var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18034;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18034","0","הנח להם לישראל","05/03/12 15:47","יא אדר","תשע"ב","15:47","מתפעל",""ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות ומבטלת ממנו תורה ומצות ואין מנחת אותנו ליכנס לשבוע הבן ואמרי לה לישוע הבן דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין".

רשי:
"ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו. בענין טוב ולא ע''י עובדי כוכבים ומצות לא יבטלו עוד".

לא הבנתי דברי קדשו, אם עם ישראל חלילה יכלה מאליו אפשר לקרוא לזה: 'בענין טוב'?

עוד רש"י:
"אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין. במה שלוקחין נשים שאינם סבורים שיש איסור בדבר".

איזה איסור יש בדבר?

ועוד רש"י:
"ואל יהיו מזידין. דמשום דלא יוכלו לעמוד בה יבטלוה ונמצאו מזידין הלכך לא גזרינן".

הרי יש כאן אונס גמור, ולמסור הנפש צריך על ג' עבירות חמורות ולא על פריה ורביה אז מה המזיד כאן? הרי כך ההלכה.","148","","4453","True","True","False","","1442","94.188.248.67","0","0","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18036","18034","הפגנה!","05/03/12 19:36","יא אדר","תשע"ב","19:36","כדי","א. יש לפרש ה'ענין הטוב' ע"פ רעיון ששמעתי בשם אדמו"ר אחד (ואיני זוכר כעת את שמו) על מה שאמרו חז"ל במגילה (טו.) עה"פ "ויעבור מרדכי" - שהעביר יו"ט ראשון של פסח בתענית. ולכאורה אינו מובן, מדוע בחר להתענות דווקא ביום זה האסור בתענית ולא הקדימו או דחאו? והסביר האדמו"ר שעשה כן כדי לגרום לאיזושהי 'פרובוקציה' כלפי מעלה, כאומר: "ראו והביטו את הצרה שאנו נמצאים בה. ואם זה לא זעזע אתכם עד עתה, עכשיו אין ספק שתזדעזעו מכך שהעם שלך מבטל מצווה בריש גלי בעקבות הצרה". עכ"ד. ולפ"ז אפ"ל שגם כאן הכוונה שיגזרו על עמ"י לבטל מצוות פו"ר בריש גלי ע"מ ל'עורר' את העליונים שיסירו מעליהם השמדות והגזירות ע"י מלכות הרשעה, וזהו ה'עניין הטוב'. ועפ"ז יש לפרש את הסיפא של הרשב"ם (!) שכתב: "ומצוות לא יבטלו עוד" - היינו שודאי ישמע הקב"ה ולא יוכל להיות אדיש לצעד כזה מרעיש, ויבטל מעליהם כל הצרים עליהם.

ב. האיסור הוא משום שבאמת מעיקרא דדינא היה ראוי שלא לישא נשים, והוא מילתא דסברא שיש לכל אחד להבינו, ומי שנושא הרי הוא כעובר על האיסור הזה. ופשוט.

