var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22959;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22959","0","מברך על המוגמר","12/09/12 20:20","כה אלול","תשע"ב","20:20","שלמה השואל","הגמ' אומרת
והוא אומר על המוגמר כו':
מדקתני והוא אומר על המוגמר מכלל דאיכא עדיף מיניה. ואמאי ? הואיל והוא נטל ידיו תחלה באחרונה.
מסייע ליה לרב דאמר רב חייא בר אשי אמר רב הנוטל ידיו תחלה באחרונה הוא מזומן לברכה.
שאלתי

לא הצלחתי להבין למה מלכתחילה דילגו על הת"ח שבחבורה.

כ"כ כיצד זה מתרץ "הואיל והוא נטל ידיו תחלה באחרונה. " מי נטל ידיו באחרונה.
מה הקשר בין מברך היין למים אחרנים
אשמח לקבל הסבר לתירוץ הגמ' .
פשט אני מנסה להבין","323","","4254","True","True","False","","1053","212.179.87.186","0","0","ברכות|מג ע"א",""),new Message("22968","22959","המתחיל במצוה - אומרים לו גמור","12/09/12 22:18","כה אלול","תשע"ב","22:18","דוד כוכב","פירש רש"י: "מכלל דאיכא עדיף מיניה - ואפילו הכי: כיון דאתחיל בחדא - עביד לאידך".

וכמו במדרש במדבר רבה פרשת מטות פרשה כב:
"למה שלח פנחס? אמר: מי שהתחיל במצוה הוא גומר. הוא השיב את חמתו והכה את המדינית - הוא יגמור מצותו".

וענין זה חשוב יותר מחשיבות כיבוד הת"ח.

ואגב, לעיל בדף מב ע"א אמר רבי חייא בר אשי אמר רב: "תכף לנטילת ידים ברכה", כלומר שקיים קשר הדוק בין נטילת הידים לברכת המזון; גם בסמיכותם, וגם באיוש שליח הצבור העושה את שניהם.
גם כאן אלו דברי רבי חייא בר אשי אמר רב. ורב למד זאת מהמעשה שלו לפני רבי ורבי חייא.","125","","4254","True","True","False","","156","95.86.127.156","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23005","22959","פשט הגמרא כך הוא:","13/09/12 11:00","כו אלול","תשע"ב","11:00","Almuaddib","מעיקר הנוהג, הראשון מבין הסועדים שנטל ידיו במים אחרונים - כשסיים לאכול - הוא זה שצריך לברך ולהוציא את כולם.
הואיל וברכה זו היה בה משום כבוד, כיבד רבי את רב בכך, וכהסברו של רבי חיא שם.

כלומר, עקרונית המסיים את ארוחתו ראשון - הנוטל ידיו ראשון במים אחרונים, הוא שאמור לברך.

אלא שהתנא במשנה מסייג עקרון זה, וקובע כי אותו אחד שבירך לכולם - הוא יהיה זה שיברך על המוגמר, ולא זה שנטל ידיו במים אחרונים ראשון.

המלה "ואמאי" מטעה כאן במקצת, ואכן בכתבי היד יש נוסחים אחרים, שאינם כך.","107","","4253","True","True","False","","142","77.127.2.84","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23029","22959","כשלמדתי את הגמרא גם התקשיתי בזה","14/09/12 14:49","כז אלול","תשע"ב","14:49","דוד שפירא","אף אחד לבינתים לא השיב מה הקשר בין מי שמברך על היין ועל המוגמר לבין זה שמי שנוטל ידיו תחילה באחרונה הוא מברך.","180","","4252","True","True","False","","414","212.76.118.86","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23176","22959","נדמה לי שמה שעד כה לא השיבו הוא הקשר","20/09/12 17:43","ד תשרי","תשע"ג","17:43","ינון","בס"ד

הפשוט בין המברך על המזון למברך על היין.

המשנה אומרת: "בא להם יין לאחר המזון - אחד מברך לכולם." עקרונית, הברכה על היין שלאחר המזון היא ברכת הזימון על היין. כמו שנהוג שכאשר מזמנים (בעיקר בשבתות וימים טובים, כדברי רבה בב"ח בשם ר' יוחנן וכדברי ריב"ל), המזמן נוטל כוס של ברכה, ואומר עליה את הזימון, ובסיום ברכת המזון הוא מברך לכולם על הגפן וזהו היין שלאחר המזון.

לכן מי שלדברי המשנה ברך על היין - הוא זה שזימן וברך ברכת המזון - הוא זה שיברך על המוגמר.

