var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17597;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17597","0","לכרוע או לזקוף קומה?","15/02/12 00:44","כב שבט","תשע"ב","00:44","שלמה שטרסברג","קרי ליה יהודי אלמא מיהודה קאתי וקרי ליה ימיני אלמא מבנימין קאתי ...רבא אמר כנסת ישראל אמרה לאידך גיסא ראו מה עשה לי יהודי ומה שילם לי ימיני מה עשה לי יהודי דלא קטליה דוד לשמעי דאתיליד מיניה מרדכי דמיקני ביה המן ומה שילם לי ימיני דלא קטליה שאול לאגג דאתיליד מיניה המן דמצער לישראל

לחז"ל לפי הסבר זה ישביקורת על מרדכי שסיכן את עם ישראל בכך שלא השתחווה להמן ויש על כך גם דברים מפורשים במדרש לכאן ולכאן

בתנ"ך ובחז"ל אנו מוצאים התנהגויות של השפלה מול האויב/ המושל כגון יעקב ועשיו רבי ואנטונינוס ריב"ז כשיוצא ונכנע וכ' ולאומתם חזקיהו שעומד בגבורה וזוכה לישועה וכן מרדכי היהודי שלא השתחווה להמן

האם יש למשהו איזו משנה סדורה שיכולה להסביר את כיוון ההתנהגות הרצוי להשפיל או להרים ראש וכ' כיוון שיכול להתמודד עם כל המקרים?","205","","4457","True","True","False","","1258","95.86.111.57","0","0","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17600","17597","הערות","15/02/12 02:04","כב שבט","תשע"ב","02:04","דוד כוכב","א. כפי שכתבת לכאורה יש בזה מחלוקות, כבר מחלוקת תנאים, וכדלקמן.

ב. מהגמרא שהבאת אין כל כך ראיה, כי רבא לא טען שהיה למרדכי לכרוע דוקא, אפשר שדי היה לו להתחמק ולהסתתר מבלי להתגרות בהמן.

ג. בעניין יעקב, יש את הרמב"ן הידוע המפרש לגנאי.

ד. חזקיהו לא ממש עומד בגבורה, או ליתר דיוק הוא רק עומד, לא מתקיף:
באיכה רבה פתיחתא ל:
"זבדי בן לוי פתח. לא האמינו מלכי ארץ וגו' (איכה ד יב).
ארבעה מלכים היו מה שתבע זה לא תבע זה, ואלו הן:
דוד, אסא, יהושפט, וחזקיהו.
דוד אמר ארדוף אויבי ואשיגם וגו' (תהלים יח לח), אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה כן, הה"ד ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם (שמואל א' ל יז)..
עמד אסא ואמר אני אין בי כח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה, אמר לו אני עושה, שנאמר וירדפם אסא והעם אשר עמו וגו' כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו (דברי הימים ב' יד יב), לפני אסא אין כתיב כאן, אלא לפני ה' ולפני מחנהו.
עמד יהושפט ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף, אלא אני אומר שירה ואתה עושה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה, שנאמר ובעת החלו ברנה ותהלה נתן ה' מארבים על בני עמון מואב והר שעיר וגו' (דברי הימים ב' כ כב).
עמד חזקיהו ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה, אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה שנאמר ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור וגו' ".

ה. עיקר הסוגיה במסכת מגילה דף ו ע"ב:
"ואמר רבי יצחק: אם ראית רשע שהשעה משחקת לו - אל תתגרה בו, שנאמר (תהלים ל"ז) אל תתחר במרעים, ולא עוד אלא שדרכיו מצליחין, שנאמר (תהלים י') יחילו דרכו בכל עת, ולא עוד אלא שזוכה בדין, שנאמר מרום משפטיך מנגדו, ולא עוד אלא שרואה בשונאיו שנאמר כל צורריו יפיח בהם.
איני?
והאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, שנאמר (משלי כ"ח) עזבי תורה יהללו רשע ושמרי תורה יתגרו בם.
ותניא, רבי דוסתאי בר מתון אמר: מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, ואם לחשך אדם לומר אל תתחר במרעים ואל תקנא בעשי עולה - מי שלבו נוקפו אומר כן. אלא: אל תתחר במרעים - להיות כמרעים, ואל תקנא בעשי עולה - להיות כעושי עולה. ואומר (משלי כ"ג) אל יקנא לבך בחטאים וגו'.
- לא קשיא: הא - במילי דידיה, הא - במילי דשמיא.
ואיבעית אימא: הא והא במילי דידיה, ולא קשיא: הא - בצדיק גמור, הא - בצדיק שאינו גמור. דאמר רב הונא: מאי דכתיב (חבקוק א') למה תביט בוגדים תחריש בבלע רשע צדיק ממנו - צדיק ממנו - בולע, צדיק גמור - אינו בולע.
ואי בעית אימא: שעה משחקת לו שאני".

