var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15902;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15902","0","האם לאדם אסור לקבל שכר על עבודתו?","12/12/11 18:30","טז כסלו","תשע"ב","18:30","שלמה שטרסברג","במשנה בסוף דף כ"ח: משמע שאין מקבלים שכר על בדיקת המומין כי כנראה חוששים שמא בעבור השכר יתיר את הבכור לשחיטה.

המשנה ממשיכה שאם היה מומחה כאילה ביבנה (שהיה חסיד ולא נחשד על כך) התירו לו לקחת שכר

הגמרא שואלת "בשלמא בעל מום משום דקא שרי ליה אלא תם אמאי" ומשיבה הגמרא כי אחרת יבואו לחשוד בו שהתיר בגלל שמרויח וכ'

כל ההו"א של הגמרא שרק אם בעל הבכור הרויח צריך לשלם אינה ברורה שהרי הטירחה של האדם היא אותה טירחה בין אם בסוף התיר או שאסר ולכן מותר לו לכאורה לקבל שכר על טירחתו גם בלי שיש לבעלים תועלת מכך.

כמו שאדם שהולך לבורר גם אם יפסוק לרעתו יצטרך לשלם לו דמי טירחה וכ'","205","","4521","True","True","False","","1431","31.44.129.131","0","0","בכורות|כט ע"א",""),new Message("15908","15902","שאלה מצויינת!","12/12/11 23:27","טז כסלו","תשע"ב","23:27","בבא רגל","וראיתי שכאן באות ד תירץ, אך לא הבנתי את תירוצו.","51","","4521","True","True","False","","247","77.127.236.191","0","15902","בכורות|כט ע"א",""),new Message("15960","15908","התירוץ הוא כך","15/12/11 15:17","יט כסלו","תשע"ב","15:17","דוד כוכב","מותר לקחת שכר מקובל על הטרחה. וזה כלול בשכר הבטלה.
אבל אסור לקחת שכר גבוה, אותו מקבל רק מומחה בכיר עבור יעוצו. כי אסור ליטול שכר עבור הידע הרב שיש לו בתורה.","125","","4518","True","True","False","","99","31.44.132.104","0","15902","בכורות|כט ע"א",""),new Message("15965","15960","בפשטות שכר בטלה נמוך בהרבה מאשר שכר טרחה","15/12/11 17:43","יט כסלו","תשע"ב","17:43","שלמה שטרסברג","מעבר לכך הידע הנדרש כאן הוא בד"כ לא ידע רב בתורה אלא ידע רב בפיזיולוגיה של בע"ח לדעת מה מום עובר ומה מום שאינו עובר ומדוע לא מגיע לאדם לקבל שכר על מומחיותו זו.?וכי גם על זה נאמר מה אני בחינם אף אתם בחינם?

בנוסף שאלנו מדוע פשוט לגמרא שרק אם הרווחתי מדבריו ניתן לבקש כסף. מדוע שלא יהיה תשלום על עצם העבודה?","205","","4518","True","True","False","","217","31.44.129.131","0","15902","בכורות|כט ע"א",""),new Message("15974","15965","תשובות","16/12/11 01:46","כ כסלו","תשע"ב","01:46","דוד כוכב","א) אכן, לא מקבלים שכר על טרחת המצוה, כמו גם על טרחת השבת אבידה. מקבלים רק על הטרחות העקיפות ועל ההפסדים ומניעת הרווחים.

ב) במסכת חולין דף צה ע"ב:
"אמר {שמואל}: לא ידע לי מידי דרביה אנא? כתב שדר ליה עיבורא דשיתין שני, אמר {רבי יוחנן}: השתא, חושבנא בעלמא ידע, כתב שדר ליה תליסר גמלי ספקי טריפתא, אמר: אית לי רב בבבל".
קובע רבי יוחנן שחישובי תקופות אינם תורה, ידע ביולוגי המהווה הלכה - נחשב לתורה.

