var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2222;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","75"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","60"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2222","0","קנאין פוגעין בו","16/05/10 07:02","ג סיון","תש"ע","07:02","מתפעל",""כהן ששמש בטומאה אין אחיו הכהנים מביאין אותו לב"ד אלא פרחי כהונה מוציאין אותו חוץ לעזרה ומפציעין את מוחו בגזירין ".

משנה סנהדרין פ"א ע"ב

כמה הערות:

א: למה דוקא עבודה בטומאה? בהמשך בברייתא יש כמה וכמה דינים נוספים של חייבי מיתה בידי שמים, למשל מחוסר בגדים ששימש, או שלא רחוץ ידיים ורגליים או שתוי יין ופרועי ראש. האם על כל אלו לא עושים לכהן כלום אם עבד כך במזיד ורק בכהן טמא או שכהן טמא זו רק דוגמא וכך היו עושים גם לשאר מי שמזלזל בעבודה במזיד.

ב: כל הענין הזה של קנאין פוגעין בו, האם יש מישהו שמסביר למה דוקא הדוגמאות האלה ? הרי יש הרבה עבירות חמורות בתורה, ואפילו יותר חמורות מאלו המנויים כאן (הגונב את הקסווה, והבועל ארמית וכהן ששימש בטמאה) ועל עבירות יותר חמורות לא כתוב שקנאים רשאים לפגוע בו.

ג: למה דוקא פרחי כהונה? למה לא מבוגרים יותר? ולמה לא חוששים לטראומה רצינית שיקבלו אותם פרחי כהונה לבצע פעולה כזו שמסתמא קשה מאד לנפש הנער ולראות דם וכו'. זה לא יכול להזיק להם?

אודה למשיבים ועונים","148","","5110","True","True","False","","1010","80.74.119.82","0","0","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2226","2222","עוד שאלה בגונב את הקסוה","16/05/10 10:45","ג סיון","תש"ע","10:45","מתפעל","מבואר שמותר לקנאין לפגוע אך ורק בשעת העבירה. כפי שנאמר דאילו פרש זמרי לא היה יכול פנחס להורגו.
ואם כן בגונב את כלי השרת, הרי בשניה שמרים את החפץ כבר קנה אותו בהגבהה, והעבירה כבר נעשתה ואסור להורגו. אז משכחת לה רק בשניה שהוא מגביה?
הרי אי אפשר לצמצם.
יתכן מאד וגם מקרה זה אף פעם לא קרה כמו בבן סורר ומורה.","148","","5110","True","True","False","","169","80.74.119.82","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2228","2222","הערה","16/05/10 21:06","ג סיון","תש"ע","21:06","משיב מאורות דף היומי","אתה שואל שאלות מצויינות, אבל בכלל, קשה לגשת אליהן וק"ו לענות אליהן בלי ללמוד את הענין בעיון בקצב איטי.","142","","5110","True","True","False","","225","85.130.130.141","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2229","2222","לשון הרמב"ם","16/05/10 23:29","ג סיון","תש"ע","23:29","דוד כוכב","בפירוש המשנה מסכת סנהדרין פרק ט משנה ו
"והתורה לא פסקה הדין בהריגתו אלא באופן האמור".

כלומר שהמשותף לדברים אלו דוקא הקלות היחסית שבהם, שאין בעונשם מיתת בית דין. אבל העובר עליהן ראוי למות. והדבר נעשה רק בידי מי שעברה עליו רוח קינאה וקינא לה'.

באשר לנזק העלול להגרם.
על קושיה זו עונה הקב"ה:
(במדבר כה, יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם.

ופירש הנצי"ב בהעמק דבר
"את בריתי שלום. בשכר שהניח כעסו וחמתו של הקב"ה ברכו במדת השלום. שלא יקפיד ולא ירגיז. ובשביל כי טבע המעשה שעשה פינחס להרוג נפש בידו. היה נותן להשאיר בלב הרגש עז גם אח"כ אבל באשר היה לש"ש מש"ה באה הברכה שיהא תמיד בנחת ובמדת השלום. ולא יהא זה הענין לפוקת לב. וע' כיב"ז בס' דברים י"ג י"ח ברוצחי עיר הנדחת".

