var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29479;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29479","0","הדרכה למלמדים מסוגייתנו","31/07/13 21:53","כד אב","תשע"ג","21:53","הראל","אמר רב יהודה אשה לא תלוש אלא במים שלנו
דרשה רב מתנה בפפוניא
למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה הב לן מיא
אמר להו אנא במיא דביתו


סיפרתי היום לאשתי את קטע הגמרא הנ"ל,
וכתגובה היא הביעה פליאה ותדהמה קלה - בשביל מה הגמרא מספרת את זה? זה מה שהגמרא מספרת/מלמדת???
חשבתי לרגע ואז נזכרתי שבדידי הוה עובדא, וכך עניתי לה:
בילדותי, במשך שנים רבות, כשהמושג "מים שלנו" הוזכר במהלך הלימוד הבנתי את פשר המושג כמו אנשי פפוניא, אם כי לא הבנתי מה הרעיון/הטעם שהמים צריכים להיות דוקא שלנו ולא של אחרים, אך קיבלתי את הדברים כתורה מסיני וכגזירה ללא טעם...
רק כשנה לאחר הבר מצוה, היה לי מורה יקר וחשוב, שבמהלך שיעור, שאל - אגב אורחא - את אחד הבחורים: "מה הכוונה 'מים שלנו'? האם הכוונה היא 'our water'? לא! הכוונה למים שעברו לילה שלם לאחר שנשאבו...'".
אנחת רווחה חלפה בי, כאשר סוף סוף מישהו ביאר לי את המושג הרווח הזה - אחרי כל כך הרבה פעמים ששמעתי מושג זה, אך לא היה מי שביאר לי את משמעותו הכל כך פשוטה.

הא למדת, ואולי זה המסר החשוב של הגמרא בסוגייתנו, שעל הרב/המורה/המלמד להיות עירני לצורך לבאר אף דברים שנראים לו פשוטים ומובנים, כי אולי בן-שיחו לא מבין...
(וכך אף מצאתי בשפת אמת המובא כאן, וראו שם אף ביאור נוסף, וכן גם פה).

דוגמא נוספת (מסגנון אחר) בעניין זה:
לאחר השיעור הכללי הראשון של ראש הישיבה, בישיבה חדשה בה למדתי לפני כ-20 שנה, שאלתי את החברותא שלי איך היה השיעור והאם הבין את השיעור. הוא ענה לי: "לא הבנתי כלום! מה זה הביטוי "כסוסי מיכסס שיעוריה" שהוזכר עשרות פעמים בשיעור???". החברותא שלי לא הכיר את ההגיה האשכנזית ולכן לא הבין שכוונת ראש הישיבה ל"כתותי מיכתת שיעוריה"...","46","","3945","True","True","False","","1327","84.228.174.100","0","0","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29480","29479","נאה, נאה וחשוב. בן אחותי כבר בהיותו בן","31/07/13 23:02","כד אב","תשע"ג","23:02","יהודי_קדום","23 חיבר את ספרו הראשון על מסכת כריסוס. היה זה לפני כאחת עשרה שנים.
ותמיד סיפרתי בבדיחות איך הסברתי לו שלא ידוע אצלנו על מסכת כריסוס כלל וכלל.
בן אחותי שייך לחסידות סאטמר באמריקה בה נולד ובה גדל.

לגבי ההגייה הברורה כבר נכתב כאן לא מעט בהקשר תפילה וכו׳. בשבת האחרונה שמעתי ד״ת מפי רב מפורסם מאוד (מהמגזר הציוני דתי בוגר ׳מרכז׳, אני חושב שאף נולד בישראל בן 58 וכו׳ ). שכמה פעמים ה׳ע׳ נשמעה מפיו כ- ׳א׳ והמחריד ביותר היה כשאמר ׳ לאובדו בכל לבבכם׳.