ג) דרך בני אדם - משלמים רק על דבר שמרוויחים ממנו.","125","","4517","True","True","False","","115","31.44.132.104","0","15902","בכורות|כט ע"א",""),new Message("15980","15974","האומנם?","16/12/11 09:45","כ כסלו","תשע"ב","09:45","שלמה שטרסברג","ביחס ל א' האם כל נושא תפקיד שיש לו השלכה לתורה ומצוות וודאי כשזה לימוד תורה ממש ופסיקת הלכה וכ' כמו דיין רשאי לקבל רק שכר בטלה? או שמא לימוד התורה שבדבר מובלע והשכר הוא על דברים אחרים? וא"כ ודאי כאן שעיקר הדבר הוא מומחיות בתחום אחר ולא ידיעה עמוקה בתורה כל הידיעה התורנית הנדרשת היא רק האם זה מום קבוע, וזה יבדוק המומחה ויקבל על כך את שכרו.

בנוסף ביחס להשבת אבידה יכול להתנות ולקבל את משכורתו האמיתית משא"כ כאן משמע שגם אם יסכימו לכך מראש הדבר אסור

ביחס לב' התורה שם הייתה הבקיאות הגדולה בהלכות טריפות וספקותיהם. אבל כאן כבר ראינו שלא כל אחד גם ת"ח מבין בתחום ןפעמים הוא צריך להביא איתו מומחה בתחום ועל סמך דבריו הת"ח יפסוק וכי למומחה שישאל אותו הת"ח האם המומים של הבהמה הם קבועים אסור לקבל שכר על עבודתו?

ביחס לג' בני אדם היו שמחים לשלם רק על מה שמרוויחים אבל האמת לא כך . וכי אדם שהולך לאיבחון פסיכולוגי כדי לקבל הקלות כאחה ואחרות והפסיכולוג ישקיע שעות רבות
של עבודה מאומצת ובסוף יאמר לו אין לך שום בעיה פסיכולוגית וכ' לא מגיע לו שכר מקצועי על עבודתו וכן הדבר בכל יעוץ ובדיקה הרווח של האדם הוא בכך שהוא יודע עכשיו מה מצבו באמת ע"פ דעת המומחה גם אם לא הרויח ממונית מכך וכך גם אצלנו הוא יודע האם יכול לאכול את הבכור או לגוז אותו וכ'","205","","4517","True","True","False","","195","31.44.129.131","0","15902","בכורות|כט ע"א",""),new Message("16012","15980","כן","18/12/11 02:01","כב כסלו","תשע"ב","02:01","דוד כוכב","א' אכן, או שכר בטלה, או שכר על דבר אחר כגון לימוד טעמים ושמירת התינוקות.

התנייה בהשבת אבידה יכולה להחזיר לו רק את מה שהיה מפסיד בפועל. ופירש הסמ"ע בסימן רסה ס"ק ה: "כי לא ניחא ליה להיות פועל בטל כי צריך לפרנס בני ביתו לטרוח ולקבל עליה שכר הרבה".
ולכאורה מצינו כעין התנייה גם בדיין, במסכת כתובות דף קה ע"א: "דרב הונא, כי הוה אתי דינא לקמיה, אמר להו: הבו לי גברא דדלי לי בחריקאי, ואידון לכו דינא". ושכר אותו פועל היא יותר משכר בטלה.

גם בקיאותו הגדולה של שמואל בטרפות מסתבר שהיתה משום היותו רופא מומחה, כשם שיכולתו בחישובי תקופות היתה משום חכמתו בשבילי דשמיא.

אמת שהיום רגילים מומחים רבים (לא כולם) לדרוש תשלום בלא קשר לתוצאות, וכמסקנת הדין בבוחן המומים, אבל מהגמרא רואים שלא תמיד זה כך ולא תמיד היה כך.","125","","4515","True","True","False","","125","31.44.130.243","0","15902","בכורות|כט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);