var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1768;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1768","0","החושים של האילנות","07/04/10 14:51","כג ניסן","תש"ע","14:51","דוד כוכב",""מה אילנות שאין אוכלין ואין שותין ואין מריחין אמרה תורה השחת שרוף וכלה, הואיל ובא לאדם תקלה על ידן, המתעה את חבירו מדרכי חיים לדרכי מיתה - על אחת כמה וכמה".

בחדושי הרמב"ן כתב שזו ברייתא בתורת כהנים. והיא בספרא קדושים פרשה י פרק י, ו
"אבד תאבדון את כל המקומות גומר ונתצתם את מזבחותיו וגומר והרי דברים קל וחומר ומה אם המקומות והאילן שאינן לא רואין ולא שומעין ולא מדברים ע"י שבאה לאדם תקלה על ידיהן אומר הכתוב השחת שרוף וכלה והעבר מן העולם אדם שהוא גורם לחברו להטותו מדרך חיים לדרך המות על אחת כמה וכמה שיעבירנו המקום מן העולם".

וצריך להבין, הניחא שלא שומעין ולא מדברים, אולם אילנות הרי 'רואים', ובאין אור אינם יכולים להתקיים. הם אפילו 'מחליטים' אמתי לפרוח או להשיר את עליהם על פי אורך זמן אור היום.
וכן דברי הגמרא שאין אוכלין ואין שותין, והלא אמרו במסכת גיטין דף נז.
"במתניתא תנא: שבע שנים בצרו עובדי כוכבים את כרמיהן מדמן של ישראל בלא זבל".
הרי שהם שותים את מי ההשקיה ואוכלים את חומרי מזונם שבזבל.
גם מה שאמרו שאין מריחין, הלא צמחים נושמים חמצן כבעלי חיים, והם 'נושמים' גם דו-תחמוצת הפחמן.

אלא שדברי הגמרא ברורים, שהזכירו דוקא שאין אוכלין ואין שותין ואין מריחין, כלומר את תקרובת העבודה הזרה שהוגשה לפניהם. ולכן היה ניתן לומר שהם לא הכשילו כלל את האדם שעבדם. ואף על פי כן נחשבים שבא קלון על ידם.
וכן את דברי הספרא שלא רואין ולא שומעין ולא מדברים, צריך להסביר קרוב לכך, שאינם חשים בעובד לפניהם ואינם מתקשרים איתו.","125","","5154","True","True","False","","1021","77.124.73.203","0","0","סנהדרין|נה ע"א",""),new Message("1769","1768","יישר כח","07/04/10 16:26","כג ניסן","תש"ע","16:26","ברוך","נראה לי שניתן להסביר בדרך נוספת - חוסר החושים של האילנות אינו מובא רק כסיבה נקודתית לכך שאינם גורמים מכשול לע"ז, אלא גם כסיבה כללית שאין מקום להעניש אותם, שהרי אין בהם דעת, שהחושים הם חלק ממנה.
וכן משמע במסכת שמחות פרק ח:
"והרי דברים קל חומר ומה אם הבהמה שאין לה לא זכות ולא חובה, על ידי שבאה לאדם תקלה על ידה, אמר הכתוב שתיסקל, אדם שהוא גורם להחטיא את חבירו, ומטהו מדרך החיים לדרך החטא על אחת כמה וכמה. כיוצא בו... והרי דברים קל וחומר, ומה אבנים שאינן לא רואות ולא שומעות ולא מדברות ולא אוכלות ולא שותות, מפני שמטילות שלום בין ישראל לאביהם שמשמים, אמרה תורה לא תניף עליהם ברזל, בני תורה שהן כפרה לעולם על אחת כמה וכמה שלא יגעו בהם מזיקין"","86","","5154","True","True","False","","215","77.126.145.197","0","1768","סנהדרין|נה ע"א",""),new Message("1776","1769","אכן","07/04/10 23:53","כג ניסן","תש"ע","23:53","דוד כוכב","ולפי הפירוש הראשון מבואר,
שדוקא בבהמה אמרו שאין לה לא זכות ולא חובה, לומר שאין לה בחירה.
ובאבני המזבח הזכירו במכילתא דרשב"י כ, כב ובתוספתא בבא קמא ז ו-ז, שאינן לא רואות ולא שומעות ולא מדברות, ממש כבספרא דידן, לומר שאינן נהנות כלל מהקרבן שעליהן לכן אין בהן כלום מקדושת הבורא שאליו מקריבים. ואף על פי כן יש בהן קדושה שאמרה תורה לא תניף עליהם ברזל.

ראיה לפירוש השני מהתוספתא סנהדרין (צוקרמאנדל) יד, ד
"והלא דברים קל וחומר ומה אם נכסים שאינן לא רואין ולא שומעין ולא מדברין על שהן גרמו לצדיקים לדור בין הרשעים אמ' המקום ישרפו".
ומדרש תנאים לדברים פרק כ פסוק כ
"ומה האילנות שאינן לא רואין ולא שומעין ולא מדברין על ידי שהן עושין פירות חס עליהן המקום מלהעבירן מן העולם".
ושם לא איירי בזביחה. וי"ל שהרחיבו את אשגרת הלשון.

ושוב ראיה מירושלמי מסכת סנהדרין פרק י הלכה ח (ובמדרש תנאים לדברים יג, טז ובמדרש תנאים לדברים מכילתא )
"מה אם נכסים שאין בהן דעת לא לטובה ולא לרעה ועל ידי שגרמו לצדיקים לדור עם הרשעים...".
ובמכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש פרשה יא
"ומה אם אבנים שאין בהן דעת לא לרעה ולא לטובה, אמר הקדוש ברוך הוא לא תנהג בהן מנהג בזיון...".
הרי שהעניין הוא חוסר דעת.
אלא שקצת רגלים לדבר שעיקר גרסת "שאין בהן דעת" נאמרה דוקא בנכסים. וגרסת "שאין רואות" גבי מזבח ואילנות.","125","","5154","True","True","False","","101","95.86.93.153","0","1768","סנהדרין|נה ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);