var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2056;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","61"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","40")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2056","0","מה דעתכם על הפרשנות המחקרית הבאה?","03/05/10 21:43","יט אייר","תש"ע","21:43","שיננא","ניתן לראות במקורות הבאים הדרגה:

(1) מתני'. מי שלקה ושנה ב''ד מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת:

(2) גמ.' משום דלקה ושנה ב''ד כונסין אותו לכיפה אמר ר' ירמיה אמר רבי שמעון בן לקיש הכא במלקיות של כריתות עסקינן דגברא בר קטלא הוא וקרובי הוא דלא מיקרב קטליה וכיון דקא מוותר לה נפשיה מקרבינן ליה לקטליה עילויה

(3)א''ל רבי יעקב לר' ירמיה בר תחליפא תא אסברא לך במלקיות של כרת אחת אבל של שתים ושל שלש כריתות איסורי הוא דקא טעים ולא מוותר כולי האי.


-- מהמשנה משמע שדי בקלות מגיעים לעונש של כיפה (מי שלקה ושנה)
-- מדברי ריש לקיש משמע שזה קצת פחות בקלות (רק בסוג מסויים של עבירות - מלקיות של כריתות)
-- מדברי רבי יעקב משמע שזה עוד יותר נדיר שמגיעים לעונש של כיפה (רק אם עבר על אותה עבירה פעמיים - מלקיות של כרת אחת)

שמעתי את הטענה הבאה:
יש דינים במקורות הקדומים - שלדורות המאוחרים נראים לא סבירים (ונוגדים את המוסר, המציאות, הערכים שבאותו הדור המתפתח), ולכן באו הדורות המאוחרים וצימצמו את החלות של הדינים הללו והגבילו אותם למקרים מאוד מסויימים (ובעצם - אם יכלו - אף היו מבטלים דינים אלו לחלוטין).

שמעתי טענה זו בנוגע לבן סורר ומורה:
מפשט התורה - זהו דין רחב (כאשר הבן - סורר ומורה)
באו התנאים וצימצמו דין זה (כי הוא היה נראה להם לא "אקטואלי" בתקופתם) ולכן צימצמו את תקופתו של בן סורר ומורה רק ל-3 חודשים (משיביא שתי שערות ועד שיקיף זקן התחתון) וכן שצריכים הוריו להיות שוים בקול, במראה ובקומה, מה שכמעט ואינו אפשרי.

מה דעתכם? האם אפשרי בכלל להעלות פרשנויות כגון אלו?","146","","5123","True","True","False","","975","77.126.250.182","0","0","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2058","2056","אפשר להעלות פרשנות זו רק בבית מדרש מסוים","03/05/10 22:50","יט אייר","תש"ע","22:50","חננאל","בית מדרשו של יש"ו הנוצרי ותלמידיו.

כל מי שאומר כזה דבר, מחפש אישור לכפירה שלו, על ידי ייחוס של רעיונות כפרניים לתנאים ואמוראים.

וכל הקלקול הזה הוא קלקול של בעלי "שיטת הרבדים", הממוטטים את כל יסודה של תורה שבע"פ.","81","","5123","True","True","False","","216","84.229.156.116","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2068","2056","מסוכן ביותר","04/05/10 13:08","כ אייר","תש"ע","13:08","לינקוש","לענ"ד הנושא הזה - של "התפתחות/השתלשלות ההלכה" - הוא הנושא הטעון ביותר והמסוכן ביותר במחקר התלמודי,
כיוון שעלול להוביל ל"רפורמה".","58","","5122","True","True","False","","174","80.179.209.68","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2125","2056","הערה","07/05/10 01:42","כג אייר","תש"ע","01:42","ברוך","אף אם לא מקבלים את הפרשנות אותה הציע שיננא כלגיטימית,
הרי שלעניות דעתי חשוב שלא רק לקבול כנגד הכפירה, אלא גם להוסיף אמונה.
כוונתי היא, שהפרשנות שהוצעה מתבססת על נקודה משמעותית ביותר - המשנה כותבת מי שלקה ושנה, ואינה מזכירה תנאי שהוא לכאורה בסיסי ביותר, שמדובר דוקא במלקות של כרת. גם מי שחולק על פרשנותו של שיננא, יכול להודות לו על כך שהפנה את תשומת לבנו לנקודה זו, ולנסות לעמוד עליה בכלים המקובלים בידינו.