רצונו לומר, שברכה זו נצרכת גם להורגי עיר נדחת ככתוב שם (דברים יג, יח) וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ.
וכתב בהעמק דבר שם:
"ונתן לך רחמים. דמעשה עיר הנדחת גורם... שההורג נפש נעשה אכזר בטבע. והנה יחיד הנהרג בב"ד כבר נבחר לזה שלוחי ב"ד. אבל עיר שלמה בע"כ עלינו להרגיל כמה אנשים להרוג ולהיות אכזרים...".","125","","5110","True","True","False","","241","95.86.68.29","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2231","2222","לגבי שאלה ג","16/05/10 23:39","ג סיון","תש"ע","23:39","שיננא","ראה בתפארת ישראל (פי"ט אות נט) שכתב שכיון שאינו ראוי שימות ע"י נכבדי כהונה הזקנים, לכן פרחי הכהונה הורגים אותו וגם כדי שיקחו מוסר.","146","","5110","True","True","False","","204","84.229.82.112","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2234","2222","לגבי שאלות א-ב","17/05/10 08:49","ד סיון","תש"ע","08:49","אבינועם","שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תרלא:

...לפיכך נראה לי לפרש דגונב את הקסוה והמקלל בקוסם וטמא ששימש אף על פי שאם היו באים לב"ד מלקינן להו ותו לא תקנו רבנן שיפגעו בהם קנאים בענין שאמרו ב"ד מכין ועונשין שלא מן התורה ואף על גב דמכין ועונשין ליתיה אלא לצורך שעה אבל לעשות תקנה קבועה אין לנו שאין נביא רשאי לחדש דבר ומצוה עולמית וכ"ש לחדש מיתה למי שאינו מחוייב מיתה. לא קשיא שאין כאן חידוש מיתה כיון שהוא חייב מיתה בידי שמים הניחו אותו למקרה אם ירצו קנאים לפגוע בו אין מחייבין מיתה למי שיפגע בהם דגברא קטילא קטילו דומיא דהורג את הטריפה שהוא פטור.
וא"ת למה לא עשו כן בשאר חייבי מיתה בידי שמים בשלמא למאן דמפרש הלכה למשה מסיני לית לן למהדר אטעמא כשאר הלכות למשה דלא שיילינן בהו טעמא אבל אי מדרבנן היא צריך טעמא.
וי"ל דגונב את הקסוה וטמא ששמש משום מעלת כלי הקדש והמקדש. והמקלל בקוסם לפי שהוא דומה למברך את השם שהוא במיתת ב"ד. ואע"ג דאיכא כמה חייבי מיתות בידי שמים במקדש ולא תקנו בהם קנאים פוגעין בהם מכל מקום הני איכא טעמא גונב את הקסוה משום דמשוה עבד לקונו ואומר אין רואני ועינו ולבו שם במקדש כל הימים ודומה קצת למקלל בקוסם וכן טמא ששימש הכניס טומאה במקום טהרה ולא תקנו בטבול יום ומחוסר כפורים מפני שכבר טבלו מיהת ומה שהיו מוציאין אותו לחיל איכא למימר דלאו דוקא א"נ מן התורה מותר שיכנס המת לחיל ומדרבנן הוא שגזרו ובכי האי לא גזרו ומפני סלסול הכהונה לא היו ממתינין להביא סייף או אחד משאר כלים אלא פוצעין את מוחו בגזירין שהיו מצויים אצלם ואע"ג דבקושית לקה ושנה ובקושית בועל ארמית שהם ודאי הלכה למשה מסיני צריכינן לאחד מהתירוצים שכתבנו בשם הר"ן ז"ל מ"מ לגבי גונב את הקסוה ומקלל בקוסם וכהן טמא ששימש כיון שלא הוזכר בהם הלכה למשה מסיני אית לן למימר דתקנתא דרבנן היא ואין לנו לחדש הלכה למשה מסיני מדעתנו. ולפיכך כל מה דאפשר לתרוצי מתרצינן ואמרינן תקנתא דרבנן נינהו דאתיא לישנא דמתניתין ולשון הרמב"ם ז"ל שפיר טפי...","45","","5109","True","True","False","","243","77.127.184.124","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2227","2226","הערה","16/05/10 21:03","ג סיון","תש"ע","21:03","משיב מאורות דף היומי","א. מי אומר שלאחר שהגביה והכניסו לרשותו פטור? אולי הוא חייב על כל רגע ורגע של ההחזקה שלא כדין?

