var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2062;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","74"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","57"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2062","0","פיצול דיני הכנסה לכיפה - מדוע?","04/05/10 10:06","כ אייר","תש"ע","10:06","שיננא","הקושי שלי הוא בנוגע למקורות הבאים:

משנה עט ע"ב:
מתני' רוצח שנתערב באחרים כולן פטורין ר' יהודה אומר כונסין אותן לכיפה
וברש"י: כונסין אותן לכיפה. ושם מאכילין אותן שעורים עד שתבקע כריסן כדתני לקמן בפירקין (דף פא:):

משנה פא ע"ב:
מי שלקה ושנה ב''ד מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת:

משנה נוספת פא ע"ב:
מתני' ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ:

גמרא פא ע"ב:
ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ: מאי שנא הכא דקתני נותנין לו לחם צר ומים לחץ ומאי שנא התם דקתני מאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת אמר רב ששת אידי ואידי נותנין לו לחם צר ומים לחץ עד שיוקטן מעיינו והדר מאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת:

לאור ביאור הגמרא - קשה לי מדוע מי שערך/ניסח את המשניות כתב באופן כה מוזר? - נתון אחד כתב במשנה הראשונה ב-פא ע"ב, ואת הנתון השני כתב במשנה השניה בעמוד זה, והאמת - היא רק שילוב של שני הנתונים - בבחינת "יגיד עליו רעו".

[בנוגע למשנה ב-עט ע"ב, אם נלך לפי דרכו של רש"י (בניגוד לדעת הרמב"ם שכבר נדונה כאן בפורום) - אז הקושי שלי כמובן גם בנוגע למשנה זו - מדוע שם לא פירטו את התמונה המלאה, והרי שם הוזכר דין כיפה לראשונה]","146","","5121","True","True","False","","1092","77.126.250.182","0","0","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2084","2062","התוצאה זהה, אך המוקד שונה","06/05/10 00:02","כב אייר","תש"ע","00:02","ברוך","על דרך האפשר:

ייתכן שעל אף התוצאה הדינית (והמציאותית) הזהה, בכל מקרה ישנו מניע עיקרי שונה.

לגבי השוורים שנתערבו, הרי שלמעשה אין אנו יכולים להרוג אף שור בסקילה (כשיטת התוספות). מצד שני איננו יכולים לשחרר את כל השוורים, שכן יש ביניהם שור שחייב מיתה, ואנו מצווים בביעורו 'מקרבך'. הפתרון הוא לשחרר אותם לקרבנו, ואם כן עיקר העניין הוא הכנסתם לכיפה. מאחר ואין כל סיבה להמשיך ולהחזיק אותם, הותרה המתתם בדרך של גרמא, מכל מקום, המוקד הוא על הכניסה.

לגבי מי שלקה ושנה, הרי שכמו שאומרת הגמרא, כיוון שויתר על חייו אנו מסייעים לקרב מיתתו. ואם כן עיקר העניין הוא ההאכלה בשעורים והבקעת הכרס. ההכנסה לכיפה והאכלת הלחם צר ומים לחץ במקרה זה הם רק סייעים על מנת שהשעורים תעשנה את מלאכתן.

לגבי ההורג את הנפש שלא בעדים, הרי שכאן עיקר חידושה של הגמרא הוא בעצם היכולת להענישו. שכן בניגוד למי שלקה ושנה, שלגביו ודאי כי אנו יכולים להפעיל מערכת עונשים, שהרי יש שני עדים והתראה וכו', הרי שפה יש אדם שמצד הדין אמור להיות פטור. עיקר החידוש במשנה, אם כן, הוא ביכולת ההענשה - כליאה בכיפה והאכלת לחם צר ומים לחץ. אם בית הדין מעוניין, מותר לו גם להרגו (על פי מצב הדור), ואז יעשה זאת בגרמא על ידי האכלת השעורים. אך עיקר העניין הוא עצם ההענשה.

בנוסף, ניתן לעיין במרגליות הים אות כג, שמציע גם הוא ביאור לעניין.","86","","5119","True","True","False","","291","77.127.70.116","0","2062","סנהדרין|פא ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82731);