var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22143;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22143","0","מדוע לא הקשו על ריב"ל מהברייתא?","27/08/12 15:04","ט אלול","תשע"ב","15:04","בבא רגל","איתמר רבי יוסי ברבי חנינא אמר תפלות אבות תקנום רבי יהושע בן לוי אמר תפלות כנגד תמידין תקנום תניא כוותיה דר' יוסי ברבי חנינא ותניא כוותיה דרבי יהושע בן לוי ...
נימא תיהוי תיובתיה דר' יוסי בר' חנינא אמר לך ר' יוסי בר' חנינא לעולם אימא לך תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות דאי לא תימא הכי...


מדוע לא הקשו מהברייתא שמסייעת שיטת לר' יוסי ברבי חניא על שיטת ריב"ל?","51","","4267","True","True","False","","1492","77.126.177.24","0","0","ברכות|כו ע"ב",""),new Message("22144","22143","אולי משום שבאמת אין לזה תירוץ","27/08/12 15:25","ט אלול","תשע"ב","15:25","כדי","וכעין שכתבו התוס' פסחים (קב:) וכן בכ"מ [ויש בזה אריכות דברים].","249","","4267","True","True","False","","158","79.182.227.97","0","22143","ברכות|כו ע"ב",""),new Message("22146","22143","אולי כי הגירסה שונה","27/08/12 18:19","ט אלול","תשע"ב","18:19","לינקוש","ראה כאן","58","","4267","True","True","False","","145","77.126.177.24","0","22143","ברכות|כו ע"ב",""),new Message("22150","22143","כבר דן בזה מהר"ש אלגאזי","27/08/12 21:56","ט אלול","תשע"ב","21:56","ינון קליין","עיין בהליכות עולם (לרבי ישועה הלוי) (שער ב פרק ב סע' ט) שכתב "כל היכא דאמרינן תניא כוותיה דפלוני ממילא הוי תיובתא דבר פלוגתיה ואין דרך להקשות לו שוב מאותה ברייתא. וראיתי סוגיא תמוהה פרק תפלת השחר גבי תפלות אבות תקנום דפליגי התם רבי יהושע בן לוי ורבי יוסי בר חנינא ואמרינן תניא כותיה דרבי יהושע בן לוי והדר אמר נימא תיובתיה דר' יוסי בר חנינא ואין זו שיטה בגמרא דאומר תניא כותיה דפלוגי והדר מותיב מינה לאידך, ובאמת שהיה קשה מאד להתפתח אלא שראיתי בשיטה אחת מתעורר בזה ואומר דהתם קים ליה לבעל הגמרא שאותה הברייתא היתה שגורה וידועה במדרשו של רבי יוסי בר חנינא ומשום הכי דחיקא ליה מילתא היכי פליג עלה, וטעם מספיק הוא ליישב השיטה". וביבין שמועה שם דן בשאלתך ואי"ה מחר אביא את לשונו.
לילה טוב","322","","4267","True","True","False","","110","95.86.107.233","0","22143","ברכות|כו ע"ב",""),new Message("22211","22150","תוספת לדברים","28/08/12 17:06","י אלול","תשע"ב","17:06","ינון קליין","1. [(השלמה למה שהבאתי אתמול מההליכות עולם).
שיטה מקובצת מסכת בבא קמא דף מד עמוד ב ד"ה תניא כוותיה.
"קשה כיון דתניא כוותיה דשמואל פשיטא דהויא תיובתיה דרב. ומיהו אשכחן כהאי גוונא בבתרא פרק חזקת מתיב רבא לסיועי רבה. ואומר שם רשב"ם ז"ל דבלשון הזה אמרה רבא בבית המדרש תניא כוותיה דרבה ותיובתא לאביי וכו'. ע"כ לשונו. וכן יש לומר בכאן אלא שבכאן יש לומר דלפי שיש לדחות דלא הוי כוותיה דשמואל מפני שיש לומר הא מני רבי אליעזר היא אבל רבי עקיבא פליג עליה וסבר פטור מזה ומזה ומתניתין כרבי עקיבא אתיא הוצרך לומר ותיובתא דרב לומר דעל כרחך סייעתא דשמואל ותיובתא דרב לפי שאותה ברייתא רבי עקיבא נמי היא וכמו שכתבו התוספות לעיל ולפיכך הוצרך לומר בכאן תניא כוותיה דשמואל ותיובתא דרב. שיטה".]

