var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22115;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22115","0","שיטת רש"י בהסתכלות בנשים","26/08/12 11:05","ח אלול","תשע"ב","11:05","שלום","מכל המקורות הבאים במסכת ברכות משמע, שרש"י חושש להסתכלות באשה רק באשת איש, ולא בפנויה. וצ"ע.


תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כד עמוד א
אמר רבי יצחק: טפח באשה ערוה. למאי? אילימא לאסתכולי בה - והא אמר רב ששת: למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים - לומר לך: כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף!

רש"י
לאסתכולי בה - אם אשת איש היא.


תלמוד בבלי מסכת ברכות דף סא עמוד א
דתניא: לא יהלך אדם אחורי אשה בדרך ואפילו אשתו, נזדמנה לו על הגשר - יסלקנה לצדדין, וכל העובר אחורי אשה בנהר - אין לו חלק לעולם הבא.

רש"י
נזדמנה לו על הגשר - אשת איש, והיא לפניו. (וכן ברש"י עירובין י"ח ע"ב)

רש"י
אחורי אשה בנהר - אחורי אשת איש, מגבהת בגדיה מפני המים, וזה מסתכל בה.","136","","4267","True","True","False","","1339","212.143.134.129","0","0","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22118","22115","עיין במסורת הש"ס","26/08/12 13:18","ח אלול","תשע"ב","13:18","המכריע","בסוגריים של מגר"י פיק מה שציין לב"ח שדן על רש"י כאן כד.","199","","4267","True","True","False","","237","85.130.221.217","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22145","22115","כי מותר להסתכל בפנויה. מדרש תנחומא ועוד.","27/08/12 16:52","ט אלול","תשע"ב","16:52","maruvka","מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ה

אמר רבי שמואל בר נחמני ראה מה כתיב באיוב (/איוב/ ל"א) ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, ראה צדקתו של איוב ומה בתולה שאדם רשאי להסתכל בה שמא ישאנה לעצמו או ישאנה לבנו או לאחיו לא נסתכל בה, באשת איש על אחת כמה וכמה

אותו מקור מופיע גם באבות דרבי נתן


רש"י איוב פרק לא

(א) ברית כרתי לעיני - שלא להסתכל באשת איש:
ומה אתבונן על בתולה - מה לי להתבונן בה כך היתה חסידותי שלא לתת עין אפילו בפנויה שמא לאחר ימים תנשא ונמצאתי כרוך אחריה כך מפורש באבות דרבי נתן:


הרמב"ם אף מרחיק לכת יותר

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק ז

ומותר לראות את הכלה בשעת הברכה ואף על פי שהיא אשת איש והיא ערוה, ואסור לראותה אחר כך אלא אם כן לא נתכוון להכיר צורתה. ואשה שאינה נשואה מותר למי שאינה ערוה עליו ליהנות בהסתכלות בצורתה, ואין איסור בכך אלא בדרך הצניעות והפרישות מן המותר כדי שלא יכשל באסור, לפי שהחסידים מתעבים את זה ואף על פי שהוא מותר, מחשש שמא תהיה אותה האשה אשת איש ויתמיד כפי שהורגל מקודם, וכך ביארו בפירוש דברי איוב ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אבל אינו אסור. אבל אם נסתכל בה לידע אם היא יפת מראה כדי שישא אתה, או מכוערת בצורתה ולא ישאנה הרי זה חובה והתורה זירזה על כך, ואנשי הצניעות מן התורניים עושים כן.


אמנם מנגד יש החולקים בזה:
אורחות חיים הלכות ביאות אסורות

וכתב ה"ר יונה אסור לאדם להסתכל באשת איש מן התורה שנאמר ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. וארז"ל ליבא ועינא סירסורא דחטאה אינון ואסור להסתכל בפנויה מדברי קבלה שנאמר ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה

ספר מצוות גדול לאוין סימן קכו

ואפילו בפני אשה פנויה אסרו חכמים (עי' ע"ז כ, א) להסתכל דרך זנות, הרי הוא אומר (איוב לא, א) ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה,

ויש עוד הרבה להאריך בזה, אולם ניכר אכן כדבריך שזוהי שיטת רש"י ושיש עוד הסוברים כמותו.","93","","4266","True","True","False","","913","132.183.4.9","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22119","22118","עכשיו אני רואה שכבר עסקנו בכך בעבר","26/08/12 13:47","ח אלול","תשע"ב","13:47","שלום","ואפי' אני התייחסתי לזה. כאן.

