var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20999;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20999","0","שאלה על מנין מוקדם בבית כנסת","05/08/12 22:38","יז אב","תשע"ב","22:38","יאירה","לפעמים נוהגים להתפלל במנין מוקדם ובעצם יש לזה היתר הלכתי וענין חינוכי. מתפללים מוקדם כדי שהילדים ישתתפו בסועדת ליל שבת, ישירו זמירות וישמעו ד"ת מההורים. אולם נשאלת שאלה: האם אפשר לומר ק"ש של ערבית לאור היום ואחר כך שוב לומר את ק"ש ביחידות? הרי כאן יש איסור לומר ק"ש של ערבית לפני צאת הכוכבים ובעייתיות של שלילת חובת הגברים להתפלל בציבור .
תודה מראש לכל המשיבים.","192","","4292","True","True","False","","719","95.86.111.18","0","0","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21004","20999","למה שיהיה אסור?","06/08/12 00:57","יח אב","תשע"ב","00:57","ירושלמי","הרי לימוד תורה תמיד מותר. אם היה ברצוני לעשות כן, מותר לי לשבת ולקרוא את הפרקים של קריאת שמע אלפי פעמים ברצף, חוזר עליהם עוד ועוד מבוקר עד ערב. כל עוד שאני לא עובר על "בל תוסיף" בטענה שאני מקיים מצוות קריאת שמע כל פעם, אין בעיה בזה.","288","","4291","True","True","False","","100","109.67.97.210","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21029","20999","יש הבדל בין תפילה לקריאת שמע","06/08/12 09:06","יח אב","תשע"ב","09:06","עציוני","לגבי תפילת ערבית (קרי: תפילת הלחש, שמונה עשרה) כבר קבעה הגמרא "דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד" כלומר: מותר לכתחילה להסתמך על דעת רבי יהודה שזמן תפילת ערבית הוא מפלג המנחה. אמנם כתבו פוסקים רבים שבמקרה זה מן הראוי לשמור על עקביות ולהתפלל מנחה לפני פלג המנחה, וכך אכן נהוג ברוב המניינים המוקדמים.

לגבי קריאת שמע, שזמנה הוא מצאת הכוכבים, לא מצינו חובת מניין ותפילה בציבור. לכן אין שום בעיה לצאת ידי חובה בקריאה הנוספת המתבצעת בבית לאחר צאת הכוכבים.

אמנם נותרת בעיה אחת, והיא שאת ברכות ק"ש אומרים על הקריאה המשנית, זו שבבית הכנסת, ולא על הקריאה בה יוצאים ידי חובה (בבית), אך זו בעיה משנית.

(כל הנ"ל לשיטת רש"י, שאי אפשר לצאת ידי חובת ק"ש לפני צא"הכ. תוס' חולק על הנחה זו ולשיטתו אין שום בעיה)","159","","4291","True","True","False","","368","46.116.27.191","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21007","21004","כדברי 'ירושלמי' נאמר במפורש בירושלמי","06/08/12 01:59","יח אב","תשע"ב","01:59","דוד כוכב","(בפרק א הלכה א) שאין יוצאים ידי חובה בקריאת שמע שנאמרה לפני צאת הכוכבים. ואף על פי כן היו קורין אותה אז בבית הכנסת.
"תני הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו אם כן למה קורין אותה בבית הכנסת אמר רבי יוסי אין קורין אותה בבית הכנסת בשביל לצאת ידי חובתו אלא כדי לעמוד בתפילה מתוך דבר של תורה".

זהו לענין קריאת שמע עצמה.
ולענין תפילת העמידה וברכות קריאת שמע, דעת הגר"א שלא להתפלל מוקדם.","125","","4291","True","True","False","","148","95.86.116.250","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21028","21004","לא תוסיף ?","06/08/12 08:44","יח אב","תשע"ב","08:44","הודו_כי_טוב","לא הבנתי איך שייך לאמר בל תוסיף על קבלת עול מלכות שמיים ?
הרי לא נפרוק עול אחרי הקריאה עד לפעם הבאה","207","","4291","True","True","False","","213","46.117.14.249","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21052","21007","גם להתפלל מוקדם אסור?","06/08/12 12:35","יח אב","תשע"ב","12:35","בן הזמנים","בשלמא ק"ש וברכותיה, כיון שטרם הגיע זמן ק"ש א"א לברך ברכותיה,
אבל להתפלל תפילת הערב לפני צאה"כ, למה אסור, הרי זמן תפילה איננו קשור לזמן ק"ש, "תפילת הערב אין לה קבע", ומיד כשנגמר זמן מנחה (פלג/שקיעה), מתחיל זמן ערבית?
"רב צלי שלשבת בערב שבת, ורבי יאשיה מצלי שלמוצ"ש בשבת"(ברכות כז:)

ולא מיבעיא לריב"ל ש"תפילות באמצע תקנום" (לעיל ד:) שודאי יכול להתפלל קודם זמן ק"ש, ואח"כ לקרות ק"ש בזמנה.
אלא אפי' לרבי יוחנן שמצוה לסמוך גאולה לתפילת ערבית, וממילא ק"ש בזמנה, בברכותיה, קודמת לתפילה. הנ"מ למצוה, אבל חובה מי איכא?","280","","4291","True","True","False","","115","95.86.116.250","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21035","21028","להוסיף על חיוב קריאת שמע","06/08/12 10:29","יח אב","תשע"ב","10:29","ירושלמי","לא דיברתי על התוצאה של קריאת שמע אלא על מצוותו.

