var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22598;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22598","0","תורתך שעשועי – דף לג ע"א","03/09/12 23:42","טז אלול","תשע"ב","23:42","אלעד סטופל","תורתך שעשועי – דף לג ע"א

א. הגמ' אומרת שאדם שנופל לבור שיש בו עקרבים ונחשים מעידים עליו שמת להתיר אשתו. באור החיים שואל מדוע ראובן משליך יוסף לבור שהיו בו נחשים ועקרבים, כאשר מגמתו היתה להצילו, כאשר אין סיכוי להינצל ממוות בסיטואציה כזו, והסביר: " 'ויצילהו מידם' פירוש לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה, מה שאין כן חיות רעות לא יפגעו באדם, אם לא יתחייב מיתה לשמים, והוא אומרו, ויצילהו מידם, פירוש מיד הבחירי...".
ב. המהרש"א שואל איך רבי חנינא בן דוסא הכניס עצמו לסכנה כאשר שם רגלו על פתח הבור בו היה ערוד, ותירץ כי שאני ר' חנינא בן דוסא שהיה רגיל בניסים ושונה המקרה דנן בו היה ענין של הצלת רבים.
ג. "המוליכך במדבר הגדל והנורא נחש שרף ועקרב וצמאון אשר אין מים המוציא לך מים מצור החלמיש" (דברים ח, ט"ו), הסביר האדמו"ר מאוסטרביצא שהנס היה שעל אף שבמדבר יש נחש שרף ועקרב, ואין בו מים, אפילו הכי הקב"ה הוציא מים מצור החלמיש כך שיכלו עם ישראל להינצל כפי שרבי חנינא בן דוסא ניצל מהערוד וכפי שרש"י מביא במקום.
ד. הגמ' אומרת שברכת אתה חונן הינה בעלת חשיבות גדולה ולכן נתקנה בראש הבקשות שלאחר ג' הברכות הראשונות, וצ"ע אם יש הסבר לסדר הפנימי של הברכות שעניינן בקשות באמצע התפילה, שכן הגמ' לא מסבירה זאת.","282","","4263","True","True","False","","1102","212.76.126.19","0","0","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22600","22598","בפשטות...","04/09/12 00:09","יז אלול","תשע"ב","00:09","שלמה שטרסברג","א. בפשטות לולי דברי האו"ח הקדוש היה מקום לומר שהאחים לא ראו את הנחשים והעקרבים שבבור ולכן זרקו אותו לשם שהרי רצו בשלב זה למוכרו ולא להרגו
וכמדומני שראיתי פעם מי שהסביר מדוע בגמרא בשבת נסמך המאמר של הבור ריק אין בו מים אבל נחשים ועקרבים יש בו למאמר שנר חנוכה למעלה מעשרים אמה פסולה והסביר שהבור של יוסף היה למעלה מעשרים אמה ולכן האחים לא ראו שיש בתוכו נחשים ועקרבים (איני זוכר כרגע בשם מי)

ג. בפשטות הפסוק מתאר את התנאים הקשים במדבר נחש, שרף , עקרב , צמאון שאין מים והקב"ה הוליך את עם ישראל על אף הנתונים הקשים של המדבר וסיפק כל צרכיהם
לגופו של עניין לא זכיתי להבין מתוך דבריך מה אמר האדמור מאוסרביצא מה הקשר בין ההצלה של נתינת המים לההצלה של ר' חנינא מהערוד וכ' אשמח אם תבאר יותר

ד.עיין בגמרא מגילה י"ז עמוד ב","205","","4262","True","True","False","","216","31.44.137.199","0","22598","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22606","22598","ל-א. הצלת ראובן","04/09/12 04:19","יז אלול","תשע"ב","04:19","דוד כוכב","לביאור דברי אור החיים הקדוש יש להוסיף את הכתוב (בראשית ט, ב) וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם.
וביארו במסכתות שבת דף קנא ע"ב; וסנהדרין דף לח ע"ב:
"דאמר רמי בר אבא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה; שנאמר (תהלים מט, יג) אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו".


עוד יש לפרש שטענו שמעון ולוי: יוסף זה מנסה בהביאו את דבתינו רעה להשניאנו על אבינו, ולנשלנו ממורשתו וירושתו שלא תהא מיטתו שלימה. והראיה לכך: חלומותיו להשתרר עלינו וְלָקַחַת אֹתָנוּ לַעֲבָדִים וְאֶת חֲמֹרֵינוּ, כמו שעשה אברהם לבני השפחות ויצחק לעשו "הן גביר". ואינו חולם אלא מהרהורי לבו, כדברי רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן (ברכות דף נה ע"ב) אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו, שנאמר (דניאל ב, כט) אנת מלכא רעיונך על משכבך סלקו, ואיבעית אימא מהכא (דניאל ב, ל) ורעיוני לבבך תנדע. לכן דינו כמוֹסֵר האמור במסכת עבודה זרה דף כו ע"ב: אבל המינין והמסורות והמומרים - היו מורידין ולא מעלין.
וסברו הם כרמב"ם שהורגין אותו בידים.

ואילו ראובן סבר כרבינו חננאל, שמורידין אותו לבור שימות שם, אך אין הורגין אותו בידים. וזהו שאמר וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ. אלא רק הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה. וכדברי אור החיים: לא נכנו נפש - פירוש להדיא, אלא נהיה גורמים לו מיתה. לכן פירוש וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ, שהצילו ממות בידיהם ממש, ורק הציע: הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ.","125","","4262","True","True","False","","142","31.44.132.212","0","22598","ברכות|לג ע"א",""),new Message("22629","22606","ראובן רצה להצילו ממש ולא סבר שחייב מיתה","04/09/12 13:17","יז אלול","תשע"ב","13:17","שלמה שטרסברג","ראובן כנראה בכלל לא סבר כמותם שחייב מיתה אלא רצה להצילו כדברי הכתוב למען הצילו מידם להשיבו אל אביו אלא שלשיטתם שצריך שימות ניסה ליצור דבר שגם הם יסכימו לו שהרי התוצאה תהיה שימות בבור, וגם הוא יוכל לנצל את הזמן שיוסף בבור כדי להצילו מידם להשיבו לאביו","205","","4262","True","True","False","","195","164.138.112.51","0","22598","ברכות|לג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);