וכל הנושא צ"ע, כי משמע מרש"י על איוב שהסתכלות בפנויה אינה אלא מידת חסידות.","136","","4267","True","True","False","","185","212.143.134.129","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22153","22145","אולם יש להעיר שני דברים","27/08/12 23:09","ט אלול","תשע"ב","23:09","הקטן","אחד לחומרא ואחד לקולא:

א. מסתבר שגם למאן דאמר שמותר להסתכל בפנויה מעיקר הדין, היינו דווקא אם אינה נדה, כלומר שהיא קטנה. אולם אם היא נדה הרי לרוב השיטות היא בכלל העריות.

ב. באופן כללי יש להעיר שהאיסור הוא דווקא "להסתכל" או "להתבונן", כלומר להקדיש תשומת לב לדבר, אך אין כלל איסור "לראות". אין כל חיוב לעצום עיניים כדי להמנע מראיית נשים, כמבואר ברשב"ם ב"ב נז,ב.","228","","4266","True","True","False","","196","95.86.84.2","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22154","22153","וכיצד יְישב","27/08/12 23:13","ט אלול","תשע"ב","23:13","כדי","הך דע"ז (כ.) דיכל לתרץ בפשיטות שרק ראה אותה ולא הביט בה, (ולכאורה אין זה בכלל קרן זווית דהתם). וכבר עמדו בזה (ובכוונה איני נוקב בשם), ואיני אלא כמעורר.


ובכלל, כבר דן בכל חילוקים אלו בין א"א לפנויה לדעת רש"י ולדעת הרמב"ם, וכן בגדר ראיה והסתכלות, הגאון הרוגאצ'ובי בשו"ת שלמת יוסף.","249","","4266","True","True","False","","224","79.183.210.25","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22155","22153","א. לא מסתבר.","27/08/12 23:22","ט אלול","תשע"ב","23:22","maruvka","שהרי הסיבה שמביא המדרש היא שמא ישאנה הוא או בנו או קרובו. לפי דבריך אסור יהיה להפגש עם ריבה נידה, שהרי צריך לראותה כדי ליידע אם נושאת חן בעיניו, אבל לפי דבריך שהיא ערווה אסור יהיה לעשות כן.

נראה שסברת המדרש היא שברגע שעשויה להיות תועלת בהסתכלות, אפילו רחוקה הרי היא מותרת. להתיר להסתכל על אישה נשואה בכלל האפשרות שבעלה יעבור לעולם שכולו טוב או יגרשה רחוקה מידי.","93","","4266","True","True","False","","130","129.98.156.137","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22184","22153","בענין נדה","28/08/12 02:18","י אלול","תשע"ב","02:18","דוד כוכב","איסור הבטה בפנויה נדה לקחו המ"ב והאחרונים משו"ת הריב"ש סימן תכה.
אלא ששם פירש את דברי הרמב"ם לאיסור בפנויה, ורק כתב שנדה חמיר טפי. אך דברי הרמב"ם מפורשים להיתר בפירושו לסנהדרין פ"ז, ולא חילק בנדה. ועוד שכיצד התירו באדר"נ ועוד, הרי אינו יודע אם הן טמאות, כמשמע במסכת טהרות ה משנה ח: "מי שדרסה אשה על בגדיו... ישאלנה".","125","","4265","True","True","False","","157","212.76.113.73","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22185","22154","כגון החיד"א","28/08/12 02:20","י אלול","תשע"ב","02:20","דוד כוכב","ומה שתירץ באגרות משה לא הבנתי.","125","","4265","True","True","False","","191","212.76.113.73","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22272","22184","האם נדה בכלל שאר עריות","29/08/12 08:46","יא אלול","תשע"ב","08:46","הקטן","דנו בכך כבר ראשונים ואחרונים.
תוספות (סוטה ז,א) מבארים שמותר ייחוד עם נדה משום שיש לה היתר משא"כ שאר עריות.
מנחת חינוך (רצו) כותב שדין יהרג ואל יעבור שייך גם בנדה.
לעומת זאת בשו"ת פני יהושע (סימן מד) חולק וסובר שאין דין יהרג ואל יעבור בנדה.
וכן פסק בשו"ת תורה לשמה (סימן תצד).","228","","4264","True","True","False","","191","212.76.125.212","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22189","22185","החיד"א למיטב ידיעתי לא תירץ","28/08/12 02:30","י אלול","תשע"ב","02:30","כדי","אלא אדרבה הביא ראיה מכאן לאסור אפילו ראייה.

