var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21819;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21819","0","איך שהמציאות השתנתה?","21/08/12 09:57","ג אלול","תשע"ב","09:57","שיננא","רב אדא בר אהבה חזייה לההיא כותית דהות לבישא כרבלתא בשוקא סבר דבת ישראל היא קם קרעיה מינה...

רב גידל הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה אמר להו הכי טבילו והכי טבילו...

ר' יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה אמר כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה מסתכלן בי ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי...


אתם מסוגלים לראות רבנים גדולים שנוהגים כך היום?
ומה תהיה תגובת הציבור?","146","","4276","True","True","False","","1150","84.228.128.110","0","0","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21839","21819","יש ויש","21/08/12 18:24","ג אלול","תשע"ב","18:24","דוד כוכב","גם בזמן הגמרא, יש מעשים רבים בחכמים שהיו נזהרים יותר מסתם אדם (כגון בסוף קידושין), בבחינת "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו" (מסכת סוכה דף נב ע"א).
והיו חכמים שהיו כאותם "שלשה לא שלט בהן יצר הרע, אלו הן: אברהם, יצחק ויעקב, דכתיב בהו: בכל, מכל, כל. ויש אומרים: אף דוד, דכתיב: (תהלים ק"ט) ולבי חלל בקרבי" (מסכת בבא בתרא דף יז ע"א).

גם היום יש חכמים וצדיקים מסוגים שונים.
ענין 'מה יאמרו' ו'חשד' הוא ענין נוסף בפני עצמו.","125","","4276","True","True","False","","145","212.76.106.182","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21848","21839","היוכל כבוד הרב כוכב לפרט יותר לגבי דוד","21/08/12 19:53","ג אלול","תשע"ב","19:53","יהודי_קדום","היאך נאמר (ללשון המסתייגת: 'ויש אומרים...') שלא שלט בו יצר הרע - והרי חמד ולקח את אשת אוריה?

איני מבקש דיון אם גרם דוד למות אוריה אם לאו, אם היה גט וכו' אלא מבקש אני להבין מה הצדדים שהביאו את הגמרא במסכת בבא בתרא דף יז. לומר שיצר הרע מת בקרבו של דוד המלך.

האם הכוונה לאחר מעשה והלאה?

אשמח כמובן גם לקבל הסברים מכל מי שיכול להחכמיני.","233","","4276","True","True","False","","163","79.180.164.173","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21850","21848","דעה זו היא כדעת רבא","21/08/12 20:03","ג אלול","תשע"ב","20:03","דוד כוכב","במסכת סנהדרין דף קז ע"א:
"דרש רבא: מאי דכתיב (תהלים נא, ו) לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ. אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי - הוה כייפינא, אלא אמינא, דלא לימרו: עבדא זכי למריה".

לדעת רבא, לא שיצרו של דוד היה גדול כל כך, אלא שהיתה גזרה שיחטא. וכדברי רב יהודה אמר רב שלפני כן שם.","125","","4276","True","True","False","","160","212.76.106.182","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21860","21848","יבואר על פי","21/08/12 21:34","ג אלול","תשע"ב","21:34","כדי","ירושלמי בסוף ברכות (פ"ט ה"א):
אברהם אבינו עשה יצר הרע טוב דכתיב "ומצאת את לבבו נאמן לפניך"... אבל דוד לא היה יכול לעמוד בו והרגו בלבבו. מאי טעמא "ולבי חלל בקרבי".

וברור הוא שהיצר שלט בתחילה בכולם (כולל אברהם יצחק ויעקב) כמו שכתבו התוס' בב"ב שם (וכבר העירוני מדברי התוס' שם בעבר כאן בפורום. כמדומני 'הקטן'), אלא שעבדו על עצמם, מר כדאית ליה ע"י אתהפכא, ומר כדאית ליה ע"י אתכפיא.","249","","4276","True","True","False","","223","109.64.187.144","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21888","21848","כמובן לאחר מעשה","22/08/12 08:21","ד אלול","תשע"ב","08:21","קותי","הרי לפני מעשה היה גם עניין אביגיל
שהלך לאורה ג פרסאות
גם אם לא חטא אז היצר היה גם היה

דרך אגב בן כמה היה דוד במעשה בת שבע?","217","","4275","True","True","False","","230","85.250.143.132","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21856","21850","אם כן גם לדעת דרש זה: כך או כך לאותו","21/08/12 20:37","ג אלול","תשע"ב","20:37","יהודי_קדום","עניין כן שלט בו היצר - אף אם "הרשה" ליצר לשלוט בו בכוונה "דלא לימרו...." וכו'.