ניתן, כמובן, לתרץ באופן נקודתי. בהתייחס לכך שהמשניות שמסביב עוסקות כולן באנשים שעוברים עבירות חמורות המחייבות אותם מיתה, אין צורך למשנה לכתוב שהכוונה לעבירות שיש בהן כרת.

אמנם, לעניות דעתי ניתן להסיק מכאן שהמשנה רצתה להדגיש נקודה מסויימת. ההלכה האומרת שניתן להכניס לכיפה את מי שלקה ושנה, מחדשת חידוש חשוב - עבריין החוזר ועובר, ניתן להחמיר בעונשו. כלומר, איננו מענישים על העבירה בפני עצמה, אלא על העבירה בהקשר של העבריין שעבר אותה.
יש כאן מקום לשתי סיבות להחמרה:

א. עבירה חוזרת חמורה יותר מעבירה שאדם עושה פעם אחת.
ב. כיון שראינו שהעונשים הראשונים אינם מועילים, אנו מחמירים את העונש על מנת למנוע את השנות העבירה
נפקא מינה היא מקרה של אדם שעבר מספר פעמים אך לא לקה, והיא שנויה במחלוקת תנאים בהמשך הסוגיה.

המשנה אם כן, שמה את הדגש על העובדה ש'לקה ושנה', כי זהו עיקר החידוש - שעונש שלישי (או רביעי) חמור יותר מהעונשים הקודמים (כאפשרות ב). ההגבלה שמדובר דווקא בעבירות שיש עמן כרת היא הגבלה חשובה כמובן, אך אין היא עיקר החידוש, ועל כן לא הוזכרה במפורש במשנה.

כמובן, ניתן להציע תשובות נוספות, ובכך נשתמש גם בדברים שאיננו מסכימים עמם, על מנת להגיע להבנה שלמה ומלאה יותר בתורה.","86","","5119","True","True","False","","298","77.127.70.116","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2148","2056","אגרות ראי"ה","09/05/10 07:04","כה אייר","תש"ע","07:04","לינקוש","הרב קוק (אגרות הראי"ה ח"א עמ' קג):
ומה שאנכי אומר, שהידיעה העליונה, הסוקרת כל המעשים מראש ועד סוף, היא סובבת את כל התו"כ, היא אמתת קבלת עול מ"ש, שהוכנו מראש כל הסיבות שיסבבו ההבנות וההרגשות לבא לידי החלטות בכל דור ודור כראוי וכנכון. ע"כ אי-אפשר לאמתתה של תורה להתגלות כ"א בהיות עם ד' כולו בארצו, מבונה בכל תיקוניו הרוחניים והחומריים גם יחד, שאז תשוב תורה שבע"פ לאיתנה, לפי הכרת ב"ד הגדול, היושב במקום אשר יבחר ד', על כל דבר אשר יפלא למשפט, ואז אנו בטוחים שכל תולדה חדשה תהיה מוכתרת בכל עז ובכל קודש, כי קודש ישראל לד'. ואם תפול שאלה על איזה משפט שבתורה, שלפי מושגי המוסר יהיה נראה שצריך להיות מובן באופן אחר, אז אם באמת ע"פ ב"ד הגדול יוחלט שזה המשפט לא נאמר כ"א באותם התנאים שכבר אינם, ודאי ימצא ע"ז מקור בתורה, והסכמת המאורעות עם כח ב"ד ודרישת המקרא יחד אינם דברים שמזדמנים במקרה, כ"א הם אותיות מחכימות מאורה של תורה ואמתת תורה שבע"פ, שאנו חייבים לשמע לשופט אשר יהיה בימים ההם, ואין כאן "התפתחות" של גריעותא.","58","","5117","True","True","False","","293","192.118.11.112","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2067","2058","בוודאי שאפשר","04/05/10 12:41","כ אייר","תש"ע","12:41","שלום","ויש לכך אינספור דוגמאות ב"התפתחות ההלכה" מימי משה ועד ימינו. דוגמאות של צמצום ודוגמאות של הרחבה.","136","","5122","True","True","False","","106","212.143.134.129","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2072","2067","אין ספק שהתפתחות ההלכה היא מימות משה רבי","04/05/10 19:56","כ אייר","תש"ע","19:56","חננאל","שהרי קרח חי בימי משה רבינו.","81","","5122","True","True","False","","239","84.229.108.191","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2123","2068","[ללא נושא]","07/05/10 00:29","כג אייר","תש"ע","00:29","אהרון","לגבי הדין שמכניסים לכיפה,שם כן היה מקום להבין שזה ניתן לשינויים,שהרי אין זה דין גמור מדאורייתא,היכן כתיב בתורה שמי שלקה ושנה כונסים אותו לכיפה,אלא כמו שכתוב שיש כוח לב"ד לסקול לפי שעה,כמו אותו אחד שרכב על סוס בשבת והרגו אותו,אז גם כאן,הבינו חז"ל שכן יש לנהוג למיגדר מילתא,ובזה בודאי שיש מקום להבין שב"ד שבכל דור יראה לפי הדור שלו מה ראוי לתקן,זה בהחלט יכול להיות תלוי בירידת הדורות,ככל שהדורות יורדים ישנם דברים שכבר נפרצו וכבר לא כ"כ נקרא פריצת גדר.
ככה שבעיקרון לגבי הנקודה הזו אין קושי לומר שיהיה שינוים, אמנם בלשון הגמ' ששואלת על דברי המשנה וכי מפני שלקה ושנה וכו', נראה שהתכוונה להסביר את דברי המשנה, ולא שחל כאן שינוי.","131","","5119","True","True","False","","290","93.173.209.51","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2126","2125","ישר כח גדול לכל המשיבים","07/05/10 09:08","כג אייר","תש"ע","09:08","שיננא","ובפרט לתשובה המאלפת של "ברוך".