ג. לא שייך כאן מסירות נפש, דכוונת הרשב"ם דלא יוכלו לעמוד בגזירה שיגזרו הבי"ד (ולא הגויים) על ישראל (ועי' תוס' איך יוכלו לעשות כן. ועי' שו"ת אג"מ כרך ז) שלא לישא נשים. וגם זה פשוט.","249","","4453","True","True","False","","239","93.172.188.215","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18037","18036","יישר כח, אכן טעיתי בהבנת הענין","05/03/12 23:38","יא אדר","תשע"ב","23:38","מתפעל","ועדיין קשה לי להבין, גם אם הגויים גוזרים שלא לקיים ברית מילה ועוד מצוות,
היה ראוי שלא לישא נשים ויש בזה איסור? ממש לא מובן.
בעצם זו היתה דעתו של עמרם שגירש אשתו ומרים טענה לו שגזירתו קשה משל פרעה וכו', והוא הרי הצדיק את טענתה וחזר בו,
מה גם ששם הגזירה היתה הרבה יותר גדולה, הריגת כל הבנים וממילא לא יקיימו אף מצוה, כאן אמנם היו הרבה גזירות אבל עדיין יהודי מסובב עם המון מצוות שיכול לקיים על אף הגזירות, יש מצוות תמידיות, יש מצוות שעושים בהסתר שלא ניתן לגזור, ואף אם מתבטל ח"ו ברית מילה, מדוע לבטל מצוות פרו ורבו, וכי לא מקיימים פרו ורבו אם לא מלים את הבנים?","148","","4453","True","True","False","","264","95.86.83.119","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18039","18036","כרך ז = אבן העזר חלק ד","06/03/12 02:30","יב אדר","תשע"ב","02:30","דוד כוכב","שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן כט:
"והקשו התוס' דהא כתיב פרו ורבו, ודחקו לתרץ דהוא רק שלא יולידו אלא בן ובת. ולשון זה הוא לא מדויק כל כך דאינו ביד האדם שיוליד רק שני ילדים ואחד מהם זכר ואחרת תהא נקבה, או איפכא דרובא דאינשי אינו כן אלא מולידין שני זכרים וגם יש דשלשה ויותר עד שנולדה לו בת, או שתי בנות ויותר עד שנולד להם בן, שא"כ לא יתמעטו כל כך, ואין לומר ע"ז בלשון כלה, אך שמ"מ מתרצי התוס' לא שיתמעטו אלא שלא יתרבו כל כך שג"ז שייך להחשיב בשם כליה מאחר שאינו מתרבה בריבוי גדול".","125","","4452","True","True","False","","153","95.86.81.137","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18038","18037","עתה באתי","05/03/12 23:57","יא אדר","תשע"ב","23:57","כדי","הנה בחידושי החת"ס בב"ב שם כתב קרוב מאוד למה שכתבתי בתחילה בטעם שרצו לגזור כן, וממוצא הדברים תקבל תשובה גם על שאלותיך.
וכה דבריו: הקב"ה נשבע שזרע ישראל לא יכלה, וא"כ המצב הקשה שממשיך עִם עם ישראל הוא דווקא בגלל שרידותו, תהיה אשר תהיה. ואה"נ אם היו גוזרים לאבד את כל היהודים מריש ועד גמירא, היה הקב"ה קם ומושיעם. ולכן נתחכמו ואמרו שהיה ראוי שאנו בעצמינו נפעל לגזירת כליה על עמ"י ואז לבטח תהיה איתערותא דלעילא.
אולם חזרו בהם כיוון שתמיד ימצאו רשעים שלא יקיימו הגזירה, וא"כ לשווא תהיה גזירתם וכל פעולם יהיה לריק, כיוון שלא יכלה זרע ישראל לגמרי.
וע"ש שהסביר שזה בדיוק היה המו"מ בין עמרם ומרים, דעמרם סבר מעיקרא דיש לגזור כליה מטעם הנ"ל, ומרים טענה הטענה הנ"ל ולכן חזר בו.","249","","4453","True","True","False","","249","93.172.188.215","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18040","18038","האם זה כעין אין בן דוד בא אלא בדור שכולו","06/03/12 07:39","יב אדר","תשע"ב","07:39","קותי","תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד א

ואמר רבי יוחנן: אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי, או כולו חייב. בדור שכולו זכאי - דכתיב +ישעיהו ס'+ ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ, בדור שכולו חייב - דכתיב +ישעיהו נ"ט+ וירא כי אין איש וישתומם כי אין מפגיע, וכתיב +ישעיהו מ"ח+ למעני אעשה.

כלומר מקיימי המצוות דהיום ככל שמדקדקים במצוות מרחיקים את הגאולה!

ואולי אפשר לומר שאין מורים הלכה מן האגדה?

ואולי
(ל) אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד יְקֹוָק: פ משלי פרק כא","217","","4452","True","True","False","","213","89.139.166.110","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18043","18038","חושבני שהחתם סופר מדבר","06/03/12 08:50","יב אדר","תשע"ב","08:50","מתפעל","על דרך הדרוש
אני מחפש פשט.
אם כדבריו, קושיית תוספות לא מתחילה, הרי חכמים בידם לעקור מצוה מן התורה בשב ואל תעשה, ועבור הצלת כל העם בודאי שלא היתה בעיה לחכמים לבטל פריה ורביה.

