var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=15972;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("15972","0","כללו של רב לגבי פרק ג'","15/12/11 22:46","יט כסלו","תשע"ב","22:46","מתפעל","רב אמר שההלכה תמיד כתנא של המשנה ובלבד שאין עליו חולק.
במהלך הגמרא נאמר כך: "ומאי בכוליה פירקין דר' יוסי תרתי אמר",
הפריע לגמרא מדוע התבטא רב בכולא פירקין כאשר יש רק פעם אחת את ר' יוסי בן המשולם והיא ענתה שכתב שני דינים ולכן זה מתאים.
אולם למסקנת הגמרא כללו של רב התייחס לדינו של רשב"ג בענין מניקה.
נשאלת השאלה הרי רשב"ג אמר רק דין אחד ומה פשר הביטוי בכוליא פירקין?","148","","4522","True","True","False","","1703","95.86.70.63","0","0","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15976","15972","תשובה","16/12/11 02:44","כ כסלו","תשע"ב","02:44","כדי","כוונת הגמ' כך היא: באמת למסקנה קאי הך "בכוליה פירקין" בין אדרשב"ג ובין אדר"י בן המשולם, ולכן שפיר שייך לשון "בכוליה". רק שאלה הגמ' דאם כן הוא, למה שוב חזר רב לומר דהלכה כר"י בן המשולם, ותירצה דאל"כ (כלומר שלא היה אומר דהלכה כר"י בן המשולם) הוה אמינא דקאי ("בכוליה פירקין") רק אדר"י בן המשולם ולא אדרשב"ג משום דפלוגתא דברייתא פלוגתא היא, לכן קמ"ל רב במה שפסק כר"י בן המשולם, דקאי (נמי) אדרשב"ג, ומינה שמעינן דפלוגתא דברייתא לאו פלוגתא היא. ואין להקשות דכיוון דלמסקנה לא הוצרך רב לומר "בכוליה פירקין" אלא משום רשב"ג, ליפסוק בהדיא: הלכה כרשב"ג, דזה אינו, דרצה להשמיענו אגב אורחא דפלוגתא דברייתא לאו פלוגתא היא, וזה אלא שמעינן אלא אי אמר "בכוליה פירקין". ודו"ק.","249","","4521","True","True","False","","153","85.250.116.160","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15978","15976","יישר כח, אמנם לגבי פלוגתא דברייתא","16/12/11 09:16","כ כסלו","תשע"ב","09:16","מתפעל","יש כאן קושי,
לדבריך יוצא שלומדים מכאן שפלוגתא דברייתא בכל הש"ס לאו כלום הוא,
אבל רב אמר את הכלל שלו רק בפירקין ואם כן רק כאן פלוגתא דברייתא לאו כלום ובכל זאת פסקינן כרשב"ג. ממילא, לו היה רב אומר שהלכה כרשב"ג במשנתינו, ולא היה אומר את הכלל, היה הכל טוב ויפה. כי על אף שיש ברייתא פסק כרשב"ג וזה כל החידוש שלו, רק כאן בפירקין ולא בכל הש"ס ולא מובן לשם מה נקט כלל בכולא פירקין.","148","","4521","True","True","False","","187","212.76.126.85","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15984","15976","ועוד אפשר","16/12/11 09:58","כ כסלו","תשע"ב","09:58","המכריע","דרשב"ג נחשב לתרי משום שאמר שני דינים, רישא וסיפא, ויש בזה שני חידושים נפרדים כמו שעולה מן הסוגיא.

בהזדמנות אצטרף גם אני לברכת ברוך הבא ל"כדי", במקרה שלנו כמו הפירוש שהוא שם חכם, שמוסיף מאד לבית מדרשינו. מי יתן והיה כחו ולבו אלו איתנו כל הימים.","199","","4521","True","True","False","","187","212.179.87.180","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15979","15978","ועוד ניתן להקשות","16/12/11 09:30","כ כסלו","תשע"ב","09:30","מתפעל","באופן פשוט,
מדוע לא אמר רב שהלכה בכולא פירקין כשאין חולק במשנה. רק היה צריך להוסיף מילה אחת והכל היה בא על מקומו בשלום.","148","","4521","True","True","False","","167","212.76.100.76","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15985","15979","לענ"ד","16/12/11 10:19","כ כסלו","תשע"ב","10:19","כדי","אין זה לימוד רק למקומנו, דמעצם זה שרב אמר "לבר מפלוגתא", והתעלם מהמחלוקת בברייתא, שמעינן מינה דפלוגתא דברייתא לאו כלום היא אף בעלמא ולא רק כאן. וזה פשוט מאוד. וגם הסברא כך נותנת- דמ"ל ברייתא כאן ומ"ל ברייתא בכולי ש"ס.
ומה שהקשת למה לא אמר כשאין חולק "במשנה", נ"ל משום דאף בכה"ג לא נפקינן מספיקא, דמצינו ראינו פעמים רבות בש"ס דקרי לברייתא משנה, עי' בחידושי הרש"ש לשבת (פג:), וממש לא מזמן נתקלנו בזה בדף ל: "בימי בנו של ר' חנינא בן אנטיגנוס נשנית משנה זו", אע"פ שהיא ברייתא. ויש עוד הרבה מה להאריך ולהרחיב בכלל זה, ואין המקום מסכים.
