var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16479;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16479","0","איצטריכא קרא למיעוטי ספיקא?","03/01/12 16:04","ח טבת","תשע"ב","16:04","מתפעל","רש"י:
"ואיצטריכא קרא למעוטי ספיקא. בתמיה הא ליכא ספק קמי שמיא אלא ודאי משום דבריה בפני עצמו הוא קממעיט ליה ודלא כת''ק" .

קשיא לי, אמנם אין ספק כלפי שמיא, אבל התורה לא נועדה לפמליא של מעלה אלא עבורינו בני האדם כפי שמשה רבינו ענה למלאכים, אז מה זה עוזר שהקב"ה יודע אם האנדרוגינוס זכר או נקבה, מכיוון שאצלינו זה ספק שלא יכול להיפשט, ממילא לכאורה כן היתה צריכה התורה לגלות לנו מה דינו. אולי הקב"ה רוצה שהאנדרוגינוס ישאר ספק אצלינו ומה ההכרח מזה שממעטים אותו שהוא בריה חדשה. ובעצם זה מתאים למה דאמרינן שהמציאות איננה אבסלוטית אלא כפי מה שחכמים הבינו את המציאות באותה שעה. אם בזמנם חשבו שהעולם אינו עגול, אז לא משנה שהיה במציאות עגול, מבחינת ההלכה, המציאות הרלוונטית אלינו זו דעת חכמים. כך גם כאן, לא משנה שהמציאות היא שהאנדרוגינוס הוא באמת נקבה כלפי שמיא, מכיוון שחכמים לא יודעים מה הוא, הרי שהוא באמת ספק.

עוד אפשר לשאול, אולי כלפי שמיא גליא שהוא נקבה, אבל מכיוון שאנו לא יודעים זאת ולנו הוא ספק, צריכה התורה למעט אותו כי לא היינו יודעים למעטו מטעם נקבה בגלל הספק שלנו וכאן גילתה התורה שהוא נקבה ואיפה ההכרח שהוא בריה חדשה.","148","","4501","True","True","False","","939","94.188.248.67","0","0","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16482","16479","נראה דה"פ","03/01/12 16:17","ח טבת","תשע"ב","16:17","כדי","ישנו ספק אובייקטיבי וישנו ספק סובייקטיבי.
בספק אובייקטיבי, לעולם המציאות היא אחת, אלא שיש ספק בהגדרתה, ובכה"ג מסתברא דבסיני ניתנה למשה הגדרתה לפי התורה, ולא איצטריך קרא למעוטה.
משא"כ בספק סובייקטיבי, היינו שהספק הוא במציאות, כאן אין אנו נצרכים להגדרה, משום שכל צד מוגדר כשלעצמו, אלא שאין אנו יודעים מה קרה בפועל. לכן כאן התורה מורה מה ה'הנהגה' במציאות כזו, כלומר כיצד לנהוג בפועל כאשר יפול ספק שכזה, וזה שפיר יכול להשמעינו הפסוק.
ועי' תוס' כאן שמבואר בדבריהם חילוק זה. וכה"ג איתא בט"ז (יו"ד סי' צח) גבי ספק חסרון ידיעה. ע"ש.","249","","4501","True","True","False","","204","89.139.54.27","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16501","16482","יישר כח החכם כדי","03/01/12 22:34","ח טבת","תשע"ב","22:34","מתפעל","אני לא סגור עד הסוף עם ההסבר שלך אבל זה נשמע טוב.

