var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2100;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2100","0","לשון "גופא" על ברייתא ?","06/05/10 12:49","כב אייר","תש"ע","12:49","שיננא","בגמרא:
"מיתיבי ואלו הן שבמיתה טמא ששימש תיובתא: גופא ואלו שבמיתה האוכל את הטבל וכהן טמא שאכל תרומה טהורה"

וקשה לי על לשון "גופא" שננקט לעיל על ציטוט מברייתא, דהרי רש"י בסוכה יד. כתב:
"משום הכי מטמא רבי יוסי. דקסבר מעשה זוטא לא בטלה תורת ידות מינייהו שאלתי את מורי מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים ואמר לי רבי משום דהך משנה מן הטהרות שאין מהם שום גמרא בעולם ולא מפורשת כשאר המשניות. לפיכך נוהג הש''ס לומר גופא כדי לפרש:"","146","","5124","True","True","False","","965","84.228.64.158","0","0","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2105","2100","מה השאלה?","06/05/10 17:56","כב אייר","תש"ע","17:56","משיב מאורות דף היומי","לא כ"כ הבנתי למה אתה משווה משנה לברייתא, הרי כאן מדובר בתוספתא בזבחים וכריתות, ושם רש"י עוסק במשנה.","142","","5124","True","True","False","","227","82.166.18.134","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2118","2100","ומה ההבדל בין "גופא" ל"אמר מר"?","06/05/10 23:14","כב אייר","תש"ע","23:14","הראל","בכללי הגמרא למרן הב"י (על הליכות עולם הנ"ל) כתב:
"ודע כי הדרך הנהוג הוא לומר גופא על מימרא ואמר מר על דברי תנא... ולפעמים יבוא גופא על לשון תנא... וכן מצינו אמר מר על מימרא..."

ובהערות מאת שמריהו פורטנוי (הוצאת מכון "שער המשפט") כתב:
"עיין בשל"ה חלק תושב"ע שמחלק חילוק אחר בין "גופא" ו"אמר מר", שכאשר הגמרא הביאה את המימרא או הברייתא לעיל דרך מקרה בין להקשות בין לתרץ, אז יצדק לשון גופא, אבל אם הגמרא הביאה את המימרא או הברייתא שלא במקרה אלא בעצם, לא יצדק לשון "גופא" אלא לשון "אמר מר"."","46","","5124","True","True","False","","580","84.228.64.158","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2107","2105","הסבר השאלה","06/05/10 18:30","כב אייר","תש"ע","18:30","שיננא","רש"י בסוכה כתב:
"... מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים ..."

משמע מדבריו שהמונח "גופא" שייך רק למימרות האמוראים,
ואילו כאן נקטו במונח זה למקור מהתנאים.","146","","5124","True","True","False","","220","84.228.64.158","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2109","2107","לא הייתי מדייק כך מרש"י","06/05/10 18:39","כב אייר","תש"ע","18:39","משיב מאורות דף היומי","מפני שברור שהמילה גופא מוזכרת באינספור ברייתות שהובאו בגמרא:

תלמוד בבלי מסכת כתובות דף סח עמוד א

והתניא, רבי אומר: בת הניזונת מן האחין - נוטלת עישור נכסים; ואמר רבא: הלכתא כרבי! לא קשיא: הא דאמידניה, הא דלא אמידניה. הכי נמי מסתברא, דאמר רב אדא בר אהבה: מעשה ונתן לה רבי אחד משנים עשר בנכסים, קשיין אהדדי! אלא לאו ש"מ: הא דאמידניה, הא דלא אמידניה, ש"מ. גופא, אמר רבי: בת הניזונת מן האחין - נוטלת עישור נכסים. אמרו לו לרבי: לדבריך, מי שיש לו עשר בנות ובן, אין לו לבן במקום בנות כלום! אמר להן, כך אני אומר: ראשונה נוטלת עישור נכסים, שניה - במה ששיירה, ושלישית - במה ששיירה, וחוזרות וחולקות בשוה.","142","","5124","True","True","False","","228","82.166.18.134","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2111","2109","אז לשיטתך","06/05/10 18:42","כב אייר","תש"ע","18:42","שיננא","צריך לבדוק שהתופעה לא מתרחשת במשניות אלא רק בברייתות,
ואז ייצא מכך ש"גופא" נאמר על מקורות שלא בש"ס משניות (בין ברייתות ובין מימרות אמוראים).","146","","5124","True","True","False","","207","84.228.64.158","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2113","2111","נכון..","06/05/10 18:52","כב אייר","תש"ע","18:52","משיב מאורות דף היומי","ובאמת מדוייק ברש"י סוכה שנקט לשון משניות ג"פ.

בין כך אין לנו ברירה כי "גופא" כתוב מאות פעמים על ברייתות, ואף פעם לא על משניות, דלגבי משניות יש לסמוך על עדותו של רש"י ז"ל, שאם לא כן לא שאל כלום.

שבת שלום.","142","","5124","True","True","False","","208","82.166.18.134","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2114","2113","מראי מקומות","06/05/10 18:59","כב אייר","תש"ע","18:59","משיב מאורות דף היומי","תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיז עמוד ב

דתניא, נשברה לו חבית בראש גגו - מביא כלי ומניח תחתיה, ובלבד שלא יביא כלי אחר ויקלוט, כלי אחר ויצרף. התם מאי גזירה איכא? - הכי נמי, גזירה שמא יביא כלי דרך רשות הרבים. גופא, נשברה לו חבית בראש גגו - מביא כלי ומניח תחתיה, ובלבד שלא יביא כלי אחר ויקלוט, כלי אחר ויצרף. נזדמן לו אורחין - מביא כלי אחר וקולט, כלי אחר ומצרף. ולא יקלוט ואחר כך יזמין, אלא יזמין ואחר כך יקלוט, ואין מערימין בכך. משום רבי יוסי בר יהודה אמרו: מערימין.

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נ עמוד ב

דתניא: העושה מלאכה בערבי שבתות וימים טובים, מן המנחה ולמעלה - אינו רואה סימן ברכה לעולם. - התם מן המנחה ולמעלה הוא דאסור, סמוך למנחה - לא. הכא - מחצות. אי נמי: התם - סימן ברכה הוא דלא חזי, אבל שמותי - לא משמתינן ליה. - הכא שמותי נמי משמתינן ליה. גופא: העושה מלאכה בערבי שבתות ובערבי ימים טובים מן המנחה ולמעלה,

ניסיתי לבדוק עם תנן וגופא ולא מצאתי חוץ משני משניות בסדר טהורות.","142","","5124","True","True","False","","236","82.166.18.134","0","2100","סנהדרין|פג ע"א",""),new Message("2117","2114","וכך כתב בהליכות עולם","06/05/10 23:06","כב אייר","תש"ע","23:06","הראל","הליכות עולם (שער שני, פרק ראשון סעיף נה) כתב:
"... וזה שיטת הגמרא בכל מקום שמביא מימרא או ברייתא אגב גררא והדר בעי לחדושי בה מידי... אומר גופא..."

ואם בכוונה נקט "ברייתא" הרי ש"משיב מאורות הדף היומי" כיוון לדבריו וצדק.

אך בהערות מאת שמריהו פורטנוי (הוצאת מכון "שער המשפט") כתב:
"מלשון הה"ע משמע שאינו מחלק בין מימרא ומשנה ועל שניהם יצדק לשון גופא".","46","","5124","True","True","False","","231","84.228.64.158","0","2100","סנהדרין|פג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);