לכאורה,
מזדקף לעין שהאומר "מותר להתגרות ברשעים" (בניגוד לדברי רבא בדף יב ע"ב) הוא רשב"י, ורשב"י לשיטתו במעשה דיהודה בן גרים במסכת שבת דף לג ע"ב, ורבי יהודה חולק וסובר שצריך לקבל את עול המלכות, ורבי יוסי סובר שב ואל תעשה עדיף, (ובעלמא קי"ל כרבי יוסי במחלוקות שלושת תנאים אלו).
אבל,
מסקנת הגמרא בדף ו ע"ב להכריע בג' האוקימתות הנ"ל.","125","","4457","True","True","False","","197","212.76.103.16","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17601","17597","מי אמר שישנה משנה סדורה?","15/02/12 04:05","כב שבט","תשע"ב","04:05","קותי","אם ליעקב אבינו לא היתה משנה סדורה אז למה שלנו תהייה?
ויירא יעקב מאוד וייצר לו אם התורה אמרה "מאוד" זה אומר שהיו לו כל הסימפטומים של אדם שפוחד וירא מפני הבאות דמיין אזעקת אמת למתקפת טילים

הסיפור של מרדכי הצליח לכן הגיע לידנו מה עם הסיפורים הלא מוצלחים שמימילא לא הגיעו לידנו ונגמרו בכי רע?

מתחילת פרשת וישלח אנחנו לומדים שאין מירשמים
צריך לעשות את המיטב ולייחל לרחמי שמים שים לב שבסוף תפילתו של יעקב הוא לא קיבל אפילו רמז שיהיה בסדר.","217","","4457","True","True","False","","194","89.139.199.159","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17609","17601","תורת חיים...מפי עליון ניתנה","15/02/12 12:29","כב שבט","תשע"ב","12:29","שלמה שטרסברג","אנו מאמינים שמי שמתבונן בתורה היא מדריכה אותנו באיזה דרך ילך האדם יש דברים שכתובים בצורה שלימה וברורה ויש דברים שצריך להעמיק חקור כדי להבין אבל התורה מדריכה אותנו כיצד לנהוג ואנו משתדלים למצוא ע"פ הדרכת התורה את הדרך יעקב אבינו הייתה לו משנה סדורה בתחום זה והבין שהוא צריך להתכופף וגם אחרי שהתקופף פחד זה לא קשור להדרכה שהוא מלמד אותנו לדורות ושרבי יהודה הנשיא למד ממנו הדרכה זו

צודק הרב דוד שהרמב"ן מבקר את יעקב על כך על אף שבחז"ל בהרבה מקומות אין על כך ביקורת. ואולי ההדרכה שניתן ללמוד מכאן היא הדרכה לגלות, כשעם ישראל לא בארצו כבשה בין 70 זאבים אם לא יתכופף ויהיה זקוף כארז סופו שיעקר וזוהי הברכה שיש בקללתו של אחיה השילוני אבל כשעם ישראל נמצא בארצו ויש לו צבא יכול להיות ששם ההדרכה היא אחרת על אף שגם היום ישנו עולם שלם מסביבינו , ובכל זאת יש הבדל...

בסיום דבריך כתבת צריך לעשות את המיטב ולייחל לרחמי שמים
ברור שצריך לעשות את המיטב השאלה היא באיזה כיוון לפעול כיוון כללי של פיוס ורצון לפייס ולא להתעמת עם כל הסובבים אותנו או כיוון שמנסה למצות את האינטרסים של עם ישראל גם במחיר של עימות כזה או אחר (כמובן שגם פה צריך שיקול דעת וכ')

ההדרכה של התורה בייחס לכיוון כללי במצב נתון חשובה מאוד לקריאת הכיוון הכללי ולכן כ"כ חשוב לדעת מהי ההדרכה של התורה?","205","","4457","True","True","False","","240","213.151.49.171","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17612","17609","הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם","15/02/12 13:52","כב שבט","תשע"ב","13:52","קותי","ואנחנו מסתכלים בתורה ולא יודעים מה להחליט

התורה אינה ספר תרופות למרות שכתוב
צוּף דְּבַשׁ אִמְרֵי נֹעַם מָתוֹק לַנֶּפֶשׁ וּמַרְפֵּא לָעָצֶם:משלי פרק טז (כד)
ונפסק שאסור ללחוש פסוק על המכה.

התורה אינה ספר מתכונים לעריכת מלחמות
אחאב(?) היה מלך רשע והרחיב את גבול ישראל עד בלי די.
ויאשיהו הצדיק נהרג במלחמה בגיל צעיר

בהעדר נבואה חכמה עדיפה, כל דבר בתחומו והשאר תפילה.

