var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21355;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21355","0","מהי טרדת החתן?","10/08/12 08:58","כב אב","תשע"ב","08:58","בעזרתו יתברך","חתן טרוד - ממה נפשך:
טרוד בבעילת המצווה עצמה - מה החילוק בין אלמנה לבתולה? המעשה אותו מעשה?
טרוד האם ימצא בתולים - מה יש מצווה בדבר? ומדוע הגמרא אומרת שזו "טירדא דמצווה"?","307","","4283","True","True","False","","1293","213.151.62.77","0","0","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21372","21355","סיבת הלחץ","10/08/12 15:06","כב אב","תשע"ב","15:06","דוד כוכב","במשנה במסכת כתובות דף ב ע"א:
"שאם היה לו טענת בתולים היה משכים {למחרת} לבית דין".

אֶת הָאִשָּׁה הַזֹּאת לָקַחְתִּי וָאֶקְרַב אֵלֶיהָ וְלֹא מָצָאתִי לָהּ בְּתוּלִים. (דברים כב, יד).

חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה. (מסכת כתובות דף י ע"א).","125","","4283","True","True","False","","260","95.86.74.222","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21373","21372","וי"מ מחשש שמא יֵעשה כרות שפכה.","10/08/12 15:51","כב אב","תשע"ב","15:51","כדי","","249","","4283","False","True","False","","292","79.182.247.214","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21375","21372","מה המצווה בלהיות טרוד שמא יצטרך","10/08/12 16:04","כב אב","תשע"ב","16:04","קותי","לבית הדין?
מה המצווה להיות טרוד שמא יפסיד סעודתו?

אולי המצווה היא ודבק באשתו
כל אדם שהולך לניתוח קטן אפילו לא השתלה טרוד מאוד
קל וחומר לניתוח השתלה שמחזירים עצם מעצמו.

הטרדה היא טבעית לחלוטין והיא נובעת מזה שהוא מקיים את הציווי ודבק באשתו","217","","4283","True","True","False","","249","89.139.181.20","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21386","21372","לצערי לא הבנתי ממש את התשובה","10/08/12 16:43","כב אב","תשע"ב","16:43","בעזרתו יתברך","- אם האדם חושש על סעודותו - הרי זה ככל הטירדות (בדיוק כמו אדם שהפסיד את ספינתו בוודאות) ומה מצווה יש בדבר?
- אם האדם חושש להיעשות כרות שופכה (דעת רבינו יונה) - אז גם אין בדבר שום מצווה (לפי זה אדם שחושש לחייו יהיה פטור ממצוות קריאת שמע?)

עד כה התשובה היחידה שקיבלתי, זה דווקא מאמא שלי שדנתי איתה בסוגייה, והיא אמרה שאכן זה כמו רש"י שהחתן טרוד בבעילת מצווה, והחילוק בין בתולה לאלמנה, שבאלמנה הוא לא חושש כי הוא יודע שהיא יודעת מה לעשות, ולכן אין לו טירדה. לעומת בתולה שהוא כן טרוד למעשה במעשה הבעילה.
אך לא מצאתי פרשן שיגיד זאת...","307","","4283","True","True","False","","280","95.86.96.151","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21376","21373","האם זה היה דבר שכיח שיש לחשוש לו?","10/08/12 16:06","כב אב","תשע"ב","16:06","קותי","","217","","4283","False","True","False","","205","89.139.181.20","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21378","21376","בפחד וחששות רמת השכיחות פחות רלוונטית","10/08/12 16:21","כב אב","תשע"ב","16:21","כדי","די במקרה אחד או שניים כדי להקפיץ את ליבם של רבבה, ופוק חזי מאי עמא דבר.

ישים לב: אין מדובר כאן על חשש במובן ההלכתי כי אם בפועל.","249","","4283","True","True","False","","209","79.182.247.214","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21383","21378","מצויין. כך הבנתי שמדובר בחשש פסיכולוגי","10/08/12 16:33","כב אב","תשע"ב","16:33","קותי","שאפשר לתלותו בכל דבר
זה בעצם חשש כללי מפני התחתנות
כמו בסיפור על בחור שסירב להשתדך
אמרו לא מדוע לא? אחיך התחתן! דודך התחתן! אפילו אביך התחתן!
אז הוא נו מה הפלא שאבא התחתן הוא הרי התחתן עם אמא.","217","","4283","True","True","False","","210","89.139.181.20","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21394","21386","הבהרה","10/08/12 17:43","כב אב","תשע"ב","17:43","דוד כוכב","המשפט: "חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה", אינו סיבה ללחץ של החתן. זו רק הסיבה לכך שבית הדין יאמין לו כאשר יטען שלא מצא בתולים.

אמרו במסכת ברכות דף יא ע"א: "הכונס את הבתולה - פטור, ואת האלמנה - חייב". וכן לשון השו"ע או"ח ע, ג: "הכונס את הבתולה פטור מקריאת שמע".
מדובר איפוא בכל כונס בתולה, בלא שנאמרה שום הגבלה שגם הוא עצמו לא יהא נשוי בעברו ובעל ניסיון, (כשם שפירטו שקיים הבדל בין בחור לאלמון בענין אחר במסכת כתובות דף ז ע"א).
כך שהסיבה החביבה של אימך לא יכולה להיות הסיבה העיקרית.","125","","4283","True","True","False","","251","95.86.74.222","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21397","21394","ושוב, מה טירדא דמצווה יש פה?","10/08/12 17:54","כב אב","תשע"ב","17:54","בעזרתו יתברך","","307","","4283","False","True","False","","199","95.86.96.151","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21402","21397","העיסוק הוא במצוה","10/08/12 18:25","כב אב","תשע"ב","18:25","דוד כוכב","טירדא דמצווה פירושו שעוסק במצווה, ואילו הטירדה המתלווה היא משום סיבות אחרות.","125","","4283","True","True","False","","276","95.86.74.222","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21403","21402","אז למעשה לחתן יש 2 טירדות?","10/08/12 18:39","כב אב","תשע"ב","18:39","בעזרתו יתברך","1. טירדת מצווה - הוא העיסוק במעשה הבעילה, ומתוך מחשבת מצווה זו הוא פטור מקריאת שמע,
2. טירדת דבתולים - עיסוק החתן במחשבה עיסקית, האם הפסיד את הסעודה שלו (במקרה שלא מצא לאשתו בתולים) - ולפיכך יש חילוק בין בתולה לאלמנה.

