var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17196;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17196","0","בעישורייתא וחומשייתא לא הבנתי את רש"י","29/01/12 21:25","ה שבט","תשע"ב","21:25","קותי","כיצד נעשה החשבון?","217","","4477","True","True","False","","788","85.250.133.152","0","0","בבא מציעא|סד ע"א",""),new Message("17198","17196","תורף דבריו הוא","30/01/12 00:11","ו שבט","תשע"ב","00:11","כדי","שאנו רואים כמה היה אמור ליתן, וכמה עודף יש עכשיו. אם העודף מתחלק בעשר או בחמש ללא שארית, אזי מסתבר שהוא טעה במנין, כגון במקום למנות 4 עשיריות (40) מנה 5 (50), או במקום למנות 3 חמישיות (15) מנה 4 (20), וכן כיוצ"ב. אך אם העודף אינו מתחלק בחמש אלא עם שארית, אזי אנו אומרים שבכוונה תחילה נתן לו את כל העודף וכולו מתנה.","249","","4476","True","True","False","","190","85.250.116.1","0","17196","בבא מציעא|סד ע"א",""),new Message("17214","17198","הבעיה שרש"י הקצרן האריך כאן","30/01/12 03:29","ו שבט","תשע"ב","03:29","קותי","בעישורייתא וחומשייתא. אם יש לחלקם למעות העודפות להוציאן עשרה עשרה או ה' ה' ואין אחד או שנים עודפות שאין באות לכלל ה' (או י'?) יש לומר שטעה בחשבונו!

כלומר אם בסיס החישוב הוא 10 או 5 והשארית קטנה מעשר או 5 (בהתאמה) אז מתנה

לפי הסברך רש"י היה צריך להסתיים כאן

אם עישורייתא נינהו טעה בין חמשים לארבעים או בין ארבעים לשלשים.

עכשיו כנראה רש"י דן כנראה במצב שאין אנו יודעים כיצד הוא סופר האם בעשיריות או חמישיות

ואם אינן עשיריות וישנן חמישיות יש שהיו רגילין למנות חמשה חמשה ואם היו עודפות הרבה (כמה זה הרבה? היה צריך להיות 40?) כגון נ''ה טעה בעשיריות כדפי' ויש כאן טעות של נ' בדילוג אחד (כלומר במקום לספור 10 ספר 11?) ובה' העודפות טעה בין ג' לארבע (?) או אם עודפות (היה צריך להיות 40 ויש 55?)ט''ו או כ''ה. טעה ג' פעמים או ה' פעמים בחשבון של חמש אבל אם עודפות על החמישיות אחת או ב' או ג' וד' שאינן מגיעות לה' לא טעה כלום וכולם מתנה:

חישוב השאריות ברור בשביל זה לא צריך להאריך כל כך ולערבב עשיריות וחמישיות

אני חושב שרש"י רוצה להסביר לנו כיצד עושים חשבון שגיאות

אם יש עודף של 10 האם זהו שגיאה בספירה של 10 פעמים 1 בכל עשיריה ואז זאת מתנה ולא טעות או שטעה עשיריה שלמה וזאת טעות ואולי כי רצה לתת לו מתנה עשיריה אחת

הדגשתי את דברי למרות שראוי כמובן להדגיש את רש"י אבל לא הביישן למד","217","","4476","True","True","False","","210","85.250.133.152","0","17196","בבא מציעא|סד ע"א",""),new Message("17235","17214","לא ידענא מאי קאמרת.","30/01/12 11:17","ו שבט","תשע"ב","11:17","כדי","","249","","4476","False","True","False","","133","85.250.116.1","0","17196","בבא מציעא|סד ע"א",""),new Message("17238","17214","הסבר מדוייק קיבלת לעיל, למה להסתבך לחינם","30/01/12 12:47","ו שבט","תשע"ב","12:47","Almuaddib","אולי אם הכתוב יפוסק, יהיה קל יותר להבין את דברי רש"י:

בעישורייתא וחומשייתא -
אם יש לחלקם למעות העודפות, להוציאן עשרה עשרה או חמשה חמשה, ואין אחד או שנים עודפות - שאין באות לכלל חמשה - יש לומר שטעה בחשבונו;
אם עישורייתא נינהו - טעה בין חמשים לארבעים, או בין ארבעים לשלשים,
ואם אינן עשיריות וישנן חמישיות - יש שהיו רגילין למנות חמשה חמשה, ואם היו עודפות הרבה, כגון חמשים וחמשה - טעה בעשיריות כדפירשתי, ויש כאן טעות של חמישים בדילוג אחד, ובחמש העודפות טעה בין שלש לארבע,
או אם עודפות חמש עשרה או עשרים וחמש - טעה שלש פעמים או חמש פעמים בחשבון של חמש,
אבל אם עודפות על החמישיות אחת או שתים או שלש וארבע שאינן מגיעות לחמש - לא טעה כלום, וכולם מתנה.
","107","","4476","True","True","False","","153","81.218.141.168","0","17196","בבא מציעא|סד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);