אני בולם עצמי מלהרחיב לגבי "אלא שהיתה גזרה שיחטא" כי באמת אני מעוניין להבין איך נכלל דוד בין שלושת האבות שלא שלט בהם יצר הרע?

הדרש של רבא הרי מוכר וידוע לכל ינוקא, גם הטענה שדוד לא חטא ידועה אף היא לכל צדדיה .

האם לא בא כאן רבא לומר: יצרו הרע של דוד פעל עליו ועשה מה שעשה אבל החטא נגזר משמים.

אם החטא היה משמים מה אשמה יש בדוד?

ואם גזירה היא זו איה היצר הרע?

ולמה שלא ניטען זאת ('החטא היה משמים' ) גם במקרים אחרים ואפילו ממש עלינו?","233","","4276","True","True","False","","156","79.180.164.173","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21871","21856","'שלא שלט בהם יצר הרע'","22/08/12 02:08","ד אלול","תשע"ב","02:08","דוד כוכב","אין הכוונה שלא היה להם יצר כלל. אלא שהוא לא שלט עליהם אלא הם עליו, שיכלו לכופו.
וכן בדוד, לדברי רבא, היה ביכולתו לכופו, אלא שגרם החטא.","125","","4275","True","True","False","","114","212.76.106.182","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21864","21860","האם נכון לומר:","21/08/12 22:18","ג אלול","תשע"ב","22:18","יהודי_קדום","ב״אתהפכא״ לא הצליח היצר הרע במזימתו, התבטל ובא במקומו היצר הטוב בזכות עבודת הצדיק על עצמו.

ואילו ב״אתכפיא״ כן הצליח היצר הרע אך גם הושגה בכך מטרה חיובית אליה התכוון הצדיק?","233","","4276","True","True","False","","158","79.180.164.173","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21866","21864","דומני שלא","21/08/12 22:29","ג אלול","תשע"ב","22:29","כדי","הרי מפורש להדיא בירושלמי שאברהם הפך את יצרו הרע לטוב ולא שסילקו או ביטלו, וזוהי הדרגה הגבוהה של בשני יצריך (לקמן נד.).

ובדוד עבודת האתכפיא הייתה כפשוטו אלא שהייתה מאוד תובענית ומורטת עצבים, וכמו שדרשו בירושלמי במקום אחר (סנהדרין פ"ב ה"ג): "ותהיינה צרורות עד יום מותן אלמנות חיות" - ר' יודה בר פזי בשם ר' פזי בשם ר' יוחנן: מלמד שהיה דוד מקלעתן ומקשטתן ומכניסן לפניו בכל יום ואומר ליצרו הרע: תאבתה דבר האסור לך, חייך שאיני מתאיבך דבר המותר לך. ע"כ. ועי' בע"ז (יז:) ובתוס' פסחים (קיג:).","249","","4276","True","True","False","","245","109.64.187.144","0","21819","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21867","21866","נכון, תוספת הביטול מיותרת ולא נכונה","21/08/12 23:00","ג אלול","תשע"ב","23:00","יהודי_קדום","והדברים על א״א שהביא הם הנכונים.

יפה ביותר המדרש שהביא בירושלמי (סנהדרין פ"ב ה"ג) ויישר כוח.
אם גם לא העמקתי בו הבנתי ממנו שדוד קישט את נשותיו המותרות לבטל תאוותו ויצרו לאסורות.

אבל עדיין למקרה בת שבע אפשר לומר שיצר הרע גבר עליו!

אני מביא את הסנהדרין:

ר' יודה בר פזי בשם ר' פזי בשם ר' יוחנן מלמד שהיה דוד מקלעתן ומקשטתן ומכניסן לפניו בכל יום ואומר ליצרו הרע תאבתה דבר האסור לך.  חייך שאני מתאיבך דבר המותר לך.  רבנין דקיסרין אמרין אסורות ממש היה ומה כלי הדיוט שנשתמש בהן הדיוט אסור למלך להשתמש בו כלי המלך שנשתמש בהן הדיוט אינו דין שיהא המלך אסור לשמש בהן:  ר' יודן אומר נושא המלך אלמנות המלך שמצינו בדוד שנשא אלמנות שאול שנאמר ואתנה לך את בית אדוניך ואת נשי אדוניך בחיקך.  זו רצפה ואביגיל ובת שבע","233","","4276","True","True","False","","186","79.180.164.173","0","21819","ברכות|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);