ואין להקשות דהיה אומר בהדיא "במשנה ולא ברייתא", שהרי צריך לשנות לתלמידיו דרך קצרה (פסחים ג: ורש"י שבועות ו.).

אך דע, שכל מה שכתבתי הוא לרווחא דמילתא, שגם קושייתך השנייה מיושבת במה שכתבנו תחילה, דרב לא בא רק לפסוק הלכה כרשב"ג, אלא גם להשמעינו דפלוגתא דברייתא לאו כלום היא, וזה השמיענו מעצם התעלמותו מפלוגתא דברייתא, וממילא מובן שאילו היה פוסק בהדיא "הלכה כרשב"ג בר מפלוגתא במשנה", לא הוה בידן האי כללא.
ובהכי, תתיישב דעתנו ממה שלכאורה אפשר להקשות על דברי רב, דאכתי למה ליה למיפסק הלכתא כרשב"ג, הא בלאו הכי קיי"ל דכל מקום ששנה רשב"ג במשנתינו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה (כמ"ש כאן כד. ובכ"מ), אך למ"ש ניחא, דאבאמת אין עיקר כוונתו לפסוק כרשב"ג, אלא לאשמועינן האי כללא דאין פלוגתא דברייתא פלוגתא (ומיהו בלא"ה האי כללא דהלכה כרשב"ג נתון במחלוקת כדאיתא בכתובות עז. וב"מ לח: דאמוראי נינהו, ועי' תוס' ע"ז לב:. ואכמ"ל).","249","","4521","True","True","False","","211","85.250.116.160","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15995","15984","אלו שני חידושים יש במשנה?","16/12/11 14:57","כ כסלו","תשע"ב","14:57","מתפעל","אם הבנתי נכון את הסוגיא, בסופו של דבר אין לנו הכרע בספק עד כמה היא החזקה של רשב"ג ויתכן והוא מודה שכאשר בהמה ילדה וולדה אינו לפניה, אכן במקרה זה היא כן תניק וולד אחר. ולכאורה אין חידוש נוסף בדין השני של המשנה כי שם וולדה לפניה וצ"ע באמת מדוע הגמרא לא שאלה מה הצריכותא ומדוע נקט ב' דוגמאות לאותו דין.","148","","4521","True","True","False","","181","212.76.100.76","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("16017","15984","פירוש לדבריהם","18/12/11 11:44","כב כסלו","תשע"ב","11:44","דוד כוכב","בברכתו מתכוין הרב המכריע לפירוש ברש"י (מסכת גיטין דף פה ע"ב ד"ה ולורכיה) ש"כדי" הוא שֵׁם של חכם.","125","","4519","True","True","False","","133","31.44.130.243","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15996","15985","אשריך,יישר כח - אתה מפגיז","16/12/11 14:57","כ כסלו","תשע"ב","14:57","מתפעל","","148","","4521","False","True","False","","161","212.76.100.76","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("15998","15996","המשך","16/12/11 14:59","כ כסלו","תשע"ב","14:59","מתפעל","אם כן אתה טוען שהכלל של רב הוא בכל הש"ס כולו, ואם כן מה פשר דבריו שאמר בכוליה פירקין? למה לא אמר בכל הש"ס?","148","","4521","True","True","False","","181","212.76.100.76","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("16021","15998","לא הובנתי נכון","18/12/11 14:59","כב כסלו","תשע"ב","14:59","כדי","כללו של רב שהלכה כהתנא של המשנה, תקף רק בפירקין. אבל מה שנלמד מכללו של רב אגב אורחא- שפלוגתא דברייתא לאו פלוגתא היא, זהו כלל לכל הש"ס (ואעפ"כ אין זה אומר ממילא שהלכה כהתנא של המשנה, דיתכן שיש דעה אחרת בברייתא או במשנה אחרת והלכה כמותה).","249","","4519","True","True","False","","174","85.250.116.160","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("16023","16017","שם של חכם?","18/12/11 22:08","כב כסלו","תשע"ב","22:08","לינקוש","ביעיר אזן מערכת הכ' סי' ח' מציין לספרו פתח עיניים שם הוכיח שאין דברים אלו מרש"י, אלא תלמיד טועה כתבם.
ולכן הפירוש השני (דהיינו "בחנם", שלא נזכר שם חכם רק סתמא) - הוא הנכון והיחיד.","58","","4519","True","True","False","","195","77.124.120.94","0","15972","בכורות|כד ע"א",""),new Message("16024","16023","ע"ע","19/12/11 00:19","כג כסלו","תשע"ב","00:19","כדי","בספרו שם הגדולים (בסוף מערכת הכ"ף). ועי' ברש"ל ורש"ש (ב"מ ב.).","249","","4518","True","True","False","","132","85.250.116.160","0","15972","בכורות|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);