var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16474;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16474","0","משמעויות שונות באותה לשון","03/01/12 12:01","ח טבת","תשע"ב","12:01","דוד כוכב","האם לכל מילה או ביטוי יש רק משמעות אחת?

על כך כאן.","125","","4504","True","True","False","","808","213.151.62.73","0","0","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16480","16474","כבר כתבו כן התוס' בפירוש","03/01/12 16:06","ח טבת","תשע"ב","16:06","כדי","עיין בתוס' קידושין (לג.) שיש שתי משמעויות ללשון 'רשאי' -חייב ויכול. וכ"כ בתוס' בכורות (כח.) [ולא ציינוהו המציינים שם]. ועי' בחי' הרש"ש (ב"מ קג:).
ואעיקרא, עי' בתוס' ב"ב (יא:) שכתבו כן. ובתוס' שם (קלה:) כתבו: ואע"ג דנקט הכא כלישנא דלקמן, מ"מ לא איירי בחד גוונא. ע"כ. וכ"כ ש"ר שם. וכ"כ הרשב"א בב"ב (קנב.).
והר"ן בנדרים (עח:) כתב כן להדיא: ודכוותה אשכחן בהש''ס טובא תרי גווני בחד לישנא. ע"כ.
ויש עוד מה להוסיף בעניין זה, אך דומה שכבר יצאנו יד"ח.","249","","4504","True","True","False","","154","89.139.54.27","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16502","16474","אני מקלס דבריך בלשון חכמים","03/01/12 22:39","ח טבת","תשע"ב","22:39","קותי",""לפיכך אנחנו חייבים להודות להלל לשבח לפאר לרומם להדר לברך לעלה ולקלס למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הנסים האלו" (תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קטז, עמוד ב).

ולא בלשון תורה !

תהלים פרק מד

(יד) תְּשִׂימֵנוּ חֶרְפָּה לִשְׁכֵנֵינוּ לַעַג וָקֶלֶס לִסְבִיבוֹתֵינוּ:

חוששני שגם במקרא נמצא מילים במשמעות והיפוכה

תורה אמיתית חייבת להיות רב משמעית כמו המציאות עצמה

גם המדע הוא רב משמעי וחידתי

והאדם נזר הבריאה חייב להכיל את כל הניגודים","217","","4504","True","True","False","","186","89.139.223.100","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16496","16480","אכן","03/01/12 21:36","ח טבת","תשע"ב","21:36","דוד כוכב","יש בעלמא מילים וביטויים שיש להם מספר משמעויות, למשל ג' משמעויות למילה ערוה.
פה, למרות שלא הדגשתי זאת מספיק בכותרת, רציתי יותר להתרכז במשמעויות השונות שסיבתן שינוי המקום או הזמן דוקא.

דוקא רצוי היה להכין רשימה מלאה ככל הניתן של המילים והביטויים בעלי המשמעות הכפולה, למען יוכל המתעניין להכנס ולחפש.","125","","4504","True","True","False","","100","213.151.62.73","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16499","16496","אם כן, יותר היה לרב להביא","03/01/12 22:00","ח טבת","תשע"ב","22:00","כדי","מנדרים (מט:) לעניין המילה 'מבושל' אי משמעה דווקא בישול או גם צלי, דתלי במנהג המקומות. וכן כה"ג בחולין (סו.). ועי' בפסחים (ג.) בחלוקת המקומות במילה 'לילה' (כאן זו דוגמה הפוכה - משמעות אחת לשתי מילים, לפי מנהג המקומות).","249","","4504","True","True","False","","149","89.139.54.27","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16500","16499","יפה!","03/01/12 22:33","ח טבת","תשע"ב","22:33","דוד כוכב","אם כי בנדרים מט (בע"א) מדובר בלשון בנ"א ולא במשמעות שונה הנמצאת בספרים.

ודוגמא נוספת המילה מס-מסים בעיקרה היא שעבוד (ויש פרשנים החולקים), ונתגלגלה כבר במקרא לתשלום כסף דוקא.","125","","4504","True","True","False","","95","213.151.62.73","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16506","16502","המילה קלס אינה זהה בשתי הלשונות","03/01/12 23:58","ח טבת","תשע"ב","23:58","כדי","אין הבדל בשורש ק.ל.ס בין לשון חכמים ללשון תורה. כלומר, אלו לא מהמילים הזהות שחל שינוי במשמעותן, אלא השינוי במשמעות נובע מהשוני בניקוד.
עי' בתוס' סנהדרין (סד.) ובמהר"ם שם, שמבואר כן.","249","","4504","True","True","False","","141","89.139.54.27","0","16474","בכורות|נ ע"א",""),new Message("16515","16506","חוששני שאין דבריך מדוייקים","04/01/12 12:41","ט טבת","תשע"ב","12:41","Almuaddib","מצאנו בתנ"ך את השורש קל"ס במשמעות אחת בלבד, אך לפחות בשלושה בניינים שונים:

1. לעג וקלס

2. בבניין פיעל - כמו ביחזקאל טז: ולא היית כזונה לקלס אתנן

3. בבניין התפעל - כמו הנערים באלישע - ויתקלסו.



בלשון חכמים, במשמעות אחרת, אנו מוצאים גם בניין שני וגם התפעל. הניקוד בבנינים - זהה.


אלא שדומני כי את המעבר במשמעות יש לחפש לו בהפיכת משמעות של שורש שמי, אלא בהשפעה היוונית על לשון החכמים, והרמז לדברים אלו - הגדי המקולס.

בר-אשר, למשל, מזהה בלי פקפוק את מקורו של הפועל קילס בלשון חכמים, כהשפעה יוונית. גזירת פועל עברי משם העצם המופשט היווני kalos - שבח.

כלומר, אין המדובר באותו השורש, אלא בגזירת פועל חדש ממלה משפה זרה, עד שמתקבל שורש חדש שמקורו אינו שמי, ואין כל קשר בינו לבין הפועל המקורי, בלשון התנ"ך.

פעלים רבים נוצרו בצורה זו. למשל, לספוג, שהגיע אלינו גם הוא משם העצם היווני sfogos, לשם העצם עברי ומשם קצרה הדרך לגיור מלא, יצירת שורש עברי ופועל.

טילפנת אליו כבר?","107","","4503","True","True","False","","201","192.114.91.245","0","16474","בכורות|נ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);