אולי ישנן הוראות כלליות בתורה שכוחו של הכיבוש חלש כי כיבוש אחר יכול לבטלו לעומת זאת חזקה ללא כוח טובה יותר.","217","","4457","True","True","False","","352","89.139.199.159","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17616","17612","נראה לי שאתה ממעט ביכולת התורה להדריך","15/02/12 15:50","כב שבט","תשע"ב","15:50","שלמה שטרסברג","את האדם .

התורה היא שמדריכה את האדם ונבואה שנצרכה לדורות נכתבה וא"כ אפשר וצריך ללמוד מהתורה את הדרך אשר נלך בה אני לא אמרתי ללמוד בלי חוכמה להיפך צריך הרבה חוכמה כדי ללמוד נכון מה אמרה התורה .

אבל אם כיוון מסויים עולה בפרוש מהדרכתה של תורה לא הלך אחרי החכם שחושב שחוכמתו עדיפה מהדרכתה של תורה","205","","4457","True","True","False","","220","213.151.55.84","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17629","17612","יש קושי חמור עם המדרש הזה","16/02/12 10:00","כג שבט","תשע"ב","10:00","Almuaddib","מתי נברא הזמן?


אם הזמן נברא יחד עם העולם - הרי שאי אפשר לדבר במונחים של "לפני" בריאת העולם, משום שלא היה זמן כדי למדוד מה לפני ומה אחרי.

אם התורה קדמה לעולם, הרי שכבר היה זמן אז, כדי לקבוע שהיא היתה לפני, ומכך עולים קשיים רבים אחרים - וכדאי לעיין בדברי הראב"ע על פרק א' בקהלת.



מה פירוש "הסתכל" לגבי הקב"ה? וכי יש נסתר ממנו שצריך להסתכל?

אלא על כרחך, המנסה להבין מדרשים כפשוטם, מגיע למקומות מוזרים.","107","","4456","True","True","False","","195","81.218.141.168","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17625","17616","מה פירוש "הדרכתה של תורה"?","16/02/12 05:42","כג שבט","תשע"ב","05:42","קותי","הדרכתה תורה נובעת ממה שכל אחד מבין בה
וזה כבר דבר יחסי לכל אחד לפי מה שהבין

ישנן סיטואציות מסובכות ניתנו להכרעת האדם
ראה בתחילת סנהדרין כיצד דוד יצא למלחמה ומה תפקיד הסנהדרין? שיתפללו עליהן!!
כמה גדולים היו האנשים האלו שלו ערבבו את התחומים ועמדו נוכח המציאות כמו שהיא ובקשו רחמי שמים שיצליחו שהרי הבינו היטב שאינם מובטחים על ההצלחה.","217","","4456","True","True","False","","179","89.139.199.159","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17627","17625","בטל רצונך מפני רצונו","16/02/12 09:24","כג שבט","תשע"ב","09:24","שלמה שטרסברג","השאיפה שלנו לנסות לבסס את חיינו ע"פ דרכה של תורה ולנסות ע"פ הבנתינו, והקב"ה לא בא בטרוניה העם בריותיו, לדעת מה ניתן ללמוד מהתורה על הדרך בא אנו צריכים לנהוג לא תמיד זה קל ולכן חיפשתי אם למשהו יש איזה משנה סדורה בנושא שכמובן מנסה להתמודד עם הדוגמאות הפרוסות בתנ"ך ובחז"ל בנושא

כל הסיטואציות ניתנו בסופו של דבר להכרעת האדם ולא בשמים היא, אבל הקב"ה מצפה מאיתנו שנפעיל את עומק שיכלינו ע"פ המצע שניתן לנו ולכן אם אדם לאחר ברור יגיע למסקנה בנושא מסויים שמה ששכלו אומר לו נוגד את רצון ה' המתגלה בתורה ובחז"ל עליו לבטל את רצונו ואת הבנת שכלו מפני רצון ה'","205","","4456","True","True","False","","205","95.86.89.201","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17634","17629","כמובן שהקושי שהעלית מובנה בתוך המדרש","16/02/12 10:57","כג שבט","תשע"ב","10:57","קותי","השתמשתי בו על דרך האילוסטרציה והניגוד .

כדי להדגיש עד כמה אי אפשר למשוך דברי תורה לאן שרוצים .

אכן דברי הראב"ע נכוחים.","217","","4456","True","True","False","","164","85.250.146.22","0","17597","מגילה|יג ע"א",""),new Message("17657","17629","פירוש","17/02/12 03:08","כד שבט","תשע"ב","03:08","דוד כוכב","בתהליך היצירה - קדמה התורה, כתוכנית (הסתכל), לעולם (הגשמי).
קדימה בשלבי הסדר של הסיבה והמסובב - קדימה היא. גם ללא זמן גשמי.","125","","4455","True","True","False","","109","213.151.51.17","0","17597","מגילה|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);