var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20901;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20901","0","קושיה בהבנת הגמרא","04/08/12 22:24","טז אב","תשע"ב","22:24","שאינו יודע לשאול","ר' אליעזר אומר שלש משמרות הוי הלילה ועל כל משמר ומשמר יושב הקב''ה ושואג כארי...
וסימן לדבר משמרה ראשונה חמור נוער שניה כלבים צועקים שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה
מאי קא חשיב ר' אליעזר אי תחלת משמרות קא חשיב תחלת משמרה ראשונה סימנא למה לי אורתא הוא אי סוף משמרות קא חשיב סוף משמרה אחרונה למה לי סימנא יממא הוא
אלא חשיב סוף משמרה ראשונה ותחלת משמרה אחרונה ואמצעית דאמצעיתא
ואב''א כולהו סוף משמרות קא חשיב וכי תימא אחרונה לא צריך למאי נפקא מינה למיקרי ק''ש למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק''ש אימת כיון דאשה מספרת עם בעלה ותינוק יונק משדי אמו ליקום וליקרי


מדוע הגמרא תירצה "ואב''א כולהו סוף משמרות קא חשיב..." - הרי לכאורה באותו אופן בדיוק היתה יכולה לתרץ כך:
ואב''א כולהו תחלת משמרות קא חשיב וכי תימא ראשונה לא צריך למאי נפקא מינה למיקרי ק''ש למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק''ש אימת כיון דחמור נוער ליקום/לשכב וליקרי","48","","4286","True","True","False","","1314","84.229.154.206","0","0","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20906","20901","תירצת בשלושת המילים האחרונות","04/08/12 23:09","טז אב","תשע"ב","23:09","דוד כוכב","ליקום/לשכב וליקרי

מה פתאום ליקום? עכשיו ישנים?! ואגב גם לא הולכים לישון עדיין.
לכן לא צריך לצאת מהשמיכות, ואין שום בעיה להציץ החוצה ולראות אם חשיכה.","125","","4286","True","True","False","","158","95.86.116.250","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20935","20901","תשובה","05/08/12 01:45","יז אב","תשע"ב","01:45","כדי","גם אנכי נתקשיתי בזה, ורשמתיה בצד לזיכרון. ועתה ששאלת נפניתי לחפש באמתחת הספרים וראיתי התייחסות לזה בתוס' הרא"ש וז"ל:

וא"ת אמאי לא קאמר נמי תחלת משמורה קא חשיב ונפקא מינה ליום המעונן דאין הכוכבים נראין ויהיב תנא סימנא דלא ליתי למקרי ק"ש ביממא, וי"ל דלא אתי למיטעי דדרך העולם להמתין זמן גדול עד שיצאו מיד ספק, ועוד דמסתבר ליה למימר דלסוף משמרות יהיב ר' אליעזר סימנא כדי לידע סוף אשמורה ראשונה דקאמר במתניתין. עכ"ל.


והנה על תירוצו הראשון לכאורה יש לעמוד מהא דלקמן (כז:) ע"ש שהייתה טעות כעין זו.
ועוד קשה, דעכ"פ תהיה תועלת בסימן שיקדים ככל האפשר ק"ש דערבית וירוויח בזה דין זריזין, משא"כ אם ימתין מחמת הספק.

ועל תירוצו השני מצאתי שהיה כתוב אצלי בגליון הספר מקדם קדמתא (לפני כ-8 שנים): לכאורה אי משום הא לא איריא, די"ל דממילא נידע מתחילת אשמורה שניה איזהו סוף אשמורה ראשונה. ע"כ.","249","","4285","True","True","False","","227","109.64.192.102","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20961","20901","תרוץ פשוט ללא פלפולים","05/08/12 10:09","יז אב","תשע"ב","10:09","הלומד מכל אדם","מבחינה פורמאלית השאלה מעניינית.
אבל מבחינה מציאותית זה לא מסתדר כי הזמן שבה האישיה מספרת עם בעלה הוא בסוף הלילה ולא בתחילת האשמורה השלילית.","290","","4285","True","True","False","","175","194.90.46.130","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20907","20906","נו באמת","04/08/12 23:14","טז אב","תשע"ב","23:14","שאינו יודע לשאול","הרי כתבתי כמה מילים לפני זה:
למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק''ש אימת

אז איך בדיוק יציץ החוצה?","48","","4286","True","True","False","","278","84.229.154.206","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20913","20907","הגמרא לא מעמידה במקרה כל כך לא מצוי","04/08/12 23:44","טז אב","תשע"ב","23:44","דוד כוכב","מי ישן סמוך ללילה?","125","","4286","True","True","False","","101","95.86.116.250","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20928","20913","מרוב הדעות בברייתות (ברייתאות?)...","05/08/12 01:20","יז אב","תשע"ב","01:20","ירושלמי","יש אלו שמתייחסים ל-"זמן שכיבה" כמשקיעת החמה. והרי לפי מסקנת הגמרא, לפי רבי מאיר, תחילת זמן קריאת שמע הינו לפני ה-"בין השמשות" של רבי יוסי - מה שאומר שאין בהכרך צורך לכאורה שיתחיל הלילה ע"מ שיתחיל זמן קריאת שמע.