וגם לא עלינו אנו שומעים לפעמים ׳ יתקדל ו...׳ במקום ׳ יתגדל ׳ ועוד ועוד.

אני למשל איני מסוגל לבטא ׳ ח ׳ כפי שצריך וחבל לי מאוד מאוד.

ואנא סילחו לי שלא כל מה שכתבתי שייך לאשכול זה.","233","","3945","True","True","False","","188","84.111.145.112","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29482","29479","פלפל ארוך","01/08/13 12:15","כה אב","תשע"ג","12:15","עלי","הגמרא אומרת שפלפלים ארוכים ( ולא סתם פלפלים... ) אינם מזיקים כלל לגוף האוכל אותם בניגוד למאכלים אחרים שאם מועילים לדבר אחד מזיקים לאחר.
אפשר שזה נכון, אולם בדורנו, תמיד כשאני כותב או אומר פלפול ארוך אין סבלנות לקרא ולשמוע אותו, וכנראה שיש בהם איזה נזק...
כבר הארכתי יותר מדי בפלפול זה וכדאי שאקצר...
ה'מוסר השכל' מסיפורי הגמרא, כמו מהסיפור על בני פפוניה הוא שלא כולם חכמים, והקיצור מזיק במקום אחד אך מועיל במקום אחר ( בפפוניה עדיף להאריך ולומר 'מים שלנו בבית' )...","209","","3944","True","True","False","","403","194.114.146.227","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29484","29479","החידוש מהסיפור","01/08/13 13:18","כה אב","תשע"ג","13:18","דוד כוכב","מהמעשה בגמרא עולים דברים מענינים נוספים, כגון שלמרות שהשפה הרגילה שבפיהם היתה הארמית, היו האמוראים דורשים ברבים בלשון הקודש, כמו שהדגיש רש"י.
גם מוסר השכל מהתמימות של אנשי פפוניא שקיבלו את הדברים המוטעים בלא עוררים. נקל לדמיין מה היו טוענים בזמנים אחרים - שהרבנים תופרים לעצמם הכנסות וכד'. ויש לזכור שבכלל אנשי פפוניא (באותו דור) היו אפילו גנבים (מסכת נדה דף סז ע"ב), ואפילו השטן המשטין עצמו (מסכת בבא בתרא דף טז ע"א).","125","","3944","True","True","False","","178","213.151.38.187","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29483","29482","Like","01/08/13 13:07","כה אב","תשע"ג","13:07","דוד כוכב","","125","","3944","False","True","False","","91","213.151.38.187","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29489","29482","וכבר ראינו בפסחים ג:","01/08/13 21:05","כה אב","תשע"ג","21:05","יהודי_קדום",""...לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה .."

ולכאורה "לעולם" משמע לא לישנות כלל בארוכה...","233","","3944","True","True","False","","142","79.177.125.97","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29491","29484","לדבר ברור!","01/08/13 22:31","כה אב","תשע"ג","22:31","המכריע","זה המסר. הרב ובפרט המורה כשאינו מדייק וחושב מחשבות שלא ליתן מקום לטעות בדברין, עלול לגרום מכשול לתלמידיו להלכה ולמעשה. ובפרט אם יגלו למקום מים הרעים ולא יהא מי ישעמידם על טעותם.
חז"ל עמדו על זה בעוד מקומות, כמו ברבו של יואב בן צרויה גבי זכר עמלק, שלחד לישנא קטליה עבור זה משום ארור עושה מלאכת ה' רמיה, וכמו לגבי אותו תלמיד שאמר מי ביצים במקום מי בצעים, ועוד הרבה.","199","","3944","True","True","False","","196","212.76.109.12","0","29479","פסחים|מב ע"א",""),new Message("29492","29484","ההסבר השני שכתבת","01/08/13 22:36","כה אב","תשע"ג","22:36","אדמון","מוזכר ב'אבני נזר'","308","","3944","True","True","False","","89","212.76.104.113","0","29479","פסחים|מב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);