var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18081;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18081","0","זרות בבמה","12/03/12 18:30","יח אדר","תשע"ב","18:30","כדי","הקושיא עלתה לי במסכת זבחים, אך כיוון שהצטרפתי אח"כ נטרתי לה עד כען:

אמרו בגמרא לגבי הקרבן שהקריב גדעון:
חידוש הוא כדר' אבא בר כהנא, דאמר רבי אבא בר כהנא: שמנה דברים התירו באותו לילה: חוץ ולילה וזרות וכלי שרת וכלי אשירה ועצי אשירה ומוקצה ונעבד.

וכעי"ז בתנחומא נשא (פיסקא כה):
אמר ר' אבא בר כהנא: שבעה דברים עשה גדעון, הקריב פר הנעבד, ופר המוקצה, ובנה מזבח, וכרת עצים מן האשרה, והקריב בלילה ובלא כהן, והיה בין הכמרים.

[וצ"ב בדבר השביעי שהיה בין הכמרים, מהו. ואולי הוא משום הא דאיתא במדרש על "כצאתי את העיר". ועי' בתה"ד (סי' ו) ובשו"ת לב אברהם ח"א (סי' כט). ועי' בתוס' מגילה (ו.) ובשו"ת צפנת פענת דווינסק ח"ב (סי' טז וסי' כא). אלא דלפ"ז טפי הול"ל בין הצלמים וכד'. ומה שהשמיט המדרש הא דכלי אשירה, י"ל דהיינו הך דכרת עצים. אמנם על השמטת כלי שרת קצ"ע. ועי' בסמוך].

חזינן דמעיקרא דדינא היה גדעון אסור להקריב, והיה רק בגדר הוראת שעה. וגם החיסורן בכלי שרת היה חידוש.
וקשה מדתנן בזבחים (קיב:): ומה בין במת יחיד לבמת ציבור? סמיכה... וכיהון ובגדי שרת וכלי שרת וריח ניחוח ומחיצה לדמים וריחוץ ידים ורגלים. ע"כ. הרי להדיא דאין דין זרות וכלי שרת בבמת יחיד.
וביותר קשה על רש"י בפ"ק דזבחים (טז.) שכתב וז"ל: ה''ג מה להצד כו' שכן לא הותרה בבמה. בבמת יחיד בשעת היתר הבמות, דתנן בפרק בתרא (לקמן קיג.) הזמן והנותר והטמא שוין בזה ובזה, ובברייתא תניא עלה: דברים ששוותה במה קטנה לבמה גדולה דם מתיר ומפגל ומומין, תאמר בזר שכשר בבמה כדתנן התם: אלו דברים שבין במה גדולה לבמה קטנה, וקתני התם כיהון ובגדי שרת. וקראי נמי מוכחי בגדעון ומנוח ושמואל שהקריבו בבמה. ע"כ.
והוא תימה, דמביא ראיה מגדעון, ולפי גמ' דידן הוא ממש מעשה לסתור, שהיה חידוש והוראת שעה. וצע"ג.
[ובמה שהביא רש"י ראיה משמואל, עי' בשו"ת הרדב"ז ח"ב (סי' תרעט). וקצ"ע].","249","","4436","True","True","False","","1048","93.172.129.253","0","0","תמורה|כח ע"ב",""),new Message("18085","18081","כעין זה","13/03/12 03:06","יט אדר","תשע"ב","03:06","דוד כוכב","כתב בפירוש דף על הדף זבחים דף טז ע"א (אינני יודע מי כתבו, כי בגרסא ביתא של פרויקט השו"ת שברשותי טרם הכניסו את הביוגרפיה המעודכנת)

וברש"י: תאמר בזר שכשר בבמה כו', וקראי נמי מוכחי בגדעון ומנוח ושמואל שהקריבו בבמה.
בשו"ת דבר אברהם (ח"ג סי' א' ענף ב' בהגה"ה) הביא הא דאיתא לקמן קי"ט ע"א שמה שמנוח הקריב בבמה היתה הוראת שעה, ובתמורה (כ"ח ע"ב) איתא לגבי גדעון שמונה דברים התירו לו, ואחד מהם שהי' זר, ואם כן קשה איך יליף מינייהו דזר כשר לבמה, אדרבה מהתם מוכח דבעלמא זר פסול לבמה, והתם שאני שהוראת שעה היתה וצ"ע.