בנוסף, אם אתה בבית אפל, איך אתה יודע שזה סמוך ללילה? אולי התעייפת מוקדם או אולי הלילה התחיל מזמן.... לך תדע... לכן לדעתי השאלה טובה - למה לא ניתן להזיז את הסימנים להתחלת כל משמרת באותה מידה?","288","","4285","True","True","False","","87","109.67.97.210","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20933","20928","בברייתות","05/08/12 01:36","יז אב","תשע"ב","01:36","דוד כוכב","מי מתייחס ל-"זמן שכיבה" משקיעת החמה?
אמנם בשרטוט בשטיינזלץ מסומן בשם רה"ג שכך דעת רבי אליעזר, אך זה נראה לי תמוה מאוד.

לפי מסקנת הגמרא, לרבי מאיר תחילת זמן קריאת שמע הינו סמוך ל-"בין השמשות" דרבי יוסי שהוא צאת הכוכבים - דהיינו לילה, וזה הרבה אחר השקיעה.

בית אפל, אין הכוונה שהוא כלוא שם כל היום. אלא רק שאינו יכול לראות ממיטתו אם התחיל להאיר היום.","125","","4285","True","True","False","","130","95.86.116.250","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20937","20933","דווקא לרבי אליעזר התכוונתי","05/08/12 02:32","יז אב","תשע"ב","02:32","ירושלמי","למה זה תמוה? הלא הלכה למעשה מותר להתפלל ערבית בבין השמשות כל עוד שהתפללת מנחה לפני כן, ולמרות שלא יצאת מדי חובתך של קריאת שמע לא הפתיע אותי שיש דעה כזאת אצל התנאים.

התכוונתי למי שנכנס לבית אפל לקראת ערב עושה מה שהוא רוצה לקצת זמן, ואז נהיה עייף. לא צריך להיות כלוא שם על מנת לאבד את חוש הזמן. ואין סיבה שלא נדבר גם על אנשים כלואים בבית סוהר אפל...","288","","4285","True","True","False","","97","109.67.97.210","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20939","20937","ראה ברא"ש","05/08/12 02:43","יז אב","תשע"ב","02:43","דוד כוכב","הרא"ש כתב שאין לערב בין דין תפילת ערבית שלדעת רבי יהודה היא מפלג המנחה, לבין דין קריאת שמע שהיא בסביבות צאת הכוכבים.

מי שנכנס לבית אפל לקראת ערב הוא לא שוכב לפני קריאת שמע, לכן אין לו בעיה להציץ החוצה.
וגם בית סוהר אפל הוא מקרה נדיר לעומת רוב אנשים השוכבים במיטתם בלילה ואינם יכולים לראות אם האיר מעט במזרח.","125","","4285","True","True","False","","100","95.86.116.250","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20956","20939","לא לזה התכוונתי","05/08/12 09:29","יז אב","תשע"ב","09:29","ירושלמי","לא ניסיתי להגיד שהדינים אמורים להיות קשורים; רק התכוונתי שדוגמאת תפילת ערבית מוכיחה שאין דעה כזאת מעבר לדמיון.

לגבי הבית האפל, אנחנו לא מנסים לפסוק פסק הלכה כאן, שהולך אחר רוב אנשים; אנחנו מנסים להראות את התועלת שבאגדה מסוימת, ותועלת זו עלולה להיות מצומצמת ביותר.","288","","4285","True","True","False","","71","109.67.97.210","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20963","20956","כיון שאין קשר, זה בהחלט דמיוני","05/08/12 10:19","יז אב","תשע"ב","10:19","דוד כוכב","שלא כתפילה הקשורה לזמני הקרבנות, קריאת שמע תלויה בזמן שכיבה. ולא זכור לי שהכרתי מעולם אדם בוגר השוכב לישון את שנת הליל בעוד אור היום באיבו.

הגמרא נקטה פה בדוגמה. נכון שתיאורטית תתכן אפשרות של נפקא מינה בתחילת גם הלילה, אך אין שום תמיהה על כך שהגמרא לקחה את הדוגמא המצויה כל כך ולא את הדוגמא שכמעט ואינה מצויה.","125","","4285","True","True","False","","205","95.86.116.250","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20967","20961","ראה שוב את שאלתי","05/08/12 11:24","יז אב","תשע"ב","11:24","שאינו יודע לשאול","לכן כתבתי בסוף שאלתי:
"כיון דחמור נוער"

שזה הסימן לסוף משמרת ראשונה.

ברוך בואך!","48","","4285","True","True","False","","291","84.228.51.147","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20968","20967","הבהרה","05/08/12 11:37","יז אב","תשע"ב","11:37","הלומד מכל אדם","לא הבנתי את הערתך.
אני מתכוון שהגנרא לא יכולה לתרץ שר" אליעזר מתכוון לתחילת המשמרות מכיוון שאז יוצא שאישה מדברת עם בעלה בתחילת האשמורה השלישית. וזה פשוט לא נכון עובדתית!","290","","4285","True","True","False","","144","212.25.110.130","0","20901","ברכות|ג ע"א",""),new Message("20969","20968","אנא קרא שוב את שאלתי","05/08/12 11:39","יז אב","תשע"ב","11:39","שאינו יודע לשאול","הצעתי שהגמרא תתרץ שהוא התכוון לתחילת המשמרות, ואז הסימן הוא חמור נוער.
קרא שוב בבקשה הכל ותבין היטב.

תודה!","48","","4285","True","True","False","","381","84.228.51.147","0","20901","ברכות|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);