var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29113;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29113","0","מה סברת אביי? (קושיית רבא חזקה)","30/06/13 22:20","כב תמוז","תשע"ג","22:20","שאינו יודע לשאול","אמר אביי כשתמצא לומר לדברי רבי מאיר אין אדם טועה ולא כלום לדברי רבי יהודה אדם טועה חצי שעה ...

איכא דאמרי אמר אביי כשתמצא לומר לדברי רבי מאיר אדם טועה משהו לדברי רבי יהודה אדם טועה שעה ומשהו לדברי ר''מ אדם טועה משהו...

אזל רב הונא בריה דרב יהודה אמרה לשמעתתא קמיה דרבא אמר ומה אילו דייקינן בהני סהדי דהאי דקאמר שלש בתחילת שלש והאי דקאמר חמש בסוף חמש והויא עדות מוכחשת ולא קטלינן ואנן ניקום ונקטיל מספקא ורחמנא אמר ושפטו העדה והצילו העדה

אלא אמר רבא לדברי רבי מאיר אדם טועה שתי שעות חסר משהו לדברי רבי יהודה אדם טועה שלש שעות חסר משהו...


קושיית רבא על אביי חזקה - אם כך, מה היא סברת אביי?","48","","3972","True","True","False","","970","84.229.4.110","0","0","פסחים|י ע"א",""),new Message("29115","29113","אדרבה","30/06/13 23:33","כב תמוז","תשע"ג","23:33","דוד כוכב","קשה לי להבין את קושיית רבא.

הרי טענת אביי היא שעדים נאמנים, אלא אם כן נתגלתה סתירה בדבריהם. וכל עוד אין סתירה מוכחת, אין סיבה לבטל את נאמנותם.
וקשה, הלא רבא מודה שכך הדין, הרי לא נציל את הנידון בטענת ספק שמא סותרים העדים זה את זה - שאף שהעידו שניהם על אותה שעה, שמא זה נתכוין לתחילתה וזה לסופה! ממילא קשה, מה מרויח רבא בכך שנחמיר בהנחה אימתי קרה המעשה, ומצד שני נקל לומר שהעדים טועים יותר?! מדוע אין הצעת אביי נוחה לו - שגם את זמן המעשה ניתן לתלות שהיה בזמן כזה שאין העדים מכחישים זה את זה - כל עוד לא הוכח ששקרנים הם?

ושמא יש לבאר את דברי רבא על פי דברי הצל"ח - שהגדיר שקיים פה ספק ספיקא. אם כן טענת רבא היא שדי אם נקל ונתלה לקולא טעות בהערכת השעה, אבל גם לתלות לקולא את עיתוי המעשה - זה כבר תרי קולות, ולא קטלינן על סמך ספק ספיקא כזה.
ועדין קשה, הכיצד הקשה בסברה זו על אביי, וכי למה שאביי יחוייב לקבל הנחת יסוד זו.","125","","3972","True","True","False","","153","95.86.64.38","0","29113","פסחים|י ע"א",""),new Message("29118","29115","קושיית רבא פשוטה","01/07/13 00:40","כג תמוז","תשע"ג","00:40","עם הארץ","אי אפשר לקבוע בוודאות ששתי העדים התכוונו באמת לזמן אחד.
והתורה אמרה ״ ושפטו העדה .. והצילו העדה״. כלומר יש לנסות ולזכות את הנידון.

סברת אביי
למרות מה שהתורה אמרה, אם אתה יכול להתאים את עדותם של העדים אין להחזיק אותם כעדים משקרים ויש לצרף את עדותם.","248","","3971","True","True","False","","227","184.33.116.88","0","29113","פסחים|י ע"א",""),new Message("29129","29115","הסבר סברת רבא","01/07/13 16:36","כג תמוז","תשע"ג","16:36","דוד כוכב","נראה שסברת רבא נעוצה במילים: "ומה אילו דייקינן בהני סהדי דהאי דקאמר שלש - בתחלת שלש, והאי דקאמר חמש - בסוף חמש...".
רבא מעלה את האפשרות שיכולנו לחקור את העדים לְמָה בדיוק כוונתם, ויתכן שהיו עונים שכוונתם היא לתחילת שלש ולסוף חמש. במקרה כזה הרי לא ניתן לתלות בטעות, שכן לאביי אין אדם טועה ביותר מחצי שעה (עד שעה).
לכן טוען רבא שהעובדה שלא חקרנו אותם עד תום לא יכולה להיות סיבה לקיים את עדותם. כי חקירת השעה היא אחת משבע החקירות, ואותן חקירות חובה הן, כפי שבאותן החקירות אם אמר אחד מהן איני יודע - עדותן בטילה, ולא ניתן בהן לאפשר לעדים להנות מחמת הספק כמו בבדיקות. מה שאין כן בטווח שבו בני אדם רגילים לטעות, זה נחשב לעדות רגילה ומקובלת, ובזה לא יכלו הדיינים לחקור יותר על מנת להציל את הנידון, ואין שום טענה נגדם.
[ואפשר שעכשיו לאחר שנסתיימה עדותם לא ניתן לשוב ולחוקרם, משום הכלל "כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד"].

ודעת אביי שכיון שנחקרו העדים באיזו שעה, וענו מה שענו, יצאו הדיינים ידי חובת חקירה זו.","125","","3971","True","True","False","","145","95.86.64.38","0","29113","פסחים|י ע"א",""),new Message("29119","29118","אף פעם אי אפשר לקבוע בוודאות","01/07/13 00:44","כג תמוז","תשע"ג","00:44","דוד כוכב","לפי טענה זו הרי אי אפשר לקבוע בוודאות ששני העדים התכוונו באמת לזמן אחד גם כאשר מעידים שניהם על שעה שלישית (למשל) - אולי זה התכוין לתחילתה וזה התכוין לסופה?!","125","","3971","True","True","False","","150","95.86.64.38","0","29113","פסחים|י ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);