תודה","146","","5119","True","True","False","","179","77.127.222.39","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2127","2125","מה שלא הזכירה המשנה","07/05/10 10:42","כג אייר","תש"ע","10:42","אהרון","בקשר להערת ברוך,ע"כ שהמשנה לא הזכירה,בודאי שיש כאן קושי,אבל בכ"ז להמתיק את הקושי יש לזכור שבמשנה נשנו עקרי הדינים, כדי שלא תשכח התורה, ויש דברים שהם פשוטים שהבינו חכמים שמסברא ידעו לומר כך,כמו שחזינן שבפשיטות הבינה הגמ' כן.
והרי מצינו במשניות חסורי מחסרא, שהבנה הפשוטה היא שלא שבאמת היה כתוב ונשמט משום מה, אלא שהתנא קיצר בלשונו, וכאילו כתב ככה, ולמה התנא סתם חזינן שהיה לרבי ענין לקצר ככל שאפשר.
ומסתבר שענין רבי במשניות לא היה להמון העם, ההיפך בגמ' חזינן שיש בעיה של המורים הלכה מתוך משנתן, העיקר היה שהחכמים יזכרו את עיקרי הדינים וע"כ מספיק לשנות את עקרי הדברים.
בפרט עונש שניתן לב"ד שזה מסור רק לחכמים, בפרט דיני נפשות שבודאי יפסקו בו רק החכמים שבדור אז בהחלט סמך רבי על קיצור דבריו.
וגם מצד שלו יהיה שחכמים יסתפקו בכונת המשנה, הם לא יהרגו מספק והרי גם בעונש מיתה שנשנה בתורה יש ענין של והצילו העדה לחזר כל זכות כ"ש בדבר שמיתתו מצד תקנת חז"ל.","131","","5119","True","True","False","","113","93.173.209.51","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2128","2125","הפניה להודעה קודמת ולמאמר בנושא","07/05/10 10:59","כג אייר","תש"ע","10:59","הראל","כאן","46","","5119","True","True","False","","187","84.228.7.9","0","2056","סנהדרין|פא ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);