אם אמת הדבר, איך זה נכנס בלשון הגמרא "מכאן אמרו הכונס..." - משמע שדרשת הברייתא "ובלכתך בדרך" לפטור את החתן היא היא זו שגורמת לפטור רק את הנושא את הבתולה.","307","","4283","True","True","False","","248","95.86.80.20","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21410","21403","יעויין בסוכה כה כל הסוגיא ורש"י ותוס'","12/08/12 00:12","כד אב","תשע"ב","00:12","המכריע","","199","","4281","False","True","False","","235","212.179.87.186","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21412","21403","ראה ברש"י מסכת ברכות דף יא ע"א","12/08/12 00:46","כד אב","תשע"ב","00:46","דוד כוכב","ובלכתך בדרך פרט לחתן - ואף על גב דחתן נמי עוסק במצוה הוא, אי לאו קרא יתירה לא נפקא לן מקרא קמא, דכיון דעוסק במצוה לא כתיב בקרא בהדיא, אלא מיעוטא בעלמא הוא דקא דרשינן מביתך וממעטינן מינה עוסק במלאכת מצוה דאיכא טרדא, אבל חתן דטרדא דמחשבה בעלמא הוא, שמחשב על עסק בתולים, אי לאו קרא יתירה - לא אתמעוט.
הכונס את הבתולה פטור - שטרוד במחשבת בעילת מצוה.


רש"י מתייחס לשאלתך אם הבנתיה נכון.
אומר רש"י שנוסף על הריבוי הממעט את העוסק במצוה, יש פה ריבוי נוסף, ממנו נלמד הפטור בחתן הנושא בתולה.
המיוחד בחתן כזה הוא שמצד אחד הוא עוסק במצוה, אלא שדבר זה לבדו לא מפריע ממנו לקרא. ומצד שני הוא טרוד בדבר הרשות המפריע לו לקרא, ואילולא המצוה שברקע לא היה בטרדה זו די לפוטרו.","125","","4281","True","True","False","","256","95.86.110.238","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21415","21412","אם הבנתי את דיוקך מרש"י נכון...","12/08/12 01:25","כד אב","תשע"ב","01:25","בעזרתו יתברך","רש"י עונה על שאלת הכפילות, מדוע צריך למעט חתן, לאחר שמיעוטנו "עוסק במצווה".
רש"י מחלק יש "עוסק במלאכת מצווה", ויש את החתן ש"טרדא דמחשבה בעלמא הוא". שלא עוסק במצווה אלא טרוד במחשבה על המצווה העתידה לבוא עליו.

לפי הבנתי אתה מדייק מרש"י "שלב אחד נוסף", שחתן לא רק שהוא טרוד במצווה, אלא הוא טרוד במצווה וגם בדבר רשות. הוא טרוד ב"עסק בתולים" - טירדה עיסקית.

אז לפי הסברך רש"י היה צריך לפרש בכונס את הבתולה פטור "שמחשב על עסק בתולים" - כי זה ההבדל בין בתולה לאללמנה והיסוד לפטור אותו, ולא העניין של "בעילת מצווה", שבזה ההסבר אין הבדל בין בתולה לאלמנה.
או במילים אחרות, אם רש"י היה הופך את ההסברים, בעוסקו בפטור חתן מק"ש - מפני שטרוד בבעילת מצווה, בעוסקו בבתולה - מפני שטרוד בעסק בתולים. היה לי ניחא, אבל רש"י לא כתב כן...","307","","4281","True","True","False","","242","95.86.107.179","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21416","21415","רש"י אכן כתב כך","12/08/12 01:44","כד אב","תשע"ב","01:44","דוד כוכב","בדיבור הראשון דלעיל: "שמחשב על עסק בתולים".
ובדיבור השני דלעיל: "שטרוד במחשבת בעילת מצוה". ובעילת מצוה היא דוקא בבתולה, ראה בתוספות מסכת כתובות דף ד ע"א: "בעילת מצוה - קרי לה בעילת מצוה משום דכתיב כי בועליך עושיך ואמרי' (סנהדרין דף כב:) אין אשה כורתת ברית אלא למי שעושה אותה כלי וע"י כך מידבק בה ובאין לידי פריה ורביה ולהכי קרי לה לבעילה ראשונה בעילת מצוה".","125","","4281","True","True","False","","341","95.86.110.238","0","21355","ברכות|יא ע"א",""),new Message("21422","21416","ובאלמנה אין בעילת מצווה?","12/08/12 06:46","כד אב","תשע"ב","06:46","בעזרתו יתברך","נראה שתוס' עצמו הבין שאין ממש ב"עשיית כלי" מצווה, אלא במצוות פריה ורביה, שזה שייך באלמנה ובבתולה הייינו הך.","307","","4281","True","True","False","","215","95.86.107.179","0","21355","ברכות|יא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);