עוד יש להעיר מהסיפור עם חזקיהו המלך, בהדי כבשיה דרחמנא למה לך. אמנם שם מדובר ביחיד וכאן בכלל ישראל ועדיין חזינן שהמהלך הוא בהדי כבשי, אתה תעשה את שלך.","148","","4452","True","True","False","","324","94.188.248.67","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18041","18040","לפני שנים ספורות","06/03/12 07:53","יב אדר","תשע"ב","07:53","דוד כוכב","תוך כדי שיחה, כשהיו מלוים את הרב מרדכי אליהו לבית הכנסת, אמרתי שגם אם יהיה כל העולם חייב לא אצטרף להיות החייב האחרון. אבל - משיח! הוא הקשה. אף על פי כן, טענתי, רצון ה' הוא לקיים את מצותו.","125","","4452","True","True","False","","167","95.86.81.137","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18042","18041","כמובן שהצדק אתך","06/03/12 08:48","יב אדר","תשע"ב","08:48","קותי","באור הגנוז מופיע סיפור על אותו צדיק שאמר שהוא היה מקיים את המצוות גם אם היו מקבלים עליהן עונש.","217","","4452","True","True","False","","184","89.139.166.110","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18045","18042","סמוך ונראה ליארצייט של גאון הגאונים","06/03/12 09:51","יב אדר","תשע"ב","09:51","כדי","שר התורה המבעית אשר ככל הנראה "קורץ מחומר אחר" (כלשונו של הרב זווין) הוא הגאון האדיר הרוגוצ'ובי - הרב יוסף רוזין, יש מן העניין להזכיר את המעשה בדידו, שבימי אבלו המשיך ללמוד תורה על אף האיסור, וכשהעירו לו על כך אמר שיודע הוא שיקבל עונש על כך בעוה"ב, ומוכן הוא לקבל עונש בשביל התורה.
ויש שהזימו השמועה ואמרו שיתכן אמנם שלמד תורה באבלו אך ודאי לא התבטא כך, אלא היו לו סימוכין בהלכה ע"פ ירושלמי דמייתי ב"י יו"ד סי' שפד. עי' בזה בשו"ת לב אברהם (חיו"ד ס"ס צח).
ועכ"פ אני מצאתי ראיה מפורשת שאכן למד תורה בימי אבלו. הטעם לא מפורש שם, אבל העובדה שלמד היא לא ניתנת לערעור. כוונתי היא ממה שכתבו בשו"ת צפנת פענח (דווינסק ח"ב סי' מא).","249","gif","4452","True","True","False","","389","89.139.37.30","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב","0-gif"),new Message("18051","18043","כך הקשה","07/03/12 03:31","יג אדר","תשע"ב","03:31","דוד כוכב","בתורת חיים מסכת בבא בתרא דף ס ע"ב:

