var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2841;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2841","0","שבועה שאוכל ככר זו היום","01/07/10 23:07","יט תמוז","תש"ע","23:07","מתפעל","הגמרא אומרת שזהו לאו שאין בו מעשה.
שהרי הוא עובר על הלאו באופן של שב ואל תעשה. כשלא אוכל.

מה יהיה הדין אם באמצע היום, יקח את הככר הזו וישליכנה לאור.
האם אז יקבל מלקות כי עשה מעשה?

או שמא ניתן לומר שעוברים על מעשה עבירה כשהמעשה בעצמו זוהי העבירה.
מה שאין כן כשהמעשה רק מביא את האדם לכך שיעבור. גרמא שכזה ולכן עדיין בסוף היום הוא עובר בלאו שאין בו מעשה.

אולי יש מן האחרונים שמדברים על זה?

תהיה גם נפקא מינא בענין הזה מתי הוא עובר על הלאו. האם בשעה שמשמיד את הכיכר או רק בסוף היום.

אולי ניתן להביא ראיה מגמרא (לא זוכר היכן) שמי שנשבע שלא ישן ג' ימים מלקין אותו ויישן לאלתר. מכיוון שאין אדם שמסוגל לא לישון ג' ימים. רואים שמלקין אותו מיד ולא מחכים שהתנאי יתקיים בפועל. לא מחכים שירדם ויעבור.","148","","5049","True","True","False","","1045","95.86.70.172","0","0","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2844","2841","זה בדיוק הדוגמא של "ביטלו" לפי","02/07/10 00:04","כ תמוז","תש"ע","00:04","איתן","נדמה לי לפי ר"ח, או בעל המאור, לא מזמן בתחילת פרק שלישי של מכות, ע"ש.","123","","5048","True","True","False","","172","95.86.114.40","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2869","2841","עוד שאלה","04/07/10 09:16","כב תמוז","תש"ע","09:16","מתפעל","בציור שציירנו,
אדם נשבע שיאכל את כיכר הזו היום,
ואח"כ השמיד אותה ועוד היום גדול,

האם יכול בשלב הזה להישאל על שבועתו?","148","","5046","True","True","False","","147","80.74.119.82","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2849","2844","יישר כח, אז מה למעשה?","02/07/10 06:50","כ תמוז","תש"ע","06:50","מתפעל","מהי דעתם שם? זה נקרא שעבר את העבירה עם מעשה?","148","","5048","True","True","False","","114","95.86.98.58","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2875","2869","כן. ואדרבה,","04/07/10 10:48","כב תמוז","תש"ע","10:48","דוד כוכב","עתה נמצא אולי הפתח להתרה -
אילו היית יודע שהכיכר תושמד טרם יהיה סיפק בידך לאוכלה, ההיית נשבע?","125","","5046","True","True","False","","111","95.86.76.197","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2881","2869","לכא' מח' רבא ואמימר דף כז' ב' וכח' א'","04/07/10 15:04","כב תמוז","תש"ע","15:04","משיב מאורות דף היומי","שבועות דף כז עמוד ב

אמר רבא: נשבע על ככר ואכלה, אם שייר ממנה כזית - נשאל עליה, אכלה כולה - אין נשאל עליה. א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי: ה"ד? אי דאמר שלא אוכל, מכזית קמא עבדיה לאיסוריה! אי דאמר שלא אוכלנה, מאי איריא כזית?

אפי' כל שהוא נמי! אי בעית אימא: שלא אוכל, אי בעית אימא: שלא אוכלנה. איבעית אימא שלא אוכל, מיגו דמהניא ליה שאלה אכזית בתרא, מהניא ליה שאלה נמי אכזית קמא; ואיבעית אימא שלא אוכלנה, אי שייר כזית - חשיב לאיתשולי עליה, ואי לא - לא חשיב לאיתשולי עליה. מיתיבי: מי שנדר שתי נזירות, ומנה ראשונה והפריש עליה קרבן, ואח"כ נשאל על הראשונה - עלתה לו שניה בראשונה! הכא במאי עסקינן - בשלא כיפר. והתניא: כיפר! בשלא גלח, ור"א היא, דאמר: תגלחת מעכבא. והתניא: גלח! אמר רב אשי: נזירות קא רמית? מי גרם לשניה שלא תחול? ראשונה, ואינה. אמימר אמר: אפילו אכלה כולה נשאל עליה, אי בשוגג - מחוסר קרבן, אי במזיד - מחוסר מלקות,","142","","5046","True","True","False","","205","82.166.18.134","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2877","2875","אז זה פשוט לך, רבי דוד","04/07/10 12:39","כב תמוז","תש"ע","12:39","מתפעל","שכאשר הוא השמיד את הכיכר בעצמו,
אינו עובר מיד על שבועתו?","148","","5046","True","True","False","","140","80.74.119.82","0","2841","שבועות|ד ע"א",""),new Message("2880","2877","גם אם הוא עובר מיד","04/07/10 14:10","כב תמוז","תש"ע","14:10","דוד כוכב","דומיה דמאן דאמר: ביטלו ולא ביטלו (מסכת מכות דף טו ע"א),
מכל מקום כאשר מיפר אח"כ, הרי נעקרה השבועה למפרע,
ומתברר שלמעשה הוא לא נשבע כלל מעולם.","125","","5046","True","True","False","","107","95.86.76.197","0","2841","שבועות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);