2. דברי מרן ר"י קארו בכללי הגמרא (על קושיית ההליכות עולם שם מפני מה אמרו נימא תהוי תיובתא)
"לי נראה טעם יותר נכון דהיכא דאמר תניא כוותיה דפלוני ולא אמר נימא תהוי תיובתא דאידך הוא במקום שמה שאפשר לדחות ולתרץ אליבא דאידך הוא קל להבין, וכן נראה ממה שכתבו התוספות בפ"ק דחולין (יט ב ד"ה מסתברא) גבי אמרי בני רבי חייא מצוות מליקה וכו'"

3. דברי מהר"ש אלגאזי על מוהרי"ק הנ"ל
"ויש להקשות לפירושו תרתי, חדא דהתם בפרק תפלת השחר כי קאמר גמרא ברישא תניא כוותיה דרבי יוסי אברהם תיקן תפלת שחרית וכו', אמאי לא קאמר לימא תהוי תיובתא דריב"ל דאמר כנגד תמידים תקנום אנשי כנה"ג והתם לא אפשר לתרץ כלל.
ותו יש לדקדק דמאי פריך התם לימא תהוי תיובתא דריב"ל, ובשלמא אי לא הוה אלא ברייתא חדא דמסייעא לריב"ל ניחא דהיה פריך שפיר לימא תהוי תיובתא דבר פלוגתיה, רבי יוסי, אבל מכיון דאיכא נמי ברייתא דתניא כוותיה דר' יוסי א"כ אדפריך ליה מהך לסייעיה מאידך. ובשלמא לתירוץ הכריתות ניחא הך קושיא דמשום דקים ליה לגמרא שזאת הברייתא דמסייעא לריב"ל היתה שגורה בבית מדרשו של רבי יוסי בר חנינא להכי פריך לימא תהוי תיובתיה, ולפיכך כתב הליכות עולם והטעם מספיק ליישב השיטה.
ולע"ד יראה לתרץ בהפך ממה שתירץ מוהרי"ק ז"ל והוא, דמקום דקאמר תניא כוותיה דפלוני והדר קאמר לימא תהוי תיובתא דאידך, היינו משום דבעי לתרוצי אפילו לבר פלוגתיה, אמנם במקומות שאומר הגמרא תניא כוותיה דפלוני ואינו אומר לימא תהוי תיובתא דאידך היינו משום דלא מצי לתרוצי אליביה ולכך בפרק תפלת השחר כי מייתי תניא כוותיה דר' יוסי בר חנינא לא קאמר לימא תיובתא דריב"ל משום דפשיטא ליה דלא מתוקם כריב"ל, אמנם לגבי ר' יוסי בר חנינא פריך לימא תהוי תיובתא דר' יוסי, משום דמצי לתרוציה אליביה, כדמשני התם לעולם דאבות תקנום, ויש להביא ראיה לזה ממה שאמר רבינו מוהרי"ק ז"ל לקמן וז"ל מצינן ששואל הגמ' מאי שנא ובמקומות אינו שואל וכו' עד מה שכתב והכי אורחא דגמרא דלא מקשה אלא מאי שאפשר לשנויי".

4. עוד תירוץ שמצאתי לשאלה זו, במלא הרועים (רבי יעקב צבי יאליש) על הדף.
"נ"ב לאו מברייתא מקשה ליה דהאיכא ברייתא דקאי כוותיה ועוד דא"כ לוקשה גם לריב"ל מברייתא דמסייע לריב"ח, אלא דהקושיא דהא חזינן במחלוקתן דרבנן ורבי יהודה דס"ל כנגד תמידין, דלריב"ח במאי קמיפלגי, וע"ז תירצו דאסמכוהו אקרבנות ובהא פליגי ודו"ק".","322","","4266","True","True","False","","142","95.86.107.233","0","22143","ברכות|כו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);