ואת דברי האג"מ איני מכיר. יורנו מדרכיו.","249","","4265","True","True","False","","231","79.183.210.25","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22191","22189","אכן החיד"א הוכיח מכאן","28/08/12 02:45","י אלול","תשע"ב","02:45","דוד כוכב","דברי שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן מ:

"ולכן משמע שבמקומות המגולות אסור דוקא כשמכוין ליהנות ובמקומות שדרכן להיות מכוסות אסור בכל אופן וא"כ קשה מהא דע"ז. וצריך לומר דכיון שהתפעל רשב"ג מיופיה עד שאמר עליה מה רבו מעשיך ה' נחשב זה הנאה והקשה שפיר ותירץ דקרן זוית הואי ולא הספיק לעצום עיניו כדפרש"י ונהנה לאונסו".

אבל נראה שהמציאות כחיד"א, שמספיק רגע להבחין ביופי וממילא להודות, גם בלא כוונת הבטה או כוונת הנאה.
גם יש קצת ראיה מהאיסור לילך אחרי אשה (תוך ד' אמות).","125","","4265","True","True","False","","227","212.76.113.73","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22240","22191","כוונת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל","28/08/12 23:51","י אלול","תשע"ב","23:51","הקטן","לכאורה פשוטה על פי החילוק הפשוט הנ"ל בין ראיה שטחית להבטה או להסתכלות. מכיון שרשב"ג התפעל מוכח שלא רק ראה ראיה שטחית שהרי מראיה שטחית לא יכולה להיות התפעלות.

לא הבנתי מש"כ הגרד"כ שהמציאות כחיד"א שמספיק רגע להבחין ביופי. וכי מה עניין הזמן לאיכות ההתבוננות? יכול אדם לראות במשך שעות מבלי להתבונן במה שרואה (כי מחשבותיו עסוקות בעניינים אחרים) ומצד שני יכול אדם בשניה אחת להתבונן ולהבין דבר לעומק כל אחד לפי מהירות תפיסתו.

(כידוע מסופר שבאחרית ימיו של הגרע"א לקחו בנו פעם אחת למוזיאון, ואחרי זמן שישב שם הגרע"א שאל: איפה התינוק? כי מרוב עסקו בתורה לא שם לב למה שמסביבו וחשב שהביאוהו לברית, הרי זו דוגמא לראיה שאינה התבוננות).","228","","4265","True","True","False","","176","95.86.106.17","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22244","22240","אה"נ","29/08/12 02:18","יא אלול","תשע"ב","02:18","דוד כוכב","לכך כוונתי, שבין בהסתכלות רגעית, ובין אם לא שם לבו לפני כן כלל, די בשבריר רגע של ראייה בכדי להבחין מיד שיש מקום להתפעל ולשבח.
יצויין שבמעשה דר"ע כתב רש"י מסכת נדרים דף נ ע"ב: "שהיתה יפת תואר ביותר באתה אצלו וגילתה שוקה כנגדו". ואפשר שגם מעשה ר"ג היה דומה שהרי אמרו קרן זוית הואי. אדם הרואה תמונה, עדין היא בזכרונו בשניות שאחר שמסיר מבטו ממנה, ובמחזה שאינו רגיל בו אינו ממשיך ומתעלם ממה שראה כבמעשה דרעק"א.","125","","4264","True","True","False","","148","212.76.113.73","0","22115","ברכות|כה ע"א",""),new Message("22308","22272","הנראה שכאן הוא ענין אחר","29/08/12 17:23","יא אלול","תשע"ב","17:23","דוד כוכב","נראה שההיתר בפנויה אינו משום שיש לה היתר, אלא משום "הנך דרביתייהו הוא" (מסכת יומא דף עח ע"ב), כלשון מסכת אבות דרבי נתן פרק ב: "שאם ירצה ישאנה לעצמו לבנו לאחיו ולקרובו", וכלשון רש"י במסכת תענית דף יג ע"ב: "אין הבוגרת - שהביאה שתי שערות, רשאה לנוול את עצמה, אלא מתקשטת כדי שיקפצו עליה".","125","","4264","True","True","False","","150","212.76.113.73","0","22115","ברכות|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);