ברשותך אשאל שאלה לגבי הטומטום, מהלך הגמרא לנסות לומר שהוא לא ספק אלא בריה חדשה. סמי מכאן טומטום.
מה יכולה להיות הסברא בזה? הרי אנו יודעים שכל הבעיה כאן שזכרותו או נקבותו מכוסים, גם בזמן הגמרא היו מקרים של טומטום שנקרע ונמצא זכר או נקבה,
ואם כן, לפי המהלך הזה בגמרא שהוא בריה, האם הכוונה שגם אם הוא נקרע ונמצא זכר, דינו יהיה כבריה?
מדוע?","148","","4501","True","True","False","","194","213.151.37.149","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16507","16501","בתוד"ה אבל טומטום","04/01/12 00:23","ט טבת","תשע"ב","00:23","כדי","מבואר שאף אם נקרע ונמצא זכר הוי בריה (למ"ד). והטעם נראה ע"פ המשך הגמרא, דס"ל שמעצם זה שנברא כך הרי הוא כסריס חמה וחשיב בריה.
ועוד י"ל, דחשיב בריה משום שנשתנה מכל בני מינו [ועי' בשבת (כח:) כה"ג גבי תחש, וכן בכ"מ לגבי כוי, ועי' בחולין (כב: כג.:) הרבה בעיות כיוצא באלו]. ועי' בכורות (יז.) דנקיט שם כמה שנשתנו ופסולין, ונראה שהוא מטעם הנ"ל - דכיוון דנשתנה, פנים חדשות באו לכאן.","249","","4500","True","True","False","","181","89.139.54.27","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16511","16507","תודה, אעיין שם ועוד שאלה","04/01/12 07:54","ט טבת","תשע"ב","07:54","מתפעל","האנדורגינוס והטומטום לדעת מי שסובר שהוא בריה,
מה דינם במצוות? חייבים כאיש, כאשה, ואולי פטורים ממצוות אלא אם כן באותה מצווה יש ריבוי מיוחד?","148","","4500","True","True","False","","314","94.188.248.67","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16512","16511","בענין זה עוסק הפרק האחרון של סדר זרעים","04/01/12 09:15","ט טבת","תשע"ב","09:15","דוד כוכב","ביכורים פרק ד.
רוב הפרק שנוי ללא מחלוקת.
פרק זה כידוע אינו מהמשנה, אין עליו את פירוש הרמב"ם. הוא מופיע כמעט באותה לשון בתוספתא ביכורים פרק ב הלכות ג-ז, עם הרחבה מועטת.

ההתיחסות שם היא לאנדרוגינוס, ובסוף יש התיחסות לטומטום.","125","","4500","True","True","False","","111","213.151.62.73","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16514","16512","יישר כח, אכן מופיע שם","04/01/12 12:14","ט טבת","תשע"ב","12:14","מתפעל","הדין שחייב בכל המצוות שבתורה כאיש.

אבל לא ראיתי הסבר. מדוע חייב כאיש אם הוא בריה חדשה?

אולי התנא של התוספתא שם סבור שהוא ספק וממילא ספיקא דאורייתא לחומרא וחייב בכל מצוות העשה.

השאלה שלי היא למ"ד שהוא בריה.","148","","4500","True","True","False","","262","94.188.248.67","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16516","16514","לענין זה אין מחלוקת","04/01/12 13:43","ט טבת","תשע"ב","13:43","דוד כוכב","גם אם הוא בריה, הוא בריה דומה לאיש, לפחות מספק.","125","","4500","True","True","False","","108","213.151.62.73","0","16479","בכורות|מא ע"ב",""),new Message("16519","16516","לא מקבל","04/01/12 14:45","ט טבת","תשע"ב","14:45","מתפעל","אם הוא בריה אז אין ספק. הוא משהו חדש.
ומנין שחייב במצוות כאיש? אולי פטור כאשה? ואולי הוא פחות מאשה?

אני מבין שחייב במצוות לא תעשה כי שם אין נפקא מינא בין זכר לנקבה, כל היהודים חייבים בשווה וגם האנדרוגינוס הזה יהודי. אבל במצוות עשה יש הבדלים בין זכר לנקבה, ולכן חייבים גילוי בכל מצוה ומצוה לרבות את האנדרוגינוס. לכאורה.","148","","4500","True","True","False","","255","94.188.248.67","0","16479","בכורות|מא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);