה שם:
"ולמה לית אנן אמרין חוט כחוט של סיקרא זכר למזבח. כלומר אמאי קתני סוקרין אותו בסיקרא דמשמע שסוקרין אותו כולו בסיקרא ולמה לא נימא דחוט של סיקרא בלבד סגי ובזה הוא זכר למזבח".

ובבית הבחירה למאירי מסכת חולין דף עז ע"ב:
"אילן שמשיר פירותיו מרוב שמנו... ורשאי הוא גם כן לסמנו בחוט של סיקרא".
וזה פירוש דברי הגמרא: "אילן שמשיר פירותיו - סוקרו בסיקרא".","125","","4532","True","True","False","","279","212.76.108.175","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15736","15734","גם כל הנ"ל אינו סותר","02/12/11 07:45","ו כסלו","תשע"ב","07:45","עלי","חוט הינו פתיל דק. ראה קונקורדנציות למקרא מילים נרדפות ובכל המובאות שם. שוב, לו היה מדובר בקו צבע אדום בלבד היה ראוי לכתוב קו אדום צבוע באמצעו של המזבח. גם במקורות שהובאו אין לסתור דברי כלל. לסקור פירושו לצבוע, ( כמו בלשון נשים שסוקרות עיניהן במסקרה ). חוט סיקרא פירושו חוט צבוע ( במקרה זה - באדום ) כדי שיבלוט. ניתן לסמן דבר בצביעת קו בלבד וניתן לסמן ע"י חוט צבוע. ראה גם אב"ע לתורה הכתוב על "אם מחוט ועד שרוך נעל".
ברם הבה נניח שהיה מצוייר שם קו אדום ולא מודבק חוט אדום. שאלתי למאי נפקא מינה, מעבר לעצם העניין ?","209","","4532","True","True","False","","194","212.117.142.227","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15755","15736","לשון חכמים לעצמן","02/12/11 15:20","ו כסלו","תשע"ב","15:20","דוד כוכב","נכון שחוט בתורה ובלשון ימינו פירושו חוט ממש, חוט ומחט. אבל בלשון חכמים פה משמשת המילה חוט למה שאנו מכנים קו. הם לא היו רגילים להשתמש במילה 'קו' לצורך משמעות זו.

נפקא מינה רק לגוף אותו קו, כיצד לעשותו.","125","","4532","True","True","False","","151","212.76.108.175","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15746","15738","במשכן","02/12/11 11:26","ו כסלו","תשע"ב","11:26","עלי","מה שכתב רש"י מתייחס לשיטתו למזבח של המשכן, שלדעת רש"י לא היה בו צורך בחוט הסיקרא כי המכבר סימן את מחצית הגובה.
באתר על הדף העליתי מאמר שבו ניסיתי להוכיח שגם במזבחות שבמשכן היה חוט הסקרא כפי שמוכח מהברייתא דמלאכת המשכן ושכנראה רש"י לא זכה לראות.
ניתן למצוא את המאמר בדף המתאים במסכת זבחים.","209","","4532","True","True","False","","236","212.117.142.227","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15748","15746","חוט זה גם קו, לא רק פתיל.","02/12/11 11:47","ו כסלו","תשע"ב","11:47","Almuaddib","אתה עומד על דעתך כי "חוט" אינו יכול להיות קו צבוע.

דבריך אולי נכונים לגבי לשון המקרא, אך ודאי שאינה נכונה לגבי לשון חכמים, ובניגוד לדבריך, פשט הדברים במסכת מידות הן כפי שענו לך כאן כמה פעמים - קו בצבע אדום סימן את מרכז המזבח.

ומאחר ולא תקבל הוכחה משם, ארחיק עדותי למקום אחר - דיון בגבולות הארץ לעניין דיני שביעית, בירושלמי "ההן חוטא דנוה" - קו הגבול של נווה, וכן שם "חוטא דבוצרה" - קו הגבול של בוצרה.

(ירושלמי, שביעית פרק ו', ועיי"ש).



והמשמעות בירושלמי היא בדיוק כמו לגבי המזבח, קו גבול התוחם בין שני תחומים שונים - בדיוק כמו במזבח.","107","","4532","True","True","False","","237","77.127.110.96","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15751","15748","חוט הוא חוט","02/12/11 13:43","ו כסלו","תשע"ב","13:43","עלי","רק הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה, ואין ספק בביטוי זה שאין מדובר בקו, ברם אני איני מדקדק עם הכותבים כי גם אני אינני צדיק, אלא רק מדקדק בכל המובאות במשנה בתלמודים ובתוספתא (ולא רק בתנ"ך !), וקל לבצע חיפוש כזה אפילו בספריה הוירטואלית של הפורטל ולהיווכח שאכן חוט הינו פתיל דק ברובה דרובה של המובאות ( ויש עשרות אם לא מאות מובאות, חפש שם ). מה שנכון הוא שיש מקומות בודדים בהם משתמשים במילה חוט בכוונה של קו כמו בקו גבול כי פעם מדדו גבולות באמצעות חוט כך שמדובר במושג מושאל אך הכוונה העיקרית והבסיסית במילה זו היא כפי שגתבתי. בכל שאר המובאות שמופיעות במקורות הנ"ל הכוונה לפתיל דק או דבר דק ( למשל המושג מלוא החוט, בחולין יח,א עיי"ש רש"י שהכוונה מלוא חוט השערה, כלומר אם נשאר עובי של חוט השערה מהטבעת הגדולה בעת השחיטה ).
אבל אני מציע שבמקום להתווכח ויכוח עקר, יפנה מישהו לרב ישראל אריאל יבריאהו ה' ויחייהו או לרב מקובר שליט"א או מישהו אחר ממכון המקדש ויברר מה עמדתם ודעתם בנושא.
והעיקר שיהא זה חוט הסיקרא ולא חוט השיקרא...","209","","4532","True","True","False","","261","95.86.74.160","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15756","15751","להניח דעתו של עלי","02/12/11 15:20","ו כסלו","תשע"ב","15:20","המכריע","בהלכות הכשר מבוי כידוע צריך לחי ויש שיעור לאורכו ולרחבו אבל לא לעוביו, ולכן נפסק שאפילו אם סייד על הכותל סיד ברום עשרה טפחים הרי זה משמש כלחי, והיינו שהסיד הוא דבר ממשי והוא עצמו הלחי כל זמן שהוא קיים.

