var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25428;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25428","0","ואם לא היה מודה מה היה קורה?","07/12/12 14:32","כג כסלו","תשע"ג","14:32","קותי","תלמוד בבלי מסכת מכות דף כג עמוד ב

ויכר יהודה ויאמר צדקה ממני, מנא ידע? דלמא כי היכי דאזל איהו לגבה, אזל נמי אינש אחרינא [לגבה]!
מה היתה עושה עם הסימנים? (היא לא החזירה לו! רק הראתה לו (הכר) שהם בידיה)
האם היתה נשרפת?
עד כצה חייב אדם להשתדל בהצלת עצמו?","217","","4164","True","True","False","","1115","109.186.228.109","0","0","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25429","25428","השאלות לא מובנות","08/12/12 18:18","כד כסלו","תשע"ג","18:18","דוד כוכב","","125","","4163","False","True","False","","100","164.138.123.108","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25432","25428","עיין בתורה תמימה, שעונה בדיוק על שאלת","08/12/12 19:35","כד כסלו","תשע"ג","19:35","Almuaddib","הגמרא הזו.","107","","4163","True","True","False","","163","77.127.29.225","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25538","25428","לא כל האמצעים כשרים - עדינות תחת גסות","10/12/12 13:25","כו כסלו","תשע"ג","13:25","אשרי האיש","ראשית לשאלתך, סבורני, כי לא היה מצב שיהודה לא היה מודה.
בניגוד לאחרים, כמו אברהם או יעקב ששמם שונה בעקבות מאורע כלשהו, שמו של יהודה לא השתנה, מתחילה כך היה וכידוע שמו של אדם מעיד על מהותו.
תמר ידעה זו, הוא הרי חמיה. כנראה שהחיים המשותפים תחת צל קורתו, לימדוה, כי בשעת מבחן, יהודה יודה באמת ולא יכחיש. כך כנראה התנהג ביומיום.
הרי מצד הדין לו הייתה אשה קטלנית כמרומז, היה צריך הוא לומר לה זאת ולשלוח אותה לבית אביה לעולמי עד ולא רק באופן זמני, תוך נימוק סרק ששלה עדיין קטן.
גם תמר הבינה זאת. היא הבינה את פחדו של יהודה, אך היא גם ידעה מה הסיבה האמיתית למות בניו, כך שהיא לא הייתה מוכנה לוותר על הזכות שממנה יצא זרעו של יהודה, שכן כך ידעה, ממנה עתיד המשיח לצאת.
בניגוד לאחרת, הסמוכה לה פרשתית, אשתו של פוטיפר, שעפ"י רש"י גם היא ידעה שזרעו של יוסף עתיד לצאת ממנה ולכן ניסתה לפתותו לדבר עבירה, מתוך מחשבה, שכל האמצעים כשרים גם תוך אינוס ממש של השני, תמר בצניעותה ובענוותנותה בחרה לעשות זאת אחרת.
היא לא הייתה אשת איש אלא זקוקת יבום. יהודה לא הכיר אותה בשל צניעותה (על פי הפירושים השונים לכיסתה פניה). היא לא רצתה להביך אותו ולכן ביקשה:
חותם - רמז ליסוד (סליחה מאלמואדיב, אבל אי אפשר בלי רמז כלשהו) שכפשוטו משאיר חותם - כנגד עונתה
פתילים - שעפ"י רש"י אלו בגדים - כנגד כסותה
ומטה - מרמז על הפרנסה כאומרו, בשברי לכם מטה לחם - כנגד שארה.
לומר לו בעדינות, אתה או בנך חייבים לי את אלה, ואני מתוך נאמנות חכיתי שתתן לי אותם ולא נתת. היא ידעה היטב, שכשיהודה יבין זאת הוא לא יכחד. ואכן לשאלה למי היא הרה, היא ענתה למי שאלה לו, למי שמחוייב לתת לי את אלה.

עוד שני נקודות לסיום:
א. יש הבדל ברור בין תמר לאשת פוטיפר. אשת פוטיפר היא אשת איש, שנאסרה אף על בני נח. בעוד שתמר היתה זקוקת יבום שתאסר לאחר מתן תורה.
ב. שימו לב, שאולי כדי להעצים את המסר, הביאה התורה את שני הסיפורים אחד ליד השני, ששתי הנשים רצו שהמשיח יצא מהן, האחת משיח בן יוסף והאחת משיח בן דוד, אך רק מי שעשתה זאת נכון, זכתה לכך.","358","","4161","True","True","False","","104","147.237.70.62","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25431","25429","הנה תוספת הסבר","08/12/12 19:29","כד כסלו","תשע"ג","19:29","קותי","הרי תמר תכננה את העניין לכל פרטיו!
הרי היא ידעה שהריון אי אפשר להחביא
אי אפשר לומר שהיא עשתה מעשה התאבדות ולכן יש לעיין היטב בכל פרטי העלילה
ובהתאם לכך נשאלות הרבה שאלות
אם יהודה אינו מודה האם הוא הופך לרודף?
מה היתה עושה עם הסימנים? (היא לא החזירה לו! רק הראתה לו (הכר) שהם בידיה)
האם היתה נשרפת? על איזו עבירה?
עד כמה חייב אדם להשתדל בהצלת עצמו על חשבון חברו?
אפשר להוסיף עוד שאלות
על איזה עניין היא חששה להלבין פניו?","217","","4163","True","True","False","","214","109.186.228.109","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25435","25431","כבר שאלת שאלות אלו","09/12/12 01:35","כה כסלו","תשע"ג","01:35","דוד כוכב","בקישור זה.