כמובן שמותר לך לקבל עול מלכות שמיים כמה שאתה רוצה, כמו שמותר לך לקבוע על עצמך צומות כמה שאתה רוצה. אבל אם תקבל על עצמך צום ותקרא לזה "יום כיפור", יש לך בעיה. כמו כן, תקבל על עצמך עול מלכות שמיים - אבל אל תגיד שיצאת ידי חובת ק"ש בלילות, או שיצאת ידי איזשהו חובת ק"ש נוספת של הצהריים שהמצאת זה עתה.","288","","4291","True","True","False","","109","109.67.97.210","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21031","21029","אני כלל לא בטוח","06/08/12 09:19","יח אב","תשע"ב","09:19","דוד כוכב","שמותר לכתחילה להסתמך על דעת רבי יהודה.
במקומות אחרים בש"ס שנאמר "דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד" הכוונה היא לבדיעבד, לא ללכתחילה.
מה גם שרבו האומרים שה"עביד כמר" צריך להיות קבוע, שלא יתחלף בכל יום.","125","","4291","True","True","False","","426","95.86.116.250","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21054","21031","במקומות רבים מתפללים בקיץ "ערבית של רבי","06/08/12 12:46","יח אב","תשע"ב","12:46","Almuaddib",""ערבית של רבי יהודה".

על כך גם מסתמכים המניינים המוקדמים בלילות שבת.","107","","4291","True","True","False","","114","77.126.188.139","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21059","21031","נכון חלקית","06/08/12 14:17","יח אב","תשע"ב","14:17","עציוני","בעקרון, אין שום עדיפות לחכמים על פני ר"י בנושא זה, והבוחר יבחר את השיטה הנוחה לו. כך פשט הגמרא וכך פסק השו"ע.
אמנם, כתבו הפוסקים שאין להסתמך על שניהם באופן שיווצר תרתי דסתרי (כפי שכתבתי בהודעתי הקודמת - נדרשת עקביות).
לחלק מן השיטות די בכך שלא יהיה תרתי דסתרי באותו יום. לשיטות אלה ניתן בכל יום לבחור מחדש האם אני מעדיף לנהוג כחכמים או כר"י, ושתי האופציות הן לכתחילה במידה שווה.
אך רבים הפוסקים שדורשים עקביות לאורך זמן - אדם נדרש להחליט אם הוא בוחר לנהוג כחכמים או כר"י, ועליו להתמיד בבחירתו. לשיטות אלה, אם אדם התפלל במהלך חייו מנחה לאחר פלג המנחה (ומי לא עשה זאת?), הוא כבר לא יכול לנהוג כר"י.
במקומות שונים נהגו במשך הרבה דורות כר"י, וזה היה לכתחילה גמור. בימינו, שאנו רגילים להתפלל מנחה במהלך השבוע עד השקיעה, בחירה בשיטת ר"י רק בימי ששי אכן אינה לכתחילה.","159","","4291","True","True","False","","379","46.116.27.191","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21038","21035","ועיין בתוס'","06/08/12 10:38","יח אב","תשע"ב","10:38","כדי","ר"ה (טז:) דאין שייך בל תוסיף בעשיית מצווה אחת ב' פעמים.","249","","4291","True","True","False","","308","109.65.217.15","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21041","21038","[ללא נושא]","06/08/12 10:51","יח אב","תשע"ב","10:51","ירושלמי","לא כן שייך אם עושים אותה לא בזמנה וטוענים שזה זמנה?","288","","4291","True","True","False","","87","109.67.97.210","0","20999","ברכות|ב ע"א",""),new Message("21061","21052","תלוי מה זה מוקדם ומה זה אסור","06/08/12 15:00","יח אב","תשע"ב","15:00","דוד כוכב","הגמרא אומרת שרב סובר כרבי יהודה, וראה בהודעתי באשכול זה ד"ה "אני כלל לא בטוח".
לדברי הגמרא זמן תפילת העמידה בערבית היא אחר זמן מנחה. ואמרו במסכת ברכות דף כט ע"ב: "לייטי עלה במערבא אמאן דמצלי עם דמדומי חמה, מאי טעמא? דלמא מיטרפא ליה שעתא". ומבאר ר"ח דאיירי אחר השקיעה. כלומר שמהדין עדין זמן מנחה, שרק לייטו אמאן דמצלי אז לכתחילה, ורק משום חשש. כלומר שלדעת חכמים דרבי יהודה תפילת העמידה בערבית משחשיכה.

לשון ספר מעשה רב סע' סה:
"תפילת ערבית בזמנה דוקא, אפילו בשבת {כלומר בליל שבת} ואף ביחיד {עדיף להתפלל ביחידות} אם אי אפשר לאסוף עשרה בזמן קריאת שמע".

מסתימת הדברים משמע שמדובר אפילו אחר השקיעה. ושגם לא יתפלל עמם עמידה וישלים אחר כך קריאת שמע בברכותיה.
אם איתא, הרי או שסובר כנ"ל דקפדינן אדעת חכמים, ורק משחשיכה. או שסובר שכיון שהלכה כרבי יוחנן, סמיכת גאולה לתפילה עדיפה מתפילת ערבית בציבור. אולי משום שאמנם "האידנא נהוג עלמא לשוייה כחובה" (רי"ף מסכת ברכות דף יט ע"א) אך לענין שיהיה בציבור אינה עדיפה מסמיכת גאולה לתפילה.","125","","4291","True","True","False","","123","95.86.116.250","0","20999","ברכות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);