ב. ועוד י"ל שאם עושה משיכה בסימטא ולא הגבהה אינו נכנס לרשותו עד שימשוך ברה"ר. וחייב כל הזמן שמושך, כמו היה מגרר ויצא פטור שאיסור שבת ואיסור גנבה באין כאחד.","142","","5110","True","True","False","","240","85.130.130.141","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2235","2226","תשובת הרדב"ז","17/05/10 08:51","ד סיון","תש"ע","08:51","אבינועם","שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תרלא:

ואכתי איכא למידק אי הנך השנויים במשנתנו דמיין להדדי או לא דהא קי"ל הבועל ארמית אם פירש אין קנאין פוגעים בו ובשלמא הגונב את הקסוה אכתי באסוריה קאי עד שיחזור את הגנבה ולפיכך קנאין פוגעין בו כל עוד שלא החזיר אבל המקלל בקוסם או טמא ששימש כבר עבר האיסור ולמה פוגעין בו והלא בועל ארמית אם פירש אין פוגעין בו. וי"ל לפי מה שכתבנו למעלה שהם הלכה למשה מסיני כך נאמרה ההלכה דאע"ג שעבירה עשה ופירש אפ"ה יפגעו בו אעפ"י שאין ההלכות שוים בדיניהם מ"מ לענין השנוי במשנה שוים הם. אבל לפי מה שכתבתי למעלה שהם מדרבנן נמצא דתקנתא דרבנן חמירא מהלכה למשה מסיני דאלו התם אם פירש אין הורגין אותו והכא אפי' שפירש היו הורגי' אותו. ומסתברא לי דלא תקנו רבנן אלא כעין הלכה למשה מסיני שאם פירש אין הורגין אותו וטמא ששמש שאני שאע"פי שנסתלק מהעבודה עדיין יש עליו חיוב כרת אחר משום טמא שנכנס למקדש ולפי זה אם יצא מהעזרה לא היו יכולין לפגוע בו או אם הפך בצנורא מבחוץ לא היו פוגעין בו והכי משמע לישנא דמתניתין דקתני פרחי כהונה מוציאין אותו חוץ לעזרה משמע דבתוך העזרה היה. וכן המקלל בקוסם דוקא בשעה ששמעו דהיינו בתוך כדי דבור אבל לאחר זמן לא היו יכולין לפגוע בו אלא מביאין אותו לב"ד ומלקין אותו דכל חייבי מיתת שמים או כרת מלקין אותו ב"ד והיינו דתנא תנא לכל הני בהדי בועל ארמית משמע דדין אחד להם ואע"ג דאיכא מאן דחייב מהלכה למשה מסיני ואיכא מאן דחייב מתקנתא דרבנן מ"מ הדין שוה בכלן:","45","","5109","True","True","False","","308","77.127.184.124","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2237","2234","יישר כח לכולם על התשובות","17/05/10 11:04","ד סיון","תש"ע","11:04","מתפעל","חג שמח","148","","5109","True","True","False","","129","80.74.119.82","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2236","2235","יישר כח אבינועם","17/05/10 11:03","ד סיון","תש"ע","11:03","מתפעל","מעניין שהרדב"ז נוקט בפשיטות בטמא ששימש שכבר עבר את האיסור ועכשיו אינו עושה כלום.
הרי היה ניתן לפרש שהכוונה שהוא עדיין באמצע העבודה ולא כשגמר.","148","","5109","True","True","False","","154","80.74.119.82","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2238","2235","ישר כח","17/05/10 13:45","ד סיון","תש"ע","13:45","משיב מאורות דף היומי","","142","","5109","False","True","False","","180","85.130.130.141","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב",""),new Message("2239","2237","וישר כח לך על השאלות המחכימות וברוך בואך","17/05/10 13:53","ד סיון","תש"ע","13:53","בבא רגל","","51","","5109","False","True","False","","158","77.127.184.124","0","2222","סנהדרין|פא ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);