ואגב, הלשון בויקרא רבה (מרגליות) פרשת אחרי מות פרשה כב [ובילקוט שמעוני תורה פרשת אחרי מות רמז תקעט]:
אמ' ר' אבא בר כהנא שבע עבירות נעשו בפרו שלגדעון, עצי אשירה ואבניהו פסולות ומוקצה ונעבד וזר ולילה ומחוסר זמן. ואין לי אלא גדעון, שמואל מנין, ויקח שמואל טלה חלב אחד (שמואל א' ז, ט). אמ' ר' בא בר כהנא שלש עבירות נעשו בפרו שלשמואל, הוא ועורו ומחוסר זמן ולוי היה. ","125","","4435","True","True","False","","156","95.86.119.125","0","18081","תמורה|כח ע"ב",""),new Message("18115","18081","וי"ל","14/03/12 02:22","כ אדר","תשע"ב","02:22","דוד כוכב","הא דתנן במסכת זבחים דף קיב ע"ב כך הוא הלשון שם:
"ומה בין במת יחיד לבמת ציבור?
סמיכה ושחיטת צפון, ומתן סביב, ותנופה והגשה.
רבי יהודה אומר: אין מנחה בבמה, וכיהון ובגדי שרת, וכלי שרת וריח ניחוח, ומחיצה לדמים, וריחוץ ידים ורגלים; אבל הזמן, הנותר והטמא - שוין בזה ובזה".
אם כן קיימינן כת"ק ולא כיחידאה.

ומה שהביא רש"י בזבחים (טז.) ראיה מגדעון הוא לדעת רב אחא בר יעקב בסוגיין שתירץ "מוקצה לעבוד ולא עבדוהו". ודלא כרבא הסובר כדר' אבא בר כהנא.
א"נ רש"י שם הוא אליבא דלישנא אחרינא שבריש לקיש שהביא כאן:
"לישנא אחרינא, אין איסור מוקצה אלא ז' שנים - ומז' שנים ואילך לא הוי מוקצה דתו לא מקרבי ליה דכתיב ופר שני שבע שנים אלמא דמשום דחלפין עליה ז' שנים אישתרי".","125","","4434","True","True","False","","126","95.86.73.21","0","18081","תמורה|כח ע"ב",""),new Message("18112","18085","הגיע גרסה 20 בטא 3","14/03/12 01:24","כ אדר","תשע"ב","01:24","דוד כוכב","ביוגרפיה - דף על דף

סדרת ספרים, מיועדת בעיקר ללומדי הדף היומי, ובה הערות והארות מגדולי הדורות זצ"ל ושליט"א לפי סדר הש"ס. העורכים: ר' דוד אברהם מנדלבוים, ר' יהושע לפקוביץ, ור' אברהם נח הלוי קליין. ","125","","4434","True","True","False","","155","95.86.73.21","0","18081","תמורה|כח ע"ב",""),new Message("18116","18115","לא כך!","14/03/12 02:39","כ אדר","תשע"ב","02:39","כדי","מוכח בגמרא דר"י חולק רק על מנחה, והשאר הוא ד"ה. וכן כתב בהדיא התפארת ישראל, וכן משמע מדברי רש"י בזבחים הנ"ל, דלא מסתבר דסתמא דגמ' שם אליבא דר' יהודה. ופשוט.

לא מבואר שהחולקים על ר' אבא בר כהנא בעניין מוקצה יחלקו עליו בשאר הדברים, ומנא לן לבדות כן. וע"כ יודו לו לפחות בחלק מהדברים כמו לגבי עצי אשירה, ולילה וכו'.","249","","4434","True","True","False","","158","93.172.129.253","0","18081","תמורה|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);