על דרך זו אף לשיטתך ש"חוט זה חוט" שפיר יש לומר דהצבע הוא הוא החוט, וזהו חוט של סיקרא, חוט העשוי מסיקרא.

ועל שאלתך שהיה זה נשטף ברבות הזמנים, ראשית ייתכן שחיזקוהו במסגרת עבודות בדק הבית מדי פעם. ושנית בהחלט יתכן שהיה להם צבע שלא יורד, יש דוגמאות לזה מדברים ששרדו מהעת העתיקה עד עצם היום הזה.

יצויין שמסקינן דלרבנן אי אפשר לצמצם וע"כ הרחיבו את החוט הזה, ודמים התחתונים היו רק עד אליו מלמטה ולא עד בכלל וכן להיפך הדמים העליונים, כך שהוא לא ספג דמים רבים (רק העליונים אם נזלו למטה דרכו),","199","","4532","True","True","False","","203","212.179.87.180","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15765","15751","מדוע אתה מתעקש, גם מול דוגמא?","03/12/11 20:55","ז כסלו","תשע"ב","20:55","Almuaddib","אם השימוש, כפי שהבאתי לכאן דוגמא מהירושלמי, יכול להיות גם של קו, מדוע אתה מתעקש שדוקא לגבי המזבח, אין זה קו?

פתח כמה מילונים עליהם אתה סומך, ובחן את משמעויות המלה "חוט". ראה פרשני משנה שכך בדיוק הסבירו את חוט הסקרא. את האחרונים דחית בקש, וטענת שמפני שהם אחרונים, אי אפשר לסמוך עליהם. כעת אתה דוחה את הירושלמי, משום שהוא אינו תואם למה שאתה טוען. אם כך, כל הוכחה שתובא בפניך, תדחה גם כן?","107","","4531","True","True","False","","219","77.125.252.154","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("15768","15765","נעניתי לכם. כך מובא למשל בפירוש קהתי","03/12/11 22:16","ז כסלו","תשע"ב","22:16","עלי","תמה אני רק על השימוש בכינוי חוט.
כפי שציינתי, כאשר בצעתי חיפוש בספריה הוירטואלית בכל המובאות במשנה בתוספתא ובתלמוד חוט הינו פתיל דק. בדוגמאות שציינתם חוט הוא קו רק במשמעות מושאלת. אם כן חוט במשמעות קו הינו שימוש מאד יוצא דופן.","209","","4531","True","True","False","","241","95.86.70.79","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("16204","15768","חוט הסיקרא הוא הגבול שבין הדמים העליונים","27/12/11 23:27","א טבת","תשע"ב","23:27","איתן","לדמים התחתונים.
כך נראה לי להסביר מדוע השתמשו במילה "חוט" לתאר את הקו הזה.
את הרעיון קיבלתי מהדוגמא שהביא Almuaddib.","123","","4507","True","True","False","","319","213.151.52.129","0","15708","בכורות|יז ע"ב",""),new Message("16210","15768","אכן אתה צודק שימוש יוצא דופן","28/12/11 02:45","ב טבת","תשע"ב","02:45","קותי","אנחנו קוראים את המושג ומבינים "קו אדום" וזה רחוק מהשימוש של חוט!!!

אולי צריך לקרוא את המושג קצת באופן אחר אז קושיתך תמצא צודקת וגם שוברה בצידה

ראה רש"י ישעיהו פרק ג

ומשֹקרות עינים - לשון הבטה ד"א צובעות עיניהם בסיקרא ובכחול:

סיקרא לא מלשון אדום אלא מלשון צביעה ואז נקרא חוט צבוע ובעצם מה חשוב צבעו?
כלומר אין זה חוט רגיל במובנו המקובל זה חוט צבוע ולא חוט ממש
לא מצאתי בהלכות בית הבחירה שנדרש שיהיה אדום כצבע הסיקרא

בזכות דבקותך בקושיה אולי יצאה הבנה חדשה של המושג","217","","4506","True","True","False","","206","89.139.223.100","0","15708","בכורות|יז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);