var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22195;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22195","0","סוף זמן תפילת ערבית ומדוע אין חזרת הש"ץ","28/08/12 12:40","י אלול","תשע"ב","12:40","אלעד סטופל","סוף זמן תפילת ערבית ומדוע אין חזרת הש"ץ בערבית?

הגמרא אומרת בדף כ"ז ע"ב, כי פירוש האמור במשנה של"תפילת ערבית אין לה קבע" אינו שניתן להתפלל ערבית כל הלילה אלא שהדברים הולכים לשיטת מ"ד שתפילת ערבית רשות.

לכאורה מכאן משמע שזמנה של תפילת ערבית אינו כל הלילה, ואולם הרבינו יונה מביא שפשוט שכוונת המשנה לומר שזמן תפילת ערבית כל הלילה אלא שנקטה לשון "אין לה קבע" כדי ללמד דין נוסף שתפילת ערבית רשות, על אף שכבר נפסק להלכה שכל ישראל קיבלו על עצמם תפילת ערבית כחובה (ראה רמב"ם הלכות תפילה, א, ו).

באשר לשאלה, מדוע אין חזרת הש"ץ בערבית? יש מחלוקת ראשונים בדבר. הרמב"ם בהל' תפילה פ"ט ה"ט כותב שאין חזרת הש"ץ כיון שתפילת ערבית רשות, ובמעדני יום טוב (ברכות, ד' אות ל"ב) כתב שלמרות שתפילת ערבית התקבלה כיום כחובה, הרי שהדבר התקבל רק ביחס לתפילה ולא ביחס לחזרת הש"ץ. מאידך, המאירי בברכות כ"א מביא דעה שסוברת שלאחר שכיום תפילת ערבית התקבלה כחובה, יש לעשות גם חזרת הש"ץ. השו"ע בסימן רל"ז, א, פסק כדעת הרמב"ם.

בהקשר זה יש לדון בענין חזרת הש"ץ בתפילת ערבית של ליל שבת, שברכת מעין שבע מהווה חזרת הש"ץ, ומדוע אפוא יש צורך לחזור, והרי כל השבוע לא חוזרים, ואכמ"ל.","282","","4262","True","True","False","","2249","212.76.110.83","0","0","ברכות|כז ע"א",""),new Message("22216","22195","עי' רש"י שבת כד: ד"ה משום","28/08/12 17:30","י אלול","תשע"ב","17:30","זקן ומסכן","שמבאר הטעם שתקנו ברכת מעין שבע.","320","","4262","True","True","False","","111","95.86.82.157","0","22195","ברכות|כז ע"א",""),new Message("22217","22216","אכן הדברים מפורשים ברש"י בשבת כד ע"ב","28/08/12 17:57","י אלול","תשע"ב","17:57","אלעד סטופל","שם הגמ' אומרת שתיקנו לומר מעין שבע בליל שבת משום סכנה. רש"י מבאר, שבתי הכנסת שלהם היו מחוץ לעיר, והיו כאלו שהיו מאחרים מלבוא ומסיימים את התפילה לאחר כולם, ונמצאו בסכנה. לכן האריכו את תפילת הציבור. חשש זה קיים דווקא בשבת, שכן רש"י (שם) מבאר שביום חול, היו מתפללים בביתם בגמר מלאכתם, ולא היו באים לבית הכנסת.

במחזור ויטרי (סימן ק"ה) מסביר בשיטת רש"י, שהצורך לכך היה דווקא בליל שבת, כי
בליל שבת מצויים המזיקים (עיין פסחים דף קיב ע"ב).

יחד עם זאת, בירושלמי (ברכות, פרק ח' הלכה א') מביא ר' יוסי טעם אחר שברכת מעין שבע נתקנה מטעם אחר - במקום קידוש, מחמת שלא היה יין בבבל מצוי לכל אדם.

ויש עוד דיון בפוסקים האחרונים האם בימינו כשבטל הטעם בטלה התקנה, ואכמ"ל, ובע"ה כשנלמד בדף היומי מסכת שבת נשוב ונשנה פרק זה.","282","","4262","True","True","False","","200","212.76.110.83","0","22195","ברכות|כז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);