הריון אפשר להחביא, אילו רק לא היתה יוצאת מבית אביה. אך תמר דוקא רצתה שלא להסתיר, ולגרום לכך שיהודה יכיר ויודה. רק כך יהיה זרעה - זרע המשיח מיוחס ליהודה בן יעקב, על פי דין "יכיר".

מי אמר שהיא לא החזירה את הסימנים.
ביאה בדרך עראי שלא עם האשה שבביתו, זו בושה גם לפני מתן תורה.

שאר התשובות, באשכול הקודם.","125","","4162","True","True","False","","105","164.138.123.108","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25509","25435","כל יום יהיו בעיניך כחדשים","09/12/12 23:05","כה כסלו","תשע"ג","23:05","קותי","אם הדבר אינו מבורר הוא אינו מבורר ועדיין התשובות אינן ממצות את העניין

בדיוק כמו חלק מהתשובות בפעם הקודמת

בשבוע שעבר הגיעתני תובנה שתמר נהגה בעורמה רבה (לא היחידה בספר בראשית)

וזה האופן שבו צריך לקרוא את הסיפור.

אי אפשר להחביא הריון כי זה אומר שבביתו של שם חיפו על המזנים

זאת לא היתה ביאה דרך ארעי בביתו כי היא חזרה לבית אביה עוד לפני כן

אם היתה כל כך בטוחה ביושרו של יהודה למה לה סימנים? מספיקה טענתה מאיש פלוני וכהן הוא והוא בודאי יודה!!!!!!!. ולמה לחכות שלושה חדשים שולחים עוד לפני כן ליהודה והוא כונסה ושלום על ישראל ויהודה

על איזה מעשה זנות רצו לשרוף אותה? אם זר בא עליה אז חייבת מיתה! ואם יהודה בא עליה הרי זאת חגיגה!

אם אנחנו לא ממצים את הסיפור אז בעצם התורה כתבה סתם ומה לנו כל הפרטים והמהלכים.

הלבנת פניו היתה בדיוק כפי שאמר "כִּי עַל כֵּן לֹא נְתַתִּיהָ לְשֵׁלָה " אדם חייב לעמוד בחובותיו במיוחד בעניינים כאלו אף אחד לא הוכיח את יהודה שאינו נוהג כשורה. היא הבינה שבמצב כזה היא לא תזכה למשפט צדק ואף אחד לא ידון אותה לכף זכות (קטלנית כבר אמרנו)
תמר עשתה דין לעצמה תכננה בעורמה וביצעה בנחישות וקור רוח וזכתה","217","","4162","True","True","False","","200","109.186.228.109","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25511","25509","אלו עוד שאלות יש?","10/12/12 00:24","כו כסלו","תשע"ג","00:24","דוד כוכב","הסימנים היו נחוצים כדי שיהודה מעצמו יבין שזהו בנו, ובלא להסתמך על דבריה. רק כך יתקיים דין "יכיר" מכח האב. דעת רבי יהושע שלא מפיה אנו חיים ואין האשה נאמנת. וכאן "רוב פסולים אצלה" ומן הסתם נבעלה לפסול לה אילולא הסימן המובהק.

היה הגיון במעשה יהודה שלא מסרהּ לשילה, שהרי לא יכל לדעת על עוונות בניו, וכפי מה שידע היא היתה קטלנית וחשש לנפשו של שילה. כך שבושה לא היתה כאן משום כך.","125","","4161","True","True","False","","114","164.138.123.108","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25544","25538","כל טענה טעונה הוכחה","10/12/12 15:10","כו כסלו","תשע"ג","15:10","קותי","חלק מהטענות אינו מוכח כלל וגם אינו מתאים לפסוקים

היות והיום חנוכה אני מרשה לעצמי איזו אמירה חריפה/בוטה

התאווה להוליד משיח נשמעת לי לא כל כך יהודית

איך זה שלא שמענו על תאווה להוליד נותן תורה?","217","","4161","True","True","False","","241","46.116.233.189","0","25428","מכות|כג ע"ב",""),new Message("25545","25544","משיח יש רק אחד","10/12/12 15:17","כו כסלו","תשע"ג","15:17","אשרי האיש","ראשית, אלו מהטענות לא מוכחות ומה לא מתאים לפסוקים. שנית, הנקדנות לפעמים משכיחה מאתנו שלפעמים יש הגיון ישר, נסיון חיים ודברים שמסתברים. לא כל דבר אפשר וצריך להוכיח (כל עוד זה לא סותר דברים אחרים מפורשים).
שלישית, כיוון שאכן היום חנוכה , איך לא שמעת שלא מקשים על הדרשן ?
ורביעית, משיח יש רק אחד ולכן יש תאווה להוליד אותו. ( גם את זה לא צריך להוכיח)","358","","4161","True","True","False","","85","147.237.70.107","0","25428","מכות|כג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);