לגבי נטילת הידיים ראשון למים אחרונים כבר הובאו כאן הסברים יפים ואין לי מה להוסיף.","301","","4246","True","True","False","","189","132.69.229.230","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23000","22968","לא הביישן למד","13/09/12 09:52","כו אלול","תשע"ב","09:52","שלמה השואל","במחילה מכבודו יסביר את תשובת הגמ'
מי עושה מה מי מברך על היין מי עושה מים אחרונים מי מברך ברכת המזון מי מברך על המוגמר (ברור שהמברך על היין הוא מברך על המוגמר אבל שאר הדברים מי עושה). ושוב איך קרה שדילגו על הת"ח
שנה טובה","323","","4253","True","True","False","","90","212.143.186.36","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23007","23000","כבוד חכמים ינחלו","13/09/12 11:12","כו אלול","תשע"ב","11:12","דוד כוכב","ת"ח זוכים לכיבודים רבים, הם הקודמים בעליה לתורה ועוד.
אולם בברכת המזון מכבדים גם את האחרים, גם צעירים יותר, כמו את רב למשל שהיה תלמידו ואחינו של רבי חייא שאף הוא היה באותו מעמד.
כיון שכיבד בעל הבית מאן דהו לברך - הוא הנוטל ידיו ראשון במים אחרונים, לאחר מכן הוא המברך ברכת המזון, ולאחר מכן הוא מברך על המוגמר.","125","","4253","True","True","False","","127","95.86.127.156","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23034","23029","טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ","14/09/12 17:53","כז אלול","תשע"ב","17:53","דוד כוכב","עבורך, על דרך החסידות:
"טוב עין הוא יבורך (משלי כב, ט) אל תקרי יבורך אלא יְבָרֵךְ, בגין דהוא הוה זמין דיתקיים ברכתא על ידיה בהאי" (זוהר פרשת אחרי מות דף סג ע"ב).
כדי שיהיה טוב עין ויהיה ראוי ביותר לברכה, הריהו מקדים ליטול ידיו - "מים אחרונים דתקינו לון בגין מלח סדומית המסמא את העינים" (רעיא מהימנא פרשת עקב דף רעג ע"ב).","125","","4252","True","True","False","","145","95.86.127.156","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23036","23034","הסתכלתי עכשיו בזהר בפנים","15/09/12 22:40","כח אלול","תשע"ב","22:40","דוד שפירא","וראיתי שזה ממש בשבילי כי זה מדבר על כהנים.
אבל תכלס' מה הקשר בין זה שמי שמברך על היין הוא מברך על המוגמר לבין זה שמי שעשה מים אחרונים ראשון הוא יברך ברכת המזון?","180","","4251","True","True","False","","541","212.76.96.55","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23041","23036","סימנא מילתא היא","16/09/12 05:30","כט אלול","תשע"ב","05:30","דוד כוכב","המברך הוא הצריך להשתדל ביותר להיות טוב עין, לכן יקדים בעצמו להיות הזריז והבכיר בתיקון הדבר הפוגם בעין, באמצעות המים האחרונים.","125","","4250","True","True","False","","114","37.60.45.197","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23192","23176","אין מחליפים את הסוסים באמצע המירוץ","21/09/12 00:54","ה תשרי","תשע"ג","00:54","דוד כוכב","כך אמרי אינשי.

אין מחליפין שליח ציבור באמצע התפילה. המתחיל במצוה גומרהּ.
מחליפין רק בתפילה אחרת, כגון במוסף.","125","","4245","True","True","False","","130","213.151.39.123","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23205","23192","אינני בטוח שהנידון דומה לראיה","21/09/12 09:03","ה תשרי","תשע"ג","09:03","ינון","בס"ד

אין קשר ענייני, הלכתי או אחר בין יין שלאחר המזון, בין נטילת מים אחרונים וברכת המזון, ובין ברכה על המוגמר.
לא ניתן לדמות את זה לשליח ציבור באמצע תפילה.
מה שאולי כן ניתן לדמות קצת (ולא לגמרי) זה למפטיר בנביא, שהמשנה אומרת: המפטיר בנביא הוא פורס על שמע והוא עובר לפני התיבה.

נ.ב.

כתבתי בהודעה לעיל שהיין שלאחר המזון הוא הוא כוס של ברכה שמזמנים עליו, והנה פתאום ראיתי שרש"י בדף מג: אומר בפירוש אחרת, בד"ה "שמן ויין": "זהו יין שלאחר המזון ואינו כוס של ברכה"

וצ"ע אם לאור זה מה שכתבתי שם אולי לא נכון.","301","","4245","True","True","False","","181","132.69.229.230","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23224","23192","לא סתם. אמרי אינשי שבש"ס","21/09/12 14:08","ה תשרי","תשע"ג","14:08","כדי","יש לזה סעד וסמך (בכך אני חוסך דקדוקים מיותרים) בסנהדרין (צח:) רהיט ונפיל תורא ואזיל ושדי סוסיא באורייה, ע"ש בפירש"י. והוסף לקובץ.

ואגב, לא עשיתי בדיקה, אבל ליבי אומר לי שרב פפא הוא בעל ה'אמרי אינשי' הכי מרובים שבש"ס. ושווה בדיקה.","249","","4245","True","True","False","","206","79.182.222.8","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23216","23205","הקשר הוא: עניני אותה <הסעודה>","21/09/12 12:04","ה תשרי","תשע"ג","12:04","דוד כוכב","גם בתפילה יש ישתבח, יוצר, ק"ש, עמידה, קדיש.","125","","4245","True","True","False","","94","213.151.39.123","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23223","23205","בכ"ז יש להחליף את הסוסים:","21/09/12 13:56","ה תשרי","תשע"ג","13:56","יהודי_קדום","עפ"י הצ"ע שכתב ומה שהגיע ב-נ.ב. של "אינני בטוח שהנידון דומה לראיה" נלע"ד כך להחליף:

מה שכתב: ." עקרונית, הברכה על היין שלאחר המזון היא ברכת הזימון על היין..."

יוחלף ב-"יין שלאחר המזון" - "שהוא אחר שמשכו ידיהם מן הפת שאין רגילות לקבוע לשתות יין לאחר המזון בקביעות אלא בשבתות וימים טובים ולא בשאר ימים" (תוס')
ובצמוד לסוף התוס׳ נחבר את פי' רש"י הק' "ואין זה כוס של ברכה".","233","","4245","True","True","False","","192","79.177.170.104","0","22959","ברכות|מג ע"א",""),new Message("23225","23224","הוספתי לקובץ","21/09/12 14:21","ה תשרי","תשע"ג","14:21","דוד כוכב","דקדוקים מיותרים:
רש"י כתב דאיירי במקרה פרטי "שהיה חביב עליו שורו ביותר", ולא ככלל.
אבל הוספתי לקובץ (המצורף כאן).","125","doc","4245","True","True","False","","123","213.151.39.123","0","22959","ברכות|מג ע"א","0-doc")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);