var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21800;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21800","0","מה הסיבה לכך שעשה דוחה לא תעשה?","21/08/12 01:10","ג אלול","תשע"ב","01:10","אלעד סטופל","הרמב"ן בפרשת יתרו (בהתייחס למצוות שבת) מסביר שעשה דוחה ל"ת מפני שעשה פירושו התקרבות להקב"ה ולא תעשה פירושו עמידה במקום ולא נסיגה, ולכן הקב"ה מעדיף ההתקרבות (עשה) על פני העמידה במקום (ל"ת).

[מענין הדבר שהמהר"ץ חיות בב"ק ט' הביא שהרמב"ן מבאר טעם הדבר שעשה דוחה ל"ת בפרשת בא אך לא מצאתי שם הדברים].

אשמח לקרוא נימוקים נוספים לכך שעשה דוחה ל"ת.","282","","4268","True","True","False","","842","212.76.124.132","0","0","ברכות|יט ע"ב",""),new Message("21806","21800","אולי לפי המצווה הראשונה שניתנה לאדם","21/08/12 04:13","ג אלול","תשע"ב","04:13","קותי","לעבדה ולשמרה
מלבי"ם בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק טו

ופי' חז"ל לעבדה זו מ"ע ולשמרה זו מל"ת

הקדים עשה ללא תעשה
חייב להיות הכרע בפסוקים ולא לפי סברה כי זה כמו שני כתובים המכחישים זה את זה
עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם","217","","4268","True","True","False","","238","85.250.143.132","0","21800","ברכות|יט ע"ב",""),new Message("21825","21800","האחרונים הביאו","21/08/12 10:59","ג אלול","תשע"ב","10:59","כדי","את דברי רב ניסים גאון בפירושו לשבת קלג. (נדפס על הגליון בדפ' ווילנא) וז"ל:

ואמרו חכמים שדבר זה עיקר הוא שנסמוך עליו, וכי כל אזהרה שאין עמה כרת שבתורה כך היא דרכה: שבעת שאירע חיוב מצות עשה נדחה האזהרה שהיא לא תעשה ונקיים הציוי שהוא עשה, ותבוא מצות עשה ותדחה לא תעשה. כי האזהרה של לאו, על זה התנאי נאמרה. ובזה הפירוש שפירשנו יסיר מלבך ספק גדול שמסתפקין בו בני אדם ושואלין עליו, והוא שאומרין מאחר שאנו יודעין שאזהרת לאו קשה מציווי עשה, היאך יבא עשה וידחה האזהרה של לאו שהיא חמורה ממנו, ומדרך הידוע שהחמור דוחה הקל. ולא עוד, אלא שפעמים שעולה על דעתן שיש בענין הזה ענין חזרה בדבר הראשון. והתשובה הוא מה שהקדמנו, שהאזהרה של לאו כך נאמרה מיוחדת וכי הציווי של עשה תנאי הוא בה. וכן אמרו רז"ל (ספרי פרשת תצא): "מחלליה מות יומת" ו"ביום השבת שני כבשים בני שנה" שניהן בדיבור אחד נאמרו. "ערות אשת אחיך" ו"יבמה יבוא עליה" שניהן בדיבור אחד נאמרו. מה שאי אפשר לבשר ודם לומר שנאמר: "אחת דיבר אלהים שתים זו שמענו". הבן דבר זה ושמור אותו כי הוא ספק גדול, והרי גלינו אותו. ומזה העיקר אמרו רז"ל בתלמוד: כל מקום שאתה מוצא עשה לא תעשה אם אתה יכול לקיים את שניהם מוטב ואם לאו יבא עשה וידחה לא תעשה. עכ"ל.

ועי' בגמ' כאן בפירש"י בד"ה שב, שכתב דטומאת נזיר וכה"ג למת מצווה לא מקרי דחייה דמעיקרא לא נאמר הלאו אצל המת מצווה. והתוס' הקשו עליו: ולא נהירא, דא''כ כל מקום דאמרינן שעשה דוחה ל''ת לקרי שב ואל תעשה וכו' והיאך קרי ליה דחייה, אימא שאינו דחייה דהתם לא נאמר הלאו. ע"כ. הרי מבואר להדיא דהתוס' לית להו סברת רנ"ג הנ"ל.
אכן הפני יהושע נטה מדברי התוס', ובתוך דבריו כתב: ואף על גב דבעלמא עשה דוחה לא תעשה דקום ועשה, התם לאו משום דעשה חמיר מלא תעשה דאדרבא לא תעשה חמיר טפי כדאמרינן בפ"ק דיבמות (ז.) להדיא הא דעשה דוחה לא תעשה לאו משום דחמיר מינה, אלא משום דהלא תעשה לא נאמרה במקום מצוה. עכ"ל. הא קחזינן דחכם עדיף מנביא, שכיוון ברוחב שיכלו לדעת רב ניסים גאון הנ"ל (ומה שהוכיח מגמ' יבמות דאין העשה חמיר, זוהי בעצם קושיית רעק"א על דברי הרמב"ן הנ"ל).","249","","4268","True","True","False","","197","79.177.211.216","0","21800","ברכות|יט ע"ב",""),new Message("21960","21825","דברי רנ"ג נפלאים","23/08/12 04:11","ה אלול","תשע"ב","04:11","קותי","הוא מגדיר את היחס הלוגי בין עשה ללא תעשה
היות ונאמרו כאחד חייב להיות שהאחד תנאי בשני
אבל מדוע שלא יהיה להיפך?
ועדיין אין לנו מקור לכלל עצמו
יתכן וזה תורה שבע"פ וזה בסדר גמור
השאלה האם יש לזה מקור במקרא עצמו ?

מי אמר שלאו חמור מעשה ?
מוסרים את הנפש על עשה ונקדשתי
שזאת מצוות עשה ולא מוסרים את הנפש על הלאו","217","","4266","True","True","False","","198","85.250.143.132","0","21800","ברכות|יט ע"ב",""),new Message("21970","21960","הרנ"ג מתבאר לפי הרמב"ן שהובא.","23/08/12 08:08","ה אלול","תשע"ב","08:08","זקן ומסכן","אם יתבטל הלאו מפני העשה הס"ה יהיה חיובי, בעוד שאם נבטל את העשה מפני הלא תעשה הס"ה יהיה "נייטרלי".","320","","4266","True","True","False","","81","95.86.126.229","0","21800","ברכות|יט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);