"דין הוא שנגזר על עצמינו שלא לישא אשה. כתבו התוספות תימה והא כתיב פרו ורבו ושמא על אותן שכבר קיימו וכו' נראה דלאו קושיא היא דיש כח ביד חכמים לעקור דברי תורה בשב ואל תעשה".","125","","4451","True","True","False","","113","31.44.141.118","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18054","18043","נראה להסביר כך:","07/03/12 11:33","יג אדר","תשע"ב","11:33","כדי","דהנה גדר ביטול פו"ר הוא גדר שפיכות דמים כמ"ש ביבמות (סג:) [ועי' פרישה בריש אה"ע דיישב קושיית הב"י מדוע השמיט הטור דחייב מיתה, ע"פ הנ"ל דכיוון דשופך דמים פשיטא שחייב מיתה. וי"ל ע"ד]. ועי' בשיטת ר"ת בתוס' יבמות (יב:) דאשה לא מצווה על האיסור דנדה (יג.) שגם הוא בגדר שפ"ד, מטעם שאינה מצווה אפו"ר. והוא כנ"ל, דזה אותו עניין.
והנה כתבו התוס' בע"ז (יח.) בשם ר"ת דהיכא שיראים פן יעבירום עובדי כוכבים לעבירה כגון ע''י יסורין שלא יוכל לעמוד בהם אז הוא מצוה לחבל בעצמו . והוכיחו כן מהההיא דגיטין (נז:) מהמעשה עם הילדים. וכ"כ הריטב"א בחידושיו שם. וכ"כ בהגהות סמ"ק והאגודה. והביא כ"ז מרן החיד"א בשו"ת חיים שאל ח"א (סי' מו) והסכים לדבריהם. וכ"כ עוד בברכ"י (יו"ד סי' שמה) ובספר שם הגדולים (מערכת היו"ד אות יז).
ולא רק לגבי האדם עצמו, אלא לגבי כל אדם מישראל שרוצה לעבור עבירה יש חיוב להצילו ולהפרישו מן העבירה, ואם הברירה היחידה היא להמיתו - יש לעשות כן, כמו שמתבאר מחידושי הר"ן בחולין (קלב:). ומה שהקשה קצוה"ח (סי' ג), כבר יישבוהו האחרונים.

ומעתה יש לומר ששפיר עשו שרצו לבטל פו"ר משום שהיו יראים מתוקף הגזירות שיוכרחו הם ובניהם בעל כרחם לעבור על דת, שהרי אפילו להמית עצמו ממש שרי לדעת כמה ראשונים (ועכ"פ אהני שלא יחשב כמאע"ל), וכ"ש לבטל פו"ר שהיא רק סעיף מאיסור שפיכות דמים כנ"ל (ועי' אליה רבה בסי' תרע ודו"ק).

ויש לחלק בין זה לבין המעשה עם חזקיהו, דשם אמר לו בהדי כבשי דרחמנא רק משום שהשיג ידיעה זאת ע"י רוח הקודש, וקיי"ל לא בשמים היא, ולכן אין היא יכולה להשפיע על קיום המצוות, אבל כאן הרי זו הייתה מציאות חייהם ולא שייך לומר בהדי כבשי דרחמנא.

החת"ס לא הזכיר בדבריו שוא"ת. ובעיקר תירוץ התו"ח שאכן תירץ כך, קצת יש לעמוד מדברי המג"א (סי' תקפח). והרבה יש להאריך בזה, ואין כאן מקומו.","249","","4451","True","True","False","","202","89.139.37.30","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18047","18045","אפשר דשמועה רחוקה הוי","06/03/12 15:23","יב אדר","תשע"ב","15:23","המכריע","וישב שעה קלה ואחר כך השיב בהלכה.","199","","4452","True","True","False","","162","212.179.87.186","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18048","18047","לא מסתבר","06/03/12 15:36","יב אדר","תשע"ב","15:36","כדי","שהגיעה אליו השמועה רק לאחר ל' יום.
מה גם שבזמנו הומצא אפילו הרדיו (וידוע מה ענה ששאלו אותו היכן רמוז או מוזכר הרדיו בש"ס...) והיו אמצעים כאלו או אחרים להודיעו.
ואולי אפשר לבדוק את זה מבחינה היסטורית. התאריך שבו כתב את התשובה היה בי"ז אדר תרע"ז. האם למישהו יש מידע אודות תאריך פטירתה של אמו של הרוגוצ'ובר?","249","","4452","True","True","False","","183","89.139.37.30","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב",""),new Message("18050","18047","אי נמי","07/03/12 03:25","יג אדר","תשע"ב","03:25","דוד כוכב","לכתוב תשובה כזו שרי, שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שפד, א:
"אָבֵל, כל שבעה ימים אסור לקרות בתורה, נביאים וכתובים, משנה, גמרא, הלכות ואגדות. ואם רבים צריכים לו להתלמד, מותר".

והשאלה היתה דחופה - לצורכי אפיית מצות, פחות מל' יום לפני הפסח. וגם בזמננו לא ניתן לסמוך על בי דואר שיגיע בעתו.","125","","4451","True","True","False","","123","31.44.141.118","0","18034","בבא בתרא|ס ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);